• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy tramwajowe w Gdańsku za pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy

Adam Nowak
5 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii. Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii.

- Miliardy z Krajowego Programu Odbudowy powinniśmy wydać na rozbudowę sieci tramwajowej w Gdańsku - przekonuje Adam Nowak z Gdańska.



Podana przez nas kilka dni temu informacja, że do Trójmiasta popłynie kilkanaście miliardów złotych z Krajowego Programu Odbudowy zainspirowała naszego czytelnika do "rozplanowania" części tych środków.

Przekonuje on, że dzięki środkom z KPO Gdańsk zyskuje niepowtarzalną szansę, żeby nadrobić wieloletnie zaległości w rozwoju sieci tramwajowej.

Oto jego przemyślenia



Czy pieniądze z KPO zostaną rozsądnie wydane?

Inwestycje w tramwaje są jednymi z najbardziej kosztownych, jednak przynoszą wymierny efekt. Trasa na Chełm i Łostowice, której jeszcze kilkanaście lat temu nie było, stanowi dziś magistralę z Południa do centrum, którą podróżują tysiące gdańszczan każdego dnia.

Rozwój miasta nie skupia się wyłącznie na Południu. Władze zdają się zapominać, że w obrębie Dolnego Tarasu powstaje coraz więcej mieszkań i biur - większość bez sensownego dostępu do wydajnej komunikacji miejskiej.

Przykłady z Zachodu pokazują, że budowa samych linii tramwajowych (bez dróg!) przynosi świetne rezultaty w jakości rozwoju miasta, jest tańsza i zwiększa atrakcyjność transportu zbiorowego. Chciałbym więc wyciągnąć z miejskich planów kilka inwestycji w tramwaje, które powinny zostać zrealizowane "na wczoraj".

Aby skrócić czas potrzebny na osobne przygotowanie dokumentacji, można wykorzystać formułę "projektuj i buduj", gdzie miejskie jednostki przedstawiłyby wstępne wytyczne dla każdej z tras, a wykonawca na bieżąco by je realizował.

Skoro opisane poniżej połączenia znajdują się w miejskich dokumentach, oznacza to, że jednostki mają już dla nich przygotowane założenia i byłyby gotowe podjąć współpracę z wykonawcą.

Linia Bażyńskiego - KołobrzeskaMapka



O budowie tej trasy mówiło się wiele w kontekście dowozu pracowników Olivia Business CentreAlchemii. Co prawda pandemia nieco zmieniła tryb pracy w biurach, ale ruch w większości wróci.

Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia. Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia.
Trzeba wyjść naprzeciw potrzebom i nie dopuścić do ponownego wzmożenia ruchu samochodowego na Grunwaldzkiej.

Poza tym zwyczajnie brakuje szybkiego połączenia komunikacją miejską Oliwy i Przymorza. Przejazd na około przez Żabiankę trwa zbyt długo. Wiemy też, jak bardzo obleganym ciągiem samochodowym jest Kołobrzeska, nie ma dnia powszedniego bez korka na tej ulicy.

Budowa linii tramwajowej z towarzyszącą ścieżką rowerową poprawiłaby przyjazność tego rejonu miasta i zapewniłaby wygodną alternatywę dla samochodów.

Tramwaj przez Obrońców Wybrzeża - Czarny Dwór Mapka



Obrońców Wybrzeża na Przymorzu jest najgęściej zaludnioną ulicą w Gdańsku. Oprócz słynnego falowca mamy tam tysiące nowych mieszkań i potężny generator ruchu w postaci Galerii Przymorze.

Bardzo duże obłożenie autobusów linii 148, zarówno przez mieszkańców dojeżdżających do tramwaju, jak i przez osoby dojeżdżające z Brzeźna i Nowego Portu na rynek na Przymorzu, tylko potwierdza trafność tej idei.

Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera. Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera.
Autobusy na Czarnym Dworze stoją w wielkich korkach, a realizacja tramwaju znacząco poprawiłaby szybkość komunikacji miejskiej względem samochodów w tym rejonie.

Połączenie Wrzeszcz PKP - Kościuszki (Żołnierzy Wyklętych)Mapka



Dziwnym jest, że jeden z największych dworców w Gdańsku nie ma połączenia tramwajowego. Linia w śladzie ul. Klonowej, a dalej przez Kościuszki lub Żołnierzy Wyklętych do Rzeczypospolitej to kolejne ważne połączenie poprzeczne, które zapewniłoby dojazd między Przymorzem, Zaspą, stacją Wrzeszcz PKP i samym Wrzeszczem.

Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących. Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących.
Obecnie trzeba się wlec autobusem przez wielkie korki - tramwaj mógłby je ominąć i być szybszym.

Trasa Płażyńskiego - Letnica - Amber ExpoMapka



Jednym z najsilniej rozwijających się rejonów miasta jest Letnica. Powstało tam kilka tysięcy nowych mieszkań, w planach są kolejne oraz nowe biura.

Komunikacja miejska w tej dzielnicy praktycznie nie istnieje.

Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku. Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku.
Przyspieszenie budowy linii tramwajowej, łączącej al. Hallera (wylot z Czarnego Dworu), przez nowe osiedla w Letnicy, koło stadionuAmber Expo, nie tylko uatrakcyjniłoby dojazd dla mieszkańców nowych osiedli w każdy rejon miasta, ale i wspomogłoby dowóz kibiców na mecze na stadion.

Władze miasta mówiły o tej trasie na konferencji jako o zastąpieniu SKM do Nowego Portu - czas na realizację, bo wykluczenie transportowe Letnicy tylko zachęca do podróży samochodem i zwiększania korków!

Z Lawendowego Wzgórza do JaworzniakówMapka



Z obecnej krańcówki na Lawendowym Wzgórzu do pętli autobusowej na Jaworzniaków brakuje zaledwie jednego kilometra. Budowa tego krótkiego odcinka linii tramwajowej pozwoliłaby na obsługę kolejnego dużego pasma mieszkań na Południu oraz przyspieszyłaby dojazd do centrum (przez Nową Warszawską) i na Morenę.

Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków. Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków.
Docelowo z trasą GPW stałaby się magistralnym połączeniem między Południem, Moreną a Wrzeszczem.

Priorytety to priorytet!



Oczywiście wszystko to musi być połączone z realnym przyspieszeniem jazdy tramwajem, czyli wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach i podwójnymi przystankami. Przydałby się też dodatkowy tor do zjazdów w prawo na Hucisku, aby wyeliminować zatory.

Żeby tramwaj mógł być sprawny, tani i atrakcyjny, musi być szybki. Obecnie gdańskie tramwaje są zaprzeczeniem szybkości, szybciej jedzie się rowerem. Powolna komunikacja zawsze będzie droga w utrzymaniu, bo potrzeba więcej autobusów i tramwajów, a i pasażerów korzysta z niej mniej.

Konieczna zmiana podejścia urbanistycznego



Niech władze miasta wreszcie zrozumieją, że nie da się rozładować korków, budując kolejne pasy. To robiła Ameryka w połowie XX wieku - rozpruwała miasta wielopasmowymi autostradami.

I co? Miasta zaczęły się wyludniać, bo kto chciał mieszkać nad rurami wydechowymi samochodów.

Od kilkunastu lat w Ameryce następują powroty tramwajów na ulice, władze inwestują w nie niebotyczne kwoty. Dlaczego? Bo nauczyły się własnym doświadczeniem, że to się zwróci i kolejne pokolenia za to podziękują.

To samo we Francji. Kolejne miasta na całym świecie powiększają swoje sieci tramwajowe o dziesiątki lub setki kilometrów torów, a nawet budują nowe systemy od zera!

A co w Gdańsku? Wielkim sukcesem nazywamy otwarcie ledwo 3-kilometrowej trasy na al. Adamowicza, po której tramwaj porusza się tempem spacerowym. W miejskich dokumentach wciąż są plany wyburzeń zwartej zabudowy i budowa szerokich autostrad przez miasto, czego dowód stanowi ostatnia dyskusja o kamienicach przy ul. Do Studzienki.

Potrzebujemy generalnej i zdecydowanej zmiany w myśleniu urbanistycznym, bo obecna polityka przestrzenno-komunikacyjna doprowadzi to miasto do katastrofy - wyburzymy wszystko, co cenne, i będziemy stać w wielogodzinnych korkach.

Apel do władz Gdańska



Niech władze Gdańska zrozumieją, że tkwimy w transportowym zastoju od kilkudziesięciu lat. Szybkie trasy bezkolizyjnego tramwaju i kolej to jedyne możliwości na poprawę jakości poruszania się po mieście.

Trasy, które opisałem, powinny powstać "na wczoraj", a władze i niektóre jednostki miejskie wciąż chcą wpuszczać kolejne pasy tysięcy samochodów, zatruwających spalinami mieszkańców naszego pięknego Gdańska.

Nie idźmy tą drogą! Skończmy definitywnie z jednoznaczną faworyzacją samochodów, ale jednocześnie pokażmy, że komunikacja miejska potrafi być dobra, szybka, wydajna i tania!

Dajmy ludziom alternatywę, bo bez pilnych inwestycji w linie tramwajowe udusimy się w samochodowym smogu. Duży zastrzyk pieniędzy z KPO jest do tego niepowtarzalną szansą, bo możemy je wydać na kilka tras jednocześnie i zrewolucjonizować jakość transportu zbiorowego w Gdańsku.

Proszę, nie zmarnujmy tego!
Adam Nowak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (471) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk nic nie dostanie z Krajowego Programu Odbudowy bo Gdańsk nie głosuje na PiS!

    Nie powstaną z tej kasy żadne nowe linie tramwajowe - cała kasa pójdzie do miejscowości typu Pcim gdzie na tej kasie łapę położą ludzie pokroju O`Bajtka xd

    • 31 13

  • Teraz kiedy Zjednoczona Prawica i Lewica zawarły sojusz, wszyscy będziemy żyć w pokoju (gościnnym).

    • 13 2

  • Tyle kasy, tyle rydwanów !

    • 18 3

  • "3x tak" dla komunikacji szynowej (2)

    Uważam, że komunikacja szynowa w dużym mieście to podstawa. Tym bardziej, że istnieje możliwość rozbudowy zarówno linii tramwajowych jak i kolejowych. Dla Południa Gdańska to chyba najlepsza opcja.

    • 29 11

    • zlikwidowac tramwaje i kupic kazdemu rower wyjdzie taniej

      • 2 6

    • a niby dlaczego szynowa?

      • 0 1

  • Plac Komorowskiego

    Mniej-więcej dziesięć lat temu, jak wspominano na trojmiasto.pl o linii tramwajowej z moreny do Wrzeszcza przez Do Studzienki mowa była o tym, że nowa linia ma przecinać Grunwaldzką prosto i docierać do Placu Komorowskiego. To by dawało najszybsze połączenie z górnego tarasu na Zaspę, Przymorze i Żabiankę. I co? Zamiast tego proponuje się zygzaki: pierwszy to Bohaterów Getta, drugi widzę w tym artykule: zygzak z Kościuszki do Wrzeszcza, dojeżdżający jednak tylko do stacji kolejowej i nie łączący się dalej z torami na Grunwaldzkiej. Jak znam władze to na takiej trasie tramwaje by jeździły raz na 40 minut i tylko w dni robocze. Zygzaki i zawijasy nadają się tylko na trasach turystycznych, ot choćby w Lizbonie - zabytkowe żółte tramwaje jeżdżące zabytkowymi ulicami i nikomu się nie spieszy. My jednak potrzebujemy w Gdańsku sprawnej i szybkiej komunikacji, nie półśrodków, protez i atrap.

    • 30 2

  • Krańcówka w jakim to jest języku? (2)

    • 5 7

    • Taki żargon branżowy ;-)

      • 2 0

    • Musisz się z tym pogodzić, że świat się zmienia

      i nie zawsze będzie tak jak było. ;-)
      Termin pętla, trochę nie pasuje do takich zakończeń linii jak Brętowo czy do niedawna Migowo. Jak masz jakąś propozycję, to zaproponuj, może się przyjmie.

      • 4 1

  • Nowa świętokrzyska z tramwajem (2)

    ta ulica z tramwajem jest potrzebna na przedwczoraj, 15 lat w projektowaniu żeby na koniec wyciąć z niej tory i zrobić... buspas dla 3 linii na krzyż. Bezsens, który na nic nie pomoże.

    • 30 3

    • Żeby choć w tej okrojonej wersji powstała...

      Ale ja mam już 50 lat, więc raczej nie doczekam...

      • 4 0

    • Jesteś nie na czasie. Teraz w planach jest PKM w miejscu Nowej Świętokrzyskiej. Cały projekt do wyrzucenia, 2 mln w bloto

      • 1 0

  • Kowid niszczy budynki i infrastrukture? (1)

    Czy ten hajs nie miał pójść na naprawę szkód po kowidzie? Nie widziałem tramwajów zniszczonych przez i**otyczne obostrzenia ale za to widziałem masę małych i średnich firm które padły. Może pomóc im odżyć a nie przewalać kasę na coś co nie ucierpiało?

    • 17 5

    • Jeden normalny na forum

      urzedniczy pomysl na walke w z pseudo-pandemią -lockdown zamordował lub okaleczył klasę średnią.A teraz te próżniaki urzednicze jużż zacierają ręce na kasę,która niby do nich ma trafić na kolejne pato-inwestycje wktórych co druga złotówka trafi do ich kieszeni.Ani grosza urzednikom!

      • 5 1

  • Używanie słowa "autostrada" w populistyczny sposób dyskredytuje Pana tezy (skądinąd często słuszne). Nie dało się powstrzymać od tego? Szkoda, bo w ten sposób nie doczekamy się w przestrzeni publicznej debaty na argumenty. P.S. bezkolizyjne, szybkie linie tramwajowe często będą wymagać takich samych zmian, jak szerokie drogi dla samochodów (w tym wyburzenia).

    • 7 3

  • droga redakcjo... (2)

    ... zerknijcie jeszcze raz dobrze na mapę z waszego artykułu (zdjęcie 1), gdzie tak naprawdę znajduje się ulica Bażyńskiego - Kołobrzeska. Ja rozumiem, że ze względów technicznych linię mogą prowadzić równolegle przez obecny teren ogródków działkowych, ale artykuł i zdjęcie 2 sugeruje, że linia miałaby iść bezpośrednio po ulicach B-K, a mapa mówi już co innego. Niekonsekwencja.

    • 11 0

    • To samo odcinek na Jaworzniaków

      Redakcja chyba nie zna topografii miasta i wprowadza ludzi w błąd na mapie. To smutne.

      • 3 0

    • Otóż nie masz racji

      Linia tramwajowa Bażyńskiego - Kołobrzeska istotnie będzie szła bezpośrednio po ulicach. Bażyńskiego da się poszerzyć na tyle, żeby tam zmieściło się torowisko tramwajowe, a Kołobrzeską zawęzi się do jednego pasa i wszystko będzie hulać. Podobnie ulica Obrońców Wybrzeża zostanie zawężona do jednego pasa, żeby można było wybudować tam torowisko. Jak wiadomo ulica Czarny Dwór korkuje się niemiłosiernie ze względu na dojazd do tunelu, ale plany rozbudowy Zielonej Drogi zostały okrojone do Zielonego Bulwaru, który absolutnie nie usprawni ruchu na tym odcinku. Autobusy stoją w korkach, bo przepustowość głównych ulic Gdańska jest bardzo wątpliwa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane