• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przejście zaburza zieloną falę. Będą zmiany

MKo
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (330)

Otwarcie nowego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym zaburza zieloną falę - uważają kierowcy, korzystający z głównego ciągu komunikacyjnego między Wrzeszczem a centrum Gdańska. Drogowcy przyznają, że pracują obecnie nad korektą ustawień sygnalizacji, i tłumaczą, że zaburzenie zielonej fali wynika z dotychczasowego priorytetu na innych - podporządkowanych - relacjach.



Czy jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz działanie zielonej fali?

Nowe naziemne przejście dla pieszych, powstałe przez al. Zwycięstwa przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zostało otwarte w połowie października. I niemal od razu odezwały się głosy kierowców, narzekających na dodatkową sygnalizację świetlną na al. Zwycięstwa.

- Zwróćcie uwagę na nowe przejście przy GUMedzie. Zamontowana tam sygnalizacja sprawia wrażenie, jakby nie była podpięta pod Tristar i działała w oderwaniu od świateł na sąsiadujących skrzyżowaniach. W efekcie zielona fala, która dotychczas zapewniała swobodny przejazd zarówno w kierunku Opery Bałtyckiej, jak i centrum Gdańska, już nie funkcjonuje - napisał jeden z naszych czytelników.
Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska

Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł. Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł.

Wątpliwości rozwiał prosty test drogowy



Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście nowe przejście spowalnia ruch na głównej arterii Gdańska. Przeprowadziliśmy prosty test drogowy i przejechaliśmy z przepisową prędkością al. Zwycięstwa w obu kierunkach.

Jadąc w stronę centrum, nasz reporter - ruszający spod świateł przy Operze Bałtyckiej - płynnie przejechał przez skrzyżowanie z Traugutta, ale już na następnych światłach (właśnie przed nowym przejściem dla pieszych) musiał się zatrzymać. W przeciwnym kierunku przejazd już był możliwy, ale auto przez skrzyżowanie przejechało w ostatniej chwili - gdy przejeżdżało pod sygnalizatorem, zapaliło się na nim pomarańczowe światło.

Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Więcej zielonego światła dla jednych to dłuższe oczekiwanie dla drugich



O ocenę działania nowych sygnalizatorów poprosiliśmy więc drogowców z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Na naszą prośbę przeanalizowali funkcjonowanie całego układu, przyznając, że dotychczas więcej zielonego światła otrzymywali kierowcy... wyjeżdżający z podporządkowanej ul. Smoluchowskiego.

- Nowe przejście dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym przecinające aleję Zwycięstwa pracuje w koordynacji z sąsiadującymi skrzyżowaniami - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Do tej pory algorytm sterowania, szczególnie na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta i Smoluchowskiego, w zależności od natężenia ruchu i długości zatoru na ul. Smoluchowskiego i Traugutta wyświetlał tym kierunkom sygnał zielony w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Dlatego wskazana na filmie sytuacja nie występuje co cykl, a zmienia się w czasie. Dzieje się tak, ponieważ wydłużenie zielonego dla kierunku podporządkowanego niestety skutkuje zaburzeniem w tzw. zielonej fali na kierunku głównym. Gdyby zielone światło dla wlotów podporządkowanych nie było wydłużane, kierowcy jadący z tamtego kierunku oczekiwaliby kilka minut więcej na przejazd niż ma to miejsce teraz. Kierowcy na kierunku głównym przejadą przez skrzyżowanie w jednym cyklu, jednak w przypadku wydłużenia wlotów podporządkowanych będzie to miało miejsce z jednym zatrzymaniem więcej.

Będą zmiany w ustawieniu świateł



Sugestie naszego czytelnika, że nie wszystko jeszcze działa tak, jak należy, znalazły potwierdzenie, bo urzędnicy przyznają, że inżynierowie ruchu są obecnie na etapie korekt w parametrach sterowania, które docelowo w sposób mniej inwazyjny będą wpływać na zieloną falę dla kierunku głównego.

- Wynika to z powstania nowego skrzyżowania przy GUMedzie i znacznego zmniejszenia się odległości pomiędzy skrzyżowaniami. Należy jednak mieć na uwadze, że planowane zmiany, tj. poprawa warunków ruchu na alei Zwycięstwa, może wpłynąć negatywnie na wloty podporządkowane, tzn. ul. Smoluchowskiego oraz ul. Traugutta - zastrzega Magdalena Kiljan i dodaje: - W sterowaniu sygnalizacją istnieje zasada, że zawsze jeśli ktoś ma zielone, to ktoś musi oczekiwać na czerwonym. Zadaniem inżynierów ruchu i Systemu Tristar jest optymalizacja takiego stanu, aby czasy oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie były łącznie dla wszystkich użytkowników jak najmniejsze, co nie zawsze oznacza długie zielone na kierunku głównym.
MKo

Opinie (330) ponad 20 zablokowanych

  • Dlatego skrzyżowania powinny być bezkolizyjne, bo jak widać nawet GZDiZ stwierdza, że nie potrafi programować świateł (1)

    a tego przejścia w ogóle nie powinno być, bo jeśli ktoś nie jest w stanie wejść po schodach to tym bardziej przerośnie go wspinaczka pół kilometra do UCK. Nawet specjalnie po to powstał buspas na Smoluchowskiego, żeby pacjenci UCK wysiadali przy UCK, a nie przy czołgu.

    • 56 24

    • Jeżeli ktoś nie jest w stanie przenieść nogi z przyspieszenia na hamulec, to nie powinien kierować autem

      • 12 15

  • Zielona fala przy jezdzie rowerem lub

    120km na h. Inaczej stanie na każdych światłach

    • 15 6

  • Tak jest z każdymi nowymi światłami "wpinanymi" w Grunwaldzką

    To samo przy Alchemii i Olivii - ile było podejść do dostrojenia ich? Dramat, a nie specjaliści... jak to w Gdańsku.

    • 32 6

  • jak takie cos (6)

    moglo kosztowac 3,2 mln złotych???

    • 48 8

    • Normalnie (2)

      Szwagier kogoś z magistratu wziął 3 mln do kieszeni, reszta na malowanie pasów poszła ;)

      • 15 4

      • Gdyby było jak mówisz, to kacperek by z konferencji prasowych nie wychodził. (1)

        • 4 5

        • Widocznie też swoje $$ dostał ;)

          • 3 0

    • (2)

      3 mln poszły na remont nawierzchni jezdni dla kierofczyków

      • 6 8

      • Yam nawierzchnia nie została nawet ruszona (1)

        Dalej dziura na dziurze

        • 6 6

        • Jeżeli nie widzisz remontu nawierzchni, to tym bardziej nie wsiadaj do auta, bo nie zobaczysz pieszego na przejściu.

          • 7 6

  • (2)

    Niech sobie kierowcy stoja na światełkach. Teraz czas na normalne przejście przy dworcu!!

    • 30 48

    • Nie

      • 9 11

    • tramwaje też stoją. Tracę wiarę w ludzi czytając takie posty. Dajcie się napuszczać, jedna grupa na inną. Ludzie korzystający z komunikacji miejskiej vs kierowcy. Dlaczego nie zaczniecie wymagać więcej od polityków i decydentów tylko sączycie jad w stosunku do siebie. W tym przypadku zawiniło miasto i ludzie tam pracujący, a nie kierowcy którzy słusznie podnoszą temat

      • 3 0

  • Zaburzenie to bedzie jak zrobią światła tramwajowe na Piotrkowskiej. Bedą o tym opowiadać Jedi w innej galaktycje.

    • 11 7

  • W np Gdyni nie ma czegos takiego jak zielona fala. Natomiast jest czerwona. Czasem jadac sobie mysle ze przed monitorami

    Tristara siedzi załoga i manualnie przełacza na czerwone w momencie kiedy sznur samochodow zbliza sie do skrzyzowania. Sa dni kiedy jadac czy wracajac z pracy staje doslownie na kazdym skrzyzowaniu, jadac przepisowo. O dziwo, zielona fala jest w wersju zubozonej dla tych co lubia sobie pojechac 70-80 w miescie, wtedy sie zalapuja na kilka zielonych.

    • 35 5

  • Ale, że jak to pracują drogowcy? System za grube miliony nie opracuje tego?

    • 19 6

  • (3)

    Kolejny dzień z pamiętnika ciemięzonego kierowcy, który nie może jechać przez miasto 100 km/h

    • 31 47

    • (1)

      Misiu drogi, poćwicz czytanie ze zrozumieniem. Zielona fala to idealny sposób na nagradzanie kierowców jadących przepisowo, zadbanie o przepustowość i minimalizację wydzielania spalin. Tylko tego oczekujemy. Teraz żeby przejechać bez zatrzymania to trzeba by zaiwaniać ponad sto.

      • 15 9

      • W normalnym mieście nie ma czegoś takiego jak zielona fala, bo zielona fala oznacza wygodę kierowców kosztem skróconych lub dwuetapowych przejść dla pieszych.

        • 16 13

    • Kolejny komentarz niedowartościowanego rowerofczyka.

      • 11 12

  • (19)

    A może po prostu zbyt dużo osób porusza się samochodem i bez zmiany takiego postępowania niczego nie da się naprawić, bo stale będzie efekt za krótkiej kołdry?

    • 84 141

    • Nie tobie o tym decydować

      • 26 19

    • Wsiądź na rower

      • 12 12

    • (1)

      Za długo jeździłam zbiorkomem, żeby teraz wysiąść z samochodu.

      • 25 19

      • Bo?

        Zbiorkomem powimo się jeździć całe życie. To jest normalny środek poruszania się.

        • 3 3

    • (4)

      A może po prostu zbyt dużo osób mieszka w Gdańsku żeby wszyscy zmieścili się w kamienicach przy Długiej, więc jakoś muszą dojeżdżać z domu do pracy, a skoro nie ma metra to jedynym poważnym środkiem transportu jest samochód?

      • 23 19

      • Daj przykład i się wyprowadź, proste. (3)

        • 8 5

        • Nie wyprowadzę się, za to będę jeździł samochodem spalinowym i truł spalinami wszystkich dookoła (2)

          bo jadąc zieloną falą spalałbym 6l/100km, a stojąc w czerwonej fali spalam 10l/100km. Pomnóż to sobie przez liczbę wszystkich samochodów jadących codziennie tamtędy i masz świeże powietrze w Gdańsku. Wszystko dzięki spowalnianiu ruchu i czerwonej fali.

          • 7 12

          • Stary, mi to wisi i powiewa, ale w takim razie nie kwicz, że w korkach stoisz.

            • 14 3

          • Dziwny masz samochód

            Że w nim stoisz. W tramwajach są siedzenia, polecam.

            • 1 1

    • To miasto (1)

      nie nadąża w budowaniu parkingów i ustawieniu zielonego w ciągu przejazdu.

      • 6 19

      • co się dziwisz że nie dają rady jak na podrzędnych ulicach się im to nie udaje jak się zapala zielone światło to za 50 metrów czerwone i tak dalej nikt tym nie zarządza

        • 2 4

    • a moze po prostu komunikacja w 3m jest do d i za droga? (1)

      • 14 8

      • To też prawda.

        • 5 5

    • (5)

      jeśli ktoś marnuje potencjał tuneli w zamian za przejścia naziemne to co się dziwić to tylko jeden przykład

      • 7 10

      • Potencjał tuneli? To chyba żart. (2)

        Te tunele to absolutna masakra. Wie to każdy kto ma problemy z poruszaniem się, wózek z dzieckiem lub ciężkie pakunki. Wszędzie na świecie robi się w mieście przejścia naziemne, w centrum miasta w okolicy akademii medycznej chorzy o laskach nie mogą krążyć tunelami

        • 15 4

        • Ale ci sami chorzy o laskach mogą wspinać się pół kilometra pod górę do UCK (1)

          Myślenie nie jest twoją mocną stroną.

          • 6 12

          • To jaki z tego wniosek? Schodki im do tej górki dołożyć?

            • 1 0

      • Skoro się lubisz gnieździć pod ziemią jak robak, to sobie jeździj tunelem pod Martwą Wisłą 24/7. (1)

        • 7 5

        • i tak skończysz pod ziemia to w czym problem

          • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane