- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (286 opinii)
- 2 Rekordzista dostał 5 mandatów (72 opinie)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (338 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (209 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?
W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.
Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.
Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.
- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.
To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.
- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.
Opinie (575) ponad 10 zablokowanych
-
2009-10-27 08:31
No tak Pan Prezes jeżdzi przecież samochodzikiem gdzie są wygodne skórzane siedzenia (7)
bydło może jeżdzić bez siedzień na stojąco 40 min do Gdyni.
Co tam 40 min w jedną 40 min w drugą.
Sam rozwale te wagony żeby zmienili to naj najszybciej.Banda.- 7 5
-
2009-10-27 08:40
(6)
no tak, lepiej jeździć starymi rzęchami, które mają kilka siedzeń więcej : /
- 2 0
-
2009-10-27 09:13
EN71 to też stary rzęch (5)
i żaden remont tu nie pomoże.
- 1 1
-
2009-10-27 09:29
(4)
to wymyśl sposób na zdobycie kasy na 20 nowych składów
- 0 0
-
2009-10-27 10:40
kredyt (3)
najprostszy sposób. Jak o dotacje z UE nie potrafią napisać, namalować, naśpiewać czy co tam potrzeba
- 1 0
-
2009-10-27 11:37
(2)
kredyt pewnie wszystko na kredyt i dawać zarabiać potem giga odsetki tym bankowym złodziejom.Uwierz człowieczku w Niemczech też jeżdżą składy mające po 20-25 lat i to zarówno jeśli chodzi o tramwaje jak i pociągi.Po prostu pojazdy szynowe mają większą trwałość.
- 3 0
-
2009-10-27 11:42
chłopie/kobito, co Ty porównujesz (1)
niemiecką myśl techniczną z tym 50 letnim polskim zacofaniem?stare przedwojenne pociagi z Berlina dostane jako reparacje wojenne miały wyższy poziom techniki niż ten złom z PaFaWagu
- 1 2
-
2009-10-27 20:55
człowieku o nowoczesności pociągu nie świadczy jego wiek a zastosowana technika.Ta jednostka ma bardzo nowoczesny silnik wzbogacony o nowe elementy elektryczne jakich w latach 80 nie stosowano.I to czyni ten pociąg bardzo dobrą konstrukcją
- 1 0
-
2009-10-27 08:40
idzie nowe (1)
nareszcie znikną te obskurne stare skm -ki dobry pomysł jak na możliwości finansowe. Trzeba jeszcze wyeliminować tych debili (czytaj wandali) ,którym normalność utrudnia codzienne życie to może trochę się tym nowym nacieszymy.
- 2 1
-
2009-10-27 09:15
one nie znikną, zostaną polakierowane
dalej będą stare i beznadziejne
- 1 2
-
2009-10-27 08:48
zapraszam pana budynia razem ze ścisłym kierownictwem KC PełO w okolice dworca we wrzeszczu, kalkuta nocą i bombaj nad ranem (5)
wysiadają!! za chwilke bede tam zmierzał i już zbiera mi się na wymioty
nawet znak zakazu wjazdu (poza autobusami i taxi do 3 minut) nie jest respektowany, a przekupy z kwiatami do reszty opanowały wyjście z dworca przy ulicy wajdeloty!! wozy dostawcze skutecznie blokują przejście do dworca i kas biletowych!!
PO takich ekstremalnych wrażeniach nawet jazda na stojąco do rumi jest PO prostu betką!!!- 8 4
-
2009-10-27 08:57
tyle lat jesteś sfrustrowany tym miejscem i jeszcze nic nie zrobiłeś by je omijać?
zrezygnuj z tych kierunków, spadnie Ci poziom zgorzknienia
- 3 0
-
2009-10-27 10:18
galus o ktorej bedziesz?
Bedzie mozna sobie zrobic z toba zdjecie?
- 0 0
-
2009-10-27 10:36
dla mnie ekstremalnym przeżyciem jest (1)
spacer w sezonie po Monte Cassino w pseudo kurorcie ZopPOt albo wąchanie aromatów z szaletu miejskiego w pobliżu molo i rybiego smrodu wzdłuż wydm
- 3 0
-
2009-10-27 10:42
bo to jest k...ort z Lansstrasse
i pissenplatzem co parę kamienic
- 0 0
-
2009-10-27 11:46
A mnie ostatnio na sopockim dworcu jakieś żebraki obskoczyły... Przyszłość miasta? Na Monciaku tacy też bez krępacji jabole obalają...
- 3 0
-
2009-10-27 08:52
to jest jakaś masakra (4)
taki układ ma sens przy krótkich trasach. a jak jest w SKM? dajmy na to godzina dziennie (podróż z Gdańska do Gdyni i z powrotem). na stojąco? ani poczytać książki, ani odłożyć plecaka. do tego w godzinach szczytu niesamowity ścisk - masakra.
czy się kiedykolwiek doczekamy sensownego układu siedzeń w SKM, takiego jak w autokarach - wszyscy przodem do kierunku jazdy?- 10 5
-
2009-10-27 09:00
z myśleniem u ciebie cięzko... (2)
"jak w autokarach" - a wiesz jak pociąg "zawraca"? w jedną stronę przodem, a z powrotem do tyłu. To nie PKS (odzwyczaj się od niego wreszcie). Poza tym plecaka nie odkłada się na siedzenie obok... naucz się tego, że nie jesteś sam w miejscu publicznym
- 4 1
-
2009-10-27 09:12
ta jasne, ciężko u mnie z myśleniem ;) (1)
masz rację, nie pomyślałem o tym jak zawraca pociąg. co nie zmienia faktu, że siedzenia mogą być w jednym przedziale wszystkie w kierunku jazdy ustawione, a w drugim wszystkie w przeciwną stronę.
po drugie nigdzie nie napisałem, że odkładam plecak na siedzenie obok - wieszam go na nodze.- 1 0
-
2009-10-27 09:16
i widzisz, wystarczyło doprecyzować wypowiedź.
- 1 1
-
2009-10-27 11:40
przecież to nie jest wycieczka że w każdy jedzie w jedno i to samo miejsce więc przestań truć.Jeśli trafisz na stojące na Przymorzu dajmy na to to mogę ci zagwarantować że w Sopocie a najdalej w Gdyni Gł sobie usiądziesz.Są ważne duże stacje na których jest duża wymiana pasażerów i wtedy dotychczas stojący mają szansę usiąść.Nie wiem jak dotrzeć do takich zamkniętych głów.
- 3 0
-
2009-10-27 08:57
..lubię panie na rurze więc niem mam nic przeciw.
tylko najpierw usiądę.
- 6 0
-
2009-10-27 09:02
(1)
najpierw było duzo szumu wokół elektronicznej informacji ZTM/ZKM na dworcu(?) autobusowym we wrzeszczu
potem było rozkopanie i gmeranie w glebie
od miesiąca tablice stoją, ale głuche i ślepe
czy to przypadek? dzialanie celowe? a może rewelacyjny system okazał się kolejnym"irlandzkim cudem"??- 3 3
-
2009-10-27 10:38
a opowiedz jak gmyrali w dziurze przed molo
- 1 0
-
2009-10-27 09:13
Ładne ale czy praktyczne (1)
siedzac z przyjaciółmi twarza w twarz można było sobi porozmawiac jadac z Gdańska do Sopotu na impreze. A teraz jak tu rozmawiać :))
Ładne tabory :) mam tylko nadzieje ze pomyśleli o ludziach niepełnosprawnych i matkach z wózkami.- 3 0
-
2009-10-27 10:38
Ewcia, współpasażerowie mogą nie mieć ochoty na wysłuchiwanie waszych dyskusji. Wiesz po czym poznać można w Londynie imigranta z dzikich krajów? Po tym, że miele ozorem. Londyńczycy z dziada pradziada pogrążeni są w lekturze lub we własnych myślach.
- 2 2
-
2009-10-27 09:14
chyba nie bardzo (2)
owszem taka skm przyda się ale na krótkim odcinku (gdynia główna-gdynia chylonia)a nie powiedzmy od gdańska do wejherowa .Ludzie po pracy sa zmęczeni i ja dziękuje, stać całą drogę .Troche wyobraźni.
- 12 2
-
2009-10-27 21:51
Trochę wyobraźni (1)
Przecież kosztem tylko 9% miejsc siedzących zyskano o ponad 40% więcej miejsc stojących i łatwiejszy dostęp do wnętrza przedziałów. Tym samym pasażerowie nie będą musieli się tek bardzo gnieść w godzinach szczytu.
- 2 0
-
2009-10-27 23:13
Walić miejsca stojące
.
- 0 2
-
2009-10-27 09:15
Liczba miejsc siedzacych do przyjecia
Liczba miejsc do siedzenia w nowym skladzie jest mniejsza tylko o 10%,a w szczycie moze byc troche luzniej stojacym, wiec nie ma o co drzec szat. Lepsze silniki, cichsza jazda, wiecej miejsca. Sklad akurat na trasę Gdansk-Wejherowo. Do Slupska i Leborka sobie pojada stare sklady. Oby wiecej i szybciej takich nowych skladow!
- 5 2
-
2009-10-27 09:21
skm to ine metro (2)
rozumiem ze jadąc metrem 4 minuty nikomu nie gną się nogi, ale gdy ktos jedzie z Wejherowa do Gdańska to nie taka łatwa sprawa wystanie :(
- 10 4
-
2009-10-27 10:38
Wsiadajac w wejcherowie wsiadasz do pustego pociagu wiec miejsce na pewno sie znajdzie (1)
sporo osob wysiada w gdyni wiec tez nie powinno byc problemu.
- 2 1
-
2009-10-27 11:02
w wejcherowie nikt nie wsiada
co najwyżej w Wejherowie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.