• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • wnioski z dyskusji! (1)

    Zwiekszyc emerytury i dodatki na mieszkanie dla najubozszych.
    Objac wszystkich polakow systemem socjalnym i niech to nam sfinasuje na razie Unia.
    Dac wieksze dodatki dla samotnych matek z dzieckiem.
    Zmienijszyc podatki ludziom najnizej zarabiajacym.
    Wycofac zolnierzy z Afganistanu!Zolnierz ktory chce tam walczyc moze to robic jako najemnik prywatnie za duzo wieksze pieniadze.
    Wybudowac oczyszczalnie sciekow dla miasta Stolecznego Warszawy i zarybic Wisle po uregulowaniu jej biegu.Stworzyc przystanie jachtowe i dla barek wzdluz Wisly.W samym miescie Warszawa stworzyc plaze wzdul rzeki oraz kafejki na wodzie.
    Wybudowac nad morzem pierwsza polska elektrownie atomowa z 3 reaktorami i chlodzeniem woda morska!
    Stworzyc w miastach zboirke zywnosci o krotkiej waznosci ze sklpeow i rozdawac te zywnosc potrzebujacym w odpowiednich punktach pomocy spolecznej.
    Zapewnic absolutnie wszystkim dzieciom w Polsce pelne dzienne wyzywienie!( z funduszy unijnych)

    • 3 1

    • POMBA POMYSL

      • 0 0

  • żenada (3)

    Modernizują wagony z lat 60. to tak, jakby w Polsce miedzywojennej jeździł tabor sprzed powstania styczniowego! Hańba!

    • 1 3

    • Żaden wstyd. Nie masz pojęcia o czym piszesz. (2)

      Takie składy projektuje się z myślą o bardzo długiej eksploatacji. Na całym świecie takie jednostki są używane po kilkadziesiąt lat. Przeprowadza się jedynie ich remonty i ew. modernizacje.

      Nie ma sensu wydawać pieniędzy (których ciągle tak mało) na nowy skład kiedy stary po dużo tańszej naprawie głównej i modernizacji będzie jeszcze wiele lat spełniał swoje zadanie.

      • 0 0

      • edek (1)

        Zalecam wizytę w Berlinie np.
        Tamtejsze S-bahnki to nie są starocie. I nie wyglądają w środku jak metro.
        SKM to nie metro. To kolej podmiejska.
        A zarząd SKM to stara PKP co udaje nowoczesność.
        Remonty peronów trwające po pół roku. Brygada 5 osób. Dyskutuje jak odwieżć taczką złom z wiaty na przystanku Sopot Wyścigi do pobliskiego punktu skupu złomu. Słyszałem to na początku tzw. remontu we wrześniu.
        Kto robi te remonty?

        • 0 0

        • O Berlin to świetny przykład jeżeli chodzi o czas eksploatacji wagonów.

          Jeszcze parę lat temu w tamtejszej S-Bahn (odpowiedniku naszej SKM) były używane składy wyprodukowane w latach trzydziestych!

          Oczywiście były bardzo zadbane i po wielu modernizacjach. Świetnie spełniały swoje zadanie.

          Np. do 2000 roku używane były jednostki serii ET166 wyprodukowane w 1936 roku oraz serii ET167 produkowane w latach 1938-1944.

          Wspomniałem akurat te dwie serie bo były one też (pod oznaczeniem EW91 i EW92) eksploatowane w trójmieście przed zmianą napięcia zasilającego na 3kV. U nas posłużyły do lat siedemdziesiątych a oszczędnym Niemcom ich eksploatacja opłacała się 30 lat dłużej!

          Dzisiaj w liniowej eksploatacji w Berlinie oprócz nowych składów można znaleźć też wagony np. z lat osiemdziesiątych. Czemu my nie mieli byśmy modernizować naszych jednostek w podobnym wieku skoro Niemcy też tak robią?

          • 0 0

  • to ile lat jeszcze te straszydla beda w trojmmiescie straszyc? (1)

    JESTEM ZA KUPNEM NOWYCH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 2

    • No to je kup!

      • 0 0

  • łał!spoko, naprawde , super ,ze dzialaja zarzadcy
    dzieki temu nie czezniemy w komunie
    spoko

    • 1 0

  • omg

    Za granica się sprawdza i nikt nie narzeka, wręcz przeciwnie ludzie sobie cenią, że taka kolej jeździ szybciej. Ale wiadomo, w Polsce wszystko co inne i nowe trzeba przekląć, skrytykować i się tego bać ;)

    • 1 0

  • Bardzo dobry i ekonomiczny pomysl! Brawo SKM!

    Jedank najwazniejszym problemem do rozwiazania jest bezpieczenstwo podroznych w pociagach i na dworcach oraz skuteczna walka z wandalizmem. Agresja, bandytyzm i dewastowanie pociagow, dworcow i peronow to problem nr 1. Jezeli go nie rozwiazemy to nowe i wyremontowane dworce i pociagi znowy zamienia sie w odrazajacy syf. W imie SKUTECZNEJ walki z kolejowymi bandytami jestem sklonny placic drozej za bilet, byle bylo czysto, milo i bezpiecznie. Nie mozemy ignorowac tego problemu, ktory dotyczy calego kraju!

    • 4 1

  • Jaka jest zakładana żywotność pudrowanego za kasę Unii trupa z lat '60 za 7mln a nowego za 20 mln zł? (1)

    Mało wejść, mimo zmodernizowanych peronów wg nowych norm - wsiadanie pozostaje niebezpieczną gimnastyką, funkcjonalność z innej epoki.

    Czy żywotność trupów po liftingu jest dłuższa od kadencji prezesów?

    • 2 2

    • Jednostkę po naprawie głównej traktuje się jak nową. To znaczy jej żywotność jest zbliżona do nowej.

      • 0 0

  • Szkoda tylko, że osoba, która wpadła na pomysł usunięcia ścianek działowych nie pomyślała o tym, że metro jeździ pod ziemią (czyli jeśli drzwi się otwierają to do środka nie wpada śnieg/deszcz/zimno), a skmki jeżdżą sobie normalnie na dworzu.... A te siedzenia to rozumiem, że dla tych, którzy jadą przynajmniej 30min...

    • 0 2

  • TEN ARTYKUŁ TO BZDURA - CZYTAJCIE:

    Przede wszystkim, pani redaktor nie napisała, że LICZBA MIEJSC SIEDZĄCYCH W PRZEDZIALE METRO JEST TAKA SAMA JAK W ZWYKŁYM PRZEDZIALE!!! Jest dokładnie tyle samo siedzeń, usiądzie tyle samo osób!

    Te 24 miejsca mniej wynikają ze zrobienia przedziałów dla niepełnosprawnych na końcach pociągu, a przedziały takie robi się przy każdej modernizacji, również tych kilku które już były na SKM. A więc MIEJSC SIEDZĄCYCH BĘDZIE TYLE SAMO, BEZ WZGLĘDU NA TO, JAK W DANYM PRZEDZIALE ZOSTANĄ USTAWIONE SIEDZENIA!!!!

    BTW, Bardzo fajnie, że ludki w 50-tys. Wejherowa domagają się miejsc siedzących, natomiast 750 tys. ludzi z Trójmiasta domaga się możliwości zmieszczenia się w pociągu. I tak kolejka idzie właśnie w tym kierunku.

    POZA TYM BĘDZIE JEŹDZIŁA TYLKO NA ODC. Gdańsk Gł. - Gdynia Gł.

    • 6 1

  • "normalnie na dworzu"

    A ty niestety siedzisz "nienormalnie w domie" i bzdury wypisujesz...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane