• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • Marcin Głuszek

    SKM mogła zatrudnić kogoś konkretnego na takie stanowisko, a nie tego pa(o)jaca. Przecież to najgorsza łajza jaka może sie przytrafić.

    • 2 8

  • (1)

    Ja myślę że to całe pisanie o mniejszej liczbie siedzeń to prowokacja. No bo tylko ktoś kto nie umie czytać ze zrozumieniem (nie wspominając o matematyce na poziomie elementarnym) oraz wieczni malkontenci mogą protestować. Właśnie się okazało ilu ich jest. Świetna prowokacja :D

    • 7 2

    • wieczni malkontenci? najlepsi sa ci wiecznie zadowoleni.

      smieja sie nawet do sera. trzeba potrafic ROZRÓZNIC MALKONTENCTWO OD KRYTYKI.
      ale to juz jest wyzej niz rozumienie na poziomie elementarnym-jak sie ma inne zdanie niz ci wiecznie zadowoleni, to jest się ... malkontentem ?
      smiac sie i klaskac łapkami !

      • 0 1

  • bilety jak za ćwieczka (2)

    jeśli jeszcze za mojego życia zrobią system biletów elektronicznych a nie papierowych świstków (miesięczne) i bramki na perony to będzie SUPER!

    • 7 2

    • ciekawy jestem tych bramek w Pruszczu czy na Orunii... nie sama SKM tam jeździ

      • 0 0

    • a po co komu bilety elektroniczne skoro papierowe wystarczają.ZKM Gdynia wprowadził te powalone e-bilety i jest z tym gównem więcej problemów niż korzyści np wożenie dodatkowej makulatury w postaci paragonu hdyby kanar miał coś z czytnikiem.Po co bramki na peronach SKM skoro czasem zatrzymują się na nich pociągi PKP PR czy IC peron ma być funkcjonalny a kolej naziemna to nie metro.

      • 1 1

  • fajnie... jednak wole posiedzieć

    • 10 1

  • na któtkiej trasie napewno się sprawdzi. Alke co z trasą Reda- Gdańsk? Godzina stania o 6:00 rano to duży dyskomfort....

    • 11 1

  • widoki... (15)

    no nie wiem czy bedzi tak miło siedzieć i mieć na wysokości zwojego wzroku czyjeś...spodnie... Albo faceta, który zagląda w dekolt....

    • 15 2

    • Pewnie szukaja tam czego nie ma co? (1)

      • 2 3

      • widzę że z całego komentarz został wyciągnięty najmniej ważny fragment... no cóż

        • 4 1

    • widoki

      jeżeli widoki będą ciekawe i miłe dla oka tym bardziej przyjemna bdzie podróż

      • 0 1

    • ach jaka paniusia (8)

      to wstań, będziesz miała na wysokości wzroku cudze oczy.

      • 2 1

      • (7)

        no to może odrazu zlikwidujmy siedzenia, co? W "starych" skm nie było takich problemów, i przez okno można było spbie popatrzeć...

        • 0 2

        • w przejściu między ławkami ludzie nie stali? (6)

          jak się chce popatrzeć na widoki to się je znajdzie...

          • 1 0

          • (5)

            no i starym polskim zwiczajem rozmowa odeszła od meritum..... zacząć od siedzeń w SKM a skończyć na....sama nie wiem co ozacza ten ostatni komentarz...

            • 0 1

            • no właśnie, kłopoty z rozumieniem tekstu pisanego (4)

              ale widoki najważniejsze ;)

              • 0 0

              • (3)

                no jeżeli ktoś woli siedzieć przed stojącym pasażerem nie pierwszej świeżości niż przy oknie to ja już nie mam nic do powiedzenia....

                • 2 0

              • no przecież będziesz szanowna pasażerko siedzieć przy oknie! (2)

                • 0 1

              • (1)

                a ja myślałam że tu się poważna dyskusja rozwinie a nie dziecinne przekomarzanki...kto zabłyśnie czymś smieszniejszym....

                • 0 0

              • Przecież cały czas mowa jest o siedzeniach

                Tych w SKM i tych, co sa synonimem zakończenia pleców

                • 0 0

    • Dwa wyjścia dla damulki mam, zlikwiduj dekolt albo odkładaj na Daewoo Tico.... i tyle w temacie (2)

      • 2 1

      • (1)

        NO TAK, FANTASTYCZNE ROZWIĄZANIE!! nowe samochody w już zakorkowanym Gdańsku. Brawo dla tego Pana

        • 1 0

        • nie rozumiem czemu cała rozmowa zeszła na dekoldy i sprawy temu podobne. Chciałam tylko podkreślić ,że stary układ krzesełek był praktyczniejsz aniżeli obecnie proponowany. I nawt nie ze względu na jak to wszyscy podkreślają "widoki", ale równierz na fakt, że w nowej propozycji SKM nie bedzie nawet gdzie położyć siatki z zakuoami bo zostanie ona zaraz zdeptana przez osoby wiszące nam nad głowami.

          • 4 2

  • osobiście ja bym inwestował w nowe pociągi 7 baniek za zmodernizowany złom to trochę drogo w porównaniu z nowym żelastwem za 20 baniek
    ale przecież od czegoś trzeba zacząć

    ps. jestem ciekaw jak zachowają się w takich pociągach dumni kibice Lechii Gdańsk czy też będą sikać po składach SKM
    wspomnienie bezcenne za wszystko inne zapłaci podróżujący pociągiem

    • 4 2

  • głupota (5)

    ten pomysł to głupota...proponuje wyjąć wszystkie fotele, będzie 800 miejsc stojących i nie bedzie trzeba puszczać kolejek co 7 min - wystarczy co 10 min!!! Może tak ktoś w SKMce zastanowiłby się nad piętrowymi składami... 21 wiek, a SKM w ramach ułatwień dla klientów proponuje miejsca stojące...niech prezes SKM w swoim mercedesie sobie wstawi miejsca stojace... jak ktoś jedzie z Wejherowa do Gdańska ponad godzine czasu to ani miejsce stojace, ani miejsce siedzace bokiem do kierunku jazdy i tyłem do okna go nie zadowoli...nie wszyscy jeżdza z Wrzeszcza na Przymorze... Proponuje władza SKMki przed takimi rewolucyjnymi zmianami pytać klientów

    • 22 4

    • (1)

      MASZ sie cieszyc i tyle, inaczej nazwa cie frustratem.
      bo sliczne pociagi. moze i sliczne, tylko nie wygodne.albo inaczej wygodne na 5-10 minut jazdy, najlepiej okazjonalnie .

      • 4 1

      • śliczne? moim zdaniem obleśne i ułomne

        może ankieta? -ładne; -śliczne;- marne;- beznadziejne; -syficzne

        • 0 2

    • widziałeś metro w ameryce tam cały skład jest ustawiony pod ścianę z siedzeniami a na środku jest pusto tu mamy tylko 2 środkowe wagony klasyczne a dwa skrajne jak metro

      • 1 0

    • głupota... pytanie tylko czyja (1)

      Umiesz liczyć? Przecież kosztem tylko 9% miejsc siedzących zyskano o ponad 40% więcej miejsc stojących i łatwiejszy dostęp do wnętrza przedziałów. Tym samym pasażerowie nie będą musieli się tek bardzo gnieść w godzinach szczytu.

      Pomyśl o tych co ściskają się w przedsionkach kiedy nawet nie da się wejść dalej. A Ty burzysz się, że przez te raptem 24 siedzenia mniej być może czasem nie usiądziesz?

      • 2 1

      • Każde miejsce siedzące jest na wagę złota

        gdy jedzie się do pracy kawał drogi. To dziwactwo ze zwiększonymi stojącymi pasuje tylko na krótkie odcinki.

        • 1 1

  • (6)

    Moim zdaniem głupie i nieprzemyślane i ślepe. To jest pociąg, a nie tramwaj, więc powinno się kłaść nacisk na komfort podróży, zwłaszcza, że pociągi SKM zapuszczają się czasem do Słupska. Owszem, są tam silniki ułatwiające ruszanie na zwykłych, krótkich odcinkach, więc teraz pojeździ tu, ale kiedyś, jak więcej zrobią, to w końcu stojący pociąg pojedzie też do Słupska i klapa. A pospieszny 2 razy droższy, ale linia 202 mu to wynagradza i się opłaca, zwłaszcza, jak ktoś ma ulgę :-)

    • 11 2

    • (5)

      no fakt, bo do Słupska będzie jeździć tyle luda, że na pewno się nie usiądzie - LITOŚCI to tylko 24 miejsca mniej, jadąc do Wejherowa czy Leborka najpóźniej na obrzeżach Gdyni kolejka się wyludnia i można usiąść

      • 3 0

      • spójrz do przodu (4)

        tylko połowa pociągu została zamontowana w boczne siedzenia, o to pociąg testosy, jak ludzie nie będa teraz narzekać, całe posiągi będa tak wyglądały, wiec będzie to 50 miejsc, nie 24... a 50 miejsc to 17 % wszystkich siedzeń

        • 0 1

        • bo do Słupska czy innego Lęborka jeździ większość pasażerów SKM (3)

          Walnij się z rozpędu w głowę, najlepiej o ścianę. Powinni zupełnie zlikwidować kursy tam i puścić tylko pociąg regionalny na takie trasy.

          • 0 0

          • (2)

            a w czym jest pociąg regionalny lepszy od SKM?Ich jednostki EN57 są w takim samym wieku wiele bez żadnej modernizacji.

            • 0 0

            • w tym, że nie zatrzymuje się co 20 m i nie wlecze sie tak długo (1)

              zabierając po drodze wszystkich

              • 0 0

              • za Wejherowem pociąg PR zatrzymuje się i tak na każdej stacji tak jak SKM bo jadą tym samym torem

                • 0 0

  • to jeszcze czas przejazdu powinien być jak w metrze ;) (1)

    bez siedzeń na takich długich trasach to lipa

    • 16 4

    • metro raczej nie jeździ szybciej niż 70 km/h bynajmniej warszawskie.Odstępy między stacjami są za małe na niewiadomo jak szybką jazdę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane