• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • takie wagony wcale niesa przestrzenniejsze i wygodniejsze (2)

    ludzie siedzący pod oknami, bokiem do kierunku jazdy siłą rzeczy nogi trzymają do środka i dla tych stojacych za wiele msca nie ma, poza tym trzeba ciagle uważać żeby kogoś nie nadepnąć.

    • 4 0

    • (1)

      przejście jest chyba jednak sporo szersze niż kanał między fotelami gdzie jak ktoś stał przejście np do kierownika po bilet z końca składu przypomina maraton

      • 2 0

      • raczej slalom, maraton to przed renomą niektórzy ćwiczą

        • 0 0

  • (2)

    Pomysł beznadziejny nie wyobrażam sobie stać ponad 30 minut. Już widzę ten tłok w SKM-kach rano i przykre zapachy spoconych mężczyzn. Faceci weźcie się za siebie - nie mówię żebyście od razu kupowali perfumy Gucci czy Chanel ale wystarczy codzienny prysznic i antyperspirant.

    • 8 2

    • zapomniałas o przykrych

      zapachach kobiet skropionych perfumami - to dopiero g w lesie!

      • 6 2

    • Chanel dla facetów?

      chyba trans...portowych

      • 0 1

  • (2)

    nareszcie pomyśleli! w tramwajach też powinni tak zrobić.

    • 1 5

    • w tramwajach jest ok, przynajmniej w akwariach

      nikt obok nie siedzi i można swobodnie wyjść, nie takjak w bus czy nowych, podwójnych siedzeniach

      • 1 0

    • W tramwajach to nie było by chyba najlepsze rozwiązanie.

      W naszych zwykle bardzo zapełnionych tramwajach lepiej się sprawdzą pojedyncze siedzenia ustawione przodem do kierunku jazdy.

      Miejsc siedzących jest wtedy trochę mniej ale za to pasażerowie podróżujący na stojąco maja więcej miejsca w wąskim wagonie i nie muszą deptać po nogach tych siedzących.

      • 0 0

  • laptop

    "...- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą..."

    No właśnie, po co ten laptop? Zabierając po pracy laptop do domu faktycznie zabieramy też pracę i robimy nadgodziny za darmo. I jeszcze uważamy się za cwanych, bo szef pozwala nam używać w domu firmowego laptopa!

    • 7 1

  • Uważam że SKM-ki powinny mieć siedzenia ja w autobusach!!!

    Są w dalekobieżnych też takie wagony "bezprzedziałowe" gdzie połowa siedzeń jest w jedną stronę a druga w drugą. Nie lubię siedzieć po 4 osoby dzie się trzeba lampić na siebie a jak jakiś bałwan położy nogi czy torbę na przeciwległe siedzenie to trzeba się prosić zeby zabrał!

    • 7 3

  • Poczekajcie jak zobaczycie te kolejki w rzeczywistości (4)

    1. Miejsc jest mniej o tylko 10%,
    2. Nie wynika to z faktu ustawienia siedzeń wzdłuż okien, w tych częściach jest nawet więcej miejsc siedzących.
    3. Jest mniej miejsc bo:
    a) wywalono po jednym z każdej strony przy drzwiach, żeby łatwiej następowała wymiana pasażerów na przystankach - krótszy przejazd.
    b) zrobiono miejsca na rowery,
    c) zrobiono olbrzymie WC (po co?),
    d) zrobiono miejsce na wózki inwalidzkie.

    Najważniejsze, że ta kolejka może jeździć szybciej (przyspieszenie), jak będzie więcej takich to czas jazdy skróci się.

    • 9 3

    • Aż!!! o 10% mniej, a nowsze powinno być lepsze wiec powinno być 10% WIĘCEJ siedzących!

      • 0 4

    • olbrzymie WC dla poruszających się na wózku

      tacy też czasami są

      • 6 0

    • (1)

      czas jazdy skróci się :)

      w jaki sposób ? uzasadnij to racjonalnie.

      System aktualny to 7-8 min.Składy jeżdzą jeden za drugim- jeden szybszy i co z tego ?! No może jak rano pojedzie sam jako pierwszy :)))

      • 3 1

      • dokładnie, i tak musi trzymać się rozkładu w którym pociągi się wloką niemiłosiernie

        • 2 1

  • (1)

    Komfort podróży? A co to jest komfort podróży? Dla jednych jest to więcej siedzeń, dla innych to będzie więcej miejsca dla stojących.

    Prawda jest taka (i myślę że bardzo dużo osób się tutaj ze mną zgodzi), że gdyby ci którzy siadają tylko dla wygody (młodzież) ustępowali miejsca tym którzy muszą na długiej trasie siedzieć, to możba by nie 10% a połowę siedzeń wywalić bez większej szkody dla ogółu podróżnych.

    • 4 3

    • a skad taki mlody ma wiedziec kto jedzie z Wejherowa do Gdanska? A moze ten mlody tez pokonuje taka sama trase i tak samo jak ty chce sobie usiasc i poczytac, pouczyc sie?

      • 1 0

  • TO NIE METRO tylko skm, jadące o wiele wolniej!!!!!!! (1)

    Jadąc 20 lub 50 minut nie siedząc to fatalny transport.

    SKM widać odchodzi od komfortu jazdy swoich klientów((((

    • 7 5

    • Jakie wolniej?chyba szybciej...po tych samych torach ale szybciej.

      • 0 0

  • (1)

    Jakby nikt o tym nie napisał to żaden podróżny by nie wiedział że miejsc jest o 10% mniej, ot zwyczajnie inne ustawienie. A teraz ludzie aferę o nic robią :)

    • 3 1

    • Aż o 10% a nowsze powinno być lepsze wiec powinno być 10% WIĘCEJ siedzących!

      • 0 2

  • czcze przechwałki (4)

    Bardzo interesująca i bardzo chwaląca sie wypowiedz pana Głuszka ale modernizacja tego starego złomu zaszpachlowanego kosztowała niespełna 7milionów a za 2 latka tak jak w tzw bananach(czyt modernizowane EN57) bedzie wychdzic rdza! Koszty napraw?, bo tak jak te banany będę sie psuły na potęgę tego juz niepowiedzieli. Skąd skm ma pieniądze na modernizację tych 20 składów jeżeli jeden kosztował 7mln to 20 składów kosztowac będzie 140 mln jeżeli ciągle pracownikom mówi że jest pod kreską, zwalnia ludzi. Na ostatnim spotkaniu władze skm powiedzieli ze w tym ani przyszłym roku niebędzie podwyzek pensji. Nawet podwyżki inflacyjnej. Kolejną sprawą jest kto ma tego chronic garstka sokistów zniechęconych przez przełożonych!!!!. Lepiej kupic 7 nowych składów za te 140mln i będą jeżdzic bardzo długo niz modernizowac stare kilkudziesięcoletnie złomy. Zainwestować w ogany porządkowe i bardzodobrze ich wyposarzyć, wynagrodzić. Zmienić perzełorzonych na profesjonalistów a nie emerytowanych specy z wydziału kryminalistyki i kolesi z MSW.

    • 6 3

    • (2)

      gdzie ty w tych nowych widzisz rdzę.Na kolei pojęcie rdzy nie istnieje bo skład hamując powoduje ścieranie się opiłków metalowych i to z czasem rdzewieje od wilgoci ale wystarczy umyć i nie ma rdzy.Zobacz sobie na budynki kolejowe i słupy też rdzewieją.

      • 1 0

      • tak, bo klocki kompozytowe to niedościgniona galaktyka

        w PKP dalej wszystko jak w XIX w.

        • 0 0

      • gamoniu ja tam pracuje i wiem co jest rdzą a co pyłem z klocków żeliwnych trzeba było zobaczyć z bliska ta jednostke en71 która w sierpniu brała udział w kolizji z cysterną pod lęborkiem to zdanie byś zmienił

        • 0 0

    • Na całym świecie robi się naprawy główne i modernizacje składów. Dla czego miało by się to nie sprawdzić u nas?

      Skorą są problemy ze zmodernizowanymi składami (a po naprawie głównej jednostka ma stan techniczny praktycznie jak nowa) to myślisz ze z zupełnie nowymi żadnych problemów by nie było?

      Coraz więcej starych jednostek musi być odstawiana w oczekiwaniu na naprawę główną lub kasacje a środków finansowych nie ma. Jeżeli nie przeprowadzi się tych modernizacji to po prostu nie będzie czym jeździć bo nie ma kasy na zakup odpowiedniej ilości nowych składów.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane