• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • Europejska SKM

    Tak nie można tego porównać z jakością kolei w Europie czyli ani to pod Scotish Railway ani pod British Railway ani pod Deutsche Bahn ani pod Kolej francuską. Zbliżamy się bardziej do kolejki włoskiej może. Co prawda jeszcze dużo brakuje.
    Podstawą wszystkich kolei na świecie są tory z odpowiednich stopów metali tak że nie słyszymy tuk tuk tuk tuk ... Tylko lekkie syczenie. Ponieważ tory są specjalnie łączone spawane itp. A Wagoniki to sobie możecie wymieniać do bólu. I tak nigdy nie będzie w Polsce porządnych torów z prawdziwego zdarzenia. Dodatkowo przy modernizacji peronów powinno zwrócić się uwagę na wysokość i długość peronu w stosunku do składu który podjeżdza żeby tam pies czy ktoś inny nie mógł wpaść bo szczeliny obecne pomiędzy peronem a składem parkującym są sprore

    • 4 1

  • I znowu... (2)

    ..przysłowiowe "guano" w sreberku. Kibel zawsze będzie kiblem. A pod sreberkiem dalej archaiczny rozruch oporowy rodem z lat 50 tych, pamiętający jeszcze EW55, ktore z kolei pamięta rozwiązania z przedwojennego E-91 (późniejsze EW51).

    • 0 1

    • (1)

      Nie pisz jak nie wiesz. Cały napęd jest wymieniony. Zamiast oporów są falowniki, silinki asynchroniczne i przyspieszenie 1,4 m/s^2

      • 1 0

      • W takim razie zwracam honor.

        Nie doczytałem nigdzie o modernizacji napędu, ale skoro tak - to tylko na plus.

        • 0 0

  • Spoko. jeden mecz arka lechia i po pociągu!!!!

    • 1 1

  • a głosowe zapowiedzi przystanków będą?

    j.w.

    • 3 0

  • nad ziemne mmetro (1)

    I co ja zapłacę z bilet 3,10zł albo za miesięczny prawie stówę i będę musiał stać 20 minut!! bez sensu a poza tym to może niech skm zatrudni, tak jak tokijskie metro panów którzy dopychają wręcz ludzi do środka by zamknęły się drzwi bo już i tak kolejki wyglądają!! Ale co to za logika?? Skoro mamy "godziny szczytu" i kolejkach jest tyle ludzi a jedzie TYLKO jeden skład czy to nie jest śmieszne!!! Umówmy się gdyby nie my to skm by nie istniało z drugiej jednak strony płacimy za nasze bilety nie małe pieniądze wiec tez należy się nam troch komfortu, czyż nie??

    • 3 1

    • 30987908379855 raz można pisać - miejsc siedzących w przedziale w stylu "metro" jest tyle samo co w klasycznym...

      • 1 0

  • Odległość od peronu

    A czy nowe składy będą stawały "bliżej" peronu. Na całym świecie odległość między podłogą w kolejce a peronem mierzy się w milimetrach, czasami pojedynczych centymetrach. A u nas kilkadziesiąt centymetrów. Nie raz widziałem jak starsze osoby, inwalidzie, matki z wózkiem czy małymi dziećmi mają spory problem. Czy to kiedyś się zmieni. Może warto pomyśleć o tym renowując składy. Może trojmiasto.pl by spytało się o ten problem władze SKM i samorządowe...

    • 5 0

  • jeszcze tylko zakopac to 20m pod ziemie ..

    .. i bedzie jak w Nowym Jorku ;)

    • 3 0

  • jak w tramwaju :D

    • 0 0

  • Skm (1)

    Ludzi jeździ coraz więcej .. Rano jadąc z gdyni skm o godz. 7.23 trzeba się nieźle natrudzić żeby dobrze wejść do pociągu a co dopiero usiąść .. Jadąc 2 przystanki to nie katastrofa stać ale jak jedzie się całą trasę to nogi mogą odmówić posłuszeństwa !! powinni pomyśleć chociaż o starszych ludziach lub kobietach wciąży!! Niektórzy pasażarowie też pracują lub uczą się a po południu są już bardzo zmęczeni !

    • 3 0

    • 969096909596014256536 raz można pisać, i dalej nie skumają...

      LICZBA MIEJSC W PRZEDZIAŁACH "metro" JEST TAKA SAMA JAK W KLASYCZNYCH!!!!

      • 1 0

  • CZY NA TYM FORUM WYPOWIADAJĄ SIĘ TYLKO ANALFABECI?????? (1)

    969096909596014256536 raz można pisać, i dalej nie skumają...

    LICZBA MIEJSC W PRZEDZIAŁACH "metro" JEST TAKA SAMA JAK W KLASYCZNYCH!!!!

    • 2 0

    • Nie skumają, bo by na co narzekać nie było

      Przecież ponarzekać trzeba.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane