• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi na linii SKM od czwartku

Michał Brancewicz
5 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Nowe pociągi Impuls 2 w bazie SKM.

W czwartek na linię SKM wyjedzie połączony skład dwóch nowych pociągów kupionych przez samorząd województwa pomorskiego w firmie Newag. Do końca roku mają kursować łącznie cztery takie pary. To pierwsze nowe pociągi na linii SKM od ponad siedmiu lat.



Nowe pociągi na linii SKM znacząco poprawią komfort podróży?

30 listopada Szybka Kolej Miejska informowała o przeprowadzeniu ostatnich testów już na swojej linii nr 250. Dwa czteroczłonowe pociągi Impuls 2 kursowały połączone w jeden skład i tak też będą jeździły już z pasażerami.

7 grudnia o godz. 9:15 pociągi wyruszą w swój pierwszy kurs z przystanku SKM Śródmieście.

1 tys. pasażerów w jednym składzie



SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku ma być ich w sumie osiem. Każdy pociąg pomieści ok. 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących, posiada też 16 miejsc rowerowych.

- Wszystkie Impulsy będą kursowały zestawione z dwóch jednostek - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Łatwo zatem policzyć, że połączone składy będą mogły jednorazowo przewieźć nawet 1 tys. pasażerów.

SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem. SKM ma w swojej bazie już cztery Impulsy 2, a do końca roku będzie ich osiem.
Warto przypomnieć, że to nie są docelowe pociągi, jakie mają kursować na linii SKM. Na razie przejazdy będą realizowane pojazdami regionalnymi.

Różnią się one od pojazdów aglomeracyjnych m.in. tym, że mają mniej par drzwi i mieszczą nieco mniej pasażerów. Mają za to toalety. Ich podłoga znajduje się 20 cm poniżej krawędzi peronów na linii SKM.

Pociągi specjalnie dla SKM dopiero w 2025 r.



Chociaż pociągi zamówił i kupuje Urząd Marszałkowski, to należy wspomnieć, że część kwoty zakupu pokryje unijne dofinansowanie pozyskane przez PKP SKM.

Właścicielem pojazdów jest samorząd, ale ze względu na pozyskane przez SKM unijne wsparcie tego zakupu, przynajmniej przez 5 lat pojazdy muszą jeździć na linii nr 250.

Potem właściciel może zdecydować o skierowaniu ich na inne trasy.

Dlatego też pojazdy będą kursować w szaro-białych barwach z czerwonymi drzwiami, tak jak pozostałe pociągi należące do marszałka.

Pociągi aglomeracyjne przygotowane z myślą o linii SKM zostaną dopiero wyprodukowane. Jak już wspomnieliśmy, będą posiadały więcej par drzwi oraz miejsc stojących i podłogę dokładnie na wysokości peronów, czyli 960 mm.

Pociągów aglomeracyjnych będzie 20. Pierwsze zaczną kursować w 2025 r.

Nawet 45 nowych pociągów za ponad 1,7 mld zł



Umowa z Newagiem oznacza, że w latach 2023-2026 producent dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów, a ich liczba może wzrosnąć do 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO.

Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł


  1. 31 pociągów, w tym 20 aglomeracyjnych i 11 regionalnych - 1,113 mld zł
  2. cztery hybrydy, czyli pojazdy z napędem elektryczno-spalinowym - 128 mln zł
  3. jeden nowy pociąg - 35 mln zł (z opcją rozszerzenia do 10 stuk) - ok. 350 mln zł


Liczba nowych pociągów na Pomorzu w kolejnych latach:



  • 2023 - 8 pociągów
  • 2024 - 8 pociągów
  • 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
  • 2026 - 12 pociągów
16:40 11 GRUDNIA 23

Pytania o nowe składy SKM (16 opinii)

Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup.
Proponuje zainteresowac sie kwestia nowych skladow SKM. Tragednia, na pewna nie dla osob z wozkami, dziecmi, starszych oraz niepelnosprawnych. Nikt nie pomyslal o pasazerach. Przy wejsciu stopien w dol a przy wyjsciu / ,ega stopien w gore. Pasazerowi liczyli na zlikwidowanie dziur pomiedzy peronem a drzwiami. Skandal, projektant powinien za to odpowiedziec jak rowniez osoby zatweirdzajace zakup. Zobacz więcej

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

  • Gdyby nie zbędna pomoc banderowcom, mielibyśmy 100% świeżych składów

    • 2 2

  • Skm

    SKM w Trójmieście to klasyczna sprawa dla nik,prokuratury wszystkich służb odpowiadających za bezpieczeństwo obywateli...firma która od lat podnosi o 40 % bilety ,czyli zarabia fortunę wozi ludzi niebezpiecznym taborem w 90 % ...warto by obywatele Trójmiasta poznali kulisy powstania tej firmy i fortuny właścicieli którzy nabyli firmę 31lat temu bezprawnie...Ze względu na ludzi od 31lar w Urzędach Trójmiasta na czele z Prezydentami nie dziwię się, że ten przekręt nie ujrzał światła dziennego..

    • 3 0

  • Zbyszek obuże

    a kiedy pojadą jakiekolwiek pociagi na obuże w gdyni? tam samochodem nie mozna nigdzie dojechać. nowe pociagi tam to by byla rewolucja!!

    • 2 0

  • A ja wciąż nie rozumiem

    Dlaczego kupuje się dwa pociągi i łączy w jeden, który będzie tak jeździł przez kolejne 50 lat. Nie łatwiej kupić 1 pociąg składający się z 8 Wagonow? Napewno byłoby taniej. Bo wychodzi dla razy mniej elektroniki, dwa razy mniej kabin, więcej miejsca dla pasażerów.

    • 0 0

  • Tylko poco do Wejherowa te nowe zniszczą zaoierdza wstyd

    • 0 0

  • Ładny chłopiec

    Tylko nie funkcjonalny oby wydajny byl

    • 0 0

  • Pieniądze z KPO to bezczelna pożyczka obwarowana podatkami na samochody i strefami wykluczenia dla starych ludzi mających stare samochody a więc goopole skórka nie warta wyprawki

    • 0 0

  • Komfort

    Niby ładne, przestronne ale miejsc siedzących mniej niż w przeciętnej skm i tylko miejsc stojących i dla rowerów więcej.

    • 0 0

  • Aga

    W końcu,w końcu, w końcu....... -)

    • 0 0

  • Problem

    Skm prześliczna, bardzo nowoczesna, wyglądem przypomina najnowsze polregio ale różnica pomiędzy pociągiem, a peronem jest ogromnym utrudnieniem dla starszych osób przede mną do skm wsiadała starsza pani i widziałam jaki to był dla niej problem i w sumie strach żeby nie stracić równowagi oraz żeby w miarę szybko wejść do środka transportu. Mam nadzieję, że inne nowe skm nie popełnią tego błędu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane