• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi na linii SKM od czwartku

Michał Brancewicz
5 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Nowe pociągi Impuls 2 w bazie SKM.

W czwartek na linię SKM wyjedzie połączony skład dwóch nowych pociągów kupionych przez samorząd województwa pomorskiego w firmie Newag. Do końca roku mają kursować łącznie cztery takie pary. To pierwsze nowe pociągi na linii SKM od ponad siedmiu lat.



Nowe pociągi na linii SKM znacząco poprawią komfort podróży?

30 listopada Szybka Kolej Miejska informowała o przeprowadzeniu ostatnich testów już na swojej linii nr 250. Dwa czteroczłonowe pociągi Impuls 2 kursowały połączone w jeden skład i tak też będą jeździły już z pasażerami.

7 grudnia o godz. 9:15 pociągi wyruszą w swój pierwszy kurs z przystanku SKM Śródmieście.

1 tys. pasażerów w jednym składzie



SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku ma być ich w sumie osiem. Każdy pociąg pomieści ok. 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących, posiada też 16 miejsc rowerowych.

- Wszystkie Impulsy będą kursowały zestawione z dwóch jednostek - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Łatwo zatem policzyć, że połączone składy będą mogły jednorazowo przewieźć nawet 1 tys. pasażerów.

SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem. SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem.
Warto przypomnieć, że to nie są docelowe pociągi, jakie mają kursować na linii SKM. Na razie przejazdy będą realizowane pojazdami regionalnymi.

Różnią się one od pojazdów aglomeracyjnych m.in. tym, że mają mniej par drzwi i mieszczą nieco mniej pasażerów. Mają za to toalety. Ich podłoga znajduje się 20 cm poniżej krawędzi peronów na linii SKM.

Pociągi specjalnie dla SKM dopiero w 2025 r.



Chociaż pociągi zamówił i kupuje Urząd Marszałkowski, to należy wspomnieć, że część kwoty zakupu pokryje unijne dofinansowanie pozyskane przez PKP SKM.

Właścicielem pojazdów jest samorząd, ale ze względu na pozyskane przez SKM unijne wsparcie tego zakupu, przynajmniej przez 5 lat pojazdy muszą jeździć na linii nr 250.

Potem właściciel może zdecydować o skierowaniu ich na inne trasy.

Dlatego też pojazdy będą kursować w szaro-białych barwach z czerwonymi drzwiami, tak jak pozostałe pociągi należące do marszałka.

Pociągi aglomeracyjne przygotowane z myślą o linii SKM zostaną dopiero wyprodukowane. Jak już wspomnieliśmy, będą posiadały więcej par drzwi oraz miejsc stojących i podłogę dokładnie na wysokości peronów, czyli 960 mm.

Pociągów aglomeracyjnych będzie 20. Pierwsze zaczną kursować w 2025 r.

Nawet 45 nowych pociągów za ponad 1,7 mld zł



Umowa z Newagiem oznacza, że w latach 2023-2026 producent dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów, a ich liczba może wzrosnąć do 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO.

Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł


  1. 31 pociągów, w tym 20 aglomeracyjnych i 11 regionalnych - 1,113 mld zł
  2. cztery hybrydy, czyli pojazdy z napędem elektryczno-spalinowym - 128 mln zł
  3. jeden nowy pociąg - 35 mln zł (z opcją rozszerzenia do 10 stuk) - ok. 350 mln zł


Liczba nowych pociągów na Pomorzu w kolejnych latach:



  • 2023 - 8 pociągów
  • 2024 - 8 pociągów
  • 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
  • 2026 - 12 pociągów
16:40 11 GRUDNIA 23

Pytania o nowe składy SKM (16 opinii)

Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup.
Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup. Zobacz więcej

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

  • Slaby wybor w swietle jaj jakie wyszly z serwisowaniem tych pociagow. Producent programuje sprzet aby w okreslonym czasie sie psul albo zglaszal usterki. Do tego naprawa posa Newagiem blokowala sklad.

    • 5 0

  • Bajpas Kaszubski (3)

    Mam pytanie. Czy na Bajpas Kaszubski trafią jeszcze w tym roku. Ktoś się orientuje?

    • 5 1

    • Nie trafią.

      One mają jeździć tylko tam, gdzie jeździ skm, czyli na odcinku Gdańsk - Lębork.

      • 2 0

    • Nigdy tam nie trafią

      Nigdy nie trafią na Bajpas Kartuski, ponieważ nie ma planów na jego elektryfikację.

      • 2 0

    • SKM

      SKM jeździ teraz też do Kartuz. Poza tym, jest napisane, że to są składy spalinowo-elektryczne.

      • 0 0

  • Ale zostanie po 2025 jakiś en? (1)

    • 2 0

    • Oczywiscie, en jest wieczny

      • 1 0

  • Malowanie pociągów (6)

    Zdaję sobie sprawę, że każdy właściciel dba o swój wyróżnik, co na kolei występuje jako malowanie pojazdów. Ale, o ile już w pociągach prowadzonych przez PR jeżdżą zestawy w przynajmniej dwóch malowaniach (marszałka, PR, a i tu są aż 3 wzorce malowań), to teraz podobnie będzie na SKM. No trudno. United Colors

    • 34 7

    • Nikt nie będzie przemalowywał pociągów po 2 latach. (2)

      • 2 5

      • One mają jeździć na SKM przez 5 lat .Do tego czasu osiągną przebieg kwalifikujący je na naprawę poziomu P4,gdzie trzeba wykonać nowa powłokę lakierniczą.Z reszta zamiast malowania można je było okleić folią w barwy SKM Trójmiasto.Przez obecne malowanie będą się w takiej np Redzie mylić pasażerom z pociągami do Słupska ,albo Tczewa.

        • 13 2

      • Nie trzeba przemalowywac... Wystarczy specjalna okleina. Patrz np simens vectron x4ea 274. Pomalowany na czarno. A okleiony specjalnie na czas leasingu

        • 6 1

    • Klasyczny polski bałagan.

      Zero ustandaryzowania i ujednolicenia.

      • 6 0

    • oby jak najmniej w tym obrzydliwym połączeniu żółto-niebieskim (1)

      • 3 5

      • To kwestia gustu

        Ale i tak malowanie SKM jest w mojej ocenie ładniejsze niż np Kolei Mazowieckich. Bardzo mi się podoba skromne malowanie pociągów Marszałkowskich. Bez żadnych esów floresów.

        • 2 0

  • Kiedy laskawie elektryki beda jedzic po pkm w 100%???!!

    • 2 0

  • Może też na PKM? (2)

    A może ktoś wreszcie beknie za obsługę PKM za grubą kasę (głównie Unijną) która ma rozkład dla nikogo składy takie, że czasem nie da się wsiąść i opóźnienia po 10 minut?

    • 39 4

    • Ale to nie jest wina PKM, która zarządza jedynie infrastrukturą. Pretensje należy kierować do marszałka, który zamawia przewozy.

      • 17 3

    • Część pretensji powinno pójść też do pkp plk

      Potencjał linii PKM nie jest w pełni wykorzystywany z powodu braku elektryfikacji LK nr 201, przynajmniej na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna. Województwo z kolei nie posiada wystarczającej ilości pociągów spalinowych do jej obsługi. Pomóc mają te 4 hybrydy, ale to również kropla w morzu potrzeb. Dopóki PLK nie ogarnie się z przebudową LK nr 201 to nie będzie dobrze na linii PKM, niestety.

      • 1 1

  • Newag

    Ciekawe jakie chochliki wprowadził Newag do kodu oprogramowania tych pociągów. Dla niewtajemniczonych - proszę poczytać "O trzech takich, co zhakowali prawdziwy pociąg a nawet 30 pociągów".

    • 5 0

  • Super (1)

    Kiedy coś na trasę Gdynia Hel bo tragedia

    • 5 0

    • to najbardziej dowartosciowana linia w Pomorskim.

      Pomysl, jak jest na innych.

      • 0 0

  • 20 cm

    Poważnie? Teraz pasażerowie mają skakać 20 cm w dół przy wsiadaniu i tyle samo się wspinać przy wysiadaniu? Już widzę, jak to robią osoby na wózkach albo rodzice z dziećmi w wózkach. I tak się będziemy męczyć przez 5 lat?

    • 4 0

  • Nie 7 a 9 lat od czasu wprowadzenia nowych pociągów

    Obecne "nowe" impulsy wyjechały na trasę w marcu 2016 r.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane