• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pomysły na ożywienie ul. Świętojańskiej. Mają sens?

Patryk Szczerba
12 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Kampania ma być początkiem szerszej promocji nie samej ulicy Świętojańskiej, ale kompleksu handlowo-usługowego. Może się jednak przyczynić także do rozwoju ulicy, na co liczą kupcy i handlowcy. Kampania ma być początkiem szerszej promocji nie samej ulicy Świętojańskiej, ale kompleksu handlowo-usługowego. Może się jednak przyczynić także do rozwoju ulicy, na co liczą kupcy i handlowcy.

Bilbordy reklamujące ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni to początek kampanii promocyjnej kompleksu handlowo-usługowego Baltiq Plaza, który powstanie na Skwerze im. Tajnego Hufca Harcerzy w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Planowana data zakończenia nierozpoczętej jeszcze nawet budowy to jednak dopiero 2015 rok. Kupcy i przedsiębiorcy ze Świętojańskiej nie zamierzają czekać tak długo i chcą ożywić swoją ulicę już teraz.



Ulica pozostaje zamknięta tylko przy okazji okolicznościowych, miejskich imprez. Ulica pozostaje zamknięta tylko przy okazji okolicznościowych, miejskich imprez.
Kampania promocyjna, w której centrum znalazła się ulica Świętojańska, trwa od kilkunastu dni. Wykorzystano w niej grę słów związaną z pierwszą literą, m.in. w słowa: kultowa, kunsztowna, kulturalna, które zmieniły się na qultowa, qunsztowna, qulturalna. W ten sposób ulicę Świętojańską opisują billbordy, strona internetowa oraz profil na Facebooku.

Wbrew pozorom za kampanią nie stoi miasto, a jedna z firm deweloperskich. Finałem ma być otwarcie kompleksu Baltiq Plaza, w skład którego wejdą dwa budynki i pasaż z punktami usługowymi oraz restauracjami. Kiedy to się stanie? Nieprędko, bo budowa, która jeszcze się nie rozpoczęła, ma się zakończyć w 2015 roku.

Rozpoczętej akcji z zainteresowaniem i nadzieją przyglądają się kupcy i przedsiębiorcy, którzy po otwarciu Centrum Riviera zbierają siły do walki o klientów.

Czy próby ożywienia ul. Świętojańskiej mają sens?

Czytaj też: Co otwarcie centrum Riviera zmieni na trójmiejskim rynku?

Pomysłem na pokazanie innego oblicza ul. Świętojańskiej jest m.in. zaplanowana na pierwszy wiosenny wieczór impreza promująca ulicę. Jej organizatorami są powstałe w ostatnich miesiącach klub Gdynia 2026 oraz inicjatywa społeczna Nowe Śródmieście, których twórcy postawili sobie za cel przekonanie mieszkańców, że Świętojańska wciąż może tętnić życiem i warto na niej robić zakupy.

- Miasto w czerwcu zwyczajowo urządza najkrótszą noc roku, my niezwyczajowo urządzimy najdłuższą noc w roku w marcu. 21 marca, od godziny 18 do północy, na odcinku od ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdyni do 10 lutego zobacz na mapie Gdyni Świętojańska stanie się deptakiem, a na jezdni ustawi się 120 zabytkowych aut. Oprócz tych atrakcji, goście będą mogli odwiedzić otwarte do północy restauracje, bary, kawiarnie, księgarnie oraz wybrane sklepy i butiki, korzystając ze specjalnej oferty promocyjnej - wyjaśnia Arkadiusz Brzęczek, jeden z inicjatorów powołania Nowego Śródmieścia oraz założyciel Klubu Gdynia 2026.

Wśród zaplanowanych atrakcji są m.in. wystawy historycznych zdjęć Gdyni, które będą prezentowane w punktach handlowych zlokalizowanych w różnych częściach ulicy.

W zaaranżowanym minimuzeum będzie można zobaczyć dużą prasę elektryczną, przerobioną z gazowej, z początku XX wieku, a obok - podręczną prasę oraz gilotynę do papieru.

- Perełką będzie tzw. "bostonka" do ręcznego drukowania wizytówek, urządzenie datowane na 1890 rok. Poza tym zaprezentujemy zabytkową wagę oraz bogaty zestaw czcionek, w tym czcionki drewniane. Zaprezentowane też zostaną faksymilia podpisów. Prawdziwą gratką jest metalowe logo najstarszego herbu Gdyni, tego prawdziwego, z krzyżem południa - zachęca Arkadiusz Brzęczek.

Do działań promocyjnych imprezy włącza się też miasto, które wydrukuje m.in. plakaty zapraszające 21 marca na ul. Świętojańską. Dodatkowo, wciąż trwają prace nad uatrakcyjnieniem wydarzenia. Urzędnicy z ZDIiZ z kolei zachęcają do wypełnienia ankiety, która ma dać odpowiedź, jakie ulice w centrum powinny być zamknięte dla ruchu. Pierwsza została przeprowadzona na ulicach. Kolejne mają być dostępne internetowo. W grę wchodzi ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni, al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni ze Skwerem Kościuszki oraz ul. Świętojańska, na temat której można wyrazić swoje zdanie na stronie Mobilnej Gdyni.

- Zależy nam, żeby zapytać jak najwięcej osób, nie tylko mieszkańców, ale także turystów, sklepikarzy, wynajmujących biura w centrum. Chcemy otrzymać odpowiedź, która z tych ulic powinna zostać otwarta bardziej dla pieszych. Zaczynamy od ul. Świętojańskiej, bo wzbudza najwięcej emocji - opowiada Alicja Pawłowska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Wyniki mają być kanwą do dalszych działań w zakresie uregulowania ruchu w centrum. Po zebraniu opinii planowane jest zamknięcie na jakiś czas najczęściej wskazywanej przez mieszkańców ulicy. Całość odbywa się w ramach projektu unijnego Civitas Dynamo, na którego realizację zadań Gdynia z Unii Europejskiej otrzymuje blisko 800 tys. euro.

Wydarzenia

Świętojańska wita wiosnę - Równonoc (4 opinie)

(4 opinie)
zlot, pokaz

Opinie (222) 2 zablokowane

  • jak ożywić serce Gdyni?

    • 0 0

  • z niepokojem przyglądam się

    temu w jakim kierunku zmienia się moje miasto, jak najważniejsze stają się w nim biznes, inwestycje deweloperskie itp

    • 5 0

  • (1)

    Zamknąć Riwiere

    • 4 2

    • a gdzie ja wtedy bede jadł po godzinie 19-20 30%taniej !!

      stac cie by doplacic mi do jedzenia ??

      • 1 1

  • Świętojańska powinna się nazywać BANKOWA.

    Kiedyś na Świętojańską chodziło się na zakupy.
    Teraz chodzi się po pożyczki chwilówki, albo założyć konto w banku.
    Sytuację ratuje jeszcze fakt że jest kilka knajp ale to i tak za mało.
    Szkoda...

    • 1 0

  • OCALMY TEN SKWEREK ! I nie tylko....

    Gdynianie ! Napiszmy jakąś petycję do władz miasta. Taki piękny zielony skwerek u stóp Kamiennej Góry chcą zabudować jakimś klocem typu Centrum Kwiatkowskiego gdzie będzie n-ty sklep PLAYa, TIMOBAJLA i masa banków..
    To samo za parę lat będzie z cudownym skwerkiem na rogu Świętojańskiej i 10 lutego - wytną w pień zieleń i drzewka i postawią kolejnego kloca. Wszak INFO BOX to tylko tymczasówka.
    Dalej - piły idą w ruch i padają stare piękne drzewa na Kamiennej Górze, po to aby jakiś wagonik sobie jeździł w te i wewte. Paranoja ! Co na to nasza Pani Ogrodnik Miejski ?? Może od razu wyciąć wszystkie drzewa i zrównać kamienną góre : zaoszczędzimy na budowie tej kolejki i będzie plac na nowe kloce i biurowce o koniecznie angielskojęzycznej nazwie ! Pełen czad !

    • 5 0

  • katastrofa

    zamknięcie ulicy będzie się wiązało z zamknięciem sklepów, zróbmy drugi "Monciak" to zobaczymy co zostanie ze świętojańskiej, tylko knajpy do których i tak prawie nikt nie zagląda, wymierająca ulica, na której otwierają się tylko małe sklepy z alkoholem i oczywiście piekarnie, restauracje, kawiarnie, nic poza tym nawet uciekły sieciowe sklepy

    • 1 0

  • Kto normalny chodzi teraz po knajpach ?

    Nie te czasy, teraz to szkoda kasy i szkoda czasu. Wole isc do Riwiery na gore po godzinie 19 i zjesc dobrze za 15-25 zł BEZ ZADNEGO CZEKANIA !
    W knajpie zaplace 50-100 zł i bede czekał 15-30 minut

    • 1 1

  • Mili Świeto Jańsko Fani

    Czyżbyście nie zauważyli, ze komuna się skończyła i jest wolna konkurencja? No może nie do końca, bo łapy KE i z nimi powiązanych cwaniaków chcą zniszczyć i niszczą naszą kochaną Gdynię - > patrz WSTRZYMANY ODLOT Z GDYNI.

    Jeden z interlokutorów w ostatnim poście napisał , ze "za mało zarabiamy aby latać" OK zgadzam się z tm, a czy nie zam mało zarabiamy aby kupować w przyzwoitych warunkach? Nawet elektronika na tzw. zachodzie kosztuje o połowę mniej niż u nas a jakie są tam zarobki?

    Po drugie - sklepowe wystawy prezentują się dużo mniej efektownie niż dawniej, choć ostatnio coś drgnęło, choćby nagrody za witryny. To, że część lokali świeci pustkami, bo ich właścicieli nie stać na odpowiedni wytruj czy prestiżową markę, bo związane jest to z opłacaniem coraz wyższego czynszu, a kupujący przenieśli się do dużych centrów handlowych na obrzeża miast(bo tam parking szybko i sprawnie i tanio).

    Należny powołać obrotne stowarzyszenie kupieckie z ludzi prężnych, kreatywnych a nie z marudów, roszczeniowo czy politruków. Sklepy i punkty usługowe mają być tam wyjątkowe umieć się odpowiednio za-promować. Wydłużyć czas otwarcia usług co najmniej do godz. 23 w tym niedziele i święta z Teatrem Ulicznym, itd. W gestii ich właścicieli i obsługi powinno być uatrakcyjnienie zakupów, powiększenie i ciekawe zagospodarowanie przyziemi i podziemi - tu już nie raz pisałem - należy skorzystać z różnych programów ożywiających tę substancje. Nie narzucajmy za bardzo formy lecz można by poszerzyć jeszcze bardziej chodniki i ograniczyć ruch samochodowy, pod warunkiem, że będą one zagospodarowane.

    Dużo do powiedzenia mają miejscy planiści, ponieważ takie obniżenia jakie planowane są przy Szkole Filmowej i kompleksie Baltiq Plaza są przyjazne do tworzenia niepowtarzalnego klimatu miejsca, wiec niepokojący dzisiaj stan rzeczy można zmienić i to stosunkowo tanim kosztem. Przypomnę, że Świętojańska została 10 lat temu nagrodzona. Trzeba tylko nie spoczywać na laurach, a zmienić sposób myślenia i przestać dostrzegać w sklepikarzach główne źródło dochodów głównie przez kamieniczników. - Zyski z coraz wyższych opłat za utrzymanie lokali handlowych można przecież skompensować pieniędzmi płynącymi od dzierżawców restauracji, kawiarni i barów szybkiej obsługi oraz placówek kulturalnych, o ile uda się je mądrze wkomponować w miejski i uliczny pejzaż?

    Wszyscy wiemy, że Gdynianie zawsze wiedli prym w biznesie, a co ja dziś widzę i słyszę prawie każdy w tym mieście zaczyna być nieudacznikiem wystarczy poczytać komentarze na tym forum, nie dajecie się moi drodzy ogłupiać!!!

    I co ja tu czytam to totalne brednie i przesada z tą Rivierą, ja natomiast muszę pogratulować wspaniałego dorobku, pominę dalszy komentarz jaki mnie za to spotka, bo to temat rzeka. Dla mnie idealnym rozwiązaniem byłoby jeszcze ściągnięcie do centrum miasta w okolice Jana z Kolna? Pl.Kaszubski jeszcze jednej dużej galerii handlowej, wtedy Świętojańska stanowiłaby prestiżowy salon, a na jego opłacenie mogły by sobie pozwolić duże sieci handlowe i uznane, odzieżowe marki międzynarodowe, dla których utrzymanie filii w centrum Gdyni - na łączniku jednej Galerii z drugą, a na biznesowe skutki i sukces nie kazałyby nam długo czekać. Fakt należałoby poprawić łącznik pomiędzy Świętojańska a CH"Riviera" w postaci handlowej kładki takiej jak jest nad Dworcem w Poznaniu lub ciekawie zagospodarowanego podziemia.

    CHRiviera, to coś najlepszego co mogło nas spotkać a także mocno nami wstrząsnąć, oby w pozytywnym kierunku? Dopełnieniem tego jest InfoBox i za pewne będzie b. ciekawa Baltiq Plaza. Wszystkich malkontentów zachęcam natomiast do logicznego, dalekowzrocznego myślenia zamiast iść w ślady abnegatów i utracjuszy. Róbmy wszystko, abyśmy byli bogaci z naszego miasta i kupujmy tylko w nim a nie jeździć na zakupy gdzieś do innych miast i zostawiać swoje pieniądze w tamtejszych galeriach?

    Uważam, ze rozbudowa Riviery i połączenie jej dwupoziomowym zamkniętym połączeniem- kładką w której powinny znaleźć sie małe boksy handlowe i drobne usługi, do Świętojańskiej po drodze z wyjściami na perony SKM i PKM, chodniki bardziej zdynamizuje nie tylko handel na Świętojańskiej.

    Wiadomo też, co przyciąga ludzi do centrum miasta, zwłaszcza w sobotę: atrakcyjne wystawy sklepowe i ciekawa oferta handlowa, inna niż w lokalu obok. Kawiarnie i restauracje, w których można też coś przekąsić na chybcika, najlepiej przy stoliku ustawionym na chodniku. I warte odwiedzenia muzea, kina, teatry i kabarety. To wszystko, w połączeniu z umiejętnie wyeksponowanymi zabytkami, pomnikami i innymi osobliwościami, stanowiącymi turystyczną atrakcję miasta sprawi, że śródmieście nie będzie straszyć pustką.

    Ważne, aby umiejętnie połączyć modernistyczną substancje miejska z handlem detalicznym i gastronomią stanowi także ważny argument dla szefów dużych sieci handlowych, żeby ulokować w centrum własną filię. Kropką nad i, jest udana oferta kulturalna: kina, teatry, muzea, wystawy i galerie sztuki spotkania w InfoBoxie - już niedługo w Marinie. Jedna z najlepszych w Polsce gastronomia itd itp...

    • 5 3

  • Ogromny 200 m pomnik Śledzia by ożywił Gdynię.

    To by było coś,pomnik wypełniony by był śledziami żeby odpowiedni klimat i zapach Gdyni utrzymać :)

    • 2 2

  • Zobaczymy bary Mleczne

    Senwicki ładna witryna markizy i ok jedzenie i Ten nowy Abrahama 41 lipa straszna i reklama iście z prlu .

    Stawiam Senwicki przejdzie a Abrahama jeszcze nie zaczoł a już pusto

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane