• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy w Gdańsku już za pół roku. A co z tramwajami?

Michał Brancewicz
14 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o 23 nowe autobusy. Natomiast w przyszłym powinny pojawić się w mieście także nowe tramwaje. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o 23 nowe autobusy. Natomiast w przyszłym powinny pojawić się w mieście także nowe tramwaje.

Jeszcze w tym roku ZKM Gdańsk kupi 23 autobusy różnej długości, które pojawią się w mieście jesienią. W czasie przesunie się za to przetarg na zakup 15 dwukierunkowych tramwajów. Powodem są kwestie związane z unijnym dofinansowaniem.



Jakim środkiem transportu najczęściej podróżujesz po Gdańsku?

Plany budowy nowych tras tramwajowych (m.in. Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej czy trasy GP-W), mimo że zaczną materializować się najwcześniej za 2-3 lata, zmuszają miejską spółkę do myślenia o zakupie nowego taboru już teraz. Do tego dochodzi jeszcze chęć wymiany wysłużonych pojazdów na nowsze modele.

Wystarczy wspomnieć, że najstarsze autobusy liczą sobie już ponad 20 lat (mercedesy z 1994 roku), a inne, jak neoplany, osiągnęły właśnie pełnoletniość (rok produkcji 1998). A to i tak nic w porównaniu z wiekiem niektórych tramwajów. Popularne "stopiątki" pamiętają bowiem czasy poprzedniej epoki (pojazdy Konstal 105N i Na były dostarczane w latach 1975-1990).

Cena nie będzie najważniejsza

Z tych właśnie powodów Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeszcze w tym tygodniu ogłosi przetarg na zakup 23 autobusów, w tym po 9 krótkich (12-metrowych) i przegubowych (18 metrów) oraz trzy midibusy (10,6 m) i dwa minibusy (8,6 m).

- Szacujemy, że będzie to wydatek niewiele ponad 20 mln zł. Cena będzie tylko w 55 proc. stanowiła kryterium wyboru. Co oznacza, że nie chcemy najtańszych pojazdów, jakie są dostępne na rynku. Równie ważne są dla nas kryteria techniczne i ekologiczne [45 proc. - red.] - tłumaczy Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju. - Autobusy kupimy z własnych środków, bez unijnego refinansowania, gdyż UE nie dokłada się do zakupu takich pojazdów w miastach, które posiadają transport szynowy.
Autobusy powinny pojawić się w mieście już na przełomie września i października. To pozwoli wycofać wspomniane już mercedesy i neoplany. Jednak zgodnie z nową strategią, ZKM będzie zachowywał sobie po jednej sztuce każdego z wycofywanych pojazdów, traktując je jako zabytkowe.

Tramwaje poczekają na unijne wsparcie

Znacznie większym wydatkiem będzie zakup tramwajów. Z szacunków ZKM wynika, że 15 sztuk może uszczuplić budżet spółki o 112,5 mln zł. Dlatego ZKM chce, by do tej inwestycji dołożyła się Unia Europejska. A to oznacza, że musi jeszcze przez jakiś czas wstrzymać się z ogłoszeniem przetargu.

- Jesteśmy gotowi, ale pojawiły się pewne wątpliwości natury prawnej - czy będziemy mogli skorzystać ze środków UE, jeśli przetarg ogłosimy już teraz, gdyż przedłużają się terminy do składania wniosków w nowej perspektywie - przyznaje Maciej Lisicki. - Dlatego czekamy na opinię Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Liczymy, że pojawi się ona w ciągu miesiąca i wtedy będziemy mogli ogłosić postępowanie. Najpóźniej stanie się to latem.
W wariancie pesymistycznym ZKM liczy na dofinansowanie na poziomie 59 proc. Maksymalnie może natomiast uzyskać aż 75 proc. wsparcia finansowego.

Przynajmniej pół kilometra na baterii

Zamawiane tramwaje będą miały ok. 30 m długości, zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie, ładowarki USB i pasy do zapinania rowerów. Nowością będzie konieczność posiadania baterii, która umożliwi pokonanie dystansu przynajmniej 500 metrów w trybie jazdy miejskiej.

Dzisiejsze tramwaje również posiadają baterie, ale służą one do wykonywania manewrów na krótkich odcinkach w zajezdni. Pojazdy, które kupimy, będą musiały posiadać baterie umożliwiające jazdę po mieście. Niewykluczone, że wykorzystamy tę zdolność na trasie Nowej Politechnicznej [obecnie GP-W - red.] w ciągu ul. Getta Warszawskiego.

Nowe tramwaje pojawią się w Gdańsku w przyszłym roku i pozwolą w całości zastąpić ostatnie sztuki "stopiątek". Oczywiście dwa wagony tego typu również zostaną zachowane.

Dodatkowo ZKM w najbliższym czasie wyremontuje pięć pojazdów niskopodłogowych. Chodzi o cztery wagony NGd99 i jeden wagon 114Na.

- Zachowamy jego wygląd zewnętrzny, a zmodernizujemy jedynie wnętrze. Elementy wozu będą zdemontowane i przechowane, by za 20-30 lat odtworzyć jego oryginalny wygląd, bo wtedy też będzie on już historyczny - wyjaśnia wiceprezes ZKM.
W kolejnych latach ZKM nabędzie dodatkowych 18 tramwajów (nawet 45-metrowych) oraz 45 autobusów.

Opinie (119) 5 zablokowanych

  • Piętrowe niech kupią tramwaje

    Więcej ludzi wejdzie

    • 17 5

  • Ikarus najlepszy, lepszy od tego szajsu w którym co chwilę drzwi się nie domykaja i ruszyć z przystanku nie można

    • 12 5

  • autobusy "Autosan" ale piętrowe zamówić, a tramwaje "Bombardier" najlepsze

    niech wszyscy siedzą....

    • 6 4

  • Najpierw niech uporaja się z awariami, a potem kupują następny badziew

    • 4 8

  • Jest coraz lepiej z komunikacją. (2)

    PKMka jest super, tylko za często kursuje.

    • 8 6

    • PKMka za często kursuje?

      Chyba Cię ostro powaliło trolu

      • 4 5

    • brak oznaczeń z którego peronu odjeżdża PKM

      :( mieszkańcy Trójmiasta mają trudność z tym, a co dopiero przyjezdni ;/

      • 5 1

  • A co z przedłużeniem linii autobusowej 158 do pętli Pasanil na Stogach? (1)

    • 7 1

    • Będzie po otwarciu tunelu

      • 8 1

  • oby były wygodne dla tłumów jadących podczas największego obłożenia,

    bo to nie jest sukces, zakupić autobus przeznaczony do jazdy rekreacyjnej dla kilku pasażerów

    • 5 1

  • Niby dlaczego? Są tam bardzo dobre warunki na zaledwie 600metrową odnogę no i w miejscu gdzie miałby być koniec linii jest bardzo duże stężenie liczby mieszkańców.

    • 2 3

  • Moze być

    • 1 0

  • Już teraz gdański tabor jest dużo młodszy i lepiej wyposażony (zdecydowana większość autobusów z klimatyzacją), a tu jeszcze 23 nowe autobusy kupują. Brawo Gdańsk

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane