• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi na linii SKM od czwartku

Michał Brancewicz
5 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Nowe pociągi Impuls 2 w bazie SKM.

W czwartek na linię SKM wyjedzie połączony skład dwóch nowych pociągów kupionych przez samorząd województwa pomorskiego w firmie Newag. Do końca roku mają kursować łącznie cztery takie pary. To pierwsze nowe pociągi na linii SKM od ponad siedmiu lat.



Nowe pociągi na linii SKM znacząco poprawią komfort podróży?

30 listopada Szybka Kolej Miejska informowała o przeprowadzeniu ostatnich testów już na swojej linii nr 250. Dwa czteroczłonowe pociągi Impuls 2 kursowały połączone w jeden skład i tak też będą jeździły już z pasażerami.

7 grudnia o godz. 9:15 pociągi wyruszą w swój pierwszy kurs z przystanku SKM Śródmieście.

1 tys. pasażerów w jednym składzie



SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku ma być ich w sumie osiem. Każdy pociąg pomieści ok. 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących, posiada też 16 miejsc rowerowych.

- Wszystkie Impulsy będą kursowały zestawione z dwóch jednostek - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Łatwo zatem policzyć, że połączone składy będą mogły jednorazowo przewieźć nawet 1 tys. pasażerów.

SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem. SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem.
Warto przypomnieć, że to nie są docelowe pociągi, jakie mają kursować na linii SKM. Na razie przejazdy będą realizowane pojazdami regionalnymi.

Różnią się one od pojazdów aglomeracyjnych m.in. tym, że mają mniej par drzwi i mieszczą nieco mniej pasażerów. Mają za to toalety. Ich podłoga znajduje się 20 cm poniżej krawędzi peronów na linii SKM.

Pociągi specjalnie dla SKM dopiero w 2025 r.



Chociaż pociągi zamówił i kupuje Urząd Marszałkowski, to należy wspomnieć, że część kwoty zakupu pokryje unijne dofinansowanie pozyskane przez PKP SKM.

Właścicielem pojazdów jest samorząd, ale ze względu na pozyskane przez SKM unijne wsparcie tego zakupu, przynajmniej przez 5 lat pojazdy muszą jeździć na linii nr 250.

Potem właściciel może zdecydować o skierowaniu ich na inne trasy.

Dlatego też pojazdy będą kursować w szaro-białych barwach z czerwonymi drzwiami, tak jak pozostałe pociągi należące do marszałka.

Pociągi aglomeracyjne przygotowane z myślą o linii SKM zostaną dopiero wyprodukowane. Jak już wspomnieliśmy, będą posiadały więcej par drzwi oraz miejsc stojących i podłogę dokładnie na wysokości peronów, czyli 960 mm.

Pociągów aglomeracyjnych będzie 20. Pierwsze zaczną kursować w 2025 r.

Nawet 45 nowych pociągów za ponad 1,7 mld zł



Umowa z Newagiem oznacza, że w latach 2023-2026 producent dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów, a ich liczba może wzrosnąć do 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO.

Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł


  1. 31 pociągów, w tym 20 aglomeracyjnych i 11 regionalnych - 1,113 mld zł
  2. cztery hybrydy, czyli pojazdy z napędem elektryczno-spalinowym - 128 mln zł
  3. jeden nowy pociąg - 35 mln zł (z opcją rozszerzenia do 10 stuk) - ok. 350 mln zł


Liczba nowych pociągów na Pomorzu w kolejnych latach:



  • 2023 - 8 pociągów
  • 2024 - 8 pociągów
  • 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
  • 2026 - 12 pociągów
16:40 11 GRUDNIA 23

Pytania o nowe składy SKM (16 opinii)

Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup.
Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup. Zobacz więcej

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

  • (9)

    Ja nic do komfortu podróży w EN57 nie mam. Tylko żeby SKM jeździły na czas i były częściej.

    • 152 17

    • Są strasznie glosne, coś tam puka z podwozia (3)

      Szarpią przy hamowaniu piszcza hamulce...
      I to co się podoba?
      Naprawdę?
      Przecież Podniesiono ceny za bilety by sfinansować nowe pociągi których od lat nie ma q które Donek obiecał na Euro2012

      • 18 11

      • Jest mi obojętne czym jadę, byle szybko, punktualnie i często. Aha, jednak nie lubię jeździć takimi nowymi, zupełnie nienadającymi się do jazdy po mieście, w których konduktor nie ma swojego przedziału, a żeby dać sygnał do odjazdu, musi przepychać się między pasażerami. Nazwy nie pamiętam, ale chciałabym, żeby zniknęły jak najszybciej z trójmiejskich torów.

        • 20 4

      • Najgorzej, że mocno trzęsie.

        • 2 1

      • p-iszczenie przy hamowaniu to kwestia warunków pogodowych i zastosowanych wstawek hamulcowych jak w nowych się zużyją to będą dawali taki same i też będzie piszczeć stukanie to kwestia szyb i stanu ich podtorza

        • 0 0

    • EN57 najlepsze składy ,najdłużej produkowana kolejka na świecie.

      Zobaczymy jak nowe sobie dadzą radę .Mam nadzieję że lepiej niż nowe autobusy elektryczne .

      • 20 3

    • (2)

      Może dlatego nic nie masz do komfortu jazdy EN 57, bo nim nie jeździsz? To jakbyś porównał Fiata 125p do czegoś nowoczesnego.

      • 5 8

      • Może najeździłam się i EN 57, i innymi pociągami na tyle, żeby zdecydowanie woleć jechać EN57.

        • 1 0

      • ale pociąg to nie samochód tu elektrycznych szyb nie ma ani grzanych foteli

        • 0 0

    • Co ty

      ?

      • 0 0

  • (2)

    W końcu,byle były długie i częste kursy.Niestety własnie wtedy jak najwięcej jest ludzi a więc z rana i po południu dają małe składy i co 12 minut zamiast co 6...tyle płaci się za bilety,powinien być kąfort i elegancja.Wszak nie po to zostawiam Lambo i Tyco w garażu.No i ceny biletów...jak mają zachęcić ludzi skoro opłacalniej wychodzi ałto...

    • 10 15

    • Ty gdynianin widać jeździsz skmka tyko w którą stronę. Na Wejherowo czy Gdańsk. Podroznik 3miejski.

      • 0 0

    • Kąfort ?:)))

      • 1 0

  • Proszę zarząd SKM o pilnowanie składów (5)

    Coraz częściej wandale atakują składy na bocznicy i malują wagony.

    • 28 2

    • A co to szkodzi że pomalowane są? (1)

      • 1 21

      • To że wygląda to syfiaście i wywołuje odruchy wymiotne.

        • 2 0

    • (1)

      Do tych niszczących SKMki strzelać z ostrej broni bez ostrzeżenia

      • 17 0

      • myśliwi wola zabijać pożyteczne dziki bo z tego mają kasę

        • 8 1

    • Bierzemy gaz pieprzowy i lecim pilnować

      • 5 0

  • Wreszcie (2)

    Skok cywilizacyjny. Chyba ostatnia z dobrych rzeczy i przestój przez kolejne 4 lata

    • 7 19

    • To zasługa

      Marszałka Struka, Grzelaka i P. Dulkiewicz. To oni byli w awangardzie modernizatorów.

      Dziękujemy

      • 3 9

    • Skok cywilizacyjny, czyli pociąg, który producent może w każdej chwili zdalnie "zepsuć". To jest postęp na który czekaliśmy.

      • 7 3

  • Newagowe kwiatki (22)

    Co do Newag i produktów tej firmy, zapraszam do zapoznania się z dzisiejszym artykułem Zaufanej Trzeciej Strony. Celowo umieszczone w kodzie oprogramowania zależności aby unieruchomić pociągi :)

    • 53 4

    • Niezła komedia...

      Znając życie nikt im absolutnie nic nie zrobi, s za wszystko zapłacą samorządy i przewoźnicy czyli pośrednio my...

      • 16 2

    • (4)

      To jest masakra. Zdecydowana większość przebadanych pociągów miała w kodzie albo blokady, które miały uniemożliwiać naprawy poza serwisami (nieoficjalnie) wspieranymi przez producenta, albo miały różne ustawienia czasowe, mające symulować awarie różnych komponentów w określonym momencie lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Całe spektrum praktyk niedozwolonych.

      • 26 1

      • (3)

        Szczególnie, że jedynym z elementów przetargu jest dostępność taboru i za niespełnienie określonych ram producenci muszą płacić kary. Więc po co by mieli psuć własne pociągi obojętne najczęściej 10letnią albo i dłuższą gwarancją?

        • 2 13

        • Bo pociągi miały "się psuć" podczas przeglądów u niezależnych serwisantów... Wtedy to serwis płaciłby karę za niedotrzymania terminów.

          • 15 0

        • Po to żeby obowiązkowe przeglądy były zlecane producentowi (1)

          • 4 1

          • Ale to jest akurat oczywiste. Zawsze przegląd w okresie gwarancyjnym musi robić producent, bo inaczej traci się wszystkie prawa. Gdzie z nowym samochodem jeździsz na coroczne przeglądy?

            • 0 0

    • (9)

      Jakby mało było nam problemów to teraz dodatkowo będą przestoje spowodowane fikcyjnymi awariami mającymi na celu wyłudzenie naszych publicznych pieniędzy od przewoźnika.

      • 16 1

      • (8)

        Nie żadne fikcyjne usterki tylko blokadę pojazdu po pokonaniu przez pojazd określonej liczby kilometrów do naprawy P4. Wartość miliona kilometrów opisana w tym artykule nie jest przypadkowa, bo właśnie w okolicach takiego przebiegu pociągi pierwszy raz są kierowane na pierwszą główną naprawę. Sprawa tych usterek była już wyjaśniana przez Newag parę miesięcy temu i unieruchomienie pojazdu wynikało z ingerencji w systemy bezpieczeństwa pojazdu przez nieuprawnione oprogramowanie innego producenta z tego co pamiętam. Odpowiedź Newagu odnośnie tej sytuacji na pewno jest do znalezienia w internecie

        • 5 18

        • Yhy. Żadna odpowiedź Newagu już nikogo nie obchodzi, po tym w jak ich oprogramowaniu znaleziono listę współrzędnych, gdzie pociąg ma nie ruszyć z miejsca - i przypadkiem są to zakłady naprawiające pociągi.

          • 22 1

        • (5)

          Panie PRowcu Newagu, proszę nie ściemniać!

          • 10 1

          • (4)

            Ja Newagu bronię z czystej sympatii. Mam do czynienia z ich sprzętem i czasami z serwisem. Jak na polskie warunki i możliwości jest to świetna jakość i przepaść między tą firmą, a konkurencją z PESY. Myślę, że 99% ludzi co ma do czynienia z koleją się z tym zgodzi. I osobiście wolałbym żeby jak trzeba było to nawet za nieco większą sumę ale pociągi serwisował jednak producent, a nie inna firma która zatrudnia grupę hakerów żeby zaingerować w systemy bezpieczeństwa składu czy wymontować komputer diagnostyczny o czym również jest mowa w artykule. To porównanie jakby pojechać z samochodem do ASO albo przypadkowego warsztatu. Też niektórzy potrafią się uporać z zabezpieczeniem producenta i przeprowadzić serwis taniej. Ale taniej rzadko znaczy lepiej. Działania Newagu są oczywiście naganne ale druga sprawa to samorządy, które jakby mogły to pociągi do pierwszej lepszej stodoły wstawiły na przeglądy żeby było taniej.

            • 2 16

            • Obrońca oszustów się znalazł. (1)

              W normalnym świecie ta firma po udowodnieniu czegoś takigo by była zaorana i nikt by nic od nich nie kupił. To koniecznie powinno zostać nagłośnone w całej Europie aby nikt ich pociągów nie kupił.

              • 7 2

              • Wyluzuj, pewno każdy producent, zwłaszcza zagraniczny i w przypadku większych sum, tak robi.

                • 0 0

            • Tak działają przetargi.

              • 1 0

            • to osobne sprawy

              Newag może i produkuje dobre pociągi, tego nikt tutaj nie kwestionuje. Problemem jest intencjonalnie dodany kod, który uniemożliwia serwisowanie maszyn w innym serwisie.
              Nikt nie miałby nic przeciwko, gdyby Newag zastrzegł, że tylko oni mogą serwisować swój sprzęt. Jeśli wygraliby taki przetarg, mieli by wyłączność na serwis. Ale jakiś geniusz biznesu najwyraźniej postanowił nieoficjalnie utrudnić życie konkurencji zaszywając takie warunki w kodzie a to już pewnie powinno podpadać pod dochodzenie UOKiK.

              • 1 1

        • Ale w artykule jest więcej kwiatków

          Przede wszystkim: blokada pociągu, gdy stoi ponad 10 dni w serwisie konkurencji (i to kilku, konkretnie zdefiniowanych przez współrzędne).
          Oraz blokada po konkretnej dacie (nie, że po przejechaniu miliona kilometrów, tylko tak o, po dacie).

          • 4 0

    • Pytanie (5)

      A to nie jest tak, że kod został właśnie specjalnie napisany w ten sposób aby uniemożliwić ingerencję w takie parametry pociągu jak np przebieg co jest ważne przy planowaniu przeglądów? Fakty są takie, że firma która podjęła się przeglądu P4 nie znała do końca tego pojazdu, a w pociągach wykorzystywane jest autorskie oprogramowanie Newagu. Większość producentów postępuje w ten sposób zabezpieczając swoje interesy. Tak już ten świat działa. Mercedesa w ASO Skody po stronie oprogramowania raczej też nie naprawisz.

      • 4 19

      • (1)

        Po tej dzisiejsze aferze żaden "prywaciarz" już by złotówki nie wydał na sprzęt od Newagu. A samorządy pewnie to oleją za 5% zniżki.

        To co odwalili z tym warunkiem na datę to bomba logiczna, za to powinien być wyrok więzienia. I drugi za niekompetencję.

        • 12 3

        • Samorządy muszą wymyślić kruczki prawne

          Bo dopóki kryterium byłaby cena, to może wygrać ktokolwiek, Newag też.

          • 0 0

      • Bzdura

        Cała dokumentację serwisowa musi być udostępniona serwisom. Kiedyś tak nie było więc producenci mogli dyktować warunki.

        • 4 0

      • Wpisane były konkretne współrzędne

        oznaczające warsztaty serwisowe konkurencji. I jeśli pociąg miał stać w tym miejscu dostatecznie długo, to ciach, unieruchomienie. To dużo grubszy kaliber.

        • 2 0

      • nie modyfikacje tylko inżynieria wsteczna

        Nie, tu nie chodziło o zmianę oprogramowania, bo koledzy z Dragon Sector niczego nie zmieniali, tylko za pomocą inżynierii wstecznej pokazali, że takie bomby logiczne jak wyłączenie pociągu po postoju w określonych współrzędnych GPS tam są. I pokazali tzw. "proof of concept" że to właśnie te warunki są przyczyną wyłączania pociągu.

        • 0 0

  • Wyglądają super.

    Teraz tylko niech ten cały tabor jeździ częściej (i oczywiście - punktualnie )

    • 14 1

  • Ale jak to, "jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO"? (7)

    Przecież to miała być tylko formalność, więc skąd to zastrzeżenie "jeśli"?

    • 29 8

    • Przeciez nowego rządu jeszcze nie ma (4)

      Z woli rezydenta "rządzą "jakies miernoty....nie zauważyłeś tego?

      • 15 5

      • Miernoty to dopiero przyjdą z Tuskiem...

        • 10 7

      • Trafiłeś w sedno

        Ta tzw. "praworządność" była tylko wymówką, a tak na serio chodziło o to, żeby nie dawać tym, którzy nie mają niemieckiego błogosławieństwa. Co z tego, że wybory wyznaczyły nową większość. Władza wykonawcza nie została zaakceptowana przez Berlin, więc kasy dalej nie ma.

        • 9 4

      • (1)

        No przecież te pieniądze, wg zapewnień Tuska miały być kolejnego dnia po wygranych wyborach, a nie po stworzeniu rządu....
        Czyżby kolejne kłamstwo Tuska?

        • 3 1

        • No ale przecież w TVP mówią, że PiS wygrał, więc o co pretensje do Tuska?

          • 3 0

    • Odchodzące muppety zpis blokują środki na KPO a kaczor Kermit nie lubi 3miasta i nawet podatki do centrali zabiera ale muppety już kończą dojna zmiane

      • 1 3

    • Pieniądze z KPO będą odblokowane po powrocie Donalda Tuska z Berlina,gdzie odbierze oficjalna nominacje na ,,Generalnego Gubernatora,, prowincji Polska .Rząd Tuska będzie bardziej zależny do Berlina niż np rząd Gomułki od Moskwy.

      • 2 0

  • Najgorszy zakup w Gdańsku (5)

    To były Dortmundy. Kompletnie chybiony pomysł z punktu widzenia pasażera.

    • 13 24

    • dla mnie sa spoko

      bo mają dużo miejsc siedzących. w przeciwieństwie do koszmarnych jazz

      • 23 2

    • Najcichsze, dużo miejsc siedzących, przestrzeni

      Ich jedyną wadą jest wysoka podłoga

      • 16 2

    • a skąd taka opinia?

      Ówczesne ZKM kupiło je taniej ja by Dortmund ortzymał za złomowanie...

      • 7 1

    • To akurat moje ulubione. Pessy nie trawię.

      • 6 1

    • Bo liczy sie cena a nie wygoda pasażera

      • 0 0

  • Czy będą przynajmniej tak długie jak skm odjezdzajaca o 7:40 z Wrzeszcza do Wejherowa? Jeśli nie, to nawet wstyd pisać artykuł na ten temat.

    • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane