• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi na linii SKM od czwartku

Michał Brancewicz
5 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Nowe pociągi Impuls 2 w bazie SKM.

W czwartek na linię SKM wyjedzie połączony skład dwóch nowych pociągów kupionych przez samorząd województwa pomorskiego w firmie Newag. Do końca roku mają kursować łącznie cztery takie pary. To pierwsze nowe pociągi na linii SKM od ponad siedmiu lat.



Nowe pociągi na linii SKM znacząco poprawią komfort podróży?

30 listopada Szybka Kolej Miejska informowała o przeprowadzeniu ostatnich testów już na swojej linii nr 250. Dwa czteroczłonowe pociągi Impuls 2 kursowały połączone w jeden skład i tak też będą jeździły już z pasażerami.

7 grudnia o godz. 9:15 pociągi wyruszą w swój pierwszy kurs z przystanku SKM Śródmieście.

1 tys. pasażerów w jednym składzie



SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku ma być ich w sumie osiem. Każdy pociąg pomieści ok. 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących, posiada też 16 miejsc rowerowych.

- Wszystkie Impulsy będą kursowały zestawione z dwóch jednostek - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Łatwo zatem policzyć, że połączone składy będą mogły jednorazowo przewieźć nawet 1 tys. pasażerów.

SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem. SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem.
Warto przypomnieć, że to nie są docelowe pociągi, jakie mają kursować na linii SKM. Na razie przejazdy będą realizowane pojazdami regionalnymi.

Różnią się one od pojazdów aglomeracyjnych m.in. tym, że mają mniej par drzwi i mieszczą nieco mniej pasażerów. Mają za to toalety. Ich podłoga znajduje się 20 cm poniżej krawędzi peronów na linii SKM.

Pociągi specjalnie dla SKM dopiero w 2025 r.



Chociaż pociągi zamówił i kupuje Urząd Marszałkowski, to należy wspomnieć, że część kwoty zakupu pokryje unijne dofinansowanie pozyskane przez PKP SKM.

Właścicielem pojazdów jest samorząd, ale ze względu na pozyskane przez SKM unijne wsparcie tego zakupu, przynajmniej przez 5 lat pojazdy muszą jeździć na linii nr 250.

Potem właściciel może zdecydować o skierowaniu ich na inne trasy.

Dlatego też pojazdy będą kursować w szaro-białych barwach z czerwonymi drzwiami, tak jak pozostałe pociągi należące do marszałka.

Pociągi aglomeracyjne przygotowane z myślą o linii SKM zostaną dopiero wyprodukowane. Jak już wspomnieliśmy, będą posiadały więcej par drzwi oraz miejsc stojących i podłogę dokładnie na wysokości peronów, czyli 960 mm.

Pociągów aglomeracyjnych będzie 20. Pierwsze zaczną kursować w 2025 r.

Nawet 45 nowych pociągów za ponad 1,7 mld zł



Umowa z Newagiem oznacza, że w latach 2023-2026 producent dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów, a ich liczba może wzrosnąć do 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO.

Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł


  1. 31 pociągów, w tym 20 aglomeracyjnych i 11 regionalnych - 1,113 mld zł
  2. cztery hybrydy, czyli pojazdy z napędem elektryczno-spalinowym - 128 mln zł
  3. jeden nowy pociąg - 35 mln zł (z opcją rozszerzenia do 10 stuk) - ok. 350 mln zł


Liczba nowych pociągów na Pomorzu w kolejnych latach:



  • 2023 - 8 pociągów
  • 2024 - 8 pociągów
  • 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
  • 2026 - 12 pociągów
16:40 11 GRUDNIA 23

Pytania o nowe składy SKM (16 opinii)

Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup.
Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup. Zobacz więcej

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

  • Trasa 250 (1)

    Jak dobrze rozumiem, trasa 250 to jest Gdańsk-Gdynia, czyli nowe składy do Wejherowa (o Lęborku nie mówiąc), nie pojadą?

    • 3 0

    • Pojadą nawet do Lęborka.

      • 1 0

  • Przywróćcie REGIO! (1)

    W tygodniu jeździ skm za skm, a w weekend człowiek znowu marznie ponad 30 minut.
    Rumia rozrosła się, nastawiali osiedli jedno na drugim, a wyjechać można raz na 30 minut

    Kolejna sprawa REGIO! 290zł kosztuje mnie bilet miesięczny, a codziennie muszę kupować ICC, aby wyjechać lub móc wrócić do domu po 10 godzinach pracy. Pousuwano sporo połączeń REGIO, w ich miejsce wstawiono ICC. Niech mi ktoś wytłumaczy, czy REGIO odda mi za zmianę odjazdów i wymuszanie kupna biletów u droższego przewoźnika. W zeszłym tylko mc na bilety dodatkowe ( poza miesięcznym) wydałam 940 zł.

    • 7 1

    • Nie, nie odda

      • 1 0

  • A co z serwisem?

    W całej Polsce były przykłady, że pociągi, które stały w serwisach innych niż Newag ponad 10 dni nie włączały się... Czy Marszałek w umowie uwzględnił swobodę w serwisowaniu pociągów po upływie pierwszej gwarancji?

    • 12 0

  • a tak Newag oszukuje psujac pociagi samorządów

    opis nieuczciwszych praktyk Newag, który chce aby pociagi tylko oni serwisowali i się generalnie psuły
    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich-co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/

    • 10 0

  • Wszystko pięknie

    Tylko ja się pytam gdzie podwójne składy jak w największych aglomeracjach np USA nawet Rosja posiada, a my się cofamy.... kiedyś kupione na Hel i koniec...

    • 2 3

  • Kiedy piętrowe!? I w sklad wejdzie 2000 ludzi

    • 4 0

  • WiFi (1)

    Dlaczego w SKM nie ma wifi?
    Tylko jeden skład je ma.

    • 1 7

    • Teraz już wiemy, że to dobrze że nie ma.

      • 2 0

  • Już to widzę. (1)

    Jak w godzinach szczytu idzie wsiadanie i wysiadanie pasażerów z tych pociągów. Już teraz EN 57 potrafi się rozładowywać kilka minut w Redzie a co dopiero te nowe gdzie są pojedyncze drzwi w skrajnych członach. Przespane długie lata na projekt i wymianę taboru a teraz totalna prowizorka. Równie dobrze mogłyby jeździć wagony z Intercity. Pomijam fakt, że przyszłe pociągi SKM są za krótkie jak na rosnące potrzeby i będzie ich za mało.

    • 8 1

    • To prowizorka, która miała uratować finansowanie z UE, czasami tak się robi, jak nie ma innego wyjścia. Dostosowane pociągi pojawią się w najbliższej przyszłości, a te to etap przejściowy, wkrótce wrócą na trasy regionalne.

      • 4 0

  • Tusk kupił???? Na pewno.

    • 1 1

  • No i czym tu sie podniecac ?!

    Jezdzace dylizanse, kompletna porazka, ledwie sie rozpedzi a juz musi hamowac przed kolejna stacja, epoka kamienia lupanego,
    Pkp wyj...c w powietrze i zbudowac od nowa moze cos wowczas z tego bedzie

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane