• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe skrzyżowanie na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Już w grudniu br. piesi nie będą musieli schodzić do podziemi, by dostać się na przystanek tramwajowy lub drugą część ul. Łąkowej.
  • W ramach robót przewiduje się także przebudowę torowiska w obrębie nowego skrzyżowania.
  • W ramach robót zostanie nieco poszerzony ten wąski przesmyk przy gmachu Akademii Muzycznej. Nie będzie też przylegał bezpośrednio do jezdni, lecz pasa rowerowego.

To już niemal pewne - w tym roku powstanie kolejne przejście naziemne przez Podwale Przedmiejskie, na wysokości ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. W ogłoszonym przez miasto przetargu wpłynęły dwie oferty, które mieszczą się w zakładanym budżecie na ten cel. Na nowym rozwiązaniu skorzystają też kierowcy, którzy zyskają nową nawierzchnię oraz łatwiejszy wjazd i wyjazd z ul. Łąkowej, a także rowerzyści - dzięki pasom rowerowym.



Czy w centrum miasta powinny istnieć podziemne przejścia dla pieszych?

Przypomnijmy, po budowie przejścia naziemnego na wysokości ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska, które nieco ograniczyło notoryczne łamanie ograniczenia prędkości przez kierowców na Podwalu Przedmiejskim, a jednocześnie ułatwiło pokonywanie rozciętej tą arterią Wyspy Spichrzów, urzędnicy postanowili pójść za ciosem i ponownie połączyć także ul. Łąkową zobacz na mapie Gdańska przejściem naziemnym i skrzyżowaniem.

Ponadto w ramach inwestycji naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni, chodników oraz zatok autobusowych. Przebudowie poddane zostanie torowisko tramwajowe, kanalizacja deszczowa, instalacje sanitarne i wodociągowe. Powstaną też pasy rowerowe, stanowiące kontynuację rozwiązania ze skrzyżowania z ul. Chmielną.

Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?


Zmianie ulegnie także organizacja ruchu na północnym odcinku ul. Łąkowej - jezdnia bliżej Akademii Muzycznej zostanie "zaślepiona", a główny ruch będzie odbywał się jezdnią wschodnią (podobna organizacja ruchu obowiązuje na wyremontowanej części tej ulicy).

Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej


W stronę centrum za skrzyżowaniem z ul. Łąkową będzie rozpoczynał się buspas. W przeciwnym kierunku trzeci pas docelowo zmieni się w miejsca do parkowania. W stronę centrum za skrzyżowaniem z ul. Łąkową będzie rozpoczynał się buspas. W przeciwnym kierunku trzeci pas docelowo zmieni się w miejsca do parkowania.

Dwie oferty w przetargu, tańsze od szacunków miasta



W ogłoszonym w maju przetargu, w którym ze względu na zapytania od potencjalnych wykonawców zmieniano kilka razy termin otwarcia kopert, ostatecznie wpłynęły dwie oferty:
  1. MTM z Gdyni - ok. 10 mln 571 tys. zł oraz 24 miesiące gwarancji,
  2. Konsorcjum WPRD Gravel z Gdańska i WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - ok. 11 mln 221 tys. zł oraz 24 miesiące gwarancji.

Obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie miasta na ten cel - 11 mln 600 tys. zł. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty są cena (60 proc.) oraz termin udzielonej gwarancji (40 proc.)

- Obecnie dokumenty są weryfikowane pod względem formalno-prawnym. Po zweryfikowaniu ofert i wybraniu najkorzystniejszej, zostanie podpisana umowa z wybranym wykonawcą. Prace mają potrwać do grudnia 2019 r. - informuje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za tę inwestycję.

W najbliższych latach przebudowa kolejnych skrzyżowań



W planach urzędników na kolejne lata jest przebudowa kolejnych miejsc na Podwalu Przedmiejskim - na wysokości przystanków tramwajowych: Okopowa zobacz na mapie Gdańska, Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska oraz Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska, do których obecnie dostać się można jedynie zaniedbanymi przejściami podziemnymi.

[2017 r.] Przebudowa Podwala Przedmiejskiego zbyt droga. Projekt podzielony na etapy


[2014 r.] Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?



Opinie (420) 10 zablokowanych

  • (1)

    Należy też pomyśleć o ograniczeniu prędkości do 30 km i ewentualnych spowalniaczach. Słusznie że będzie ścieżka z obu stron. Dzisiaj na obecnym krótkim odcinku jest praktycznie nie użytkowana.

    • 2 0

    • bo nie ma na nią wjazdu i ma jakieś 10m

      • 0 1

  • Masakra. (2)

    Kilkaset metrów wcześniej nowe skrzyżowanie przy ul.chmielnej już daje olbrzymie korki (co odbija się już nawet na AK,kolejne tylko dwukrotnie osłabi przepustowość). Nie rozumiem konieczności robienia na siłę przejść i skrzyżowań w takich miejscach. Zwłaszcza ,że są tam tunele z których bezkolizyjnie i bezpiecznie mogą korzystać rowerzyści oraz piesi,a na chmielnej także wiele lat wszyscy kierowcy jeździli obok - ul.pszenna,i było ok. Jak jeszcze dojdą do tego przejścia koło forum i dworca to centrum będzie jednym wielkim korkiem.
    Zamiast na siłę tworzyć kolejne zbędne inwestycje zróbcie lepiej drogę koło filharmonii i hotelu sadowa oraz większość dróg bocznych w mieście bo wstyd.

    • 6 6

    • Ale juz wielu ci odpowiedzaiało,a ty nadal jak inni chwalisz sie swoja głupotą bo nie chcesz zrozumiec.

      • 1 2

    • hehe, byłeś kiedyś rowerkiem w tunelu przy chmielnej??

      po nie wydaje mi się :D

      • 0 0

  • Rozumiem że;

    To skrzyżowanie ma sens tylko w przypadku gdy to lipne skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie wówczas zlikwidowane !

    • 1 4

  • Dwie jezdnie Łąkowej

    powinny spełniać swoje podstawowe funkcje. Kazda z jezdni jednokierunkowa z parkowaniem równoległym na prawym pasie. Zamiast tego projektanci brną dalej w błąd popełniony przy przebudowie południowej części ulicy Łąkowej. Jezdnia zachodnia to parking, a wschodnia to dwukierunkowa ulica. Dlatego będziemy mieli dwustronne zaślepienie jezdni zachodniej przy skrzyżowaniu. Ani to praktyczne, ani estetyczne, w dodatku psuje symetrię pięknej Alei, którą jest cała ul. Łąkowa .

    • 2 5

  • Dla mnie patologia Gdańsk cofa się w rozwoju

    • 2 3

  • Zainteresowana tematem

    Chyba ich wszystkich słońce przyprażylo... Nie dosyć że tu zawsze korki to jeszcze przejście dowalą... Nie da się jeździć... Robią bis pas, po czym autobus 111 puszczają Łąkową... To co osobówki wyprawiają na bus pasach woła o pomstę do nieba.
    Podobnie wprowadzona zmiana organizacji ruchu przy Sucharskiego... Istny cyrk na kółkach.
    Gratuluję kolejnego oświeconego pomysłu! (Gdyby ktoś nie wyczuł, to sarkazm)

    • 1 3

  • (2)

    Zastanawiam się o co naprawdę chodzi autorowi pomysłu zmiany organizacji ruchu poprzez włączanie Łąkowej czy Chmielnej. Po co w takim razie robi się remont wiaduktu Biskupa Górka jeśli z drugiej strony ogranicza się przepływ pojazdów od strony Elbląskiej. Czyli z jednej strony poszerzamy i wpuszczamy więcej pojazdów by z drugiej strony uniemożliwić pojazdom mieszkańców pracujących w rejonie ulicy Elbląskiej swobodnego i szybkiego wyjazdu z miasta w stronę Armii Krajowej. Budowa kolejnego przejścia naziemnego jeszcze bardziej spotęguje obecny korek a tym samym zanieczyszczenie powietrza w centrum miasta. Jeśli ktoś liczy na to że zamiast jechać z okolic Łąkowej na Jasień czyli 9 km to będę jechał zapchaną Obwodnicą Południową i Obwodnicą Trójmiejską zaledwie 21 km to chyba jest naiwny.

    • 4 2

    • nikogo nie obchodzi czy będziesz stał w korku przy łąkowej czy dopiero przy okopowej (1)

      poza tym jeżeli jedziesz z łąkowej to tym bardziej skorzystasz z możliwości skrętu w lewo

      • 0 0

      • Napisałem z okolic Łąkowej więc nie skorzystam z lewoskrętu tak więc twoja opinia do mojej wypowiedzi jest żadna.

        • 0 0

  • Czas najwyższy to sposób na rozwój śródmieścia

    • 3 1

  • A tunele zostaną zasypane czy będą dalej explaotowane?

    • 2 1

  • Ja bym wymalował pasy dla pieszych wzdłuż całej ulicy

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane