• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przejście zaburza zieloną falę. Będą zmiany

MKo
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (330)

Otwarcie nowego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym zaburza zieloną falę - uważają kierowcy, korzystający z głównego ciągu komunikacyjnego między Wrzeszczem a centrum Gdańska. Drogowcy przyznają, że pracują obecnie nad korektą ustawień sygnalizacji, i tłumaczą, że zaburzenie zielonej fali wynika z dotychczasowego priorytetu na innych - podporządkowanych - relacjach.



Czy jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz działanie zielonej fali?

Nowe naziemne przejście dla pieszych, powstałe przez al. Zwycięstwa przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zostało otwarte w połowie października. I niemal od razu odezwały się głosy kierowców, narzekających na dodatkową sygnalizację świetlną na al. Zwycięstwa.

- Zwróćcie uwagę na nowe przejście przy GUMedzie. Zamontowana tam sygnalizacja sprawia wrażenie, jakby nie była podpięta pod Tristar i działała w oderwaniu od świateł na sąsiadujących skrzyżowaniach. W efekcie zielona fala, która dotychczas zapewniała swobodny przejazd zarówno w kierunku Opery Bałtyckiej, jak i centrum Gdańska, już nie funkcjonuje - napisał jeden z naszych czytelników.
Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska

Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł. Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł.

Wątpliwości rozwiał prosty test drogowy



Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście nowe przejście spowalnia ruch na głównej arterii Gdańska. Przeprowadziliśmy prosty test drogowy i przejechaliśmy z przepisową prędkością al. Zwycięstwa w obu kierunkach.

Jadąc w stronę centrum, nasz reporter - ruszający spod świateł przy Operze Bałtyckiej - płynnie przejechał przez skrzyżowanie z Traugutta, ale już na następnych światłach (właśnie przed nowym przejściem dla pieszych) musiał się zatrzymać. W przeciwnym kierunku przejazd już był możliwy, ale auto przez skrzyżowanie przejechało w ostatniej chwili - gdy przejeżdżało pod sygnalizatorem, zapaliło się na nim pomarańczowe światło.

Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Więcej zielonego światła dla jednych to dłuższe oczekiwanie dla drugich



O ocenę działania nowych sygnalizatorów poprosiliśmy więc drogowców z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Na naszą prośbę przeanalizowali funkcjonowanie całego układu, przyznając, że dotychczas więcej zielonego światła otrzymywali kierowcy... wyjeżdżający z podporządkowanej ul. Smoluchowskiego.

- Nowe przejście dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym przecinające aleję Zwycięstwa pracuje w koordynacji z sąsiadującymi skrzyżowaniami - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Do tej pory algorytm sterowania, szczególnie na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta i Smoluchowskiego, w zależności od natężenia ruchu i długości zatoru na ul. Smoluchowskiego i Traugutta wyświetlał tym kierunkom sygnał zielony w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Dlatego wskazana na filmie sytuacja nie występuje co cykl, a zmienia się w czasie. Dzieje się tak, ponieważ wydłużenie zielonego dla kierunku podporządkowanego niestety skutkuje zaburzeniem w tzw. zielonej fali na kierunku głównym. Gdyby zielone światło dla wlotów podporządkowanych nie było wydłużane, kierowcy jadący z tamtego kierunku oczekiwaliby kilka minut więcej na przejazd niż ma to miejsce teraz. Kierowcy na kierunku głównym przejadą przez skrzyżowanie w jednym cyklu, jednak w przypadku wydłużenia wlotów podporządkowanych będzie to miało miejsce z jednym zatrzymaniem więcej.

Będą zmiany w ustawieniu świateł



Sugestie naszego czytelnika, że nie wszystko jeszcze działa tak, jak należy, znalazły potwierdzenie, bo urzędnicy przyznają, że inżynierowie ruchu są obecnie na etapie korekt w parametrach sterowania, które docelowo w sposób mniej inwazyjny będą wpływać na zieloną falę dla kierunku głównego.

- Wynika to z powstania nowego skrzyżowania przy GUMedzie i znacznego zmniejszenia się odległości pomiędzy skrzyżowaniami. Należy jednak mieć na uwadze, że planowane zmiany, tj. poprawa warunków ruchu na alei Zwycięstwa, może wpłynąć negatywnie na wloty podporządkowane, tzn. ul. Smoluchowskiego oraz ul. Traugutta - zastrzega Magdalena Kiljan i dodaje: - W sterowaniu sygnalizacją istnieje zasada, że zawsze jeśli ktoś ma zielone, to ktoś musi oczekiwać na czerwonym. Zadaniem inżynierów ruchu i Systemu Tristar jest optymalizacja takiego stanu, aby czasy oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie były łącznie dla wszystkich użytkowników jak najmniejsze, co nie zawsze oznacza długie zielone na kierunku głównym.
MKo

Opinie (330) ponad 20 zablokowanych

  • OOO, inżynierowie ruchu - chyba jacyść niedouczeni czy jak ?

    • 3 1

  • Świętokrzyska

    Ten id.... co wymonował naciskacze na przejsciach to pewnie inż.z miasta ,zdiz co nie ma pojęcia.W nocy światło zielone dla auta trwa 3sek.,jedzesz dalej czerwone,następne czerwone.Wieszcze koniec p.Dulce w przyszlych wyborach.Południe gdańska ma w d*p..e.Możecie skasować i tak będzie na fsb na pół pomorza.Byłem za Po ale już nie,ludzi mają w du**e jak pis.Czas na zmiany.

    • 6 4

  • Jaka zielona fala

    Zielono to urzędnicy mają od wydawania pieniędzy na coś co nigdy nie działało.

    • 5 2

  • Zielona fala! (1)

    W tym mieście zielona fala istnieje tylko na grunwaldzkiej jak się jedzie 60 km/h, wczoraj jechałem ulicami rokoczego, nowolipie, łostowicka, dojeżdżałem do każdego światła aby hamować, dno nad dnem, aby zielona fala wiązała się z przekraczaniem dopuszczalnej prędkości.

    • 5 3

    • To jedź wolniej.

      • 0 0

  • piesi też są poszkodowani z powody braku zielonej fali (1)

    Częste hamowanie samochodów to azbest ze startych klocków hamulcowych i spaliny z silnika przy ponownym ruszaniu wszystko to wdychają piesi stojący przy przejściu lub idący po nim. Zielona fala i płynne przejeżdżanie samochodów jest korzystne dla wszystkich: jadących, idących i przyrody wokół, choćby naszej pięknej Wielkiej Alei Lipowej.

    • 7 6

    • zezłomuj i po problemie

      • 4 0

  • Gdynia: Zielona fala? A co to takiego?

    • 1 2

  • Albo więc jedziesz 90kmh wtedy zdążysz albo (1)

    Trzeba w końcu zlikwidować to niepotrzebne przejście.

    • 4 8

    • samochodziarzy wystarczy wywalić z miast

      i 99% problemów miasta i jego mieszkańców zniknie!!!!

      • 5 0

  • Tak dziala bo miala tak dzialac

    Oni mają w nosie zielona fale. To samo jest na al. Jana Pawla 2. Najpierw gadka szmatka a potem byle swoje zrobić.

    • 2 2

  • Prosta sprawa (1)

    Tylko autobusy zakaz wjazdu dla aut prywatnych
    Jak jesteś z innego miasta to płac 1000zl

    • 2 7

    • Z innego jeszcze nich wjeżdżają, przybyszom trudniej dojechać, zwłaszcza z małych miejscowości bez komunikacji, ale gdańszczanin rozbijający się po Gdańsku autem, to przesada do wyeliminowania.

      • 0 1

  • Fff

    Bez sensu te pasy przecież tunel jest do przejścia,nie mają na co pieniędzy wydawać

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane