• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • ... a ja wolę siedzieć, (6)

    przez ok. 30 min. w jedną stonę to dużo. Może tak Pan Marcin G. postoi ?
    Smutek wielki.

    • 2 2

    • A ja wole mieć możliwość wejścia do wagonu w godzinach szczytu. (5)

      Smutek wielki, że nie pomyślisz nawet o tych co jadą w totalnym ścisku a teraz będą mieli znaczniej więcej miejsca.

      • 0 1

      • Jedź tramwajem (4)

        Wszystkie Twoje teksty wskazują, że masz alternatywę. Dalekodystansowcy nie mają.

        • 0 1

        • To powiedz mi jakim tramwajem mam jechać przykładowo z Zaspy do Wejherowa? (3)

          Myślisz, że wszyscy którzy jadą gdzieś dalej wsiadają na przystankach gdzie skład nie jest zapełniony?

          • 0 0

          • Ja rozumuję jak detektyw (2)

            Nie wierzę, że korzystasz na tak długim odcinku. Nikt kto jest zadowolony z tak ohydnego wnętrza, nie jedzie dalej niż Wrzeszcz-Oliwa. No, może Żabianka.

            • 0 0

            • To zrozum w końcu. (1)

              Każdy kto musi wciskać się do zatłoczonego składu (bo zatłoczony wjechał już na jego przystanek) będzie zadowolony z wiekszej ilości miejsca.

              Nawet jak czeka go jeszcze długa droga.

              • 0 0

              • Czyli mniejszość.

                .

                • 0 0

  • Totalna bzdura. (2)

    Kto to wymyślił? Pasażerowie stojący będą deptali po nogach tym co będą siedzieli plecami do okna.

    • 4 0

    • (1)

      w sumie to po co okna, skoro i tak nie można popatrzeć

      • 3 0

      • no i przynajmniej nie trzebabedzie się siłować żeby je otworzyć lub zamknąć.

        • 0 0

  • Nie pomoże puder róż, kiedy gęba stara już... (3)

    Modernizowanie trupa...
    Opływowy kształt... dobre..
    To przypomina trochę reklamę Poloneza sprzed 15lat - Żona mówiła, że ma kapitalny tył.....

    30letnie zdezelowane kolejki - wolne, ciężkie i drogie w eksploatacji...

    Poza tym - tylko JEDEN, hehehe

    • 7 1

    • przynajmniej kilku forumowiczów od dawna ma większe pojęcie o kolei niż jej władze

      może Urząd Marszałkowski się zainterere tymi w gabinetach? I rozliczy z decyzji... Taka "modernizacja" to nabijanie kabzy jakimś zakładom napraw i picowania taboru. Tylko po co...

      • 1 1

    • Na całym świecie robi się naprawy główne i modernizacje składów. Dla czego miało by się to nie sprawdzić u nas?

      Po naprawie głównej jednostka ma stan techniczny praktycznie jak nowa a przy modernizacji zmieniono cały układ napędowy. Teraz nie ustępuje tym w najnowocześniejszych konstrukcjach. Ma bardzo dobre przyspieszenie i jest całkiem ekonomiczny.

      Po co wydawać kasę (której nie ma) na nowe składy kiedy zmodernizowane powinny przez wiele lat spełniać swoje zadanie.

      • 1 0

    • Amebo intelektualna!

      G... wiesz, a się wypowiadasz.
      Byłem na TRAKO, widziałem skład i mam dane techniczne.
      To nie jest tak, że Newag zmodernizuje EN71 jak chce, ten sprzęt musi spełnić odpowiednie warunki. Płynne przyspieszanie, moc ciągła: 2 mW, 30 sekund do setki, Vmax 120 km/h, rozruch impulsowy i wiele innych rzeczy sprawiają, że skład spełnia standardy XXI wieku.
      Ale co tam, zawsze znajdzie się jakiś Polaczek, który sobie ponarzeka, aby podbudować własne zrujnowane ego.

      • 0 0

  • Niech p. Małgorzata (z art.) przesiądzie się do TAXI skoro tak narzeka...

    Tam będzie mogła sobie wybrać miejsce, pod warunkiem, że nie będzie to fotel kierowcy :P

    • 3 1

  • (2)

    A co z ludzni, którzy mają np. chorobbę kolomocyja i nie mogą podróżować siedząc" bokiem" do kierunku jazdy? tylko nie piszcie że mogą postać....

    • 1 2

    • (1)

      a kto napisal ze caly pociag bedzie mial tak ustawione siedzenia?

      • 1 1

      • no... wydaje mi się że w jedym przedziale nawet z wmiejętnościami SKM nie da się upchąć 440 miejsc stojących i 220 siedzień.... ale oczywiście mogę się mylić....

        • 0 1

  • Apeluję żeby na drugi raz nie informowac ciemnego ludu o takich zmianach. Różnicy i tak nikt nie poczuje ani nie zauważy, po co więc stresować populację? :)

    • 3 1

  • a gdzie nowe wagony które już dawno miały być kupione ?????????

    a nie te gówniane modernizacje..za 3 lata będą wyglądały tak jak przed modernizacją...

    • 3 1

  • Wystarczy wprowadzic I i II klase w SKM

    w II klasie jest dużo miejsc stojacych, w I klasie jest dużo miejsc siedzących. I problem rozwiązany :-) Tak właśnie jest w Hong Kongu.

    • 1 1

  • Popieram nową Skm-kę

    Nie rozumiem,skąd to niezadowolenie.Ludzie zawsze znajdą powód by narzekać,naprawdę trudno niektórych zadowolić.Nawet gdyby dało się im same miejsca siedzące,też by marudzili,że napewno dla nich zabraknie,lub nie zmieszczą się do skm-ki i będą musieli czekać na następną,bo liczba miejsc w nowej była ograniczona.

    • 4 0

  • mam zle skojarzenia jesli chodzi o metro... (3)

    W takim ulozeniu pod sciana znika anonmowosc,co generuje agresje slowna.
    Grupa chuliganow wsiadajac do takiego wagoniku od razu opanowuje caly.
    No dobrze jak ktos jedzie 1-2-no gora 3 przystanki moze sobie postac,ale co ma zrobic ktos kto jedzie pol godziny kolejka.W Polsce sporo ludzi nie ma grupy inwalidzkiej ale sa sterani praca w komunie,maja klopoty i z nogami i kregoslupem.
    Czyli mlodziez posadzi tylki w krzeselkach a ci chorzy beda jak malpy nad nimi wisiec trzymajac sie uchwytow pol godziny?
    Jak oznaczyc wszystkie krzeselka dla inwalidy lub matki z dzieckiem albo chorego?
    No a jak wejdzie czlowiek mlody ale uczacy sie i pracujacy,slaniajacy sie ze zmeczenia na nogach?
    Trudno powiedziec jak to zda egzamin taki wagonik,z ocenami nalezy chyba poczekac jak one troche pojezdza.
    W czasie tloku w takim wagoniku kieszonkowcy i wszerlkiej masci obmacywacze beda mieli pelne pole do popisu.
    Nie wspomne juz ze jak ktos w okresie panowania grypy kichnie na koncu wagonu to pozaraza wszystkich ktorzy nie pija actimelu:))))
    Utrzymanie tez stalej temperatury w zimie w takim przestronnym wagonie bedzie wymagalo zuzycia sporej energii.
    Moze nalezaloby obliczyc czy lepiej zeby tak isklad ciagnela lokomotywa elketryczna czy na gaz!!!Moze sie okazac ze za pare lat deficyt energi elektrycznej bedzie zbyt dokuczliwy rowniez dla kolei(ten rodzaj energi jest dosc modny i drogi).

    • 3 2

    • typowy Sopocianin (1)

      tylko problemy i problemy. Was kurka powinno się zamykać w piwnicach i nie wyp[uszczać na światło dzienne

      • 1 2

      • "Grupa chuliganow wsiadajac do takiego wagoniku od razu opanowuje caly."

        No wlasnie to DOBRZE, bo beda musieli jakby przeciwstawic sie calemu wagonowi. A do tej pory czepiali sie malej grupki, a reszta udawala ze nie widzi bo siedziala tylem, za oparciami swoich law...

        • 1 0

    • Akurat energia elektryczna jest bardzo tania.

      Choć nie jest to główna przyczyna jej popularności na kolei.

      Po co EZT ma być ciągnięte przez lokomotywę elektryczną? A tym bardziej na gaz? Gdzie są takie?

      A w innych tłocznych miejscach kieszonkowcy maja mniejsze pole do popisu? Czym w tym względzie wyróżniają się składy po modernizacji? Może chodzi Ci o to, że w starych składach często jest taki ścisk, że nie da się przejść z przedsionka do przedziału?

      Twoje wywody o tym kto jak i dlaczego zajmie miejsca siedzące pozostawię już bez komentarza. Przypomnę tylko, że nie cały skład ma siedzenia ustawione bokiem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane