• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przejście zaburza zieloną falę. Będą zmiany

MKo
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (330)

Otwarcie nowego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym zaburza zieloną falę - uważają kierowcy, korzystający z głównego ciągu komunikacyjnego między Wrzeszczem a centrum Gdańska. Drogowcy przyznają, że pracują obecnie nad korektą ustawień sygnalizacji, i tłumaczą, że zaburzenie zielonej fali wynika z dotychczasowego priorytetu na innych - podporządkowanych - relacjach.



Czy jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz działanie zielonej fali?

Nowe naziemne przejście dla pieszych, powstałe przez al. Zwycięstwa przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zostało otwarte w połowie października. I niemal od razu odezwały się głosy kierowców, narzekających na dodatkową sygnalizację świetlną na al. Zwycięstwa.

- Zwróćcie uwagę na nowe przejście przy GUMedzie. Zamontowana tam sygnalizacja sprawia wrażenie, jakby nie była podpięta pod Tristar i działała w oderwaniu od świateł na sąsiadujących skrzyżowaniach. W efekcie zielona fala, która dotychczas zapewniała swobodny przejazd zarówno w kierunku Opery Bałtyckiej, jak i centrum Gdańska, już nie funkcjonuje - napisał jeden z naszych czytelników.
Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska

Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł. Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł.

Wątpliwości rozwiał prosty test drogowy



Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście nowe przejście spowalnia ruch na głównej arterii Gdańska. Przeprowadziliśmy prosty test drogowy i przejechaliśmy z przepisową prędkością al. Zwycięstwa w obu kierunkach.

Jadąc w stronę centrum, nasz reporter - ruszający spod świateł przy Operze Bałtyckiej - płynnie przejechał przez skrzyżowanie z Traugutta, ale już na następnych światłach (właśnie przed nowym przejściem dla pieszych) musiał się zatrzymać. W przeciwnym kierunku przejazd już był możliwy, ale auto przez skrzyżowanie przejechało w ostatniej chwili - gdy przejeżdżało pod sygnalizatorem, zapaliło się na nim pomarańczowe światło.

Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Więcej zielonego światła dla jednych to dłuższe oczekiwanie dla drugich



O ocenę działania nowych sygnalizatorów poprosiliśmy więc drogowców z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Na naszą prośbę przeanalizowali funkcjonowanie całego układu, przyznając, że dotychczas więcej zielonego światła otrzymywali kierowcy... wyjeżdżający z podporządkowanej ul. Smoluchowskiego.

- Nowe przejście dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym przecinające aleję Zwycięstwa pracuje w koordynacji z sąsiadującymi skrzyżowaniami - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Do tej pory algorytm sterowania, szczególnie na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta i Smoluchowskiego, w zależności od natężenia ruchu i długości zatoru na ul. Smoluchowskiego i Traugutta wyświetlał tym kierunkom sygnał zielony w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Dlatego wskazana na filmie sytuacja nie występuje co cykl, a zmienia się w czasie. Dzieje się tak, ponieważ wydłużenie zielonego dla kierunku podporządkowanego niestety skutkuje zaburzeniem w tzw. zielonej fali na kierunku głównym. Gdyby zielone światło dla wlotów podporządkowanych nie było wydłużane, kierowcy jadący z tamtego kierunku oczekiwaliby kilka minut więcej na przejazd niż ma to miejsce teraz. Kierowcy na kierunku głównym przejadą przez skrzyżowanie w jednym cyklu, jednak w przypadku wydłużenia wlotów podporządkowanych będzie to miało miejsce z jednym zatrzymaniem więcej.

Będą zmiany w ustawieniu świateł



Sugestie naszego czytelnika, że nie wszystko jeszcze działa tak, jak należy, znalazły potwierdzenie, bo urzędnicy przyznają, że inżynierowie ruchu są obecnie na etapie korekt w parametrach sterowania, które docelowo w sposób mniej inwazyjny będą wpływać na zieloną falę dla kierunku głównego.

- Wynika to z powstania nowego skrzyżowania przy GUMedzie i znacznego zmniejszenia się odległości pomiędzy skrzyżowaniami. Należy jednak mieć na uwadze, że planowane zmiany, tj. poprawa warunków ruchu na alei Zwycięstwa, może wpłynąć negatywnie na wloty podporządkowane, tzn. ul. Smoluchowskiego oraz ul. Traugutta - zastrzega Magdalena Kiljan i dodaje: - W sterowaniu sygnalizacją istnieje zasada, że zawsze jeśli ktoś ma zielone, to ktoś musi oczekiwać na czerwonym. Zadaniem inżynierów ruchu i Systemu Tristar jest optymalizacja takiego stanu, aby czasy oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie były łącznie dla wszystkich użytkowników jak najmniejsze, co nie zawsze oznacza długie zielone na kierunku głównym.
MKo

Opinie (330) ponad 20 zablokowanych

  • Biedni kierowcy. Jak zawsze. (7)

    Problem to brak mozliwosci przez b. długi czas dojścia do tramwaju. Czerwone dla pieszych jest tak długo, że przejezdżają i odjeżdżają z przystanku trzy składy (w odstepach, nawet nie jeden za drugim).

    • 69 156

    • Ok (1)

      Biedni kierowcy... Ale jak komunikacją pojedziesz to też kierowca nim jedzie

      • 18 11

      • Takie światła mają taką funkcję, by zatrzymać koerowców

        Podobnie światła w Oliwie przy Oliva Gate

        • 3 1

    • Z nowego osiedla. Za. Czołgiem na tramwaj i do. Lekarza.... (1)

      • 5 6

      • Dla ludzi

        Czy są to ludzie że starych, czynowych osiedli. BTW, cena metra kwadratowego mieszkania wskazuje, że nowi lokatorzy będą zmotoryzowani

        • 2 1

    • Zlikwidować część tramwajów, bo za gęsto jeżdżą i tylko pieszych denerwują.
      Innego rozwiązania nie widzę

      • 22 8

    • Trzeba skorzystać z tunelu bez czekania

      • 35 10

    • a co jest tunel zakopali ?

      • 20 8

  • Nad takimi drogami to się buduje

    przejścia nad jezdnią.No ale jak się miasto zadłuża to potem trzeba sobie d.. podcierać szkłem.

    • 13 4

  • Na tym forum to sama bieda pisze

    co to nie stać ich na auto.To jest dopiero dramat.Całe życie w autobusie a potem wylewa żółć na kierowców.

    • 12 8

  • (1)

    Miasto przez pół dnia w korkach stoi a wy tu bzdury o zielonej fali powielacie. Na Grunwaldzkiej wyimaginowane 50km bo władza na glowe upadła i nam normy bezpieczeństwa kreuje taka Dulkiewicz co za okularów czubka nosa nie widzie.

    • 13 3

    • Żeby jeszcze tego pilnowali.

      • 0 0

  • tak to jest jak się "poprawia" co funkcjonuje jako tako

    • 6 1

  • bo panie nie dasie, nie można zrobić bo nikt nie wie jak, mamy tego trzysrata i ..no i on jest, ostatni, co Ómiał poszedł na

    emerytóre i niedasie. (UMG)

    • 2 1

  • Wiecie, straciłem kilkoro znajomych...

    ... W ostatnim czasie. Przeciwników samochodów, zapalonych rowerzystów itp. Im większym był delikwent wrogiem samochodu, tym szybciej chciał by mu coś przewieźć czy gdzieś go zawieść. Pomijając "kursy" związane z koniecznością wizyty u doktora, polecałem szczerze owym ludziom tramwaj, rower, czy co tam preferowali. Szybko się wykruszyli, oj szybko...

    • 9 5

  • A może Ktoś Chciwy a Potężny chce byśmy przekraczali tam prędkość o więcej niż 10 kmph?

    Bo wtedy, jak tu piszą, można się na tę falę załapać? Poniżej 10 mandat jest 50zl - szkoda zachodu. Ale 10-20 to juz 100-200zl. Taka teoria spiskowa.

    • 6 3

  • Kolejna głupota, jest przejście podziemne, bezkolizyjne, wystarczy zrobić jakieś schody ruchome,,,,,, ale NIE w 2022roku koalicja pieszo rowerowa postanawia wydać grube miliony na ten durny pomysł, Tzw Gdańsk rowerowy..

    • 9 4

  • ktos z was czyta kroniki Akaszy?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane