- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (244 opinie)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (57 opinii)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (67 opinii)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (127 opinii)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (411 opinii)
- 6 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (32 opinie)
Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?
W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.
Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.
Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.
- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.
To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.
- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.
Opinie (575) ponad 10 zablokowanych
-
2009-10-27 10:58
wnioski z dyskusji! (1)
Zwiekszyc emerytury i dodatki na mieszkanie dla najubozszych.
Objac wszystkich polakow systemem socjalnym i niech to nam sfinasuje na razie Unia.
Dac wieksze dodatki dla samotnych matek z dzieckiem.
Zmienijszyc podatki ludziom najnizej zarabiajacym.
Wycofac zolnierzy z Afganistanu!Zolnierz ktory chce tam walczyc moze to robic jako najemnik prywatnie za duzo wieksze pieniadze.
Wybudowac oczyszczalnie sciekow dla miasta Stolecznego Warszawy i zarybic Wisle po uregulowaniu jej biegu.Stworzyc przystanie jachtowe i dla barek wzdluz Wisly.W samym miescie Warszawa stworzyc plaze wzdul rzeki oraz kafejki na wodzie.
Wybudowac nad morzem pierwsza polska elektrownie atomowa z 3 reaktorami i chlodzeniem woda morska!
Stworzyc w miastach zboirke zywnosci o krotkiej waznosci ze sklpeow i rozdawac te zywnosc potrzebujacym w odpowiednich punktach pomocy spolecznej.
Zapewnic absolutnie wszystkim dzieciom w Polsce pelne dzienne wyzywienie!( z funduszy unijnych)- 3 1
-
2009-10-27 11:00
POMBA POMYSL
- 0 0
-
2009-10-27 10:59
żenada (3)
Modernizują wagony z lat 60. to tak, jakby w Polsce miedzywojennej jeździł tabor sprzed powstania styczniowego! Hańba!
- 1 3
-
2009-10-27 22:40
Żaden wstyd. Nie masz pojęcia o czym piszesz. (2)
Takie składy projektuje się z myślą o bardzo długiej eksploatacji. Na całym świecie takie jednostki są używane po kilkadziesiąt lat. Przeprowadza się jedynie ich remonty i ew. modernizacje.
Nie ma sensu wydawać pieniędzy (których ciągle tak mało) na nowy skład kiedy stary po dużo tańszej naprawie głównej i modernizacji będzie jeszcze wiele lat spełniał swoje zadanie.- 0 0
-
2009-10-27 23:57
edek (1)
Zalecam wizytę w Berlinie np.
Tamtejsze S-bahnki to nie są starocie. I nie wyglądają w środku jak metro.
SKM to nie metro. To kolej podmiejska.
A zarząd SKM to stara PKP co udaje nowoczesność.
Remonty peronów trwające po pół roku. Brygada 5 osób. Dyskutuje jak odwieżć taczką złom z wiaty na przystanku Sopot Wyścigi do pobliskiego punktu skupu złomu. Słyszałem to na początku tzw. remontu we wrześniu.
Kto robi te remonty?- 0 0
-
2009-10-28 13:52
O Berlin to świetny przykład jeżeli chodzi o czas eksploatacji wagonów.
Jeszcze parę lat temu w tamtejszej S-Bahn (odpowiedniku naszej SKM) były używane składy wyprodukowane w latach trzydziestych!
Oczywiście były bardzo zadbane i po wielu modernizacjach. Świetnie spełniały swoje zadanie.
Np. do 2000 roku używane były jednostki serii ET166 wyprodukowane w 1936 roku oraz serii ET167 produkowane w latach 1938-1944.
Wspomniałem akurat te dwie serie bo były one też (pod oznaczeniem EW91 i EW92) eksploatowane w trójmieście przed zmianą napięcia zasilającego na 3kV. U nas posłużyły do lat siedemdziesiątych a oszczędnym Niemcom ich eksploatacja opłacała się 30 lat dłużej!
Dzisiaj w liniowej eksploatacji w Berlinie oprócz nowych składów można znaleźć też wagony np. z lat osiemdziesiątych. Czemu my nie mieli byśmy modernizować naszych jednostek w podobnym wieku skoro Niemcy też tak robią?- 0 0
-
2009-10-27 11:05
to ile lat jeszcze te straszydla beda w trojmmiescie straszyc? (1)
JESTEM ZA KUPNEM NOWYCH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 2 2
-
2009-10-27 22:34
No to je kup!
- 0 0
-
2009-10-27 11:11
łał!spoko, naprawde , super ,ze dzialaja zarzadcy
dzieki temu nie czezniemy w komunie
spoko- 1 0
-
2009-10-27 11:11
omg
Za granica się sprawdza i nikt nie narzeka, wręcz przeciwnie ludzie sobie cenią, że taka kolej jeździ szybciej. Ale wiadomo, w Polsce wszystko co inne i nowe trzeba przekląć, skrytykować i się tego bać ;)
- 1 0
-
2009-10-27 11:15
Bardzo dobry i ekonomiczny pomysl! Brawo SKM!
Jedank najwazniejszym problemem do rozwiazania jest bezpieczenstwo podroznych w pociagach i na dworcach oraz skuteczna walka z wandalizmem. Agresja, bandytyzm i dewastowanie pociagow, dworcow i peronow to problem nr 1. Jezeli go nie rozwiazemy to nowe i wyremontowane dworce i pociagi znowy zamienia sie w odrazajacy syf. W imie SKUTECZNEJ walki z kolejowymi bandytami jestem sklonny placic drozej za bilet, byle bylo czysto, milo i bezpiecznie. Nie mozemy ignorowac tego problemu, ktory dotyczy calego kraju!
- 4 1
-
2009-10-27 11:17
Jaka jest zakładana żywotność pudrowanego za kasę Unii trupa z lat '60 za 7mln a nowego za 20 mln zł? (1)
Mało wejść, mimo zmodernizowanych peronów wg nowych norm - wsiadanie pozostaje niebezpieczną gimnastyką, funkcjonalność z innej epoki.
Czy żywotność trupów po liftingu jest dłuższa od kadencji prezesów?- 2 2
-
2009-10-27 22:43
Jednostkę po naprawie głównej traktuje się jak nową. To znaczy jej żywotność jest zbliżona do nowej.
- 0 0
-
2009-10-27 11:18
Szkoda tylko, że osoba, która wpadła na pomysł usunięcia ścianek działowych nie pomyślała o tym, że metro jeździ pod ziemią (czyli jeśli drzwi się otwierają to do środka nie wpada śnieg/deszcz/zimno), a skmki jeżdżą sobie normalnie na dworzu.... A te siedzenia to rozumiem, że dla tych, którzy jadą przynajmniej 30min...
- 0 2
-
2009-10-27 11:25
TEN ARTYKUŁ TO BZDURA - CZYTAJCIE:
Przede wszystkim, pani redaktor nie napisała, że LICZBA MIEJSC SIEDZĄCYCH W PRZEDZIALE METRO JEST TAKA SAMA JAK W ZWYKŁYM PRZEDZIALE!!! Jest dokładnie tyle samo siedzeń, usiądzie tyle samo osób!
Te 24 miejsca mniej wynikają ze zrobienia przedziałów dla niepełnosprawnych na końcach pociągu, a przedziały takie robi się przy każdej modernizacji, również tych kilku które już były na SKM. A więc MIEJSC SIEDZĄCYCH BĘDZIE TYLE SAMO, BEZ WZGLĘDU NA TO, JAK W DANYM PRZEDZIALE ZOSTANĄ USTAWIONE SIEDZENIA!!!!
BTW, Bardzo fajnie, że ludki w 50-tys. Wejherowa domagają się miejsc siedzących, natomiast 750 tys. ludzi z Trójmiasta domaga się możliwości zmieszczenia się w pociągu. I tak kolejka idzie właśnie w tym kierunku.
POZA TYM BĘDZIE JEŹDZIŁA TYLKO NA ODC. Gdańsk Gł. - Gdynia Gł.- 6 1
-
2009-10-27 11:25
"normalnie na dworzu"
A ty niestety siedzisz "nienormalnie w domie" i bzdury wypisujesz...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.