- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (127 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (251 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (81 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.
Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.
W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.
- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.
Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich
Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.
- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.
Rozkłady jazdy na żywo
Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.
- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.
Zobacz jak wyglądają nowe autobusy
GAiT: Dopiero się wdrażamy
O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.
Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.
Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.
- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
Miejsca
Opinie (783) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-06 07:59
która to już wtopa tych władz na takie gigantyczne kwoty? (4)
tu już nawet kabaret się poddaje, pozostaje tylko lincz
- 22 0
-
2023-11-06 08:33
Spokojnie, większość mieszkańców o nich nie wie, bo nie mówią o nich w Faktach TVN. Dlatego znów wybiorą ją w wyborach.
- 8 1
-
2023-11-06 08:34
Co powiesz na wybory kopertowe, respiratory i tvp? To dopiero przewały
- 2 5
-
2023-11-06 08:36
Jak zsumujesz wszystkie, wyjdzie chociaż jeden sasin?
- 1 6
-
2023-11-06 10:04
To nie jest żadna wtopa,
to przemyślane działanie, po przegranych wyborach, bedzie, za co żyć albo na waciki wystarczy.
- 3 0
-
2023-11-06 08:00
Ekologiczni oszuści
Kiedy w końcu takimi wałkami zaczną się interesować służby.
Autobus nie robi 400km-do zwrotu.
Zobaczymy ile przejadą zimą.- 25 1
-
2023-11-06 08:01
Dopiero zimą zobaczycie (1)
Przy włączonym ogrzewaniu dystans będzie jeszcze krótszy
- 26 0
-
2023-11-06 08:07
Ojjj cicho juz badz bo apka w telefonie mowi mi co innego.apka mnie zawiezie a nie autobus
- 3 2
-
2023-11-06 08:02
Kierowcy muszą trzymac buzie na kłódkę
żeby nie wydało się ile naszych pieniędzy utopili urzędnicy. A finalnie to pasażerowie najbardziej ucierpią. Droższe bilety, opóźnienia, itp. Ekologiczne rozwiązania można wdrażać tylko wtedy, gdy pojazdy elektryczne będą spełniać wymagane parametry, jak np. zasięg, oraz będzie to uzasadnione ekonomicznie. I co najważniejsze, będzie naprawdę ekologiczne.
- 44 3
-
2023-11-06 08:04
8 ton na dachu (1)
Jak to się złoży podczas kolizji, to Kokoszki spadną z podium
- 32 2
-
2023-11-06 08:08
Juz nie moge sie doczekac
- 3 3
-
2023-11-06 08:04
Było kupić te autobusy przez internet i po 14 dniach oddać!
- 24 0
-
2023-11-06 08:05
Producent zaklada 400 a ci jak ciemnota
wierza w to co sie mowi. To jakby deweloper mowil ze z przedmiescia gdzie buduje mieszkania dojedziesz w 15min do centrum. Potem ze w warunkach idealnych to ma byc. Zamawiajacy nie maja wlasnego rozumu? Nienwiedza jak wyglada u nas uksztaltowanie terenu?? Nie mieli tych autobusow na testach w realu?? To pozwalniac to niekompetentne towarzycho. Wywalili kolkadziesiat baniek i sie dopiero beda uczyc? Jak zoptymalizuja orogramowanie...to peenie ogranicza predkosc, zmniejsza ogrzewanie i ma tym sie skonczy. Pojemnosci baterii nie zwiekszysz.
- 30 1
-
2023-11-06 08:07
w zimę bedzie jeszcze gorzej
- 12 1
-
2023-11-06 08:08
Bateri
Mało kto zdaje sobie sprawę, że nie będzie drastycznego i szybkiego postępu w elektrykach. Po prostu wszystkie kombinacje pierwiastków do akumulatorów dawno już przebadano a układ okresowy nie jest nieskończony. Najstarsza i najbardziej rozpowszechniona technika akumulatorów (ołowiowe) ma c.a. 170 lat i nie ma co ulepszać.... Z innymi jest podobnie. Jednym słowem jest to ślepa uliczka jeśli chodzi o transport na dłuższych dystansach. Ale wózki akumulatorowe za komuny były wszędzie i spisywały się znakomicie....
- 20 2
-
2023-11-06 08:09
oczywiście (63)
200-300km robią na nowych akumulatorach. Poczekajmy ze 2-3 sezony.
No chyba, że znowu będzie 'zalecenie' rozsądnego korzystania z klimy latem, a ogrzewania zimą. Wiadomo paliwo i prąd ważniejsze od ludzi. W końcu liczy się tylko kasa i matka ziemia, człowiek jest tylko dodatkiem. Do tego niewygodnym- 719 38
-
2023-11-06 08:19
Dalej to lepsze niż paniczne zamykanie okien, kiedy wjeżdża przed Ciebie autobus ze przestarzałym dieslem... (48)
- 13 106
-
2023-11-06 08:20
(31)
Dla kogo lepsze?
- 61 7
-
2023-11-06 08:44
Dla wszystkich. (2)
Nikt nie chce wdychać spalin.
- 14 60
-
2023-11-07 00:09
ja chce, i co teraz? napisales ze nikt nie chce, wiec klamales
- 5 2
-
2023-11-07 06:59
Ja też chcę
- 1 2
-
2023-11-06 08:48
Dla wszystkich. (27)
Dla twojego zdrowia. Mniej spalin, mniej raka.
- 14 43
-
2023-11-06 09:14
W Polsce prąd jest z węgla. (14)
- 66 7
-
2023-11-06 09:29
Nieprawda. Na Pomorzu większość prądu jest z wiatraków. (10)
- 7 73
-
2023-11-06 10:02
xxx (1)
Jak nie wieje, to też?;)
- 40 0
-
2023-11-07 16:40
Jeszcze nie zdarzyło się, aby cały rok nic nie wiało, a to są dane średnie za rok, tylko takie mają sens.
- 0 1
-
2023-11-06 10:25
Gdynia ma elektro ciepłownię opalaną węglem. Gdansk to samo. dopiero w 2035 będzie 30% z gazu w Gdyni. Więc o jakiej ekologii mówimy.
- 46 2
-
2023-11-06 10:31
hahaha
szczególnie tych które się nie kręcą :)
- 22 0
-
2023-11-06 10:59
co za brednie
- 9 0
-
2023-11-06 14:54
Tych 15 które stoją hi hi
- 11 1
-
2023-11-06 16:29
10% w 2022
to nie jest chyba większość, pomijam czas gdy przechodzą kilka razy w roku fronty i wieje po 80-100km/h przez 2-3 dni
- 9 0
-
2023-11-06 17:03
Do tego białego słupa nasypali prąd, nie?
- 2 0
-
2023-11-07 07:01
To dlaczego jest tak k**sko drogi? (1)
- 4 0
-
2023-11-07 09:52
Dokładnie. Skoro eko i za free to my też powinniśmy mieć za free.
- 2 0
-
2023-11-06 15:13
(2)
No i? Elektrownie i elektrociepłownie mają nowoczesne systemy oczyszczania spalin i praktycznie jedyne to emitują z kominów to dwutlenek węgla i para wodna. Nad silnikami spalinowymi nie ma takiej kontroli. Dodatkowo pojazdy elektryczne mogą odzyskiwać część energii w trakcie hamowania.
- 7 19
-
2023-11-07 09:54
(1)
Faktycznie da się coś odzyskać podczas hamowania ale ile to jest oszczędności? żeby było to zauważalne autobusy musiały by jeździć hamując.
- 1 1
-
2023-11-07 16:42
Przystanki są co kawałek, do tego korki, pewnie 30-50% energii da się odzyskać.
- 0 1
-
2023-11-06 09:24
(3)
Tak bo prąd to my mamy z elektrowni w twoim mniemaniu
- 9 3
-
2023-11-06 17:16
Ja mam z gniazdka!
- 7 1
-
2023-11-06 17:22
(1)
A mleko ze sklepu.
- 7 0
-
2023-11-06 17:24
A ogórki kiszone rosną w markecie!
- 6 0
-
2023-11-06 09:49
(3)
Rak nie pojawia sie z powodu wdychania spalin. Nowotwor jest bardziej zlozona choroba niz ktokolwiek sobie mysli. Na to sklada sie wiele czynnikow, min. Obnizona odpornosc, szczepienia, cukier w posilkach, chemikalia w zywnosci, ciezkie pierwiastki w wodzie jak chlor i fluor, antybiotyki, leki, stres i duzo wiecej. Badania antropologow wskazuja, ze na raka juz chorowali ludzie jak to niektorzy nazywaja z okresu "kamienia lupanego", a wtedy nie istnialy samochody spalinowe.
- 38 9
-
2023-11-06 10:08
Ale pewnie byli zaszczepieni, jedli płatki śniadaniowe z cukrem i pili wodę z chlorem i fluorem. A jak mieli katar to szli do szamana po antybiotyk.
- 17 3
-
2023-11-06 12:07
Pyły ze spalin, opon i klocków hamulcowych, chemikalia niezbędne w produkcji i substancje powstające podczas składowania lub niedoskonałej utylizacji. Opary asfalu i innych ropopochodnych, krzemiany (cement i spółka).
Nie przeszkadza nam to tak długo, jak to ktoś inny jest nieuniknioną ofiarą postępu.- 4 8
-
2023-11-07 07:05
Fajnie, postawiłeś tu sporo tez, teraz je rozwiń i przedstaw argumenty
Np mechanizmy komórkowe, hormonalne i molekularne. O i koniecznie o szczepieniach napisz, jak mają się do tego.
Czas start!- 3 0
-
2023-11-06 10:59
(1)
Rak to z jedzenia i chemii tam zawartej , glifosad i azotany jako konserwanty
- 15 7
-
2023-11-06 11:41
XD
- 2 2
-
2023-11-07 00:10
raka to ty masz od GMO, zobacz co jesz i co pijesz
- 3 1
-
2023-11-09 10:52
rak powiadasz?
Zaszczep się jeszcze boosterem. I będzie po problemie.
- 0 0
-
2023-11-06 10:11
Z Euro 7? (14)
Ile byś miał autobusów z Euro 7 za te elektryki które ciągle będą się ładować a nie wozić ludzi? A ile na skroplony gaz ziemny? Jak w kuchni gotujesz na gazie ziemnym to się dusisz?
- 39 2
-
2023-11-06 10:31
Nikt już nie montuje kuchenek gazowych w nowych budynkach (11)
Właśnie z tego powodu, że kopcą w domu.
- 2 43
-
2023-11-06 10:54
(3)
nie prawda. Nie doprowadza się instalacji gazowej do mieszkań bo to dużo kosztuje. A deweloper nie chce robić sobie dodatkowych kosztów. A autobus na gaz jest bardziej ekologiczny niż na prąd pozyskiwany z węgla.
- 39 3
-
2023-11-06 11:07
Nieprawda.
Autobus na gaz dalej jest mniej ekologiczny nawet niż elektryczny zasilany z Bełchatowa.
Przy każdym hamowaniu, cała energia idzie w grzanie hamulców i znowu trzeba spalić gaz, żeby ją odzyskać.- 6 27
-
2023-11-06 17:26
(1)
Ciekawe bo zawodowi kucharze wolą gotować na gazie, a nie na kuchenkach indukcyjnych.
- 18 0
-
2023-11-07 08:13
Ja widziałem takiego co gotuje na kozie i to na dworze bez czepka na głowie... sanepidzie gdzie jesteś.
- 0 1
-
2023-11-06 10:58
(2)
koszta podłączeń i budowa infrastuktury jsą zbyt duze
Szacuje sie ze 5 krotnie wieksze niz elektryczne przyłacza, zreszta pozniej dozór o konserwacja tez jest bardzo droga.To jest przyczyna- 19 1
-
2023-11-06 12:15
Koszty infrastrktry (1)
Trudno porównywać koszty, które dopiero trzeba ponieść (kable, przyłącza, stacje trafo) do tych, już poniesionych i często zamortyzowanych (terminal naftowy, sieć przesyłowa w postaci cystern, sieci kolejowej i drogowej, rurociągów,
całej logistyki, która musi trafić na najodleglejszą stację paliw.
Poza tym, pomijając aspekt ekologiczny, który może być dyskusyjny, to paląc węglem z Bełchatowa nie wspieramy krajów w gruncie rzeczy bandyckich i mało przewidywalnych, skłonnych do podejmowania decyzji, które nikomu się nie opłacają (np. wysadzenie gazociągu). Prąd ma wiele wad, ale pochodzenie przeważnie krajowe, czego nie można powiedzieć o ropie i gazie.- 12 0
-
2023-11-06 22:28
Prąd ma wiele wad, ale pochodzenie przeważnie krajowe
Jasne, krajowe. Prąd w Polsce jest głównie z węgla. A wungiel skąd, też krajowy? No tak nie za bardzo, skoro przed rozpierduchą na Ukrainie kupowaliśmy co roku miliony ton od ruskich, a teraz sprowadzamy go statkami z różnych egzotycznych krajów. Także tego...
- 1 0
-
2023-11-06 16:33
Nie z tego powodu (2)
chcą zaoszczędzić na budowie, to jest jedyny powód, łatwiej kabel pociągnąć niż zadbać o szyby techniczne i całą instalację gazową, to jak z tablemtami w nowych autach, które obsługują cały samochód a potem aby klimę ustawić musisz 5 razy przewijać i przeklikiwać.
- 5 0
-
2023-11-06 22:33
Skoro ktoś to kupuje... (1)
Można kupić Kijankę. Może nie jest zbyt prestiżowa, ale tablet to służy jedynie do nawigacji i multimediów. Wszystkie potrzebne podczas jazdy funkcje realizowane są przez przyciski manualne. Można?
- 1 0
-
2023-11-07 08:16
No ale to jest nie modne poza tym ekooszłomy powiedzą że jak się zepsuje ten fulcontrol panel w ekoszrocie to już nie pojedziesz a taką kijanką będzie można więc ekoentuzjaści będą chcieli unicestwić te pojazdy z przyczyn ekologicznych.
- 0 0
-
2023-11-06 17:17
Nie z tego powodu
Deweloper chce przyciąć na kosztach klitek. Poza tym gaz to później kłopoty z dozorem technicznym itd
- 4 0
-
2023-11-06 17:24
Jak zamkniesz drzwi i okno to tak bo zużyjesz tlen.
- 1 0
-
2023-11-06 18:47
Norma Euro7 jeszcze nie obowiązuje i wejdzie za kilka lat najszybciej.
- 2 0
-
2023-11-06 10:58
Za jednego takiego elektryka kupisz dwa nowoczesne diesle z napędem hybrydowym
- 19 0
-
2023-11-06 08:24
Dlaczego tak grzeją w autobusach.... Ludzie w kurtkach i nie ma mrozu... Oszczędności??? (4)
- 23 4
-
2023-11-06 08:51
(3)
Ściągnij kurtkę
- 7 16
-
2023-11-06 10:32
wyłącz ogrzewanie!
- 7 2
-
2023-11-06 15:20
(1)
Zdejm czapkie
- 3 1
-
2023-11-09 16:20
zdejm to kapelusz
- 0 0
-
2023-11-06 08:43
Wprowadzą eutanazję i niezadowoleni będą mogli ewakuować się z tego ekologicznego raju.
- 17 2
-
2023-11-06 09:12
W warunkach zimowych bedzie to gora 150km zasiegu. (3)
Do tego ogromny ciezar na oblodzonych i zniszczonych jezdniach. Taki pojazd jadacy z gory w warunkach mrozu nie bedzie do zatrzymania...
- 49 1
-
2023-11-06 10:06
Autobus plus pasażerowie - 15 ton? 20 ton? (2)
Raczej nie więcej. Ciężarówki często po 30 ton mają i jakoś jeżdżą zimą i dają radę hamować.
- 5 10
-
2023-11-06 15:21
Elektryczne? (1)
- 6 0
-
2023-11-06 18:40
A co za różnica czy hamuje 20 ton elektryczne czy nie?
- 2 2
-
2023-11-06 12:18
(3)
To jest bardziej skomplikowane niż Ci się wydaje. System zarządza zużyciem akumulatorów, dla użytkownika dostępne jest 70% nominalnej pojemności, która wraz ze zużyciem jest "uzupełniana" z tej rezerwy. Założenie jest takie, że przez cały okres eksploatacji będzie taki sam zasięg. Co do ekologii, to wciąż te pakiety będą nadawać się jako bank energii, spadnie wydajność, ale w takim rozwiązaniu nie potrzeba naraz np. 150kW, tylko powiedzmy 10kW. W przypadku tych konkretnych egzemplarzy komputer jest odpowiedzialny też za ustawienie temperatury, która ma teoretycznie oscylować między około 18 a 22st.C, w zależności od warunków na zewnątrz i wielu innych czynników. Podsumowując inżynierowie przewidzieli dużo więcej niż jesteś w stanie pojąć "na chłopski rozum" ;).
- 4 8
-
2023-11-06 17:18
Przewidzieli nawet że tym szajsem nie da się jechać przy ustawionym ogrzewaniu
Więc do obsługi grzania/AC jest generator diesla XD
- 6 0
-
2023-11-06 18:37
Tak przewidzieli ze już w 4 autach VW ma zamówienie wymieniałem ogniwa (1)
Które padły w baterii i która serwis ASO skazał na złom. Taki pakiet w autobusie jest kilkadziesiąt razy większy i wazy tyle co 4 takie samochody.
- 7 1
-
2023-11-07 16:54
Oj chyba ściemniasz z tymi swoimi umiejętnościami i wiedzą coś mi się wydaje.
480kWh ma autobus, a VW minimum 60, to raptem 8x nie kilkadziesiąt. Wg mnie tylko siedzisz przed kompem i nigdy ogniwa czy może raczej modułu z ośmioma lub dwunastoma ogniwami VW nie widziałeś, a ja mam kilkanaście takich modułów w domu jako magazyn energii.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.