• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi połączą Trójmiasto z Łodzią i Katowicami

Maciej Naskręt
4 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wizualizacja nowego pociągu Flirt z fabryki firmy Stadler i Newag.
  • Przedział drugiej klasy w pociągu Flirt dla PKP Intercity.
  • Część restauracyjna w pociągu Flirt dla PKP Intercity.
  • Miejsce na bagaże w pociągu typu Flirt.
  • Montaż pociągu Filtr w siedleckiej fabryce. Czoło składu.
  • Montaż pociągu Filtr w siedleckiej fabryce. Czoło składu.
  • Montaż pociągu Filtr w siedleckiej fabryce. Czoło składu.
  • Montaż pociągu Filtr. Pociągi będą utrzymane w kolorze flagowym firmy PKP Intercity - niebieskim i błękitnym.

Kolejarze z PKP Intercity pochwalili się zdjęciami nowych Flirtów, czyli pociągów, które od grudnia 2015 r. zawiozą mieszkańców Trójmiasta m.in. do Bydgoszczy, Łodzi i Katowic.



Pociągi z serii Flirt nie tylko wyjadą na linię między Trójmiastem a Katowicami.  Obsługiwać będą też trasę Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań). Pociągi z serii Flirt nie tylko wyjadą na linię między Trójmiastem a Katowicami.  Obsługiwać będą też trasę Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).
Spółka PKP Intercity podpisała rok temu wartą 1,6 mld zł umowę z konsorcjum Stadler Rail i Newag na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe pociągi będą kursować m.in na trasie z Trójmiasta do Katowic. Po drodze zabiorą pasażerów z Bydgoszczy i Łodzi.

Jak przebiega produkcja?

W początkowym etapie produkowane są pudła wagonów, z których zostaną zestawione pociągi. Do montażu 20 gotowych pojazdów potrzeba aż 160 pudeł. W siedleckiej fabryce trwa już montaż pierwszego pojazdu oraz wyposażanie jego wnętrza. Następnie pudła wagonów zostaną umieszczone na zestawach kołowych tworząc gotowy pociąg. Już po zmontowaniu całości, ale przed oddaniem do użytku, skład przejdzie testy statyczne i dynamiczne, w tym również te wymagane do uzyskania homologacji.

Jak często podróżujesz pociągiem poza Trójmiasto?

Pozostałe pociągi będą produkowane zarówno w siedleckiej fabryce Stadler Polska, jak i nowosądeckich zakładach NEWAG S.A. Skrajne człony będą montowane w Siedlcach, a NEWAG S.A. zajmie się zabudową i wyposażeniem członów środkowych.

- Produkcja pociągów dla PKP Intercity przebiega zgodnie z planem. Zostaną one przekazane przewoźnikowi w październiku 2015 roku. Pojazdy te to nowe oblicze Flirtów, zapewnią pasażerom większy komfort podróży na długich dystansach - powiedział Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska.

- Pojazdy typu Flirt to kolejna zmiana w jakości podróżowania z PKP Intercity, jaka zajdzie do końca 2015 r., kiedy to 70 proc. naszych pociągów będzie nowych lub zmodernizowanych - podkreśla Marcin Karasiński, dyrektor projektu ds. strategicznych projektów w PKP Intercity S.A.

Umowa z konsorcjum Stadler-NEWAG, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat. Część środków potrzebnych na realizację kontraktu PKP Intercity pozyska z Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Opinie (221) 5 zablokowanych

  • Są pociągi - źle , nie ma pociągów - źle

    Pisomatołkom nikt nie dogodził.

    • 4 4

  • Byłeś

    na Dworcu w Katowicach po modernizacji? Trochę łądniejszy niż gdański.

    • 4 0

  • w latach 20. XXw. w Londynie (4)

    wybudowano 7 pełnych linii metra. Te nasze żałosne zapowiedzi, co to zrobimy przez następną dekadę brzmią jak żart.
    Modernizacja linii Gdynia-Warszawa trwa już 10 lat, a stan końcowy pozwoli odtworzyć standard z roku 1990.
    Za owe 10 mld zł można by przedłużyć CMK do Portu Północnego, zbudować nowy Dworzec Główny na Czerwonym Dworze i schować całą SKM od Gdańska do Gdyni pod ziemię

    • 11 6

    • W latach dwudziestych XX wieku w Londynie otwarto 3 linie metra (2)

      o łącznej długości 168 km, tzw. "deep level" czyli małego profilu, całość metra liczy 408 km z czego jedynie 45 procent znajduje się pod ziemią,
      a po co tobie dworzec na czerwonym dworze?
      co dałoby schowanie SKM pod ziemię?

      • 4 1

      • Co dało by schowanie torów pod ziemie? (1)

        A bardzo dużo. Wiele dzielnic nie było by sztucznie rozdzielonych przez tory. No i dodatkowo powstałoby mnóstwo terenów pod inwestycje w bardzo dobrych lokalizacjach

        • 1 3

        • to jeszcze zważ że obok SKM jest linia dalekobieżna - i co?

          też pod ziemię? a ile tego terenu zyskasz?

          • 3 0

    • W latach 20. Londyn trzepał kasę z kolonii,a Gdańsk był prowincjonalnym niemieckim miastem pod zarządem niewiadomoczyim

      Anglia nie toczyła dwóch wojen w XX. wieku,a ich kryzysy gospodarcze z wyjątkiem ostatniego, były łagodniejsze. Co tu porównywać? Raczej sie mierz z Łodzią, Szczecinem albo Bratysławą

      • 3 1

  • (1)

    Nienawidzę tych bezprzedziałowców na długich trasach. W pustym przedziale można było się spokojnie przespać leżąc, tutaj choćby był pusty wagon muszę ściskać się między fotelami.Poza tym ani z kimś pogadać nie mówiąc o bzyknięciu, co już mi się parę razy udało.

    • 4 3

    • Karolek, czy komarek. że mówisz o bzyknięciu?

      • 4 0

  • (1)

    polski bus Gdansk-katowice 50 zł czas przejazdu 9h w tym internet i poczestunek.jest lepsza opcja? pendolino za 180 to zart

    • 3 3

    • Nie 50 zł tylko 60 jeżeli nie zamawiasz z dużym wyprzedzeniem, a jak zamawiasz z dużym wyprzedzeniem, to nie licz 180 zł za pociąg, bo wtedy też będzie odpowiednio taniej. Za miesiąc czas przejazdu IC będzie jakieś 6:15 i bilet ok. 100 zł, jest lepsza opcja.

      • 2 2

  • czy tam jest jedno wyjscie na wagon?

    napiszcie na następny raz CO jest niedozwolona treścia, bo juz strach tu cokolwiek napisać

    • 1 0

  • To wstyd by w 21 wieku na trasach między wielkimi polskimi miastami nowe pociągi nie osiągały nawet 200 km/h (2)

    • 13 1

    • (1)

      Nie opowiadaj głupot. Jedynym krajem, który faktycznie ma spójną sieć linii dużych prędkości łączących największe miasta jest Francja, gdzie LGV były budowane już od końca lat 70-tych. U nas w tamtym czasie spora część linii nie była nawet zelektryfikowana (chociażby Gdynia-Warszawa na odcinku Tczew-Nasielsk). Pod koniec lat 80-tych w Polsce właściwie ustała jakakolwiek modernizacja czy budowa nowej infrastruktury na 20 lat. Nie da się w 7 czy 8 lat nadrobić wszystkich zaległości.
      Popatrz sobie na mapę linii w Niemczech:
      en.wikipedia.org/wiki/Intercity-Express#mediaviewer/File:ICEtracks.png
      Tam również jeszcze spora część linii jest na Vmax=160 km/h.
      Jasne, że u nas nie jest idealnie, ale mamy gigantyczne opóźnienia, które dopiero zaczynamy nadrabiać.

      • 2 2

      • Na zachód od Polski prawie wszystkie linie są szybsze niż 200 km/h

        W wielu krajach są linie 270-290 km/h, a najnowsze linie we Francji i Hiszpanii to 310-330 km/h

        • 1 2

  • nowe?

    Oczywiscie o rowerzystach nie pomysleli, tak jak w starych skladach...

    • 2 3

  • jak jest drogo to musi być długo

    • 4 2

  • Ciekawem jak często mają sie zatrzymywać te pociagi?

    Bo jeśli na wielu stacjach, to projekt jest "do d..." Tak jak nigdy nie powrócono do czworga drzwi na jedną stronę wagonu w SKM-ce (jak było w pierwszych SKM-kach), tak i teraz projektantom brakuje wyobraźni na temat szybkiej wymiany pasażerów w pociągu. Na zdjęciu widać tylko jedne drzwi na wagon, to będzie masakra przy wsiadaniu i wysiadaniu. Ale widać liczy się "dizajn" a nie wygoda pasażerów.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane