• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trolejbusy dla Gdyni

Michał Sielski
23 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowoczesne trolejbusy mają być chlubą Gdyni. Nowoczesne trolejbusy mają być chlubą Gdyni.

Niemal 55 mln zł unijnego dofinansowania uzyskała Gdynia na przebudowę sieci trakcyjnej i 25 nowych niskopodłogowych trolejbusów.



Dotacja z UE pokryje 70 proc. wartości projektu. Dzięki europejskim pieniądzom niemal całkowicie przebudowana zostanie sieć trakcyjna wraz z podstacjami w obu kierunkach al. Zwycięstwa i al. Niepodległości od Wzgórza Św. Maksymiliana w Gdyni do pętli przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu w Sopocie.

Przy głównej drodze nie będziemy już oglądać starych, zardzewiałych słupów trakcyjnych. Zostaną one zastąpione przez nowe i mniej rzucające się w oczy - identyczne jak te, które widać już na nowych trasach do Wielkiego Kacka czy Dąbrowy.

Pojawi się też 25 nowych niskopodłogowych trolejbusów. Będą one wyposażone w akumulatory, dzięki którym mimo awarii czy zerwania trakcji, każdy z nich będzie mógł przejechać nawet kilka kilometrów do najbliższego przystanku.

- Dzięki temu niemal cały nasz tabor będzie nowoczesny i wygodny, także dla niepełnosprawnych - mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć. - Podczas projektu realizowanego przed trzema laty kupiliśmy 10 nowych trolejbusów, dysponujemy też 20 przerobionymi z autobusów. Kolejne 25 to znaczący skok jakościowy - wylicza Michał Guć.

Projekt, który otrzymał unijne dofinansowanie to zmodyfikowana wersja ubiegłorocznego, który nie został zatwierdzony przez ministerstwo infrastruktury.

- Wtedy ministerstwo zdecydowało, że nie będzie konkursu i nie mieliśmy szans na wpisanie na tzw. listę indykatywną, gdzie trafiły tylko duże zadania, jak np. warszawskie metro. Teraz zmodyfikowaliśmy projekt i zostaliśmy najlepiej ocenieni - cieszy się wiceprezydent.

Opinie (174) 8 zablokowanych

  • (4)

    wiecej trolejbusow i mniej miejsca dla samochodow, juz sie nie mozna rozpędzic pożadnie. ale i tak sie ciesze bo moge popatrzec na nieudacznikow w autobusach a sam samochodem jade

    • 1 24

    • (2)

      normalnei taki cfaniak z ciebie, ze szkoda gadac...

      • 2 1

      • (1)

        w koncu z kdyni

        • 1 3

        • na pewno z jakieś wiochy - przejeżdza przez Gdynie i odstrasza swoim tępym (wiecie czym)

          • 0 0

    • :P

      I może jeszcze robisz "zimne łokcie" jak smigasz tym swoim samochodem. Tak, tak fajnie jest strugać bażanta co?

      • 1 0

  • (2)

    Niezmienia to faktu ze sledzie i tak beda stac w korkach!

    • 4 14

    • A jak tam korki w Powolnym, np. na Podwalu? ;)

      • 1 0

    • Też lubię koreczki śledziowe ;P

      • 0 0

  • Wreszcie gdynia z tymi swoimi szrotami za kilka lat

    dorówna nowoczesnym gdańskim autobusom.

    • 6 28

  • Super wiadomość, a do tego ta EKOLOGIA!!! (7)

    Sopot gdy trzyma z Gdynią wygrywa szkoda, że tak słabo poparł budowę pętli przy nowo budującej się hali(na granicy) i pozwolił Adamowiczowi udupić ten wspaniały projekt.
    Bo, że konieczność transportu ekologicznego w kurorcie i budowy infrastruktury to chyba normalne?
    Przyjrzyjmy się zagadnieniu z czysto ekonomicznego punktu widzenia. Weźmiemy pod uwagę zużycie prądu i koszty infrastruktury, przyrównując je do kosztów eksploatacji autobusów miejskich zasilanych silnikiem Diesla jak to się ma w Gdańsku. A do tego komfort jazdy, czystość środowiska no i w trolejbusie można na LCD wiele zobaczyć:)))

    Brawo, tu się chce pracować, żyć, bawić(imprezować) odpoczywać ->Wiejjjmy do Gdyni:))

    • 20 5

    • Zalety trolejbusów w stosunku do autobusów są nieporównywalne (6)

      Gdańsk jak zwykle w tyle:)))

      • 4 2

      • No przedewszystkim szpetna trakca... (5)

        ... która jak pajęczyna wije się przez całą szerokość jezdni....

        • 1 4

        • może i szpetna, ale już myśli sie o wykorzystania jej do oswietlenia LED, jak się pomyśli może wyglądać całkiem, całkiem:)) (3)

          A przewaga i zalety trolejbusów w stosunku do autobusów są ogromne:

          - jak choćby koszty eksploatacji w odniesieniu do miejscokilometrów.
          - zawsze to energia elektryczna wytworzona gdzieś w elektrowniach poza Gdynią.
          - silnik elektryczny jest prostszy, lżejszy i wymaga mniej konserwacji niż silnik spalinowy, a jego trwałość, skuteczność i dzielność jest znacznie większa.
          - nie zużywa wcale ropy i oleju silnikowego – brak problemów z jego utylizacją.
          - cichszy od autobusu i nie wydziela tak szkodliwych spalin.
          - sam rozruch jest szybszy i łagodniejszy niż autobusu wobec dużej przeciążalności i braku potrzeby zmiany biegów. Wskutek tego w wielu przedsiębiorstwach zużycie opon trolejbusowych bywa mniejsze niż autobusowych, pomimo szybszego rozruchu.
          - do tego niewrażliwy na niskie temperatury. Przy mrozie jego moc wzrasta wobec lepszych warunków chłodzenia silnika i oporów rozruchowych.
          - ma szybsze pokonywanie wzniesień, co wynika z możliwości przeciążania silnika elektrycznego.
          - wspaniałe cechy eksploatacyjne jak znikome zużywanie się hamulców mechanicznych, gdyż trolejbus w normalnej eksploatacji hamuje silnikiem – przy czym istnieje możliwość odzyskania energii kinetycznej pojazdu i przekazania jej innym pojazdom(perpetuum mobile). Ponadto taki sposób hamowania powoduje, że występuje tu znikoma emisja zanieczyszczeń dodatkowych wywołanych zużywaniem się klocków i okładzin hamulcowych.
          Trolejbus jest to CUDO, które może pasować tylko do Gdyni i całe szczęście, że i KURORT Sopot poszedł po rozum do głowy:)))

          • 5 1

          • chłopie, ty się za chwilę udławisz tą swoją euforią (2)

            a tak prawdę mówiąc trojeby w Gdyni założyli niemieccy naziści bo na tramwaj nie bylo ich już w czasie wojny stać... Trolejbus to tramwaj dla biednych

            • 1 3

            • Czy uważasz że miasta takie jak: (1)

              - Salzburg
              - Linz
              - Leeds, wiele, wiele innych perspektywicznych i wygodnych miast
              Nawet w ekistyce i urbanizacji przewiduje się budowę parkingów typu “Parkuj i jedź” przy końcowych przystankach. Aby pasażerowie szybko i komfortowo dotarli do celu dla trolejbusów powstaną też specjalnie wydzielone pasy ruchu.
              Na twojej wsi o czymś takim nawet nie słyszeli i wcale się nie dziwie:))

              • 3 1

              • Trolejbusy tylko w najbogatszych miastach

                po ww. wpisie widać , że Szwajcaria Austraia i inne najbogatsze

                • 1 0

        • Brońmy trajtki przed biurokratami

          • 1 0

  • My City:) (1)

    No i super. Fakt, że trajtki to przeżytek, ale skoro dają kasę na przebudowę to i fajnie, brać i modernizować:)

    • 10 1

    • trolebusy

      likwiduje sie tylko w Polsce (lublin, tychy, warszawa) a na swiecie promouje !

      • 2 1

  • muszę niestety pognębić tramwajarzy (przepraszam odznaczoną niedawno p.Krzywonos) (3)

    Największe zalety trolejbusów w stosunku do to;
    Zdecydowanie niższy koszt inwestycji z powodu braku szyn.
    Wysoki współczynnik przyczepności ogumionych kół na jezdni, pozwalający na zastosowanie dużo większych przyśpieszeń rozruchu i opóźnień hamowania, choć brak ciągle u nas wydzielonego pasa transp.publicznego.
    Większe przyspieszenie bo przy trolejbusach ograniczenie stanowi tylko wygoda podróżnych,
    Stosunkowa łatwość zmiany trasy w zależności od zmieniających się w danej sytuacji potrzeb ruchu. Koszt przeniesienia sieci napowietrznej jest bowiem niewielki.
    B.cichy bieg trolejbusu. Ma to duże znaczenie w ruchu wielkomiejskim.
    Możliwość omijania przeszkód na jezdni, pozwalająca na ominięcie również unieruchomionego trolejbusu, przy tych nowych jeśli tylko jego odbieraki są opuszczone będzie na akumulatorach spokojne pokonywał nawet na skróty drogę.
    Możliwość podjeżdżania na przystankach do samego chodnika, co zwiększa przepustowość ulicy i dodatnio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. I tak się zastanawiam czy niemożna by było pożenić trajtka ze ścieżką rowerową??
    Możliwość pokonywania ostrzejszych wzniesień w które Gdynia obfituje niż tramwaj. Trolejbus może pokonywać wzniesienia do 18 %, a tramwaj bez przyczepy do 10 %.
    Większa prędkość komunikacyjna wynosząca w śródmieściu 16-20 km/h przy tramwajach 15-18 km/h.
    A co najważniejsze w pobliżu kursowania trajkotki brak prądów błądzących gdzie przy torowiskach jest zmorą i przyczyną wielu chorób.
    Jeszcze raz, Gratuluje!!

    • 13 4

    • (2)

      Brawo Panie Radny. Czy Radny Zmuda Trzebiatowski wpisuje komentarze bo to lubi czy też jak myślę podlizuje się nierobowi Prezydentowi?.

      • 0 2

      • Nie/radny podlizuje sie i zabiega o względy Ewuni. (1)

        bardzo kompetentnie piszącej komentarze, tylko nie wiem dla czego tak rozżalonej do władz tego urokliwego i tak mądrze zarządzanego miasta.

        Ewciu, aż boję się zapytać, czy jakiś facet Cię kiedykolwiek zadowolił?? Tylko szczerze:))

        Bo widzę, że nawet w tak wspaniałym trajtku by nam nie wyszło znalazłabyś "ALE" Polakom najlepiej wychodzą dowcipy i narzekania. I nie tłumacz się, że nikt w młodości Cię nie nauczył cieszyć się nawet z małych rzeczy, jak swobodnie cieszyć się rozmawiać o EKOLOGII, seksualności, o rozwoju osobowości i miłości. Ujawniają się przy Twoich wpisach Ewuniu kompleksy i lęki - boisz się, że ktoś weźmie Cię za osobę wyuzdaną i nienarzekającą a może nawet niemoralną:)))
        Pozdrawiam

        • 2 1

        • Piłeś coś, czy się ujarałeś?

          • 0 1

  • kocham komuniacje miejska w gdyni

    jak to mowi prezydent adamowicz my gdańszczanie : a wy gdańszczanie gówno robicie. Przyklad niedawno wymienione ikarusy zal. uczcie sie od gdyni siermięgi xD

    • 17 4

  • Gdynia potrafi wykorzystać dotacje z Unii Europejskiej. Dlaczego Gdynia dostaje, a Gdańsk nie?? (4)

    Czy to jest zalezne od urzędników i ich kompetencji?? Kiedy Gdańsk dostał dotację na ulepszenie, wybudowanie czegokolwiek?? Dlaczego ECS nie ma dofinansowania z UE?? Gdyby to było budowane w Gdyni pewnie dotacja by była!! Urzędasy i Adamowicz proszę się udać do Gdyni na szkolenie!!!!
    Pozdrawiam wszystkich gdańskich urzędników...

    • 11 4

    • bredzisz człowieku (1)

      Gdynia nie potrafi napisać prostego wniosku unijnego. W ubiegłym roku prawie wszystkiem projekty przepadły, bo urzędole nie wiedzą jak pisać. Przyklad?..proszę:stadion GOSiR!!

      • 2 6

      • Przeciez budowa stadionu Gosiru ruszyła!!! Jeden przykład człowieku i mówiesz że bredze??

        A Gdańsk to co?? Wszystkie wykorzystał??

        • 3 1

    • Gdynia- lepiej późno niż wcale :-) (1)

      przecieź Gdańsk ma już drugą partię autobusów nowiutkich, a Gdynia dopiero się przygotowuje aby kupić trajtki - Gdańsk zdąży tramwaje nowe kupic jak Gdynia wykorzysta dotacje z unii:-)))))))))))))))))))

      • 2 4

      • Jak Gdynia przekazała stare Ikarusy do Gdańska to jakoś nic nie mówiłeś.

        W Gdynia jak już mieszkańcy zapomnieli o Ikarusach to w Gdańsku stanowiło to 50
        % taboru i nie porównuj autobusów do trelejbusów. Popatrz na tramwaje w Gdańsku, takie stare to jezdzą jeszcze tylko w Warszawie.

        • 4 1

  • KOCHAM GDYNIE BO......TO NASZE MIASTO!!!!! (1)

    • 18 2

    • ZMIEN LEKARZA BO TEN CIE OSZUKUJE !!!!!!

      • 1 5

  • Kurka Wodna... (2)

    Co chwila coś o Gdyni, że dostali (a nie starają się dostać), że kupili (a nie starają się kupić), że budują lub wybudowali ( a nie w planach). Zaczynam zazdrościć Gdyni Szczurka.

    • 23 1

    • (1)

      Szczurek the best!!! :):):)

      • 2 0

      • Skaveny zaradne są ;D
        Nowe trolejbusy będą jeździć na spaczeń ;)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane