• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • przestronne (3)

    Podoba mi się ale popieram poprzednika mogły być jak w autobusie! Ale zastanawiam się nad czym innym czy nie będzie już potrzeby proszenia drugiej osoby przy wysiadaniu! Jeżdżę dość często i tylko raz był skład z którego wysiadłam bez niczyjej pomocy z wózkiem !!!

    • 1 0

    • droga pasazerko! (1)

      Nalezalo wyjsc bogato za maz albo zabezpieczac sie przed nieplanowana ciaza.
      W dzisiejszych czasach zycie w wielkiej aglomeracji miejskiej jest kosztowne i uciazliwie,a te problemy wzrastaja gdy pojawia sie dziecko.
      Mozliwosci dostosowania wagonow do potrzeb mniejszosci pasazerskich sa znikome ze wzgledu na ograniczone fundusze inwestycyjne.
      Te wyniakaja z korelacji cen biletow w stosunku do kosztow swiadczonej uslugi.
      Wnosek jest taki ze spelnienie wymagan wszystkich pasazerow musialoby w koneskwencji zaowocowac znacznym podniesieniem cen biletow za przejazd.
      Tak mogllby wygladac list rzecznika kolei,gdyby nie to ze to ja go napisalem w formie czarnego chumoru.

      • 2 3

      • humor nie czarny

        tylko w kiepskim guscie

        • 0 0

    • dobrze, ze dodalas, ze chodzi o wozek

      bo kompletnie nie zrozumialam pierwszego zdania o "proszeniu drugiej osoby przy wysiadaniu" :)

      • 1 0

  • sliczniutki :) (3)

    tylko mało funkcjonalny :/ na dluzszych trasach sie ni sprawdzi...

    • 5 2

    • pomalujmy go w kwiatki (1)

      • 2 0

      • a po co?

        ..

        • 1 0

    • masz na mysli trase Gdynia -Zakopane?

      • 2 0

  • jak bydło (4)

    no wagon bydlęcy de lux .Jak to o co chodzi , a o to żeby w jednym składzie upchnąć jak najwięcej bydła przepraszam pasażerów którzy skasowali bilet prosty rachunek ekonomiczny skład ten sam a pasażerów z bilecikiem zmieści sie np 20% więcej czyli zarobi sie 20 % więcej

    • 4 3

    • to pewnie opinia wegetarianina co w....dla schabowe! (1)

      • 0 0

      • tak wpie... schabowe

        i nie jest wegetarianinem

        • 0 0

    • dokladnie (1)

      policzone po najmniejszych kosztach. Ale bilety nie stanieja zapewne.

      • 0 1

      • z dokladnoscia do 1 milimetra!

        • 1 0

  • moim zdaniem (1)

    krok w dobrym kierunku. Coraz wiecej ludzi korzysta z SKM a jej przepustowosc nie wzrosnie. Trzeba szukac rozwiazan.

    Wilele lat jezdzilem skm-ka z wrzeszcza do maksymiliana i w godzinach szczytu i tak trzeba bylo stac. Nikomu zdrowemu to nie zaszkodzi, a niedomagajacy zawsze znajda jakies miejsce.

    Przede wszystkim powinno byc czysto!

    • 9 1

    • jeszcze krok i spadnie sz z peronu

      • 1 2

  • byle byly uchwyty do trzymania (1)

    nie mam nic przeciwko staniu, zwlaszcza ze zazwyczaj jezdze na trasie dlugosci ok. 10-15 minut, ale przeszkadza mi brak uchwytow w niektorych skladach. jesi beda, to super. mi sie bardzo podoba.

    • 3 0

    • trzymaj sie

      • 0 0

  • (2)

    Co do przepustowości SKM to w tej chwili ograniczeniem jest system sterowania ruchem, który nie pozwala na jazdę z częstotliwością większą niz 7 minut. Po planowanej modernizacji będzie można zmniejszyć odstępy do 3 minut lub nawet mniej. Tak więc przepustowość SKM może wzrosnąć spokojnie o 100% (pod warunkiem posiadania odpowiedniej ilości składów i pracowników obsługi) na obecnych torach.

    • 1 0

    • i tak ryksza zwyciezy!

      • 0 0

    • zawsze jakieś ale.

      a kidy będzie na pikam-belum? bez ale?

      • 0 0

  • odbilo renomie! (3)

    wagony bez klamek i siedzen

    moze od razu wagony bydlece. tylko jeszcze trzeba wmowic pasazerom ze to nowoczesne..

    k.

    • 1 8

    • nalezy jezdzic z wlasnym skladanym krzeselkiem! (2)

      • 1 0

      • dobre (1)

        jak w filmach z prl ;) swoj uchwyt swoje kanapy zabrac..

        • 0 0

        • tja a do baru mlecznego chodzic z wlasnymi sztuccami:)))

          • 1 0

  • ludzie ocknijcie sie (2)

    Tylko zadacie i wymagacie jakbyscie nie wiedzieli w jakim kraju zyjecie!
    Nie ogladacie dzienikow telewizyjnych?

    • 2 0

    • jesli placimy sporo za bilet (1)

      a chce sie nas upychac jak za niemca to o co tu chodzi?

      ile takich ludzi wejdzie teraz do jednego wagonu? 300?? moze bedziemy bic rekordy.

      • 1 0

      • Kocham cie,kocham cie ....kocham cie Polsko!

        • 4 0

  • ile do wagonu maksymalnie?

    ile takich ludzi wejdzie teraz do jednego wagonu? 300?? moze bedziemy bic rekordy.

    • 0 1

  • a ja zsapiewam piosenke na czesc kolei

    Jedzie pociag z daleka ,na nikogo nie czeka,a konduktor pijany odbija sie od sciany.
    Za sciana Wars wita was ,Wars wita was,Wars wita was...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane