• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe drogi rowerowe w Gdyni prawie gotowe. Czemu budzą kontrowersje?

Patryk Szczerba
15 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Miasto chciało, by na kładce zakazany był ruch pieszych. Po protestach rowerzystów, udało się przekonać urzędników do zmiany decyzji. Miasto chciało, by na kładce zakazany był ruch pieszych. Po protestach rowerzystów, udało się przekonać urzędników do zmiany decyzji.

Prawdopodobnie jeszcze w trakcie wakacji będzie można podróżować rowerem po drodze leśnej z Gdyni do Sopotu oraz estakadą rowerową z Obłuża. Urzędnicy przekonują, że obydwie inwestycje są potrzebne, choć kosztowne. Część rowerzystów jednak nadal jest przekonana, że w ogóle nie powinny powstać w zaproponowanym kształcie.



Co sądzisz o polityce rowerowej Gdyni?

Razem z budżetu miasta na obydwie konstrukcje przeznaczonych zostało blisko 13 mln zł. 10 mln zł pochłonęła budowa estakady rowerowej. Ponad 2,5 mln zł trzeba było zapłacić firmie MTM za budowę leśnej drogi rowerowej wzdłuż klifu. Rowerzyści już na etapie projektowania zgłaszali do obydwu inwestycji zastrzeżenia i propozycje innych, ich zdaniem lepszych rozwiązań. Ostatecznie praktycznie żadne z nich nie zostały uwzględnione.

Estakada rowerowa nigdy nie została w pełni zaakceptowana przez gdyńskie środowisko rowerowe. Istniejące chodniki na Trasie Kwiatkowskiego o szerokości dwóch metrów, według cyklistów wystarczają, by sprawnie przemieszczać się rowerem.

- Jako stowarzyszenie wielokrotnie podkreślaliśmy, że to niepotrzebna inwestycja. Po zapoznaniu się z projektem postulowaliśmy kilka zmian. Otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź tylko w jednej kwestii - złagodzenia zakrętu od ul. Unruga. Ma to jednak zostać wykonane dopiero po otwarciu drogi, a więc po raz kolejny zostanie prawdopodobnie na jakiś czas zamknięta - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który zaznacza, że przestał śledzić dokładnie postępy prac przy tej inwestycji.

Protesty związane z estakadą w związku z tym ucichły. 367-metrowa konstrukcja pomiędzy ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni a ul. Kontenerową zobacz na mapie Gdyni wciąż pozostaje dla cyklistów niedostępna. Powód? Zastosowany w projekcie przygotowanym przez pracownię Euro-Alians schemat łożyskowania był nieprawidłowy.

Potrzebne były zmiany i ponowne usadowienie konstrukcji kładki na łożyskach. Całość prac naprawczych kosztowała kilkaset tysięcy złotych. Finansowało je miasto, jednak do projektanta już zostało wysłane żądanie odszkodowania. Sprawą zajmują się teraz miejscy prawnicy.

- Nigdy nie liczyłam na to, że uda się tę sprawę załatwić bez skierowania jej do sądu. Na razie prawnicy miejscy pracują nad pozwem o odszkodowanie. Nic mi nie wiadomo, by oprócz tej usterki, cokolwiek złego działo się z konstrukcją - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Prace mają się zakończyć za kilka dni. Prawdopodobnie w czerwcu rozpoczną się procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet dwa miesiące. Niewykluczone więc, że droga jeszcze w okresie wakacyjnym zostanie wreszcie otwarta.

Budowlańcy finiszują także z pracami przy budowie drogi wzdłuż nadmorskiego klifu, od Gdyni Orłowa do Sopotu. Nowa trasa będzie prowadziła nad Potokiem Kolibkowskim zobacz na mapie Gdyni, przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. I w tym wypadku, kontrowersji w związku z jej kształtem, nie brakuje.

Rowerzystom nie podobał się zwłaszcza fakt, że 56-metrowa konstrukcja, która jest najdroższym elementem całej inwestycji miała być niedostępna dla pieszych.

- Działamy na własną niekorzyść, wpuszczając pieszych, ale naszym zdaniem wszyscy się na kładce pomieszczą. Urzędnicy chcieli wysłać spacerujących na mostek, który jest na całkiem innej wysokości, tuż przy samej plaży. To oznaczałoby, że muszą nadkładać 200 metrów drogi. Dzięki interwencjom udało się ten pomysł storpedować. Pozostałe dziesięć poprawek przygotowanych przez Rowerową Gdynię już jednak nie zostało uwzględnionych. - podkreśla Bosowski.

Wśród nich były zarzuty dotyczące niepotrzebnych schodów dla pieszych w środku Parku Kolibkowskiego, wyboru złej nawierzchnia, zaprojektowania zbyt ciasnych zakrętów i podjazdów. Idealnym rozwiązaniem, zdaniem cyklistów byłoby poprowadzenie drogi wzdłuż plaży, ale na takie rozwiązanie nie dał zgody Urząd Morski w Gdyni.

Protesty i próby wpływania na projekt oprócz udostępnienia kładki pieszym nie zrobiły na większości urzędników większego wrażenia. Kładka już jest na miejscu, a prace trwają zgodnie z planem i do końca maja powinny zostać zakończone. Później w ciągu dwóch miesięcy ma zostać dopuszczona do użytku.

- Przy tej inwestycji potrzebna jest taka sama procedura odbiorowa, jak przy estakadzie ponieważ kładka jest konstrukcją na wysokości - zaznacza Teresa Horiszna.

Oprócz zakończenia dwóch największych i wzbudzających emocje inwestycji w tym roku wybudowany ma zostać zadaszony parking dla rowerów w okolicach bulwaru Nadmorskiego, a także w innych siedmiu miejscach. W najbliższych miesiącach powstaną też nowe trasy, m.in. wzdłuż Chylońskiej zobacz na mapie Gdyni, Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, Kazimierza Górskiego zobacz na mapie Gdyni, od węzła Wzgórze do ulicy Redłowskiej. Na swoją kolej czeka też uzupełnienie trasy rowerowej wzdłuż ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: W Gdyni powołano radę rowerową

Miejsca

Opinie (284)

  • Jak ta nasza Gdynia się rozwija i pięknieje

    szkoda, że pozostała część 3miasta pozostaje w tyle.

    • 4 15

  • WSTYD (2)

    To wstyd na całą POLSKĘ,żeby nie zrobić porządnej ścieżki biegnącej z Gdanska do Gdyni wzdłuż lini brzegowej ,tak samo jak do tej pory nie zrobiono porządnej ścieżki pozbawionej krawężników i innych felerów wzdłuż ulicy Morskiej,łączącej największą ilość dzielnic Chylonię,Grabówek a także niedaleko położoną Rumię i Redę,przecież porządna ścieżka w tych rejonach powinna być podstawowym piorytetem.....

    • 22 4

    • Wzdłuz linii brzegowej (1)

      nie da rady bo jest klif. I nie chodzi tu o techniczne ograniczenia.

      • 4 2

      • s****a tata



        Wytłumacz mi co stoi na przeszkodzie, by po piachu na odcinku Mamuszki-Kukowskiego rozwinąć pas transmisyjny, zakotwiczyć go w piachu kotwami dwumetrowymi co 20 metrów, naprawiać i odpiaszczać po sztormach zimowych, ewentualnie zwijać na okres XI-III ?

        Koszt był by ułamkiem tych absurdalnych milionów na kolejne esta esta kady....



        Swoją droga ten Szczurek musi mieć jakaś seksualna fiksację na estakady... uraz z wczesnego dzieciństwa?

        • 3 2

  • Leśne ścieżki rowerowe w Gdyni (2)

    to szkoła przetrwania. Powierzchnia nieutwardzona i dziurawa. Wstyd takie coś nazwać ścieżką rowerową. To są dukty leśne a nie żadne ścieżki. Masakra.

    • 22 2

    • no trzeba miec juz jaks kondyche zeby tam smigac

      potrenujesz to pojedziesz

      • 2 0

    • Szprycha

      Ale w statystykach wygląda wspaniale. Bezstronny o tym coś wie.

      • 3 0

  • HUTNICZA Z WIŚNIEWSKIEGO WZDŁUŻ ESTAKADY (2)

    A MOŻE MI KTOŚ POWIE KIEDY W KOŃCU POJADĘ ULICĄ JANKA WIŚNIEWSKIEGO PEZPOŚREDNIO NA HUTNICZĄ ,BO JAK NA RAZIE TO ULICE TE ODGRADZAJĄ TORY

    • 18 0

    • Estakady tam nie zbudują bo to bez sensu :)

      Estakade rowerową buduję się tylko tam, gdzie już jest inna estakada i można nią przejechać

      • 4 0

    • bez kitu rąbani zglodzieje i komunisci niech gina i gnija

      • 1 1

  • W przyszłym życiu może za sto lat (1)

    Mam 40 lat,ale w tym życiu chyba niedoczekam połączenia porządną ścieżką najlepiej wzdłuż morza GDYNI I GDAŃSKA

    • 8 2

    • to się da zrobić leśnymi drogami za Kam Potokiem

      szukaj dalej

      • 2 0

  • A co z drogami za które płacimy w paliwie

    a Prezydent dba o to aby rowerzystów wentylować spalinami samochodów stojacych w Korkach przy super organizacji remontów. Więcej dróżek więcej CO (tlenku węgla) i smoły

    • 4 4

  • Jedź i daj jechać, iść i rolkować innym (2)

    Zabronione powinno być:
    1. Rolkowanie tyłem ze słuchawkami na uszach.
    2. Wpuszczanie małych dzieci bez opieki w intensywny ruch bo rodzice uwierzyli,
    że jak Jacek K.(10km/h) powiedział "ścieżka rekreacyjna"
    to znaczy jest tak jak w podwórkowej piaskownicy.
    3. Zachowania typu skręcanie w lewo bez upewnienia się co się dzieje za plecami
    lub jazda równoległa 2-3 "rekreacjnie po całej szerokości drogi.

    • 18 0

    • Nie tylko... (1)

      Zachowania typu skręcanie w lewo bez upewnienia się co się dzieje za plecami
      lub jazda równoległa 2-3 "rekreacjnie po całej szerokości drogi ale również wyprzedania po chodniku z prawej strony, czego mogłem 2-krotnie doświadczyć upadkiem skręcając w prawo w rowerzystę na chodniku.

      • 4 0

      • Ja to bym zakazał używania telefonów komórkowych przy uchu w ogóle. Nie tylko kierowcom, także rowerzystom i pieszym, wszystkim na ulicy. Zestaw słuchawkowy kosztuje grosze... niemal każdy telefon ma tryb głośnomówiący. Słuchawka bluetooth może kosztować od 30 zł.

        • 3 1

  • "Gdyńskie środowisko rowerowe" - śmiechu warte (3)

    Mieszkam w Gdyni i też jeżdżę na rowerze, ale uznać głos tych pieniaczy, za coś więcej niż wypowiedzi kilku osób to nadużycie. Przecież to nie jest tak że kto głośniej krzyczy ten ma więcej racji. A u nas w kraju zawsze znajdzie się ktoś niezadowolony, który chciałby zablokować wszystko. Kilkanaścioro stowarzyszonych, nie powinno być utożsamiane z głosem mieszkańców 250 tysięcznego miasta.

    • 10 20

    • kilkanaścioro którzy coś chcą zrobić

      i ogromna rzesza ludzi która ma w nosie jak coś zostanie wykonane za publiczne pieniądze - co to Tobie chodzi?

      • 10 5

    • Widocznie nie jechałeś jeszcze po tych kamieniach w lesie

      • 10 0

    • jak na razie to ty pokrzykujesz

      przedstaw argumenty i pomysły, będzie można je rozważyć. Sensowne innowacje w historii zawsze proponowała jakaś mniejszość, z czasem większość uznała je za sensowne.

      • 11 2

  • powiem tak - TRAGEDIA (7)

    i BEZMYŚLNOŚĆ - to co zrobili w Kolibkach to kompletna porażka i głupota. Jeździłem tamtendy do pracy - była droga polna, teraz just tłuczeń jazda po nim grozi wywrotką i jest mega niefajna. Czy tak trudno pojechać urzędnikom z Gdyni do Gdańska i zobaczyć jak (ci drudzy) "zrobili" ostatnio nową ścieżke na Chłopskiej??
    Durnota urzędników w Gdyni i tego co zatwierdzaja jest porażająca.
    Dzisiaj jechałem trasą Kolibkach i jest kompletnie załamany. Taraz wolę już jechać wzdłuż al Zwyciestwa niż tą "nową trasą"

    • 21 3

    • to ten żwir to naprawdę końcowy efekt budowy tej drogi??? (1)

      Mój ty smutku...

      • 11 1

      • tak powiedzieli

        robotnicy, dzisiaj tam jechałem i ich o to zapytałem.

        • 1 0

    • scott (4)

      największym głupcem to jesteś właśnie Ty. Bo jak porównywać można ul.Chłopską do Parku w Kolibkach? To już nie głupiec może coś takiego napisać, ale idiota!

      Masz tu dużo racji, co do możliwości wywrotki na tłuczniu zwłaszcza przy węższych oponach, ale to droga rowerowa nie jest skończona (a jak posypią się sądowe pozwy z ubezpieczeniem - szybko naprawią;)), więc może dopiero wtedy coś zmienią - ja im podpowiedziałem swoją wersje, choć mógłbym także więcej ponarzekać.

      "wzdłuż al Zwyciestwa niż tą "nową trasą"". Fakt, można by zerwać kostkę z tej trasy i położyć odpowiedni asfalt, ponieważ podłoże już się tam ustabilizowało a ludzie do niej przyzwyczaili, ale musi być na to jeszcze KASA?

      • 0 7

      • Kasa Jest tylko wydają jąna idotyczne estakady :) (3)

        a za taką kasę to by "wylali" sciezke wzdłóż całej morskiej

        • 8 0

        • może cos merytorycznie,...? jakiś przykład proszę? (2)

          jeden mieliśmy na Deptaku Marysieńki i sprawa ma dalszy ciąg w SĄDZIE.

          Czy przez swoją nonszalancje,głupotę, może bezmyślność, .. chcesz narażać niewinnych ludzi i wprowadzać ich pod TiR-y?

          Dla takich ludzi siejących defetyzm i namawiających rowerzystów do samounicestwienia powinny być największe z możliwych kary.

          Jeśli jesteś lepszy od inż. proj. taki samorodny Dyzio marzyciel - lecz zrozum to wszystko związane z PRD jest skodyfikowane, znormowane,... a takie banialuki to możesz snuć na własnej łące pod warunkiem, ze nikomu i tam nic się nie stanie.

          • 0 7

          • (1)

            a Promową, czyli u wylotu estakady rowerowej, niby TIR-y nie jeżdzą?

            • 4 0

            • a wziołeś pod uwagę

              rozbudowę tam wielkiej inwestycji?

              • 0 2

  • W GDYNI JEST DRAMAT JEŚLI CHODZI OD DROGI ROWEROWE

    Zupełnie nietrafione inwestycje za grubą kasę które nikomu nie służą. Jak bardzo trzeba być ślepym żeby nie widzieć tej masy rowerzystów którzy przemieszczają się codziennie na rowerach wzdłuż ulicy Morskiej a tam od wielu lat nic nie zostało dla nich zrobione.

    W weekendy chmary dzieciaków z dzielnic jeżdżą wzdłuż Morskiej po dziurawych chodnikach na plażę a Wy budujecie jakieś idiotyczne estakady.

    • 22 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane