• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przejście zaburza zieloną falę. Będą zmiany

MKo
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (330)

Otwarcie nowego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym zaburza zieloną falę - uważają kierowcy, korzystający z głównego ciągu komunikacyjnego między Wrzeszczem a centrum Gdańska. Drogowcy przyznają, że pracują obecnie nad korektą ustawień sygnalizacji, i tłumaczą, że zaburzenie zielonej fali wynika z dotychczasowego priorytetu na innych - podporządkowanych - relacjach.



Czy jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz działanie zielonej fali?

Nowe naziemne przejście dla pieszych, powstałe przez al. Zwycięstwa przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zostało otwarte w połowie października. I niemal od razu odezwały się głosy kierowców, narzekających na dodatkową sygnalizację świetlną na al. Zwycięstwa.

- Zwróćcie uwagę na nowe przejście przy GUMedzie. Zamontowana tam sygnalizacja sprawia wrażenie, jakby nie była podpięta pod Tristar i działała w oderwaniu od świateł na sąsiadujących skrzyżowaniach. W efekcie zielona fala, która dotychczas zapewniała swobodny przejazd zarówno w kierunku Opery Bałtyckiej, jak i centrum Gdańska, już nie funkcjonuje - napisał jeden z naszych czytelników.
Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska

Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł. Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł.

Wątpliwości rozwiał prosty test drogowy



Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście nowe przejście spowalnia ruch na głównej arterii Gdańska. Przeprowadziliśmy prosty test drogowy i przejechaliśmy z przepisową prędkością al. Zwycięstwa w obu kierunkach.

Jadąc w stronę centrum, nasz reporter - ruszający spod świateł przy Operze Bałtyckiej - płynnie przejechał przez skrzyżowanie z Traugutta, ale już na następnych światłach (właśnie przed nowym przejściem dla pieszych) musiał się zatrzymać. W przeciwnym kierunku przejazd już był możliwy, ale auto przez skrzyżowanie przejechało w ostatniej chwili - gdy przejeżdżało pod sygnalizatorem, zapaliło się na nim pomarańczowe światło.

Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Więcej zielonego światła dla jednych to dłuższe oczekiwanie dla drugich



O ocenę działania nowych sygnalizatorów poprosiliśmy więc drogowców z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Na naszą prośbę przeanalizowali funkcjonowanie całego układu, przyznając, że dotychczas więcej zielonego światła otrzymywali kierowcy... wyjeżdżający z podporządkowanej ul. Smoluchowskiego.

- Nowe przejście dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym przecinające aleję Zwycięstwa pracuje w koordynacji z sąsiadującymi skrzyżowaniami - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Do tej pory algorytm sterowania, szczególnie na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta i Smoluchowskiego, w zależności od natężenia ruchu i długości zatoru na ul. Smoluchowskiego i Traugutta wyświetlał tym kierunkom sygnał zielony w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Dlatego wskazana na filmie sytuacja nie występuje co cykl, a zmienia się w czasie. Dzieje się tak, ponieważ wydłużenie zielonego dla kierunku podporządkowanego niestety skutkuje zaburzeniem w tzw. zielonej fali na kierunku głównym. Gdyby zielone światło dla wlotów podporządkowanych nie było wydłużane, kierowcy jadący z tamtego kierunku oczekiwaliby kilka minut więcej na przejazd niż ma to miejsce teraz. Kierowcy na kierunku głównym przejadą przez skrzyżowanie w jednym cyklu, jednak w przypadku wydłużenia wlotów podporządkowanych będzie to miało miejsce z jednym zatrzymaniem więcej.

Będą zmiany w ustawieniu świateł



Sugestie naszego czytelnika, że nie wszystko jeszcze działa tak, jak należy, znalazły potwierdzenie, bo urzędnicy przyznają, że inżynierowie ruchu są obecnie na etapie korekt w parametrach sterowania, które docelowo w sposób mniej inwazyjny będą wpływać na zieloną falę dla kierunku głównego.

- Wynika to z powstania nowego skrzyżowania przy GUMedzie i znacznego zmniejszenia się odległości pomiędzy skrzyżowaniami. Należy jednak mieć na uwadze, że planowane zmiany, tj. poprawa warunków ruchu na alei Zwycięstwa, może wpłynąć negatywnie na wloty podporządkowane, tzn. ul. Smoluchowskiego oraz ul. Traugutta - zastrzega Magdalena Kiljan i dodaje: - W sterowaniu sygnalizacją istnieje zasada, że zawsze jeśli ktoś ma zielone, to ktoś musi oczekiwać na czerwonym. Zadaniem inżynierów ruchu i Systemu Tristar jest optymalizacja takiego stanu, aby czasy oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie były łącznie dla wszystkich użytkowników jak najmniejsze, co nie zawsze oznacza długie zielone na kierunku głównym.
MKo

Opinie (330) ponad 20 zablokowanych

  • Za dużo samochodów w Trójmieście.

    Trzeba zrobić wszystko, żeby używali ich tylko ci którzy muszą, a nie wszyscy którzy mogą jak jest teraz. Korki, smród, zanieczyszczone powietrze. Podobało mi się na ulicach podczas "wysokiego covidu", taki chwilowy powrót do normalności sprzed 25 lat jeśli chodzi o liczbę samochodów w mieście. Skojarzenia też z niektórym zagranicznymi miastami.
    Jestem ciekawy jak władze rozwiążą tę kwestię za 5-10 lat bo aut ciągle przybywa. I ludzi jadących nimi codziennie do gogownopracy. Właśnie takie bym przyjął kryterium możliwości wjazdu do miasta: użyteczności publicznej. Jeśli ktoś wiezie materiały budowlane, czy żywność to odbija kartę i wjeżdża. Z każdego osiedla i przy wjazdach do miasta takie punkty.oczywiscie samoobsługowe. Ale jeśli ktoś jedzie pojedynczo na pusto codziennie do pracy np. w urzędzie czy do salonu playa to wypad!

    • 5 5

  • W gdansku zielona fala nie istnieje. Za każdym razem kiedy jadę czy to główną czy boczną ulicą zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami trzeba stanąć na każdych światłach i swoje odczekać cały ten system to porażka.

    Najgorszą trasą jest ulica bethovena gdzie ze swiateł zlikwodowano guziki i sygnalizacja zapala się automatycznie. Z tych przejś praktycznie nikt nie korzysta

    • 4 3

  • Wjazd tylko dla hybryd i elektrykow (5)

    Dość już tych dymiących szrotow w mieście.

    • 3 10

    • (1)

      jestem elektrykiem to moge?

      • 2 1

      • oczywiście, jeśli wjeżdżasz samochodem z napędem elektrycznym

        lub rowerem wspomaganym elektrycznie lub zwykłym.

        • 0 1

    • Elektryki też do niczego. Te co jeżdżą po ulicach, to wielkie długie lub szerokie potwory, w niczym nie przypominają malutkich melejsików, jak sobie początkowo dyobrażałam ekektryczny samochód. Do tego drogie, więc ich uprzywilejowanie oznacza dyskryminację mniej zarabiających. No i te stacje ładowanie, też będą psuły miejską przestrzeń.

      • 1 0

    • a skąd w Polsce pochodzi prąd do tych elektryków?

      jakoś on mało ekologiczny! Na dodatek poczytaj sobie o problemach utylizacji baterii z samochodów elektrycznych i jak długi jest okres skutecznego działania takiej baterii - dużo krótszy niż żywotność samochodu.

      • 1 0

    • Spadaj od mojej V8

      • 0 0

  • Komunikacja

    Komunikacja w Gdańsku jest beznadziejna. Gdy są korki jadę do pracy pół godz swoim autem a komunikacja w tym czasie prawie półtorej godziny

    • 3 3

  • Przecież to było wiado że tak będzie, kto buduję takie przejście?

    • 3 2

  • Stop! Zacznijmy od tego, że inteligentny system do kierowania ruchem nir działa w Trójmieście w ogóle!!!! No bo skoro działa i jest inteligentny to dlaczego w nocy o 3.30 stoisz na swiatlach sam jak palec a jedynie ludzie w pobliży to ukryci policjanci czekający aż pojedziesz na czerwonym. tristar nie dziala, nie istnieje, ale sa miejsca pracy!!!!

    • 4 0

  • Kierowcy skarżą się na zaburzenie zielonej fali (4)

    Zapominają jednak, że korek przy dworcu głównym jakby mniejszy. Nikt nie wie, dlaczego :) Gdyby ktoś z naszych wygodnickich tytanów inzynierii ruchu spojrzał na calkowity czas dojazdu, to nie zobaczyłby różnicy, ale pokrzyczeć na nowe przejście dla pieszych to zawsze spoko.

    • 36 51

    • (2)

      Jeżdżę tamtędy codziennie od kilku lat i czas jazdy się wydłużył. Zamiast pisać bzdury wystarczy wsiąść w samochód i to sprawdzić.

      • 8 4

      • o ile się wydłużył?

        • 1 2

      • Czas wzrósł bo ilość samochodów bardzo wzrosła, nie z podwodu przejść dla pieszych

        Samochody czasowo stoją tyle samo gdy nie ma ruchu. Ale jak wszyscy wygodniccy od 10 lat wyprowadzają się na zad*pia i kupują żonom i córkom samochody to czemu się dziwisz? Nawet na autostradzie czy obwodnicy jak jest duży ruch to się wolniej jedzie.

        • 0 2

    • ???

      Korek przy Dworcu jest taki sam.

      • 2 0

  • A pamięta jeszcze ktoś tristar?

    Ponad 100 milionów wydane. I jakie efekty? Ktoś za to odpowiedział? No właśnie. Tak się żyję.

    • 4 0

  • podać nazwisko autora tego "wynalazku" chciał błysnąć a narobił bajzlu !!!

    zawsze znajdzie się jakiś mundry Gamoń ! - wystarczyło wykopać dziure. i zejść do podziemia - czyli przejście pod jezdnią !!!

    • 6 3

  • Ciekawe, jakoś nie zauważyłem zielonej fali.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane