• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przejście zaburza zieloną falę. Będą zmiany

MKo
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (330)

Otwarcie nowego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym zaburza zieloną falę - uważają kierowcy, korzystający z głównego ciągu komunikacyjnego między Wrzeszczem a centrum Gdańska. Drogowcy przyznają, że pracują obecnie nad korektą ustawień sygnalizacji, i tłumaczą, że zaburzenie zielonej fali wynika z dotychczasowego priorytetu na innych - podporządkowanych - relacjach.



Czy jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz działanie zielonej fali?

Nowe naziemne przejście dla pieszych, powstałe przez al. Zwycięstwa przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zostało otwarte w połowie października. I niemal od razu odezwały się głosy kierowców, narzekających na dodatkową sygnalizację świetlną na al. Zwycięstwa.

- Zwróćcie uwagę na nowe przejście przy GUMedzie. Zamontowana tam sygnalizacja sprawia wrażenie, jakby nie była podpięta pod Tristar i działała w oderwaniu od świateł na sąsiadujących skrzyżowaniach. W efekcie zielona fala, która dotychczas zapewniała swobodny przejazd zarówno w kierunku Opery Bałtyckiej, jak i centrum Gdańska, już nie funkcjonuje - napisał jeden z naszych czytelników.
Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska

Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł. Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł.

Wątpliwości rozwiał prosty test drogowy



Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście nowe przejście spowalnia ruch na głównej arterii Gdańska. Przeprowadziliśmy prosty test drogowy i przejechaliśmy z przepisową prędkością al. Zwycięstwa w obu kierunkach.

Jadąc w stronę centrum, nasz reporter - ruszający spod świateł przy Operze Bałtyckiej - płynnie przejechał przez skrzyżowanie z Traugutta, ale już na następnych światłach (właśnie przed nowym przejściem dla pieszych) musiał się zatrzymać. W przeciwnym kierunku przejazd już był możliwy, ale auto przez skrzyżowanie przejechało w ostatniej chwili - gdy przejeżdżało pod sygnalizatorem, zapaliło się na nim pomarańczowe światło.

Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Więcej zielonego światła dla jednych to dłuższe oczekiwanie dla drugich



O ocenę działania nowych sygnalizatorów poprosiliśmy więc drogowców z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Na naszą prośbę przeanalizowali funkcjonowanie całego układu, przyznając, że dotychczas więcej zielonego światła otrzymywali kierowcy... wyjeżdżający z podporządkowanej ul. Smoluchowskiego.

- Nowe przejście dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym przecinające aleję Zwycięstwa pracuje w koordynacji z sąsiadującymi skrzyżowaniami - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Do tej pory algorytm sterowania, szczególnie na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta i Smoluchowskiego, w zależności od natężenia ruchu i długości zatoru na ul. Smoluchowskiego i Traugutta wyświetlał tym kierunkom sygnał zielony w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Dlatego wskazana na filmie sytuacja nie występuje co cykl, a zmienia się w czasie. Dzieje się tak, ponieważ wydłużenie zielonego dla kierunku podporządkowanego niestety skutkuje zaburzeniem w tzw. zielonej fali na kierunku głównym. Gdyby zielone światło dla wlotów podporządkowanych nie było wydłużane, kierowcy jadący z tamtego kierunku oczekiwaliby kilka minut więcej na przejazd niż ma to miejsce teraz. Kierowcy na kierunku głównym przejadą przez skrzyżowanie w jednym cyklu, jednak w przypadku wydłużenia wlotów podporządkowanych będzie to miało miejsce z jednym zatrzymaniem więcej.

Będą zmiany w ustawieniu świateł



Sugestie naszego czytelnika, że nie wszystko jeszcze działa tak, jak należy, znalazły potwierdzenie, bo urzędnicy przyznają, że inżynierowie ruchu są obecnie na etapie korekt w parametrach sterowania, które docelowo w sposób mniej inwazyjny będą wpływać na zieloną falę dla kierunku głównego.

- Wynika to z powstania nowego skrzyżowania przy GUMedzie i znacznego zmniejszenia się odległości pomiędzy skrzyżowaniami. Należy jednak mieć na uwadze, że planowane zmiany, tj. poprawa warunków ruchu na alei Zwycięstwa, może wpłynąć negatywnie na wloty podporządkowane, tzn. ul. Smoluchowskiego oraz ul. Traugutta - zastrzega Magdalena Kiljan i dodaje: - W sterowaniu sygnalizacją istnieje zasada, że zawsze jeśli ktoś ma zielone, to ktoś musi oczekiwać na czerwonym. Zadaniem inżynierów ruchu i Systemu Tristar jest optymalizacja takiego stanu, aby czasy oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie były łącznie dla wszystkich użytkowników jak najmniejsze, co nie zawsze oznacza długie zielone na kierunku głównym.
MKo

Opinie (330) ponad 20 zablokowanych

  • Patologia te przejscia....

    • 18 7

  • Od kiedy

    zmniejszono prędkość do 50 nigdy nie było zielonej fali - by łapać się na zielone ( także poza godzinami szczytu) trza było jechać 55-60 km/h...

    Dodatkowe przejście nie zmieniło sytuacji...

    • 13 2

  • Kierowcom wszystko przeszkadza. (2)

    Tymczasem najbardziej zieloną falę w całym mieście każdego dnia zaburzają sami kierowcy swoją liczebnością.

    • 23 55

    • (1)

      to się wyprowadź na wieś

      • 3 7

      • I przyjeżdżaj codziennie samochodem?

        • 7 2

  • Co zaburza? (1)

    • 5 2

    • nadmiar samochodów Kubusiu

      • 2 1

  • Niech ta fala zasuwa!OLE.

    • 3 4

  • Zlikwidować buspas na Smoluchowskiego

    i od razu znikną korki na Smoluchowskiego w drugą stronę i zielone też będzie mogło być krócej dla tego wjazdu

    • 15 6

  • ideałem (2)

    dla niektórych byłoby miasto bez ludzi

    • 8 8

    • Z ludźmi, ale bez samochodów. (1)

      • 0 1

      • tak już było

        wracamy w 19 wiek?

        • 1 0

  • Zielona fala? Jakiś nowy ruch eko? Nie znam.

    • 0 4

  • Taaaaaak. Kierowcy twierdzą. (24)

    Im nie wolno ufać. Jak ktoś już wjeżdża gruchotem do miasta, to po pierwsze niech wpłaci jednorazowo 200 zł. a po drugie zielona fala ma być tylko dla pieszych i rowerzystów, tramwajów, itp. Ale nie dla samochodziarzykow.

    • 97 330

    • ? (3)

      Skąd taki jad? Zobaczymy jak karetka kiedyś przyjedzie po ciebie i się spóźni, bo najpierw uiści opłatę 200zl

      • 42 15

      • Po dewelopera za czołgiem

        Jakie to oczywiste POpaprańcy

        • 9 22

      • Karetka to pojazd uprzywilejowany (1)

        A inne blachosmrody ograniczać i wypychać z miasta jak się da.
        Jeśli karetka nie zdąży na czas to zwykłe z winy innych pojazdów

        • 16 25

        • Raczej pieszych

          Którzy chyba nie wiedzą że jak mają zielone a karetka jedzie to nie trzeba na siłę się pod nią pchać

          • 0 0

    • To tam dulkiewicz wycięła .100 letnie drzewa? (2)

      Gdańszczanie dziękują

      • 23 20

      • developer by nie mógł to zrobiło to miasto ;) w ramach przygotowania terenu

        • 1 4

      • tobie chyba część szarą wycięli.

        • 0 0

    • W Gdyni UM cieszy czerwona fala. Ekologia hahaha. (1)

      • 15 12

      • Gdynia to samochodoza. Tam blaszak blaszaka blaszakiem popędza.

        A kopcą jak kominy na śląsku.

        • 0 1

    • (2)

      Zrobić dopłaty do wózków inwalidzkich i rozpowszechnić ten środek transportu.
      Pozostawić hulajnogi, ale zlikwidować napęd elektryczny.
      Pozostałych wyposażyć w laski i kule.
      Po trudnym okresie dostosowawczym wszyscy będą szczęśliwi.
      Ile istnień ludzkich uratujemy.

      • 20 9

      • E tam: zamknąć cenra miast dla samochodów. Tylko uprzywilejowane pojazdy i komunikacja zbiorowa. (1)

        Reszta gruchoty pod swoimi oborami. I wtedy będzie czyściej, ciszej, bezpieczniej. Luksus.

        • 0 0

        • Jesteś nikim

          Aby decydować o kimkolwiek i czymkolwiek.

          • 0 0

    • Już widzę peleton dostawców towaru do żabki :) (1)

      • 10 8

      • dostawcy towaru do godz. 9:00 rano, uprzywilejowane wiadomo. A reszta autonogi i tramwaje.

        Nie ma potrzeby wjeżdżania samochodem do centrów. Zupełny brak potrzeby,.

        • 0 0

    • (3)

      Czegoś tak głupiego nie czytałem od dawna.
      Zielona fala dla pieszych???

      • 22 9

      • No jasne! (1)

        Dziś, żeby przejść na drugą stronę ulicy trzeba biec, albo kilka razy stać na światłach.

        • 7 0

        • Aha

          A dokąd ci się tak spieszy? Skoro pieszo idziesz to chyba masz dużo czasu.

          • 0 0

      • Wyłącza tvpislam i włącz myślenie. Po jakimś czasie jest szansa, że coś dostrzeżesz.

        • 0 0

    • nie karmic trolla! (1)

      Typowy troll ktory zbiera ujemne komentarze... Nie karmic gada!

      • 4 4

      • Pisz u siebie w Moskwie.

        trollu.

        • 0 0

    • Wracaj do szamba

      Tam będziesz miał zieloną falę.

      • 1 6

    • A poza tym to z głową masz wszystko OK?

      • 0 1

    • Ha ha ha ha ha ..zielona fala dla pieszych i rowerzystów? (1)

      Długo nad tym myślałeś geniuszu?

      • 0 2

      • Co tu myśleć. Wystarczy zobaczyć jak kierowcy blokują miasto, żeby zawieźć 4 litery ze wsi do miasta.

        a potem narzekają, że są korki. To nawet śmieszne, bo sami je przecież tworzą. Hahahahaa.

        • 0 0

  • czerwona fala!

    wczoraj, w niedzielę, przy zmniejszonym ruchu, przejazd od Opery w stronę Ronda Ofiar Katynia (tzw. Brama Oliwska), z przepisową prędkością 50 km/h - każde światła czerwone! Ruszanie spod świateł i po kilkudziesięciu metrach hamowanie

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane