• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy hali w Gdyni powstało nowe przejście. Przed świętami zaczną działać światła

Patryk Szczerba
17 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 50 nowych miejsc parkingowych przy hali
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna

Naprzeciw hali targowej przy ul. Jana z Kolna w GdyniMapka w ostatnich dniach pojawiło się przejście dla pieszych. Nie działa jeszcze sygnalizacja świetlna, ale do świąt ma zostać włączona. To realizacja zapowiedzi władz miasta sprzed kilkunastu miesięcy.



Powinno powstawać więcej przejść dla pieszych na ruchliwych ulicach Trójmiasta?

Przez lata przemieszczanie się pieszych między halą targową a przystankiem autobusowym, które oddziela trzypasmowa jezdnia ul. Jana z Kolna w Gdyni, było utrudnione.

W okolicy są co prawda pasy, ale oddalone o ponad 100 metrów, więc nikt nie chciał nadkładać drogi.

Od dawna postulowano o rozwiązanie, które pozwalałoby przekraczać jezdnię jak najszybciej.

Urzędnicy przez kilka lat wzbraniali się przed nim, tłumacząc m.in., że brak przejścia nie jest niczym dziwnym, jeśli spojrzy się na centra europejskich miast, a poza tym - według statystyk policyjnych - nie ma tam potrąceń.

Zmiana poglądów na bezpieczeństwo pieszych



Zmiana podejścia nastąpiła w 2019 r., kiedy w listopadzie zamontowano spowalniacze - osiem poduszek berlińskich. Ich rozstaw wymusił na kierowcach samochodów wolniejszą jazdę, ale autobusy nie musiały zwalniać, przejeżdżając przez podwyższenie. Oprócz tego ograniczono tu prędkość do 30 km/h.

Pojawiły się wówczas zapowiedzi, że wkrótce powstanie przejście z sygnalizacją świetlną. Trzy razy próbowano znaleźć wykonawcę.

W pierwszym przetargu, w maju, pojawiła się jedna chętna firma - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Kozłowski z Gdańska, które oczekiwało za wykonanie prac 296 tys. zł. Gdynia podała, że zamierza przeznaczyć na prace budowlane prawie 100 tys. zł mniej, więc przetarg unieważniono.

Do drugiego nikt się nie zgłosił. W sierpniu, po otwarciu ofert w trzecim postępowaniu, okazało się, że ta sama firma, oczekująca w maju blisko 300 tys. zł za prace, jest skłonna wykonać je za 287 tys. zł.

- Oferent nie złożył w terminie dokumentów podmiotowych niezbędnych do dalszego procedowania postępowania przetargowego - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ostatecznie prace pochłonęły 261,6 tys. zł. Pochodziły z budżetu "Klimatycznego Centrum".

- Nie były to więc środki bieżące, którymi dysponujemy na potrzeby np. utrzymania infrastruktury. Z powodu braku wyboru wykonawcy w trzech postępowaniach przetargowych roboty zrealizowano z umowy na "Utrzymanie, konserwację oraz remonty, modernizację i budowę urządzeń do regulacji ruchu w Gdyni" z firmą Zakład Usług Inżynierii Ruchu, zawartą w roku 2020 na okres 3 lat.


Dofinansowanie rządowe



Gdynia na przebudowę otrzymała wsparcie z budżetu państwa.

- Z kwoty 261,6 tys. zł otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 154 164,00 zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w części dotyczącej zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Pozostała część środków pochodziła z budżetu miasta obejmującego projekt "Klimatyczne Centrum" - mówi Magdalena Wojtkiewicz.
Z tej kwoty wykonano:
  • sygnalizację,
  • oświetlenie,
  • roboty drogowe,
  • oznakowanie.


We wtorek na przejściu zostanie uruchomiona sygnalizacja świetlna połączona z Tristarem.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (160) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (15)

    Ludzie tam zawsze przechodzili i będą przechodzić. Nigdy nie potrafiłem zrozumieć dlaczego przejścia nie ma tam gdzie ludzie przechodzą a jest dalej gdzie nie przechodzą.

    • 185 7

    • (5)

      To bardzo proste gdybys poczytał przepisy. Przejscie ma byc na skrzyzowaniu, nie na srodku ulicy.

      • 3 32

      • (1)

        Przepisy są tworzone przez ludzi dla ludzi a nie narzucane z góry przez wszechmogący byt.
        Skoro są złe to nalezy je zmienić a nie w nich tkwic.

        • 34 0

        • To idź zmienić.. co za problem.

          • 1 8

      • O, prawnik się odezwał (2)

        To wskaż waść podstawę prawną zakazującą tworzenia przejść w miejscach bez skrzyżowań. I taką nakazującą tworzenie przejścia na każdym skrzyżowaniu. A tych drugich są w Trójmieście setki - i faktycznie wypadałoby coś z tym zrobić. Kierowcy się zapłaczą, bo im pasy przy czerwonym, na którym i tak stoją, "zaburza przepustowość" ;)

        • 10 0

        • A tworzenie przejścia na skrzyżowaniu, pod którym jest tunel? (1)

          • 2 4

          • ma głęboki sens

            i świadczy o zdolności decydentów miejskich o zdolności do refleksji. Konkretnie chodzi o pokazanie, że potrzeby ludzi (zwłaszcza tych, którzy mają trudności z poruszaniem się) są ważniejsze niż potrzeby zapewnienia przepustowości pojazdów. Pojazdy poruszają się coraz wolniej zwłaszcza wtedy, gdy jest ich nadmiar a kierujący nimi nie potrafią się zreflektować i wybrać mniej terenochłonny sposób poruszania się po mieście (często także tak samo szybki jak samochód w godzinach szczytu).

            • 0 0

    • Bo zza biurka wiadomo lepiej.

      • 2 2

    • (2)

      Nie każde miejsce jest dobre na przejście dla pieszych ze względów bezpieczeństwa.

      • 2 3

      • (1)

        i tak ludzie będą tam chodzić (czyt. przebiegać) jak dotychczas czyli jak popadnie - bo im się spieszy itd. etc. i żadne światła tego nie zmienią

        • 7 3

        • Ale wcześnie kierowcy wiedzieli że ludzie wbiegają i uważali a teraz są światła, więc jak zielone to można jechać. Będzie z tego więcej potrąceń i to z winy pieszych.

          • 1 3

    • Rat City Phenomenon

      Bo urzędniki tak zadecydowały że skoro w San Francisco nie wszędzie są przejścia to i w Gdyni. I tak z dobre 30 lat tłumaczeń. Dzięki temu można było zrobić ważniejsze inwestycje (wyciąg na kamienną góre co by urzędnicy i ich rodziny nie musiały chodzić) itp

      • 8 2

    • Po 25 latach próśb mieszkańców sukces, żenada. (1)

      • 7 3

      • tylko, że większość nie chce tam przejścia

        większość chce przechodzić przez jezdnie - to samochody powinny w tym miejscu być na cenzurowanym, a nie piesi

        • 5 8

    • Przejście jest w złym miejscu - ludzie nadal będą je omijać. Za daleko od wyjścia z hal, za daleko od

      przystanku. Dziś to obserwowałem.

      • 11 3

    • Przejście zbudują w końcu po 40 latach,a oceanarium w mieście z morza kiedy zaczną budować bo ja chcę zobaczyć duze ryby i ..........delfiny

      • 2 1

  • Lepszym rozwiązaniem byłaby strefa zamieszkania (2)

    plus betonowe szykany i progi dla kierowców.

    • 9 30

    • legenda głosi że są kierowcy którzy wiedzą co to strefa zamieszkania

      obawiam sie ze swieca takiego szukac.

      • 13 3

    • Wystarczajaco duzo betonu jest w urzędzie

      Ps. Strefa zamieszkania kogo-bezdomnych spod dworca?

      • 4 3

  • Opinia wyróżniona

    Dobrze (22)

    To bardzo niebezpieczne miejsce. Piesi przebiegający na autobus wiele razy mi tam wyskakiwali przed maskę...

    • 107 25

    • I myślisz, że teraz będzie bezpieczniej? (10)

      I tak będą "wyskakiwać przed maskę", niezależnie pod koloru wyświetlanego sygnału. Bo autobus jedzie. Bo autobus stoi na przystanku.

      • 36 11

      • (1)

        Dlatego trzeba przepuścić pieszego.
        Dla pieszego to 20 minut zysku do następnego autobusu a dla kierofczyka 5 sekund straty na przhamowaniu

        • 15 8

        • Trzeba to zesmarowywać takiego pieszego z jezdni bo musiał zaoszczędzić 20 minut wiec wbiegł pod samochód jadący na zielonym.

          • 2 5

      • (2)

        To może lepsze jest wbrew pozorom przejście bez świateł? Wtedy pieszy może przejść bez prepblemu zawsze.
        Albo takie gdzie albo jest zielone dla pieszych co jakiś czas albo światło wyłączone

        • 6 0

        • Wejść nie oznacza wbiec.

          • 5 3

        • wystarczy założyć, że w strefie Tempo 30 pieszy nie musi czekać na zielone jeśli nie ma samochodu w zasięgu wzroku

          W dobrze zarządzanych miastach powszechnie stosowane strefy TEMPO 30 przestrzegane przez kierowców nie wymagają tworzenia przejść dla pieszych.

          • 0 1

      • mieszkaniec (3)

        Wreszcie - nie mało było tam wypadków !!!!!!

        • 2 5

        • (1)

          Policja mówi że nie było tam wypadków

          • 3 1

          • Milicja kłamie

            • 2 2

        • Tam nie było żadnych wypadków

          • 1 1

      • Jest sprawdzone rozwiązanie

        Podjeżdża autobus, zapala się czerwone dla samochodów i zielone dla pieszych. Szczegóły można dopracować po serii symulacji. Trywialne zadanie dla np. studenta elektroniki.

        • 3 1

    • (1)

      oslabia mnie to miasto, to powinna byc oczywistosc, a nie temat do dyskusji i obrad
      bezpieczenstwo mieszkanca jest priorytetem

      • 13 12

      • Przecież nie było tam potrąceń. Masz to napisane w tekście.

        • 3 2

    • Niebezpieczne miejsce? (3)

      W tekście masz informacje że nie dochodziło tam do potrąceń, zresztą pewnie właśnie dlatego, że wszyscy byli tam uważni. Teraz są światła, więc ruch jest regulowany i nie trzeba uważać i możliwe, że będzie tylko gorzej - kierowcom 'bezpieczeństwo" zapewnią światła, a piesi nie będą czekać na zielone bo 'muszą zdążyć na autobus który właśnie podjechał' a przejście nie jest akurat przy tym przystanku co potrzebują, wiec zacznie się bieganie między samochodami jadącymi na zielonym itd itd.

      • 16 6

      • kłamstwa (2)

        sam widzialem jak baba przebiegajaca na autobus wbiegla na smaochod i przeleciala po masce.

        • 3 6

        • Baby

          To masz w nosie, dziadu/trolu.

          • 8 4

        • Niesamowite. to teraz baba wbiegnie pod samochód jadący na zielonym. To wiele zmienia.

          • 4 2

    • (3)

      dalej będą wyskakiwać przed maskę, jak widzą tramwaj czy autobus to maja klapki na oczach, czerwone ich nie powstrzyma

      • 5 3

      • (2)

        Pogódź się że to miasto a nie Bartoszyce

        • 5 0

        • (1)

          Fakt. Jest znacznie gorzej niż w Bartoszycach.

          • 3 3

          • Ehhh żeby tak w Gdańsku było jak w Bartoszycach..... marzenie ściętej głowy.

            • 0 1

    • A to Ty, który tam nie zwalnia do max 30 km/godz.???????

      • 1 0

  • na tym przejściu , (6)

    to pieszy powinien mieć pierwszeństwo , a kamerą powinna zapalać zielone dla samochodów , tylko gdy podjeżdżają

    • 20 25

    • pamiętam że gdy przechodziłem tam (3)

      przez ulicę z przystanku na hale i byłem blisko zejścia z ulicy , to jakiś d*pek specjalnie przybliżył się do lewej strony w moją stronę , wystarczyłoby 2 sekundy aby mnie potrącił

      • 4 11

      • WOW

        • 3 2

      • Mi wczoraj w sklepie ktoś powiedział, że mam rozwiązane sznurowadło, to nie samowite bo faktycznie było rozwiązane. Przykre są takie rzeczy bo naprawdę mogłem wybić sobie zęby. Jak to człowiek nie wie co go czeka w życiu.

        • 4 1

      • Wow

        • 1 0

    • No no przy glownym przystanku autobusow

      Bardzo mądry pomysl

      • 2 0

    • Czyli po co światła skoro pieszy ma pierwszeństwo już stajac przy przejsciu?

      Policja mówi ze nie było potrąceń.... światła nie mają sensu ze względu na obowiązujące prawo. Będzie tylko gorzej i dla pieszych i dla kierowców. To wylewanie dziecka z kąpielą.

      • 9 1

  • W końcu (2)

    Po 40 latach doczekałem się przejścia.

    Gdynia wkracza do Europy :)

    • 38 16

    • niestety gdynia prawdziwa , miasto z morza, miasto dla ludzi,to przeszlosc

      • 10 0

    • niestety to jest krok w tył - tej europy już nie ma

      każdy krok w stronę kierowców to krok w tył dla pieszych i miasta

      • 1 1

  • (2)

    Mój Boże 40 lat ludzie na to czekają w tym miejscu.Ehhh po barze atut już śladu nie ma,Hala zieje pustką bo parkowanie horrendalne drogie.Miasto umiera.

    • 51 11

    • bar atut był dla Ciebie symbolem tętniącego życiem miasta?

      Na hali dziś rano tłumy, pieprzysz głupoty a pewnie nie byłeś tam sam od dawna.

      • 5 6

    • przejście w tym miejscu to porażka

      ja od 40 lat czekam, aż samochody będą tamtędy jechały powoli, 30 km/h, żeby można było normalnie przejść przez jezdnie

      • 1 1

  • Brawo - nagrody dla urzędników i władz Gdyni się teraz należą!

    Inwestycja roku w kategorii bezpieczeństwa ruchu. Mieszkańcy miasta jak i handlowcy w hali już ponad 20 lat temu apelowali i budowę przejścia ale urzędnicy i władze zawsze mieli swoje wymówki.

    • 44 3

  • Gdynia to porażka (1)

    Szczurek zniszczy nasze miasto.

    • 41 10

    • felicjan

      Napisał Pan w czasie przyszłym, to działo się i dzieje się teraz.

      • 2 0

  • A przez tyle lat Urząd udowadniał, że się tam nie da zrobić przejścia (2)

    Czekam na informację z magistratu jakie zaszły zmiany, które pozwoliły na realizację tego przejścia

    • 64 5

    • samochodziarze tak cisną, że im się udało

      to przejście to porażka dla pieszych

      • 0 0

    • W urzędniczym rozumie

      Zmiany zachodzą opornie

      • 0 0

  • Co by tu jeszcze sp.

    Od lat było ok. Teraz progi, zapory, niedlugo szlabany. Cała dziwna gdynia.

    • 26 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane