- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (449 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Nowe oblicze terenów wzdłuż Nowej Politechnicznej. Start konsultacji
Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości terenów wzdłuż planowanej trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) we Wrzeszczu. Chodzi o obszar wzdłuż ul. Do Studzienki. Przewiduje się urządzenie trzech placów, w tym dwóch przy nowych przystankach oraz wskazanie pożądanego kierunku zmian zagospodarowania terenów pomiędzy ul. Fiszera
a Traugutta
.
Nowa Politechniczna obecnie utożsamiana jest przede wszystkim z trasą tramwajową, lecz w dokumentach planistycznych pozostaje także szeroki pas drogowy, na którym zmieściłyby się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. We Wrzeszczu rezerwa ta obejmuje przestrzeń ul. Do Studzienki aż pod płot Politechniki Gdańskiej oraz dom towarowy Jantar.
Sprzeciw wobec "miejskiej autostrady"
Szanse na realizację takiego układu drogowego są minimalne. Na przeszkodzie stoi ogromny koszt, opór społeczny przeciwko rozcinaniu dzielnicy nową arterią oraz potencjalny spór z konserwatorem zabytków o liczne przedwojenne zabudowania.
Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować postulat Rady i przekazały realizację wniosku do powołanego w marcu 2021 r. Biura Architekta Miasta.
Obecność architekta miasta w tym procesie jest nieprzypadkowa. Jednostka ta dopuszcza odstąpienie od forsowania przez Biuro Rozwoju Gdańska nowego układu drogowego na newralgicznym odcinku wzdłuż ul. Do Studzienki na rzecz atrakcyjnej przestrzeni miasta.
- Naszą uchwałę w tej sprawie podjęliśmy już w czerwcu zeszłego roku. Z dotychczasowych rozmów z Biurem Rozwoju Gdańska wynikało, że rezerwa pod drogę Nową Politechniczną jest "nieusuwalna". Mamy jednak nadzieję, że ten pogląd ulegnie teraz zmianie. Nasza dzielnica potrzebuje dobrej jakości miejskich przestrzeni publicznych, a nie otoczenia rodem z obwodnicy czy autostrady - mówi Ewa Woźna, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Przestrzeń wzdłuż tramwaju, a nie jego przebieg
Co ważne, konsultacje społeczne nie dotyczą samego przebiegu tramwaju - ta decyzja została już podjęta wcześniej na szczeblu władz miasta. Przedmiotem konsultacji jest natomiast przestrzeń wokół trasy tramwajowej.
- Celem konsultacji jest wypracowanie wspólnej dla mieszkańców, władz miasta oraz PG wizji ukształtowania przestrzeni pomiędzy ul. Do Studzienki oraz terenem kampusu, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru od ul. Traugutta do ul. Fiszera - tłumaczy prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska. - Mając na uwadze planowaną realizację trasy tramwajowej, już teraz chcemy zastanowić się nad przyszłością tego obszaru - obecnie bardzo zaniedbanego, zagospodarowanego w dużej mierze w sposób tymczasowy.
Profesor Lorens podkreśla, że ważne jest określenie przyszłości planowanych do zachowania budynków przy ul. Do Studzienki oraz sposobu ukształtowania ewentualnej nowej zabudowy - w tym placów towarzyszących przystankom tramwajowym.
- Tak określone założenia, wypracowane na bazie przygotowanego już opracowania projektowego dla trasy tramwajowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą pieszą i rowerową, mają posłużyć jako punkt wyjścia do zmiany obecnie obowiązujących zapisów planistycznych. Tym samym chcemy, aby przyszły plan dla rejonu ul. Do Studzienki bazował na szczegółowo opracowanych wytycznych urbanistycznych, uzgodnionych ze wszystkimi interesariuszami - pointuje Piotr Lorens.
Wstępnie wytypowano trzy przestrzenie, które są niezwykle ważne dla przyszłego kształtu ul. Do Studzienki po budowie tramwaju. Na potrzeby konsultacji społecznych nadano im robocze nazwy:
- plac Grunwaldzki
- plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
- plac Fiszera
- plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
- plac Traugutta
- plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.
Ponadto w toku dyskusji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.
Cztery spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców
Warsztaty będą prowadzone w formie otwartych spotkań dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców w auli gmachu Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej
Pierwsze spotkanie o charakterze informacyjnym, wprowadzające do całej idei zmian, odbędzie się w czwartek, 29 września, o godz. 17:30.
Kolejne spotkania odbywać się będą również w gmachu Hydromechaniki o godz. 17:30:
- 24 października - warsztaty w zakresie kompozycji i powiązań przestrzennych,
- 7 listopada - warsztaty w zakresie placów, zabudowy i zieleni,
- 21 listopada - prezentacja wyników i podsumowanie.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (160) ponad 10 zablokowanych
-
2022-09-23 18:00
koszmar
urbanistyczny koszmar jak w trzecim świecie
- 10 1
-
2022-09-23 18:10
(1)
Ulica Do Studzienki powinna być deptakiem z możliwością przejazdu rowerem, a nie ulica dla blachosmrodów.
- 8 16
-
2022-09-24 00:28
Do Rury
Gdybyś mył nogi przynajmniej raz w tygodniu to bys nie siedział w smrodzie. Spróbuj, to nie boli.
- 5 3
-
2022-09-23 18:22
Nie dla tramwaju na ul.Getta Warszawskiego
- 15 7
-
2022-09-23 21:45
Wąsko stromo, konieczność wyburzeń i do tego zatkanie Wrzeszcza - zacny plan
Ale na samych konsultacjach, projektach wybrane firmy robią majątek. Tramwaj ma sens przy wydzielonym torowisku. Jesli nie to widzimy na kawałku koło Klinicznej.
- 9 1
-
2022-09-24 00:13
W dobie tych absurdalnych cen prądu rozbudowa linii tramwajowych nie jest dobrym pomysłem (1)
Czas zweryfikować dotychczasowe stanowisko ,zwłaszcza pod kątem ekonomicznym, nie budujcie drugiego przekopu który nigdy się bie zwróci a będzie generował olbrzymie coroczne koszty. Autobusy i buspasy są znacznie tańsze i bardziej wszechstronne.
- 15 18
-
2022-09-24 06:13
bus ,autobus jezdzi na mocz,tani jak woda,rope zaraz dzwigna do 11 zet i bedzie cacy.,,wegla po 2tys.nie kupujcie,bedzie po 1tys. maks"a jest po 4,6tys. ,,do dolar drogi,ale nie kupujcie,jak nie bedziecie kupowac to bedzie na skladach".
- 3 2
-
2022-09-24 02:13
Będą konsultacje? (1)
Tramwaje rozjadą ul. Powstańców Warszawskich. To mała wąska uliczka.
- 4 2
-
2022-09-25 13:55
Od strony Schuberta jest duży nie użytek
W stronę ulicy Beethovena, a później jest pas techniczny aż do kładki przy Paderewskiego. I do tego momentu mogły dojeżdżać
- 0 0
-
2022-09-24 08:03
Droga dwupasmowa konieczna
Do Wrzeszczą konieczna jest budowa nowej drogi dwupasmowej w każdą stronę może odkorkowały by się pozostałe drogi. Miasto się rozwija szczególnie Wrzeszcz więc budowa nowej dwupasmowej drogi jest koniecznością przed tym nie ma innego wyboru. Szkoda tylko że mamy aktualnie tak słabego prezydenta zupełnie oderwanego od rzeczywistości miasta no i w około obstawił się takimi samymi ludźmi, których szczytem pomysłowości jest budowa przejść naziemnych nad przejściami podziemnymi szaleństwo jak z Maciarewiczem
- 18 7
-
2022-09-24 08:45
Z Wrzeszcza nie ma żadnej drogi dwupasmowej na południe Gdańska. Żadnej.
Wydostać się z niego w kierunku 70% dzielnic mieszkalnych graniczy z cudem w czasie godzin szczytu. Jedna droga dwupasmowa jest tu potrzebna. Albo Do Studzienki, albo Jaśkowa. Do wyboru. Ale któraś musi powstać.
- 6 7
-
2022-09-24 08:52
Wybuduj centrum biurowe i handlowe w Oliwie i Wrzeszczu i pozostaw jednopasmowe drogi do większości dzielnic mieszkalnych. (1)
Pozostaw Gdańsk totalnie nieprzejezdny w kierunku północ- południe na wysokości ww. dzielnic. Jednocześnie nie wybuduj żadnego bezpośredniego połączenia kolejowego łączącego mieszkania z miejscami pracy skazując ludzi na auta. Życzę sukcesu.
Tu ta dwupasmówka musi powstać. Choćby po to by w przyszłości można było ją zagospodarować inaczej niż pod auta a pod inne środki transportu, ale pas komunikacyjny musi pozostać niezabudowany dużymi budynkami.- 11 5
-
2022-09-24 10:38
Koniec dyktatury samochodziarzy z południa!
- 1 5
-
2022-09-24 08:52
NOWE ulice
Co to jest za absurdalna moda w Gdańsku, że kazda inwestycja w ulicę ma nazwę Nowa XYZ. Nowa Warszawska, Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska.. komiczne to jest xd
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.