- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (83 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (71 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (425 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (66 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (83 opinie)
Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.
Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.
W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.
- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.
Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich
Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.
- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.
Rozkłady jazdy na żywo
Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.
- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.
Zobacz jak wyglądają nowe autobusy
GAiT: Dopiero się wdrażamy
O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.
Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.
Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.
- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
Miejsca
Opinie (783) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-06 07:10
Dwie uwagi (9)
1.założenie że autobusy będą jeździć tyle ile zakłada/zachwala producent to naiwność.
2. Morenowe wzgórza, które wg kierowcy bardzo utrudniają pracę elektryków, występują również na trasach autobusow spalinowych :)
Poza tym ciekawy artykuł. Zwolennikom przesiadki na transport mniej emisyjny sugeruję więcej realizmu. I cierpliwości. To jescze potrwa zanim zacznie się opłacać. Chyba że jakoś jedną decyzją typu drastyczny podatek wywalimy spalnowe z obrotu.- 73 14
-
2023-11-06 07:17
podatek by się przydał (7)
na szczęście ma być wprowadzony
- 1 29
-
2023-11-06 07:25
ojtam ojtam.... (4)
x2 mniejszy zasieg? zaden problem kupimy 2x wiecej autobusów. Nie stać nas? Bzdury, wprowadzimy podatek albo 2 i kasy będzie dość.... Wpłynie to na inflacje? Bzdury i tak jest już wysoka, wiec co za różnica....
- 25 2
-
2023-11-06 07:36
(3)
Podatek to jedno, już wszystko idzie w górę. Brakującą kasę na spłatę pożyczek na prawie działające autobusy, kunszt wodny, FALĘ, owce i rydwany wielmożna jaśnie oświecona hrabina Aleksandra spłaci kolejną pożyczką od Brukseli. Nie, to nie jest nawet żart - miasto zamierza wziąć 200 milionów pożyczki od eurokratów na spłatę poprzednich zobowiązań. Serdeczność doprowadziła miasto do poziomu patologii żyjącej z chwilówek będącą w spirali kredytowej.
Ale Gdańszczanie i tak ją na wiosnę wybiorą. Bo tu panuje syndrom sztokholmski i "ważne, że nie PiS".- 19 4
-
2023-11-06 07:49
(2)
To nie wina Dulkiewicz, że nieudolny pisowski rząd ograbił z pieniędzy miasta. Gdzie są te pieniądze, które miasta powinny otrzymywać?
- 9 20
-
2023-11-06 08:21
(1)
Tak tak, nieudolny PiS "kazał" Oli trwonić pieniądze. Morawiecki pewnie osobiście z pistoletem w ręce zmuszał Olę do tych wszystkich machlojek i przekrętów i wydawania.
No to jak? To przez PiS mamy kunszt wodny? Przez PiS mamy FALĘ? Przez PiS mieliśmy owce? Przez PiS mieliśmy "bratnie" flagi i szaliki? Przez PiS mieliśmy miejską kuwetę z palet? Przez PiS mamy rydwan?
Człowieku czy Ty w ogóle zastanawiasz się nad tym co piszesz? Czy może jesteś urzędnikiem U.M. i liczysz na premię za pochwalne komentarze ala Jarząbek?- 13 4
-
2023-11-06 09:04
No to razem mamy dziurę Morawieckiego z jednego roku.
A co z pozostałymi siedmioma?
- 2 3
-
2023-11-06 08:18
Jak podatek ma wydłużyć zasięg pojazdów elektrycznych? (1)
- 6 0
-
2023-11-07 08:45
Dla ekoterrorytów to jedyna mantra podatek opłata.
- 0 0
-
2023-11-06 07:20
Co więcej, zjazd z tych wzgórz morenowych ładuje akumulator, więc to nie powinien być wielki problem
- 11 7
-
2023-11-06 07:10
Gdynia i trolejbusy na baterie (4)
To jest ciekawe rozwiązanie. Otóż w Gdańsku wystarczyłoby na pętlach i głównych trasach porobić trakcję, aby podczas jazdy zasilać i ładować, i wtedy pojazdy mogłyby robić spokojnie kilometry. Na przykład linia 154 i trakcja byłaby na Trakcie do wiaduktu Biskupia Górka, a potem na pętli Jana z Kolna. I tak również z innymi liniami, linie sobieszewskie i trakcja na Elbląskiej. Nie musimy drutów wieszać pod Dworcem czy przy Locie, ale na ulicach przy których nie ma budynków z walorami architektonicznymi, które nie zaburzą widoku na panoramę Gdańska jak najbardziej można. Trasa Słowackiego od Grunwaldzkiej po Lotnisko może być wyposażona w trakcję. I to jest prawdziwa inwestycja w komunikacje na prąd, a nie jakieś autobusy na akumulatory, które nie można po wyeksploatowaniu poddać recyklingowi tylko leżą. W trolejbusach jest tego dużo miej i efektywność akumulatorów starcza na dłużej.
- 38 18
-
2023-11-06 13:23
Już niedługo (1)
Ktoś powiedział szczurkowi, że elektryczne autobusy są lepsze.
- 2 1
-
2023-11-06 22:38
Oj,oj
Prezydent Szczurek tą mądry człowiek i wie, że trolejbusy efektywnością rozkładają elektrobusy na dwie łopatki !!!
Taka jest brutalna prawda!- 0 0
-
2023-11-06 16:38
Trasa Słowackiego ma już prąd - jest PKM
- 0 1
-
2023-11-06 22:23
Gdańsk miałby się wzorować na Gdyni? Niedoczekanie!
- 1 0
-
2023-11-06 07:11
Nigdy wiecej diesela (4)
Nie stac was na elektryki. Piszecie ze musicie slychac silnika itd. To glos biedy. Patrz polaku z szacunkiem jak przejezdzam moim elektrykiem. Mozesz ew. w gescie pozdrowienia uniesc reke.
- 4 135
-
2023-11-06 07:50
Tak jest menelu z papierami ze srebrzyska.czapka z foli chyba cie dzis za mocno uciskaa co?
- 25 3
-
2023-11-06 08:19
Nie rękę tylko palec. Środkowy.
- 12 1
-
2023-11-06 10:09
głos biedy,
chyba Twojej, tej umysłowej
- 14 0
-
2023-11-06 14:23
Buraku, bardzo wielu stać, ale nie są naiwnymi głupkami, tak jak ty kapciu.
- 5 0
-
2023-11-06 07:14
Hahaha ekoswiry
Hahahahhaa
- 68 1
-
2023-11-06 07:14
Teraz czekać aż się zapalą. (17)
Jeżdżąc po morenowych wzgórzach baterie nadmiernie są przeciążane i się grzeją, elektryki to nowy wynalazek i nie dopracowany.
- 71 5
-
2023-11-06 07:26
Gdzieś ty się uchował? Od dawna wiadomo że pożary elektryków to fake news nakręcany przez media żądne sensacji (12)
Pożar w Luton, pożar promu, to wszystko spalinowe. Nawet ten mercedes w Tuchomiu płonął 18 minut a nie 21 godzin, w dodatku tylko wnętrze a nie bateria.
- 3 30
-
2023-11-06 07:39
(5)
Kłamiesz.
Podaj źródło, z którego czerpiesz te kłamstwa bo dosłownie wszystkie dostępne źródła mówią o 21 godzinach.
Czyżbyś mówił, że Gazeta Wyborcza na przykład rozpowiadała fejk niusy? Tak na swoich gadać? Nieładnie :^)- 19 3
-
2023-11-06 08:27
Wpisz w google "pożary samochodów elektrycznych" (2)
W Tuchomiu akcja gaśnicza trwała 21h, ale samo gaszenie 18 minut. I co to za argumenty personalne, rzeczowe się skończyły?
- 1 11
-
2023-11-06 08:41
(1)
Wpisałem. Z artykułu TVN24:
"Ponad 21 godzin trwała akcja gaszenia samochodu elektrycznego w Tuchomiu (woj. pomorskie). Jak informują strażacy, by schłodzić baterie auta, pojazd trzeba było umieścić w kontenerze napełnionym wodą."
"Dnia 26.03.2023 o godzinie 21:00 zostaliśmy zadysponowani (...) do pożaru samochodu elektrycznego. Działania zakończono o 17:50 następnego dnia" - poinformowali strażacy z OSP w Chwaszczynie."
Jak sam widzisz, we wszelkich dostępnych źródłach jest mowa o 21 godzinach. Skoro baterię auta elektrycznego w razie pożaru należy chłodzić ponad 7 godzin aby nie zapłonęła ponownie no to również ten czas wlicza się do akcji gaśniczej.
Jaką następna wersja? Widzę dzisiaj gimnastyka mentalna mocno wchodzi.- 13 0
-
2023-11-06 09:12
Skąd pomysł że trzeba ją chłodzić 7 godzin?
Wyciąganie samochodu z kontenera ma najniższy priorytet w Straży Pożarnej, więc przyjechali jak nic się nie działo.
Czy może uważasz, że strażacy nie mają nic lepszego do roboty o 1 w nocy i powinni się tym zająć od razu?- 0 9
-
2023-11-06 08:33
Manipulujesz. (1)
Wrzucili auto do kontenera w niedzielę i wrócili na spokojnie w poniedziałek, żeby spuścić wodę i je wyjąć.
Nie było żadnej "21 godzinnej akcji gaśniczej"- 0 10
-
2023-11-06 14:30
Eko woda z kontenera.
U nas wszystkie ścieki do ziemi leja, masakra.
- 3 0
-
2023-11-06 08:24
A na promie Fremantle Highway? (5)
Tam było 2 857 samochodów z czego tylko 25 to samochody elektryczne. A jednak to akurat auto elektryczne się zapaliło i spaliło całą resztę.
- 14 2
-
2023-11-06 08:28
Na tym promie było kilkaset elektryków
Wszystkie na niskim pokładzie nie objętym pożarem i wszystkie ocalały
- 0 8
-
2023-11-06 08:31
I kolejny fake news... (3)
Zapaliła się spalinówka, ale oczywiście dopóki armator tego nie ogłosił, po necie krążyły "fachowe" opinie że to elektryk...
- 0 10
-
2023-11-06 08:50
(2)
"Fremantle Highway pożar elektrycznego Mercedesa EQE
W dobrym stanie wydawał się być również elektryczny Mercedes EQE, który opuszczał statek w środę (30 sierpnia). Ale gdy tylko umieszczono auto w kontenerze, doszło do pożaru. Na szczęście obecni na miejscu strażacy szybko zareagowali i wypełnili kontener wodą, odcinając tym samym dopływ tlenu, co pozwoliło stłumić ogień."
Hahaha. Wystarczy elektryka ruszyć i się bez powodu zapala :D- 10 0
-
2023-11-06 09:11
Mówisz że tląca się spalinówka nie może się rozpalić mocniej jak nią ruszysz? (1)
- 0 9
-
2023-11-06 19:05
Zmień leki.
- 2 0
-
2023-11-06 08:27
Elektryczne auta istnieją od ponad 100 lat. (1)
Nadal to nowy wynalazek?
- 5 3
-
2023-11-06 09:14
Nie mogą się masowo przyjąć.
W końcu prąd każdy może wytworzyć sam, a to nadmiar wolności.
- 7 0
-
2023-11-06 08:50
nie nowy bo juz przeszło 110 lat temu byłe pojazdy elektryczne (1)
ten temat to ślepa uliczka ale zainwestowano fortuny wiec musi sie zwrócić a później sie przejdzie na wodorowe paliwo :)
- 8 1
-
2023-11-06 09:00
fortuny to sie musialy zwrocic
tym co zainwestowali w rope. Tylko dlatego tak dlugo mamy spalinowki
- 1 5
-
2023-11-06 07:17
Pękają szyby czołowe? (2)
Czy jeszcze nie ? Jakoś jak autobus jest produkowany ostatnim elementem są akumulatory na dachu. Uważam to trochę za głupie. Bo o wiele lepiej dla kierowcy i bezpieczeństwa było by w podłodze, nawet za cenę stopnia/rampy.
Ale nie w tym rzecz, jak troszkę pojeździ to nacisk karoserii z akumulatorami ściskają szybę czołowa która pęka zawsze bo akumulatory muszą się ułożyć. Heh. Technologia- 50 3
-
2023-11-06 08:23
(1)
W Warszawie na początku lat 70. ub. wieku tamtejsze miejskie zakłady autobusowe testowały prototyp Jelcza=Berlieta PR100 elektrycznego, nie pamiętam czy to była ich konstrukcja czy jelczańska, i tam autobus ciągnął przyczepę kilkutonową z akumulatorami i w razie wyładowania baterii była na pętli przez technicznych podczepiana następna przyczepa a tamta wracała na zajezdnie. Też nie zdało to egzaminu ale wtedy to nie był czas na takie rzeczy i widzę że po 50 latach dalej nic ciekawego nie wymyślili, przeszkodą cały czas są ciężkie baterie i mała wydajność.
- 18 0
-
2023-11-06 09:42
Unia nie widzi tych przeszkód i każe tym jeździć ku chwale brukselekiej ekogawiedzi.
- 10 2
-
2023-11-06 07:17
Przecież to jasne, że producent zawyża zasięg
W laboratoryjnych warunkach może ten autobus przejedzie 400km. Zobaczycie jak przyjdzie zima. Zrobi 150km to będzie sukces.
- 84 1
-
2023-11-06 07:18
czyli kłamali, że zasięg 400 km (8)
a realnie 200 km, droga zabawka, a prąd z węgla, ekologia jak się patrzy, elektryk dopiero po przejechaniu 80 000 km staje się zero emisyjny (koszty wytworzenia baterii)
- 76 2
-
2023-11-06 07:28
80 tys km? Tylko to oni w rok spokojnie zrobią (2)
- 3 7
-
2023-11-06 08:35
W mieście?
Życzę szczęścia przy średnich w okolicach 15km/h.
- 7 0
-
2023-11-06 16:46
80 000 km to dla osobówki
a ile dla autobusu, kto wie?
- 0 0
-
2023-11-06 07:52
Jajko ze sklepu jest a nie od kury wiec prad tez jest ze sklepu
Ekyolog
- 6 1
-
2023-11-06 08:30
Tylko że ten prąd (3)
jest wytwarzany zdała od miasta. Mieszkańcy nie są truci dieslowskim spalinami.
- 0 9
-
2023-11-06 09:43
(1)
Czyli jak ktoś mieszka za miastem to możesz dymić komuś w okno elektrownia? A może sobie postawisz elektrownie przed blokiem ekoczubku?
- 13 0
-
2023-11-06 23:35
Przecież jak czegoś nie widać, to tego nie ma
Chyba że chodzi o CO2, to nasz nowy bożek którego nie widać a jest wszędzie.
- 3 0
-
2023-11-06 17:01
EC Gdynia nie jest z dala od miasta
EC Gdańsk tym bardziej
- 2 0
-
2023-11-06 07:20
Przecież to nie żaden kierowca wrzuca te informacje tylko jeden z grupy pogardy.
- 1 55
-
2023-11-06 07:21
Czemu piszecie, że elektryczne autobusy są ekologiczne? (6)
Skończcie z tym to to bzdury
- 108 4
-
2023-11-06 08:32
Wolisz wdychać spaliny z diesla? (1)
Energia z węgla jest wytwarzana poza miastem i dodatkowo sporo tańsza.
- 3 31
-
2023-11-06 09:44
A może wytwarzaj energię pod blokiem w którym mieszkasz?
- 10 0
-
2023-11-06 09:50
Bo bezpośrednia są ekologiczne (3)
Tak samo jak ekologiczne są papierowe słomki. Ale jeśli idąc krok dalej okaże się że słomki produkowane są za pomocą nieekologicznych maszyn i środków to wtedy dopiero można uznać że słomki są nie ekologiczne. Tak samo jest z autami elektrycznymi.
- 8 1
-
2023-11-06 10:29
(2)
Ahhh papierowe słomeczki:
"Badanie opublikowane w sierpniu 2023 w czasopiśmie Food Additives and Contaminants wykazało, że większość testowanych słomek papierowych zawierała syntetyczne chemikalia. Wykryte w rurkach substancje poli- i perfluoroalkilowych (PFAS) nie rozkładają się ani w organizmie człowieka, ani w środowisku podaje fortune.com."
"Słomki wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego, takich jak papier i bambus, są częściej reklamowane jako bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska niż te wykonane z tworzyw sztucznych. Jednak obecność PFAS w tych słomkach oznacza, że niekoniecznie jest to prawdą informuje w komunikacie prasowym dr Thimo Groffen, autor badania i naukowiec zajmujący się środowiskiem na Uniwersytecie w Antwerpii, cytowany przez źródło."
"Naukowcy wybrali do badania 39 słomek z supermarketów, sklepów z zabawkami, sieci fast-food, drogerii oraz sklepów e-commerce w Belgii, które były wykonane z papieru, bambusa, szkła, stali nierdzewnej lub plastiku. Odkryto, że 90 proc. słomek papierowych zawierało PFAS i był to największy procent spośród wszystkich innych przebadanych rurek czytamy."
""Obecność PFAS w papierowych i bambusowych słomkach pokazuje, że niekoniecznie są one biodegradowalne. Nie wykryliśmy żadnych PFAS w słomkach ze stali nierdzewnej, więc radziłbym konsumentom używać tego typu słomek - lub po prostu unikać używania słomek w ogóle" mówi Groffen, na którego słowa powołuje się fortune.com."
"Obejmujące ponad 4 700 związków chemicznych, substancje per- i polifluoroalkilowe (PFAS) to powszechnie stosowane, tworzone przez ludzi substancje chemiczne, które z biegiem czasu gromadzą się w organizmie człowieka oraz w środowisku. Są znane jako wieczne chemikalia, ponieważ wyjątkowo trwale utrzymują się w naszym środowisku i ciele. Mogą doprowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak uszkodzenie wątroby, choroby tarczycy, otyłość, problemy z płodnością i nowotwory."
W cenie "ekologii" rak i bezpłodność. Fajnie.- 13 1
-
2023-11-06 13:28
Nie szkodzi
Większość młodych i tak nie chce mieć dzieci.
- 4 2
-
2023-11-06 16:13
Żeby papier był sztywny i utrzymał długo kształt w napoju musi być nasączony chemią,
kleje, usztywniacze i inne takie, później, w trakcie jednorazowego użycia chemia rozpuszcza się w napoju i trafia do naszego organizmu, a stąd już tylko krok do masowej redukcji nadmiaru populacji ludzkiej...
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.