• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

Maciej Korolczuk
6 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (783)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.



Autobusów elektrycznych w Trójmieście powinno być:

Nowe autobusy na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.

W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.



- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.

Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich



Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.

- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
15:03 24 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 31 PAźDZIERNIKA 23 12:17)

Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)

Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej
Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej


Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.

Rozkłady jazdy na żywo



Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.

- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.

Zobacz jak wyglądają nowe autobusy


GAiT: Dopiero się wdrażamy



O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.

Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.


Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.

- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.

Miejsca

Opinie (783) ponad 20 zablokowanych

  • która to już wtopa tych władz na takie gigantyczne kwoty? (4)

    tu już nawet kabaret się poddaje, pozostaje tylko lincz

    • 22 0

    • Spokojnie, większość mieszkańców o nich nie wie, bo nie mówią o nich w Faktach TVN. Dlatego znów wybiorą ją w wyborach.

      • 8 1

    • Co powiesz na wybory kopertowe, respiratory i tvp? To dopiero przewały

      • 2 5

    • Jak zsumujesz wszystkie, wyjdzie chociaż jeden sasin?

      • 1 6

    • To nie jest żadna wtopa,

      to przemyślane działanie, po przegranych wyborach, bedzie, za co żyć albo na waciki wystarczy.

      • 3 0

  • Ekologiczni oszuści

    Kiedy w końcu takimi wałkami zaczną się interesować służby.
    Autobus nie robi 400km-do zwrotu.
    Zobaczymy ile przejadą zimą.

    • 25 1

  • Dopiero zimą zobaczycie (1)

    Przy włączonym ogrzewaniu dystans będzie jeszcze krótszy

    • 26 0

    • Ojjj cicho juz badz bo apka w telefonie mowi mi co innego.apka mnie zawiezie a nie autobus

      • 3 2

  • Kierowcy muszą trzymac buzie na kłódkę

    żeby nie wydało się ile naszych pieniędzy utopili urzędnicy. A finalnie to pasażerowie najbardziej ucierpią. Droższe bilety, opóźnienia, itp. Ekologiczne rozwiązania można wdrażać tylko wtedy, gdy pojazdy elektryczne będą spełniać wymagane parametry, jak np. zasięg, oraz będzie to uzasadnione ekonomicznie. I co najważniejsze, będzie naprawdę ekologiczne.

    • 44 3

  • 8 ton na dachu (1)

    Jak to się złoży podczas kolizji, to Kokoszki spadną z podium

    • 32 2

    • Juz nie moge sie doczekac

      • 3 3

  • Było kupić te autobusy przez internet i po 14 dniach oddać!

    • 24 0

  • Producent zaklada 400 a ci jak ciemnota

    wierza w to co sie mowi. To jakby deweloper mowil ze z przedmiescia gdzie buduje mieszkania dojedziesz w 15min do centrum. Potem ze w warunkach idealnych to ma byc. Zamawiajacy nie maja wlasnego rozumu? Nienwiedza jak wyglada u nas uksztaltowanie terenu?? Nie mieli tych autobusow na testach w realu?? To pozwalniac to niekompetentne towarzycho. Wywalili kolkadziesiat baniek i sie dopiero beda uczyc? Jak zoptymalizuja orogramowanie...to peenie ogranicza predkosc, zmniejsza ogrzewanie i ma tym sie skonczy. Pojemnosci baterii nie zwiekszysz.

    • 30 1

  • w zimę bedzie jeszcze gorzej

    • 12 1

  • Bateri

    Mało kto zdaje sobie sprawę, że nie będzie drastycznego i szybkiego postępu w elektrykach. Po prostu wszystkie kombinacje pierwiastków do akumulatorów dawno już przebadano a układ okresowy nie jest nieskończony. Najstarsza i najbardziej rozpowszechniona technika akumulatorów (ołowiowe) ma c.a. 170 lat i nie ma co ulepszać.... Z innymi jest podobnie. Jednym słowem jest to ślepa uliczka jeśli chodzi o transport na dłuższych dystansach. Ale wózki akumulatorowe za komuny były wszędzie i spisywały się znakomicie....

    • 20 2

  • oczywiście (63)

    200-300km robią na nowych akumulatorach. Poczekajmy ze 2-3 sezony.
    No chyba, że znowu będzie 'zalecenie' rozsądnego korzystania z klimy latem, a ogrzewania zimą. Wiadomo paliwo i prąd ważniejsze od ludzi. W końcu liczy się tylko kasa i matka ziemia, człowiek jest tylko dodatkiem. Do tego niewygodnym

    • 719 38

    • Dalej to lepsze niż paniczne zamykanie okien, kiedy wjeżdża przed Ciebie autobus ze przestarzałym dieslem... (48)

      • 13 106

      • (31)

        Dla kogo lepsze?

        • 61 7

        • Dla wszystkich. (2)

          Nikt nie chce wdychać spalin.

          • 14 60

          • ja chce, i co teraz? napisales ze nikt nie chce, wiec klamales

            • 5 2

          • Ja też chcę

            • 1 2

        • Dla wszystkich. (27)

          Dla twojego zdrowia. Mniej spalin, mniej raka.

          • 14 43

          • W Polsce prąd jest z węgla. (14)

            • 66 7

            • Nieprawda. Na Pomorzu większość prądu jest z wiatraków. (10)

              • 7 73

              • xxx (1)

                Jak nie wieje, to też?;)

                • 40 0

              • Jeszcze nie zdarzyło się, aby cały rok nic nie wiało, a to są dane średnie za rok, tylko takie mają sens.

                • 0 1

              • Gdynia ma elektro ciepłownię opalaną węglem. Gdansk to samo. dopiero w 2035 będzie 30% z gazu w Gdyni. Więc o jakiej ekologii mówimy.

                • 46 2

              • hahaha

                szczególnie tych które się nie kręcą :)

                • 22 0

              • co za brednie

                • 9 0

              • Tych 15 które stoją hi hi

                • 11 1

              • 10% w 2022

                to nie jest chyba większość, pomijam czas gdy przechodzą kilka razy w roku fronty i wieje po 80-100km/h przez 2-3 dni

                • 9 0

              • Do tego białego słupa nasypali prąd, nie?

                • 2 0

              • To dlaczego jest tak k**sko drogi? (1)

                • 4 0

              • Dokładnie. Skoro eko i za free to my też powinniśmy mieć za free.

                • 2 0

            • (2)

              No i? Elektrownie i elektrociepłownie mają nowoczesne systemy oczyszczania spalin i praktycznie jedyne to emitują z kominów to dwutlenek węgla i para wodna. Nad silnikami spalinowymi nie ma takiej kontroli. Dodatkowo pojazdy elektryczne mogą odzyskiwać część energii w trakcie hamowania.

              • 7 19

              • (1)

                Faktycznie da się coś odzyskać podczas hamowania ale ile to jest oszczędności? żeby było to zauważalne autobusy musiały by jeździć hamując.

                • 1 1

              • Przystanki są co kawałek, do tego korki, pewnie 30-50% energii da się odzyskać.

                • 0 1

          • (3)

            Tak bo prąd to my mamy z elektrowni w twoim mniemaniu

            • 9 3

            • Ja mam z gniazdka!

              • 7 1

            • (1)

              A mleko ze sklepu.

              • 7 0

              • A ogórki kiszone rosną w markecie!

                • 6 0

          • (3)

            Rak nie pojawia sie z powodu wdychania spalin. Nowotwor jest bardziej zlozona choroba niz ktokolwiek sobie mysli. Na to sklada sie wiele czynnikow, min. Obnizona odpornosc, szczepienia, cukier w posilkach, chemikalia w zywnosci, ciezkie pierwiastki w wodzie jak chlor i fluor, antybiotyki, leki, stres i duzo wiecej. Badania antropologow wskazuja, ze na raka juz chorowali ludzie jak to niektorzy nazywaja z okresu "kamienia lupanego", a wtedy nie istnialy samochody spalinowe.

            • 38 9

            • Ale pewnie byli zaszczepieni, jedli płatki śniadaniowe z cukrem i pili wodę z chlorem i fluorem. A jak mieli katar to szli do szamana po antybiotyk.

              • 17 3

            • Pyły ze spalin, opon i klocków hamulcowych, chemikalia niezbędne w produkcji i substancje powstające podczas składowania lub niedoskonałej utylizacji. Opary asfalu i innych ropopochodnych, krzemiany (cement i spółka).
              Nie przeszkadza nam to tak długo, jak to ktoś inny jest nieuniknioną ofiarą postępu.

              • 4 8

            • Fajnie, postawiłeś tu sporo tez, teraz je rozwiń i przedstaw argumenty

              Np mechanizmy komórkowe, hormonalne i molekularne. O i koniecznie o szczepieniach napisz, jak mają się do tego.
              Czas start!

              • 3 0

          • (1)

            Rak to z jedzenia i chemii tam zawartej , glifosad i azotany jako konserwanty

            • 15 7

            • XD

              • 2 2

          • raka to ty masz od GMO, zobacz co jesz i co pijesz

            • 3 1

          • rak powiadasz?

            Zaszczep się jeszcze boosterem. I będzie po problemie.

            • 0 0

      • Z Euro 7? (14)

        Ile byś miał autobusów z Euro 7 za te elektryki które ciągle będą się ładować a nie wozić ludzi? A ile na skroplony gaz ziemny? Jak w kuchni gotujesz na gazie ziemnym to się dusisz?

        • 39 2

        • Nikt już nie montuje kuchenek gazowych w nowych budynkach (11)

          Właśnie z tego powodu, że kopcą w domu.

          • 2 43

          • (3)

            nie prawda. Nie doprowadza się instalacji gazowej do mieszkań bo to dużo kosztuje. A deweloper nie chce robić sobie dodatkowych kosztów. A autobus na gaz jest bardziej ekologiczny niż na prąd pozyskiwany z węgla.

            • 39 3

            • Nieprawda.

              Autobus na gaz dalej jest mniej ekologiczny nawet niż elektryczny zasilany z Bełchatowa.

              Przy każdym hamowaniu, cała energia idzie w grzanie hamulców i znowu trzeba spalić gaz, żeby ją odzyskać.

              • 6 27

            • (1)

              Ciekawe bo zawodowi kucharze wolą gotować na gazie, a nie na kuchenkach indukcyjnych.

              • 18 0

              • Ja widziałem takiego co gotuje na kozie i to na dworze bez czepka na głowie... sanepidzie gdzie jesteś.

                • 0 1

          • (2)

            koszta podłączeń i budowa infrastuktury jsą zbyt duze
            Szacuje sie ze 5 krotnie wieksze niz elektryczne przyłacza, zreszta pozniej dozór o konserwacja tez jest bardzo droga.To jest przyczyna

            • 19 1

            • Koszty infrastrktry (1)

              Trudno porównywać koszty, które dopiero trzeba ponieść (kable, przyłącza, stacje trafo) do tych, już poniesionych i często zamortyzowanych (terminal naftowy, sieć przesyłowa w postaci cystern, sieci kolejowej i drogowej, rurociągów,
              całej logistyki, która musi trafić na najodleglejszą stację paliw.

              Poza tym, pomijając aspekt ekologiczny, który może być dyskusyjny, to paląc węglem z Bełchatowa nie wspieramy krajów w gruncie rzeczy bandyckich i mało przewidywalnych, skłonnych do podejmowania decyzji, które nikomu się nie opłacają (np. wysadzenie gazociągu). Prąd ma wiele wad, ale pochodzenie przeważnie krajowe, czego nie można powiedzieć o ropie i gazie.

              • 12 0

              • Prąd ma wiele wad, ale pochodzenie przeważnie krajowe

                Jasne, krajowe. Prąd w Polsce jest głównie z węgla. A wungiel skąd, też krajowy? No tak nie za bardzo, skoro przed rozpierduchą na Ukrainie kupowaliśmy co roku miliony ton od ruskich, a teraz sprowadzamy go statkami z różnych egzotycznych krajów. Także tego...

                • 1 0

          • Nie z tego powodu (2)

            chcą zaoszczędzić na budowie, to jest jedyny powód, łatwiej kabel pociągnąć niż zadbać o szyby techniczne i całą instalację gazową, to jak z tablemtami w nowych autach, które obsługują cały samochód a potem aby klimę ustawić musisz 5 razy przewijać i przeklikiwać.

            • 5 0

            • Skoro ktoś to kupuje... (1)

              Można kupić Kijankę. Może nie jest zbyt prestiżowa, ale tablet to służy jedynie do nawigacji i multimediów. Wszystkie potrzebne podczas jazdy funkcje realizowane są przez przyciski manualne. Można?

              • 1 0

              • No ale to jest nie modne poza tym ekooszłomy powiedzą że jak się zepsuje ten fulcontrol panel w ekoszrocie to już nie pojedziesz a taką kijanką będzie można więc ekoentuzjaści będą chcieli unicestwić te pojazdy z przyczyn ekologicznych.

                • 0 0

          • Nie z tego powodu

            Deweloper chce przyciąć na kosztach klitek. Poza tym gaz to później kłopoty z dozorem technicznym itd

            • 4 0

        • Jak zamkniesz drzwi i okno to tak bo zużyjesz tlen.

          • 1 0

        • Norma Euro7 jeszcze nie obowiązuje i wejdzie za kilka lat najszybciej.

          • 2 0

      • Za jednego takiego elektryka kupisz dwa nowoczesne diesle z napędem hybrydowym

        • 19 0

    • Dlaczego tak grzeją w autobusach.... Ludzie w kurtkach i nie ma mrozu... Oszczędności??? (4)

      • 23 4

      • (3)

        Ściągnij kurtkę

        • 7 16

        • wyłącz ogrzewanie!

          • 7 2

        • (1)

          Zdejm czapkie

          • 3 1

          • zdejm to kapelusz

            • 0 0

    • Wprowadzą eutanazję i niezadowoleni będą mogli ewakuować się z tego ekologicznego raju.

      • 17 2

    • W warunkach zimowych bedzie to gora 150km zasiegu. (3)

      Do tego ogromny ciezar na oblodzonych i zniszczonych jezdniach. Taki pojazd jadacy z gory w warunkach mrozu nie bedzie do zatrzymania...

      • 49 1

      • Autobus plus pasażerowie - 15 ton? 20 ton? (2)

        Raczej nie więcej. Ciężarówki często po 30 ton mają i jakoś jeżdżą zimą i dają radę hamować.

        • 5 10

        • Elektryczne? (1)

          • 6 0

          • A co za różnica czy hamuje 20 ton elektryczne czy nie?

            • 2 2

    • (3)

      To jest bardziej skomplikowane niż Ci się wydaje. System zarządza zużyciem akumulatorów, dla użytkownika dostępne jest 70% nominalnej pojemności, która wraz ze zużyciem jest "uzupełniana" z tej rezerwy. Założenie jest takie, że przez cały okres eksploatacji będzie taki sam zasięg. Co do ekologii, to wciąż te pakiety będą nadawać się jako bank energii, spadnie wydajność, ale w takim rozwiązaniu nie potrzeba naraz np. 150kW, tylko powiedzmy 10kW. W przypadku tych konkretnych egzemplarzy komputer jest odpowiedzialny też za ustawienie temperatury, która ma teoretycznie oscylować między około 18 a 22st.C, w zależności od warunków na zewnątrz i wielu innych czynników. Podsumowując inżynierowie przewidzieli dużo więcej niż jesteś w stanie pojąć "na chłopski rozum" ;).

      • 4 8

      • Przewidzieli nawet że tym szajsem nie da się jechać przy ustawionym ogrzewaniu

        Więc do obsługi grzania/AC jest generator diesla XD

        • 6 0

      • Tak przewidzieli ze już w 4 autach VW ma zamówienie wymieniałem ogniwa (1)

        Które padły w baterii i która serwis ASO skazał na złom. Taki pakiet w autobusie jest kilkadziesiąt razy większy i wazy tyle co 4 takie samochody.

        • 7 1

        • Oj chyba ściemniasz z tymi swoimi umiejętnościami i wiedzą coś mi się wydaje.

          480kWh ma autobus, a VW minimum 60, to raptem 8x nie kilkadziesiąt. Wg mnie tylko siedzisz przed kompem i nigdy ogniwa czy może raczej modułu z ośmioma lub dwunastoma ogniwami VW nie widziałeś, a ja mam kilkanaście takich modułów w domu jako magazyn energii.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane