• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • I bardzo dobrze!

    Bydlo ma stac nie siedziec! Nie bedzie mozna gir na siedzeniach trzymac, co?

    • 2 1

  • Zdania jak zwykle podzielone na forum.

    Każdy doradza, wskazuje, dyskutuje, mądrzy się. Co fachowcy, to fachowcy. Ot i Polska cała.

    • 0 0

  • Dlaczego siedzenia są obite materiałem (1)

    Oglądając siedzenia Gdańskich tramwajów można zauważyć że siedzenia obite materiałem nie zdają egzaminu, ponieważ bardzo się brudzą .

    • 4 0

    • tak te plamy brazowe to krew miesiaczkowa...

      • 0 2

  • wszystkie autobusy w moim 120 tysiecznym miescie jezdza na gaz!!!

    Jest cicho,ekologicznie,ekonomicznie.
    Rozne srodki transportu konkuruja ze soba,wiec jakosc uslug przewozowych jest bardzo dobra.Caly system jest kompatibilny do systemu dunskiego ,wiec jak zasniesz w pociagu mozesz sie obudzic w Kopenhadze:))
    Jest czysto i bezopiecznie,jak ci sie nudzi mnozesz podlaczyc swojego laptopa do internetowego gniazdka w pociagu i popracowac.
    Takie sa u nas standardy i nikt sie temu nie dziwi,to jest ciagle tu normalnosc.

    • 1 1

  • a moze lepiej jezdzic rowerem z silniczkiem elektrycznym?

    Coraz wiecej drog rowerowych,ktore lacza juz Gdansk z Sopotem... .

    • 0 0

  • Ja nie akceptuję. Dojeżdżam do pracy z Redy do Gdańska Głównego (12)

    i nie wyobrażam sobie tego stojąco. Cechą charakterystyczną metra oraz miejskich autobusów jest przewaga liczebna miejsc stojących nad siedzącymi. Bo zakłada się, że małe grupki zmieniają przystanek co chwila i nie zdążą się zmęczyć. Gdy miejsc stojących więcej, wtedy zmieści się więcej pasażerów. Jak jest dłuższa trasa, wtedy miejsc stojących w pociągu lub autobusie nie ma. Taki skład sprawdziłby się tylko na odcinkach krótszych niż najkrótszy obecnie w SKM. Pieniądze w błoto! Można było przeznaczyć na wiele ciekawszych rzeczy.

    • 7 5

    • takich dalekobieżnych dojeżdżających jest dużo mniej niż tych na odcinku Gda-Gdy

      ten pociąg ma byc dla 3miasta a nie na trasy poza. Oczywiście prezesiki pochwalą się nim na trasie od księżyca po Pruszcz. I każdy go przeklnie

      • 0 0

    • Ja mógłbym zaakceptować, gdybym jechał codziennie do pracy

      z Gdańska Stoczni do Gdańska Głównego. Pomysł poroniony.

      • 1 3

    • Ja akceptuję. Bo co dzień dojeżdżam do pracy z Gdyni Stoczni (1)

      do Gdyni Głównej. Często nawet nie siadam. Ale gdybym dojeżdżał do Gdyni Wzgórze Świętego Maksymiliana (za komuny "Nowotki"), byłbym niezadowolony. Ci ci ludzie myślą, że człowiek korzysta z SKM na krótkich dystansach?? W końcu to komunikacja podmiejska, a nie miejska.

      • 2 1

      • Jedź trajtkiem i nie zajmuj miejsca tym, co jeżdża dalej

        i nie mają alternatywy.

        • 0 1

    • Też mogę jechać na stojąco

      Z Wejherowa Nanice do Wejherowa (właściwego). Mam tam szkołę. Ale do Gdyni do przegięcie. Klienci, lobbujcie!

      • 0 3

    • Czego Ty właściwie nie akceptujesz biedny człowieku? (6)

      Tego, że każdy skład po modernizacji (niezależnie czy ma układ siedzeń klasyczny czy cześć ustawione bokiem) ma raptem 24 miejsca siedzące mniej? I to tylko dla tego, że usunięto kilka przeszkadzających siedzeń.

      • 0 1

      • "Przeszkadzające siedzenia" Matko Boska, co za teza (5)

        Dojeżdżaj do pracy kawał drogi, wtedy mądrzyj się. Bo jak masz blisko, alternatywą są tramwaje, autobusy lub trajtki. Kto jedzie daleko, nie ma innej opcji.

        • 1 1

        • Proponuje zapoznać się z układem siedzeń, zobaczyć które usunięto a potem „się wymądrzać” (4)

          Siedzeń jest mniej bo usunięto pojedyncze miejsca przy samych dziwach. Nie ma też ścianek działowych więc teraz o wiele łatwiej będzie wejść do środka kiedy będzie dużo ludzi. Wcześniej w godzinach szczytu ludzie tłoczyli się koło dziw a w przedziałach było jeszcze dużo miejsca. Wyjście z wagonu było utrudnione...

          Ale co Cię to wszystko obchodzi. Ty przecież jesteś przekonany (przekonana), że przez te 24 miejsca mniej już zawsze będziesz stać całą trasę. To co przeżywa człowiek wsiadający do zatłoczonej kolejki gdzieś w środku trójmiasta (a być może czeka go jeszcze daleka droga) masz gdzieś.

          • 1 0

          • Miało być drzwi nie dziw ;)

            • 0 0

          • Jest jeszcze jedna kwestia (2)

            Siedzenie tyłem do okna, bez stoliczka, oparcia na ręce jak na klopie i zamiast miłych widoków, tyłki innych podróżnych. Trochę kameralności. Są jeszcze tramwaje, z których daleko podróżujący z oczywistych względów nie skorzystają. Twoje opcje są wygodne tylko dla tych co mają stację o rzut beretem. Zatem, mniej istotnych.

            • 1 0

            • Mi też się te siedzenia ustawione bokiem zbytnio nie podobają. (1)

              Choć dzięki nim łatwiej znaleźć i zając miejsce. To jednak chyba jedyna ich zaleta. Na szczęście będą tylko w małej części składu. Przypominam też, że jednak to nie z ich powodu zmniejszyła się liczba miejsc.

              Mało kto jedzie kolejką jak może tramwajem. W większości przypadków jak ktoś jedzie tylko kilka przystanków to tam gdzie nie ma innego sensownego połączenia. Większość pasażerów podróżuje na średnich odległościach.

              Oni wszyscy mają takie samo prawo do wygodnej podróży jak Ty.

              • 0 0

              • No, wreszcie się w czymś zgodziliśmy

                Wiedz, że ilość stacji SKM jest duża. Więc jak się mieszka blisko takiej, trudno nie ulec pokusie.

                • 0 0

  • tylko Volvo X60 sprosta twoim wymaganiom komfortu i nei zawodnosci oraz zadowolenia z prowadzenia pieknego auta-pomysl o tym

    -graj w LOTTO

    • 2 1

  • To przeczytaj artykuł jeszcze raz - w przedziale typu "metro" jest tyle samo miejsc co w klasycznym. Sprawdź też, jakie długości mają linie metra np. w Londynie czy Paryżu i ile trwa tam podróż. Nasza SKM to przy tym pikuś. Jak widzisz oba argumenty Twoje nie mają znaczenia - będziesz miał miejsce siedzące :)

    • 1 1

  • Ściema (1)

    40 min na trasie Gdańsk - Gdynia?? ja jakoś jeżdżę krócej :)

    • 1 0

    • tylko do której dzielnicy gdyni...

      • 0 0

  • Ludzie i tak będą narzekać (1)

    Nawet jakby w te składy wpakowali czerwone dywany, brylantowe żyrandole i jacuzzi

    • 2 2

    • masz racje narzekac tylko potrafia cwoki

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane