• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy tramwajowe w Gdańsku za pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy

Adam Nowak
5 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii. Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii.

- Miliardy z Krajowego Programu Odbudowy powinniśmy wydać na rozbudowę sieci tramwajowej w Gdańsku - przekonuje Adam Nowak z Gdańska.



Podana przez nas kilka dni temu informacja, że do Trójmiasta popłynie kilkanaście miliardów złotych z Krajowego Programu Odbudowy zainspirowała naszego czytelnika do "rozplanowania" części tych środków.

Przekonuje on, że dzięki środkom z KPO Gdańsk zyskuje niepowtarzalną szansę, żeby nadrobić wieloletnie zaległości w rozwoju sieci tramwajowej.

Oto jego przemyślenia



Czy pieniądze z KPO zostaną rozsądnie wydane?

Inwestycje w tramwaje są jednymi z najbardziej kosztownych, jednak przynoszą wymierny efekt. Trasa na Chełm i Łostowice, której jeszcze kilkanaście lat temu nie było, stanowi dziś magistralę z Południa do centrum, którą podróżują tysiące gdańszczan każdego dnia.

Rozwój miasta nie skupia się wyłącznie na Południu. Władze zdają się zapominać, że w obrębie Dolnego Tarasu powstaje coraz więcej mieszkań i biur - większość bez sensownego dostępu do wydajnej komunikacji miejskiej.

Przykłady z Zachodu pokazują, że budowa samych linii tramwajowych (bez dróg!) przynosi świetne rezultaty w jakości rozwoju miasta, jest tańsza i zwiększa atrakcyjność transportu zbiorowego. Chciałbym więc wyciągnąć z miejskich planów kilka inwestycji w tramwaje, które powinny zostać zrealizowane "na wczoraj".

Aby skrócić czas potrzebny na osobne przygotowanie dokumentacji, można wykorzystać formułę "projektuj i buduj", gdzie miejskie jednostki przedstawiłyby wstępne wytyczne dla każdej z tras, a wykonawca na bieżąco by je realizował.

Skoro opisane poniżej połączenia znajdują się w miejskich dokumentach, oznacza to, że jednostki mają już dla nich przygotowane założenia i byłyby gotowe podjąć współpracę z wykonawcą.

Linia Bażyńskiego - KołobrzeskaMapka



O budowie tej trasy mówiło się wiele w kontekście dowozu pracowników Olivia Business CentreAlchemii. Co prawda pandemia nieco zmieniła tryb pracy w biurach, ale ruch w większości wróci.

Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia. Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia.
Trzeba wyjść naprzeciw potrzebom i nie dopuścić do ponownego wzmożenia ruchu samochodowego na Grunwaldzkiej.

Poza tym zwyczajnie brakuje szybkiego połączenia komunikacją miejską Oliwy i Przymorza. Przejazd na około przez Żabiankę trwa zbyt długo. Wiemy też, jak bardzo obleganym ciągiem samochodowym jest Kołobrzeska, nie ma dnia powszedniego bez korka na tej ulicy.

Budowa linii tramwajowej z towarzyszącą ścieżką rowerową poprawiłaby przyjazność tego rejonu miasta i zapewniłaby wygodną alternatywę dla samochodów.

Tramwaj przez Obrońców Wybrzeża - Czarny Dwór Mapka



Obrońców Wybrzeża na Przymorzu jest najgęściej zaludnioną ulicą w Gdańsku. Oprócz słynnego falowca mamy tam tysiące nowych mieszkań i potężny generator ruchu w postaci Galerii Przymorze.

Bardzo duże obłożenie autobusów linii 148, zarówno przez mieszkańców dojeżdżających do tramwaju, jak i przez osoby dojeżdżające z Brzeźna i Nowego Portu na rynek na Przymorzu, tylko potwierdza trafność tej idei.

Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera. Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera.
Autobusy na Czarnym Dworze stoją w wielkich korkach, a realizacja tramwaju znacząco poprawiłaby szybkość komunikacji miejskiej względem samochodów w tym rejonie.

Połączenie Wrzeszcz PKP - Kościuszki (Żołnierzy Wyklętych)Mapka



Dziwnym jest, że jeden z największych dworców w Gdańsku nie ma połączenia tramwajowego. Linia w śladzie ul. Klonowej, a dalej przez Kościuszki lub Żołnierzy Wyklętych do Rzeczypospolitej to kolejne ważne połączenie poprzeczne, które zapewniłoby dojazd między Przymorzem, Zaspą, stacją Wrzeszcz PKP i samym Wrzeszczem.

Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących. Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących.
Obecnie trzeba się wlec autobusem przez wielkie korki - tramwaj mógłby je ominąć i być szybszym.

Trasa Płażyńskiego - Letnica - Amber ExpoMapka



Jednym z najsilniej rozwijających się rejonów miasta jest Letnica. Powstało tam kilka tysięcy nowych mieszkań, w planach są kolejne oraz nowe biura.

Komunikacja miejska w tej dzielnicy praktycznie nie istnieje.

Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku. Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku.
Przyspieszenie budowy linii tramwajowej, łączącej al. Hallera (wylot z Czarnego Dworu), przez nowe osiedla w Letnicy, koło stadionuAmber Expo, nie tylko uatrakcyjniłoby dojazd dla mieszkańców nowych osiedli w każdy rejon miasta, ale i wspomogłoby dowóz kibiców na mecze na stadion.

Władze miasta mówiły o tej trasie na konferencji jako o zastąpieniu SKM do Nowego Portu - czas na realizację, bo wykluczenie transportowe Letnicy tylko zachęca do podróży samochodem i zwiększania korków!

Z Lawendowego Wzgórza do JaworzniakówMapka



Z obecnej krańcówki na Lawendowym Wzgórzu do pętli autobusowej na Jaworzniaków brakuje zaledwie jednego kilometra. Budowa tego krótkiego odcinka linii tramwajowej pozwoliłaby na obsługę kolejnego dużego pasma mieszkań na Południu oraz przyspieszyłaby dojazd do centrum (przez Nową Warszawską) i na Morenę.

Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków. Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków.
Docelowo z trasą GPW stałaby się magistralnym połączeniem między Południem, Moreną a Wrzeszczem.

Priorytety to priorytet!



Oczywiście wszystko to musi być połączone z realnym przyspieszeniem jazdy tramwajem, czyli wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach i podwójnymi przystankami. Przydałby się też dodatkowy tor do zjazdów w prawo na Hucisku, aby wyeliminować zatory.

Żeby tramwaj mógł być sprawny, tani i atrakcyjny, musi być szybki. Obecnie gdańskie tramwaje są zaprzeczeniem szybkości, szybciej jedzie się rowerem. Powolna komunikacja zawsze będzie droga w utrzymaniu, bo potrzeba więcej autobusów i tramwajów, a i pasażerów korzysta z niej mniej.

Konieczna zmiana podejścia urbanistycznego



Niech władze miasta wreszcie zrozumieją, że nie da się rozładować korków, budując kolejne pasy. To robiła Ameryka w połowie XX wieku - rozpruwała miasta wielopasmowymi autostradami.

I co? Miasta zaczęły się wyludniać, bo kto chciał mieszkać nad rurami wydechowymi samochodów.

Od kilkunastu lat w Ameryce następują powroty tramwajów na ulice, władze inwestują w nie niebotyczne kwoty. Dlaczego? Bo nauczyły się własnym doświadczeniem, że to się zwróci i kolejne pokolenia za to podziękują.

To samo we Francji. Kolejne miasta na całym świecie powiększają swoje sieci tramwajowe o dziesiątki lub setki kilometrów torów, a nawet budują nowe systemy od zera!

A co w Gdańsku? Wielkim sukcesem nazywamy otwarcie ledwo 3-kilometrowej trasy na al. Adamowicza, po której tramwaj porusza się tempem spacerowym. W miejskich dokumentach wciąż są plany wyburzeń zwartej zabudowy i budowa szerokich autostrad przez miasto, czego dowód stanowi ostatnia dyskusja o kamienicach przy ul. Do Studzienki.

Potrzebujemy generalnej i zdecydowanej zmiany w myśleniu urbanistycznym, bo obecna polityka przestrzenno-komunikacyjna doprowadzi to miasto do katastrofy - wyburzymy wszystko, co cenne, i będziemy stać w wielogodzinnych korkach.

Apel do władz Gdańska



Niech władze Gdańska zrozumieją, że tkwimy w transportowym zastoju od kilkudziesięciu lat. Szybkie trasy bezkolizyjnego tramwaju i kolej to jedyne możliwości na poprawę jakości poruszania się po mieście.

Trasy, które opisałem, powinny powstać "na wczoraj", a władze i niektóre jednostki miejskie wciąż chcą wpuszczać kolejne pasy tysięcy samochodów, zatruwających spalinami mieszkańców naszego pięknego Gdańska.

Nie idźmy tą drogą! Skończmy definitywnie z jednoznaczną faworyzacją samochodów, ale jednocześnie pokażmy, że komunikacja miejska potrafi być dobra, szybka, wydajna i tania!

Dajmy ludziom alternatywę, bo bez pilnych inwestycji w linie tramwajowe udusimy się w samochodowym smogu. Duży zastrzyk pieniędzy z KPO jest do tego niepowtarzalną szansą, bo możemy je wydać na kilka tras jednocześnie i zrewolucjonizować jakość transportu zbiorowego w Gdańsku.

Proszę, nie zmarnujmy tego!
Adam Nowak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (471) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Ok, pod rozwagę. A co innego mamy do wyboru?

    • 9 0

    • Ja wam wskażu

      Sznur i do lasu

      • 0 0

    • Autbusy elektryczne, a może i trolejbusy. Tramwaje to zawalidrogi, w przypadku awarii stoi pół miasta. Tory zamieniać na buspasy i powoli wycofywać się z tramwajów. Jeśli transport szynowy, to tylko metro lub jego zamiennik u nas, czyli SKM.

      • 0 0

  • Myślał indyk o niedzieli a w sobotę Jarek zmieni zdanie?

    Pomarzyć piękna sprawa

    • 22 7

  • (2)

    No w sumie tramwaj z letniewa na przymorze to ambitny projekt. Przyda się, bo jak na razie przejazd z Brzeźna na Przymorze to nie raz droga przez mękę, a będzie jeszcze gorzej, bo wokół parku Reagana stawia się nowe bloki pod booking, co wytworzy w tamtym rejonie dodatkowy ruch pato-turystyczny:)

    • 41 12

    • (1)

      i jak bylo z tym 25cm naganiaczem?

      • 3 1

      • Obijał się o ścianki

        • 0 0

  • Tramwaj to przeżytek (1)

    Pora przestawić duże miasta na autobusy elektryczne i metro/kolej aglomeracyjną

    • 22 26

    • Taa

      Autobusy stoją w korkach, tramwaje nie. Wystarczy pojeździć po Gdyni i tęskni się za tramwajami.

      • 3 0

  • hahaha kaczyna wam do tramwaj.....

    • 13 6

  • (1)

    Chyba na PKM na poludnie, lepszej okazji nie ma na poprawe komunikacji w Gdansku...

    • 37 2

    • Taa, pociagi co godzine i marszalek wiecznie placzacy ze on chcialby ale niedasie.

      • 6 4

  • Opinia wyróżniona

    Komunikacja na południe potrzebna!!! (59)

    Nie ma czym dojechać na południe gdzie mieszkają ludzi, a tutaj proponuje się kolejne tramwaje na Przymorzu??? W oliwie? Dla jednych wszystko dla drugich nic? Przepraszam, moje podatki też na to idą. Nie wszyscy mieszkają na Przymorzu i pracują w OBC.

    • 272 140

    • (13)

      "Dla jednych wszystko dla drugich nic". Na przykład nowe drogi, które buduje się nie w dzielnicach południowych a głównie na Przymorzu, prawda?

      • 45 17

      • Tak, dolny taras przeszedł swoją turę "wszystkiego dla was" i ma znośną komunikację. (12)

        Pora teraz na dzielnice które jeszcze się jej nie doczekały. W końcu na Południu mieszka 1/3 Gdańszczan.

        • 44 36

        • (6)

          przejedź się tymi ulicami na których zawieszenie kwiczy to zmienisz zdanie - Rzeczypospolitej, Kołobrzeska, Pomorska są w tragicznym stanie!

          • 22 6

          • Porównujesz lekko dziurawy dwupasmowy asfalt z drogami z płyt, a i nierzadko szutrowymi? (2)

            Komuś się w d*pie poprzewracało :)

            • 24 15

            • Wiadukt na Armii Krajowej

              • 12 2

            • Zjedz Snickersa

              Bo nie jesteś sobą!

              • 2 4

          • "przejedź się tymi ulicami" (2)

            Otóż to - przejedź się - czyli w Twojej części miasta drogi są. Lepsze czy gorsze ale jednak są. Na Południu niestety nie bardzo jest się po czym przejechać. I z góry proszę nie wyjeżdżać z tekstami typu "widziały gały co brały". W tej części miasta są kilkunastoletnie zaniedbania - i z pewnością nie jest to wina mieszkańców tylko Pawła A. oraz "dziedziczki jego testamentu".

            • 22 5

            • Odwalcie się od Przymorza (1)

              To nie trzebalo kupować mieszkania na tzw. Południu tylko na Przymorzu. Kupujecie tam tańsze mieszkania niż na Dolnym Tarasie, więc liczcie się z tym, że gdzie są tańsze mieszkania to jest gorsza infrastruktura i komunikacja miejska.

              • 5 4

              • Jeśli to teren Gdańska to nie należy dzielić go na lepszy i gorszy. Południe tak samo trzeba dofinansować jak Przymorze.

                • 2 0

        • Przecież to jest jakieś zakłamywanie rzeczywistości

          Od lat budujemy głównie połaczenia na górny taras.

          • 14 3

        • O rodzielaniu kasy nie bedzie decydowal samorząd tylko centrala kolesi w Warszafce wiec spokojnie ta cala kasa z (3)

          Planu Odbudowy pojdzie na konkursy i granty tak ustawione by z nich skorzystali jedynie kolesie, Obajtki, Misiewicze, Szumowskie i tysiace swoich i beda to na ogół projekty w doradztwo, consulting, marketing (bo znich mozna najwiecej dfraudowac i ma sie koszty wlasne tylko na papierze) - a nie realne i namacalne inwestycje w infrastrukturę. No moze dla przykladu sypna z 1 czy 2 duze ogolnopolskie srednip przydatne w stylu przekopu by podkreslic gigantomanię.

          • 7 5

          • Dobrze jesteś

            Poinformowany o możliwości deufradacji środków finansowych. PO to lubi..

            • 1 1

          • Zjedz snikersa

            Gdyby nie Morawiecki nic by nie było
            Pamiętasz JVRostowski piniedzy nima i nie bedzie chcesz powrotu

            • 0 0

          • Poza tym gdzie pracuje

            Taki koleś Michał T syn króla Europy

            • 0 0

    • na południu mieszkają najbiedniejsi mieszkańcy gdańska (2)

      szkoda tam inwestować

      • 27 54

      • Ojoj, boli że ktoś nie musi codziennie walczyć z sąsiadami o parking? (1)

        A teraz jeszcze złoczyńcy zrobili zdalną pracę i głupie słoiki nie chcą stać w korkach...

        Dobrze że remont Szadółek jeszcze trwa, to chociaż tym możesz się pocieszyć :)

        • 25 12

        • Pd dzielnice sprawily ze miasto rozlało się, wszedzie daleko, komunikacja rozrzedzona, tak sie niczy tkanke miejską

          • 3 7

    • Nowa Świętokrzyska, droga widmo dla podatników Południa (18)

      Ja się pytam jak można tyle lat nie realizować celu inwestycyjnego jakim ma być Nowa Świętokrzyska ? Jak można było wydać zezwolenia na budowę dla Robyga i innych deweloperów skoro układ drogowy już przed wybudowaniem osiedli już nie był wydolny ? Czy nie był przeprowadzony audyt, który by wskazywał, że układ drogowy w postaci ulicy Świętokrzyskiej jest przeciążony lub będzie mocno przeciążony w przypadku pojawienia się dodatkowego ruchu drogowego ? Poza tym właściciele działek są zakładnikiem specustawy pod drogę, której się nie realizuje ? Dziki Zachód a nie zrównoważony rozwój miasta, tyle mam do powiedzenia.

      • 67 4

      • absolutnie nie - potrzebna. jako mieszkaniec nie chce zachecac osciennych wiosenk do przyjadu szeroka droga (7)

        • 6 31

        • (6)

          Kto by tu chciał przyjeżdżać. W Gdańsku sama patolnia a prawdziwe biznesy przenoszą się do miejscowości ościennych.

          • 5 9

          • Nie wiem kto by chciał. (4)

            Wiem za to jakie są korki na wjazdach z ościennych miejscowości, więc chyba ktoś jednak chce.

            • 5 1

            • (1)

              Wyjrzyj przez okno i zobacz jakie auta maja tablice. To dzieci bambrów co nie chcą mieszkać na wsi przeprowadzają się do naszych blokowisk a że są od małego przyzwyczajeni do poruszania się samochodem więc jeżdżą z pod bloku do biedry 300 metrów dalej. Stanowiska pracy są lepsze poza miastem ale chodzi o szyk. Sąsiadka mówi ooo to nasza Juleczka przyjechała w odwiedziny do rodziców z wielkiego miasta.

              • 8 4

              • Przejdź się po trawniku pod blokiem.

                Jakimś cudem same GD zaparkowane jak ostatnie kołki...

                • 4 2

            • (1)

              To są mieszkańcy Gdańska co się przeprowadzili do ościennych miejscowości a praca została w Gdańsku - proste.

              • 10 1

              • Sprzedali swoje 27 metrowe norki w falowcu na dom z ogrodem i teraz są efekty.

                • 7 4

          • Dokładnie mniejsze ogólne opłaty.

            • 4 0

      • (5)

        Komu możesz podziękować? Adamowiczowi, Duluxie, proste odpowiedzi na Twoje pytania.

        • 13 5

        • A może rządowi PiS za lex developer? (4)

          Czy nagle za krajową politykę odpowiada prezydent miasta?

          • 20 6

          • (2)

            za to że rozdają pozwolenia dla deweloperów, gdzie tylko chcą, odpowiada PIS? Idź do szkoły, bo większych bzdur nie czytałem.

            • 7 5

            • Dokładnie tak. (1)

              Samorząd ma wykonywać ustawę, a nie mieszać się do polityki.
              Toć to główny przekaz trolli.

              A jak się okazuje że wykonując ustawę napisaną przez PiS robią ludziom źle, to już ich wina, bo mieli się pchać do polityki i ją znieść?

              Jak zwykle poziomy hipokryzji wyższe niż inflacja za PiS...

              • 4 6

              • Piniedzy nie ma i nie bedzie

                Pamiętasz pelowcu a teraz są

                • 0 0

          • Gdansk to nie krajowa polityka

            Tylko samorządowa niejakie Dulkiewicz z PO

            • 1 0

      • audyt był przeprowadzony i stwierdzono, że nie będzie miało wpływu na ruch drogowy dodatkowe osiedla. (2)

        nie wiem czy nawet na trójmiasto o tym nie pisali.

        • 3 0

        • ciekawe ile miasto z prezidento posmarowali za taki audyt

          • 6 0

        • Twórcą tego audytu powinno się chyba zająć CBA

          Zleceniodawcami także.

          • 1 0

      • deweloperka według władz miasta zaczął Adamowicz kontynuuje Dulkiewicz pod hasłem pozwalajmy gdzie się da budować!

        • 8 2

    • Mieszkańcy Przymorza zazdroszczą takim dzielnicom jak np. Orunia porządnego transportu autobusowego (3)

      Styczeń, 7 rano, przystanek na Przymorzu - tramwaje nie jadą bo awaria, idziesz 15 minut na SKM - spóźniona 15 minut. Jedno i drugie nawet jak podjedzie to zimno w środku bo ogrzewanie prawie nie działa. W tym samym czasie na Trakcie Św Wojciecha - regularnie kursujące autobusy do centrum, ciepło w środku, spóźnienia poniżej 10 minut, z resztą jak nie jedzie jeden to pojawi się inny. Do tego ich średnia prędkość jazdy, nawet w korku, jest większa niż tego tramwaju z Przymorza co stoi na każdym czerwonym oraz ma z 5 niepotrzebnych przystanków po drodze z których nikt nie korzysta.

      • 11 4

      • To prawda, Przymorze nie jest tak świetnie skomunikowane za jakie uchodzi

        • 13 1

      • Dlatego powinno sie je zastapic autobusami bez emisynymi a torowiska buspasami (1)

        ciągłe awarie tego złomu i jeden blokuje cała linie!

        • 1 8

        • Gdzie te awarie?

          Awarie są jak samochód wjedzie w tramwaj. Dziwne tylko że za opóźnienia nie płacą kierowcy, może by się zastanowili czy może jednak nie warto czasem wziąć do ręki kodeksu drogowego...

          • 3 0

    • Tramwaj to to przykład totalnej głupoty ci co je proponuja kompletnie muzgu nie posiadaja. (5)

      Koszty linii tramwajowej sa 4 razy wyższe niż bus-pasa identycznie ze wszysztkim i ta koszmarna trakcja która tylko same problemy powoduje i wygląda koszmarnie.A tym bardziej tej ogromny hałas .Dlatego nikt z mieszkańców ich nie chce.W Planie powinny być tylko nowoczesne rozwiązanie jak autobusy bezemizyjne a nie przestarzała coraz bardziej kosztowna epoka z PRLu.

      • 5 10

      • Muzgu

        • 8 0

      • Mów za siebie.

        Nikt poza paroma mieszkańcami Bohaterów Getta nie ma nic do tramwajów.

        A już na pewno alternatywą nie są buspasy.

        • 8 0

      • Ma rację

        Za te pieniądze możnaby zbudować drogi z buspasami.

        • 0 4

      • Dobrze, że ty masz muzg

        • 3 0

      • Koszty budowy SKM jeszcze większe więc należy zrezygnować z jego budowy na Południe. W zamian wystarczą dwie linie tramwajowe i problem zniknie

        • 0 1

    • Pozbieraj sloikow niech sie najpierw zamelduja w miescie

      • 1 1

    • Z całym szacunkiem (7)

      Ale wszyscy zrzucamy się na infrastrukturę na południu a w centrum stare chodniki i dziurawe drogi. Budowa infrastruktury dla rozlewających się bez ładu i składu dzielnic to jest największy koszt jaki ponosi miasto więc podatki mieszkańców starych dzielnic w większości idą na nowe dzielnice, nie odwrotnie. Tworzenie zapotrzebowania na mieszkania w szczerym polu (bo większe, bo taniej) i domaganie się olbrzymich inwestycji za wspólne pieniądze pozbawione jest logiki.

      • 13 12

      • Taka kolej rzeczy.

        Na Wasze chodniki zrzucili się mieszkańcy Wrzeszcza i Śródmieścia, a mieszkańcy Południa zrzucą się na chodniki gdzieś jeszcze dalej.

        Straszna jest mentalność "ja już mam, więc wystarczy".

        • 13 6

      • Zastanów się nad sensem swoich opinii (4)

        Budowa osiedli na południu odbywa się na podstawie planów zagospodarowania, które tworzy miasto. Jeśli miasto planuje, że wyda zezwolenia na budowę tysięcy mieszkań w tym rejonie a nie buduje infrastruktury drogowej to znaczy, że coś z zarządcami tego miasta jest nie w porządku. Gdańszczanie powinni się nad tym zastanowić i nie głosować na nieudaczników. Jest jednak inaczej, nie widzą związku ich codziennego stania w korkach z faktem, iż zostali skazani na to przez wybranych przez nich samych radnych i p. Dulkiewicz. Ich wizja miasta, tłumacząca własną nieudolność to gdańszczanie wesoło spakowani w komunikacji publicznej jadący na sfinansowaną przez miasto z naszych podatków paradę równości i pokaz studentów na szczudłach, a nie wizja nowoczesnego miasta.

        • 6 2

        • Masz rację, tylko jaką mamy alternatywę? (3)

          Kacper - młody szczyl bez własnego zaplecza politycznego, który nie zrobi nic bez błogosławieństwa swego mentora z Nowogrodzkiej, czy nawiedzony Braun?

          • 8 2

          • Piss po sld -Oni wszyscy już rządzili (1)

            więc osobiście wolałbym dać szansę komuś nowemu. Myślę, że na południu drogi nigdy nie powstaną. Od upadku PRL minęło ponad 30 lat i już wtedy plany zabudowy południa były gotowe, sam je widziałem. Mimo upływu tyłu lat niewiele zbudowano, obecne władze nawet nie planują budowy dróg w tym rejonie.

            • 1 0

            • Komuś nowemu

              Owszem ale nie może to być żaden oszołom, jakiś byle Dyzma albo marionetka sterowana przez nie wiadomo kogo. Jeśli podasz przykład sensownej kandydatury, to chętnie ją rozważę. Ja takowej niestety nie widzę.

              • 0 1

          • Był młody Wałesa, nowa miotła bez zmieniania opcji politycznej. Może zrobiłby porządek z zasiedziałymi urzędnikami w magistracie, którzy , jeśli chodzi o komunikację to nie umieją mysleć

            • 0 0

      • To miasto planuje

        To miasto planuje zabudowę na południu, w planie zagospodarowania przestrzennego. Wydaje zezwolenia na budowę tysięcy mieszkań a potem nie buduje infrastruktury. Potem mieszkańcy głosują na tych samych. A oni dalej nie budują. Więc mieszkańcy stoję w korkach i do tej pory nie kojarzą.

        • 5 0

    • No nie przesadzajmy (2)

      Ostatnio zbudowane trasy to:
      - Chełm (dość dawno)
      - Havla,
      - Migowo/Brętowo
      - Adamowicza,
      - teraz powstaje Nowa Warszawska.
      No i przygotowujemy się do SKM na Południe.
      Jakoś nie widzę tu dominacji Przymorza nad Południem ;-)

      • 14 4

      • Odpal sobie teraz mapkę tras tramwajowych.

        Z Przymorza możesz pięknie podjechać do dowolnego miejsca na dolnym tarasie tramwajem.

        Z Chełmu, czy z Adamowicza masz krajoznawczą trasę, nadkładającą 100% odległości.

        Po prostu chwilę zajmie wyrównanie 50 lat rozwijania tylko jednej części miasta.

        • 8 5

      • SKM na Południe :))))

        20 lat przygotowywaliśmy się do budowy Nowej Świętokrzyskiej, a teraz kolejne 30 będziemy się przygotowywać do budowy SKM. Chyba tylko stos płonących opon przed oknem prezydentki może zmienić tę sytuację.

        • 10 0

    • To sie przeprowadz

      • 0 2

  • Tramwaj po gdansku czyli: kilometrowe pasy zieleni miedzy torowiskiem a jezdniami, niezsynchronizowana sygnalizacja dla tramwajow co przystanek, brak zielonych torowisk. Normalnie bym sie cieszyl ale wiem, ze jak wezmie sie za to BRG plus kompletny brak nadzoru inwestorskiego, to dostaniemy kolejne linie - ciagnace sie zolwim tempem po miescie.

    • 41 1

  • samo wyp.. miliardów w budowlanke jest niemadre

    O reszcie szkod gadac.

    • 7 2

  • To bardzo zły pomysł. (9)

    Z tych wszystkich linii jedynie trasa Grunwaldzka - Kościuszki ma sens. Budowa pozostałych tras skomplikuje poruszanie się po Gdańsku. Niestety, ale nie jest tak, że jak pojawia się nowy środek transportu, to jest on uzupełnieniem połączeń już istniejących. Wybudowanie dodatkowych torowisk sprawi, że będzie mniej kursów autobusów. W 2015 roku przeprowadziłem się z Przymorza na Piecki-Migowo (okolice Myśliwskiej). Jak zbudowano linię tramwajową, to miasto obcięło kursy linii 127 i prawie zlikwidowało 129. Tyle tylko, że do przystanku, na których zatrzymują się te autobusy mam 200 m, natomiast do najbliższego przystanku tramwajowego mam 700 m i aby skorzystać z alternatywy w postaci tramwaju i dojechać do Wrzeszcza, musiałbym jechać przez centrum Gdańska... Tak więc budowa linii na Przymorzu spowoduje pewnie likwidację linii 199. Co zaś się tyczy samej inwestycji - nie wiem czy w ogóle opłaca się budować te torowiska. Miasto już teraz testuje autobus elektryczny, który porusza się ciszej niż tramwaj. Poza tym Gdańsk czerpie dochody z turystki. Te pieniądze z odbudowy powinny być przeznaczone właśnie na turystykę - czyli chociażby jakiś aquapark, którego w Gdańsku nie ma.

    • 27 26

    • Przecież właśnie o to chodzi, żeby były tramwaje zamiast autobusów a uzupełnienie sieci spowoduje, że statystycznie do przystanku będzie bliżej...

      • 1 7

    • Tak jest (3)

      Tak jest. Odkąd jest tramwaj na Morenie to ciężko dojechać do Wrzeszcza. 127 jeździ co 20 minut. I żaden autobus z Moreny nie dojeżdża bezpośrednio do dworca. Nie mówię o 162 i 262 bo on ledwo zahacza o Morenę i jak ktoś mieszka w okolicy Bulońskiej lub Myśliwskiej to na nic mu taki 162. A tramwajem przez Gdańsk do Wrzeszcza to jakieś pół godziny.

      • 9 0

      • (1)

        To ZTM dalej nie przywrocil 129? Przeciez swego czasu to byla podstawowa linia na Pieckach-Migowie. Mozna bylo w 20 minut byc we Wrzeszczu.

        • 5 0

        • praktycznie nie ma 129

          od dawna nie ma 142...
          115 zamieniony na linię turystyczną, zwiedzającą zakamarki Dębinek i Aniołków
          Podobnie 199...
          Zastępuje się dobrze i celowo skonstruowane połączenia wariantami mającymi udowodnić założenie o... No właśnie, co mające udowodnić?
          Chyba jedynie na zasadzie podstaw manipulacji - stworzyć problemy i proponować rozwiązania. Zdesperowani ludzie będą się godzić, nie zwracając uwagi, że źródła problemów są w interesach radnych i urzędników (tramwaj na Powstańców Getta, tunele na Wileńskiej, estakady tramwajowe w Brętowie)...

          • 4 0

      • Z moreny do wrzeszcza można dojechać w jakieś 10 min dzięki PKM

        • 0 0

    • Gdańsk czerpie dochody z turystki (1)

      Raczej czerpał, bo obecnie...

      • 1 1

      • i raczej nie Gdańsk

        bo większość ludzi i pieniędzy przy tym się kręcących, tutejsza nie jest.

        • 1 0

    • Bardzo rozsądny głos. (1)

      Czas myśleć o likwidacji tramwajów i przejściu na jakiś rozsądny transport typu autobus elektryczny lub choćby trolejbus, którego trasę można łatwo modyfikować w przypadku awarii lub utrudnień. Autobus pojedzie niemal każdą drogą, a tramwajowi trasy nie zmienisz bez miliardowych inwestycji. Tramwaje są powolne i drogie. Nie można zrobić tramwaju ekspresowego (pokonującego bezpośrednio np. trasę z dzielnicy do dzielnicy), bo nie wyprzedzi przecież tych "wycieczkowych", stających na każdym przystanku. Co z tego, że jest tramwaj z południa, skoro sam przejazd do Przymorza trwa 50min. Do tego jeszcze trzeba dojść do tramwaju (dla mnie np. 20min), więc wychodzi na to na bezużyteczne rozwiązanie.
      Kolega z Kiełpina opowiadał, że podobnie, jak na Morenie, autobus przycięto do Emaus, więc ludziom taka przesiadka na tramwaj przestała się opłacać i przesiedli się do samochodów.

      • 1 2

      • Powiedz to Wilnianom którzy mieszkają w tak samo dużym mieście, a nie mają nawet namiastki miejskego transportu szynowego bo wszystkie linie kolejowe przebiegające przez Wilno są skupione na południu miasta, czyli generalnie na odludziu (poza dworcem kolejowym) kiedy największe osiedla są na północy (Fabianiszki, Santaryszki, Żyrmuny)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane