• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trolejbusy dla Gdyni

Michał Sielski
23 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowoczesne trolejbusy mają być chlubą Gdyni. Nowoczesne trolejbusy mają być chlubą Gdyni.

Niemal 55 mln zł unijnego dofinansowania uzyskała Gdynia na przebudowę sieci trakcyjnej i 25 nowych niskopodłogowych trolejbusów.



Dotacja z UE pokryje 70 proc. wartości projektu. Dzięki europejskim pieniądzom niemal całkowicie przebudowana zostanie sieć trakcyjna wraz z podstacjami w obu kierunkach al. Zwycięstwa i al. Niepodległości od Wzgórza Św. Maksymiliana w Gdyni do pętli przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu w Sopocie.

Przy głównej drodze nie będziemy już oglądać starych, zardzewiałych słupów trakcyjnych. Zostaną one zastąpione przez nowe i mniej rzucające się w oczy - identyczne jak te, które widać już na nowych trasach do Wielkiego Kacka czy Dąbrowy.

Pojawi się też 25 nowych niskopodłogowych trolejbusów. Będą one wyposażone w akumulatory, dzięki którym mimo awarii czy zerwania trakcji, każdy z nich będzie mógł przejechać nawet kilka kilometrów do najbliższego przystanku.

- Dzięki temu niemal cały nasz tabor będzie nowoczesny i wygodny, także dla niepełnosprawnych - mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć. - Podczas projektu realizowanego przed trzema laty kupiliśmy 10 nowych trolejbusów, dysponujemy też 20 przerobionymi z autobusów. Kolejne 25 to znaczący skok jakościowy - wylicza Michał Guć.

Projekt, który otrzymał unijne dofinansowanie to zmodyfikowana wersja ubiegłorocznego, który nie został zatwierdzony przez ministerstwo infrastruktury.

- Wtedy ministerstwo zdecydowało, że nie będzie konkursu i nie mieliśmy szans na wpisanie na tzw. listę indykatywną, gdzie trafiły tylko duże zadania, jak np. warszawskie metro. Teraz zmodyfikowaliśmy projekt i zostaliśmy najlepiej ocenieni - cieszy się wiceprezydent.

Opinie (174) 8 zablokowanych

  • w końcu może Gdynia choć trochę dorówna do Gdańska (5)

    najwyższa pora, w końcu coś sie dzieje w Gdyni, Gdańsk już drugą partię nowiutkich autobusów kupił, a w Gdyni same szroty jeżdzą .. lepiej późno niż wcale :-)

    • 2 27

    • zabawne (4)

      zawsze wydawało mi się, że t Gdynia jako jedne z pierwszych (jeśli nie pierwsze) miast zakupiło niskopodołogowe fabryczni enowe mercedesy w latach '90. Oczywiście od tego czasu tabor sukcesywnie wymieniany, jakoś w gdańsku nie widziałem np manów napędzanych gazem ziemnym, zauważalnie cichszych i mniej uciążliwych od autobusów z dieslem w Gdańsku ;]

      • 6 2

      • proszę : (1)

        Gdańsk jako pierwszy w Polsce zastosował: w 1994r. - autobusy niskopodłogowe (Mercedes O405N)

        • 2 3

        • ale używane, Gdynia nowe zakupiła

          • 0 0

      • POPROSTU NIEDOINFORMOWANY JESTES KOLES !!!A SZKODA !!!

        • 0 0

      • a ile jest tych Manów?10?W Gdyni się kupuje na sztuki w Gdańsku jednym rzutem po 50.Prezydent Guć odtrąbił sukces ale niech sobie przypomni jakie były założenia nie 25 a ponad 40 nowych trolejbusów.Jest połowa mniej ale sukces jak się patrzy jest.

        • 0 3

  • lepiej później niż wcale - dokładnie :-) (4)

    dorównujcie do Gdańska - lepiej później niż wcale - dokładnie :)

    • 1 24

    • Zazdrość boli co??? U nas autobusy na LPG już są. W Gdańsku takie zobaczysz.. (3)

      w 2012 bo Euro będzie..

      • 2 1

      • nie zazdrość - tylko fakty :-))) (1)

        Gdańsk jako pierwszy w Polsce zastosował: w 1994r. - autobusy niskopodłogowe (Mercedes O405N)

        • 1 5

        • A kto jest na planszy Monopoly? GDYNIA!!! ;P

          • 3 0

      • Nie LPG a CNG.

        • 1 0

  • kocham Gdańsk (1)

    przecieź Gdańsk ma już drugą partię autobusów nowiutkich, a Gdynia dopiero się przygotowuje aby kupić trajtki - Gdańsk zdąży tramwaje nowe kupic jak Gdynia wykorzysta dotacje z unii:-)))))))))))))))))))

    • 1 17

    • Ludzie. Mam was dosyć. Kłócicie się dla samej kłótni.

      "Gdynia dopiero sie przygotowuje"
      Czy ty byłeś kiedykolwiek w Gdyni???
      Gdynia się przygotowuje, ale do wymiany tych kilkunastu (może więcej, ale to mniej niż 50% taboru) starych trolejbusów. Na chwilę obecną w Gdyni większość trolejbusów to nowe, niskopodłogowe pojazdy. Autobusów to już od lat wysokich nie ma.

      Ja się o Gdańsku nie wypowiadam, bo jestem tam zbyt rzadko by wiedzieć jak wygląda sytuacja.

      Czasem mam wrażenie, że 90% komentujących to dzieci Neostrady.

      • 2 0

  • To mi się podoba.

    • 6 0

  • Super Miasto

    widać, że Gdynia dba o pasażerów oby tak dalej....

    • 19 1

  • Poproszę o konkurencję w trolejbusach: na liniach 23/24 przegubowe albo dwuprzegubowe 25 metrowe! (2)

    Czasami wracam w godzinach szczytu - odechciewa się.

    • 4 0

    • to nie szczytuj miły w trolejbusie!! (1)

      • 1 2

      • Szczytuję w "obciągu" SKM gdy przechodzi dyżurna rucha pomachać lizakiem ;)

        -"Ale tłok" - pasażerka do drugiej w trolejbusie,
        -"Czyj"
        -"To tylko klucz od zachrystii" - odparł kleryk.

        • 1 1

  • pytanko (7)

    a dlaczego w Gdyni nie ma 15 metrowców - są tańsze (także w eksploatacji) od przegubowców
    Drogi w Gdyni są szerokie i raczej proste i nie było by raczej problemów na naszych drogach

    I drugie pytanko (w drugą strone) czy przegbowca (czy 15 metrowca) można przebudować trolejbus? Czy są produkowane 18 metrowe trolejbusy
    Też takich nigdy nie widziałem w Gdyni tylka same 12 metrowe

    • 2 1

    • skręcisz (5)

      z 10-go lutego w Świętojańską 15-to metrowcem ? Powodzenia życzę

      • 1 0

      • prawde mówiąc nie wiem czy skręce czy nie... ;) (4)

        wiedz jednak że 15 metrowce mają ostatnią oś też kierowaną, dzięki której zakręty są zacieśniane

        A poza tym nie wszystkie jeżdżą po Święojańskiej z 10 lutego

        • 0 0

        • powiedz to dyspozytorowi (3)

          któremu została ostatnia r-wa na placu i musi ją wysłać na trasę, gdzie trzeba ten skręt wykonać...

          • 0 0

          • piszesz głupoty (2)

            Akurat z 10 Lutego w Świętojańską nie powinno być większego problemu, jak widzisz, że na Świętej stoją auta i nie można zatoczyć łuku na przeciwny pas to wystarczy jechać bardziej środkowym pasem na 10 Lutego i zmieści się z pewnością!
            Autobus nocny przegubowy ma bodajże 18 metrów i jakoś nie było problemu.
            Tu bym raczej stawiał na umiejętności kierowcy, bo z tym bywa różnie.

            • 0 0

            • trzeba próbować i uczyć do skutku ;) (1)

              kiedyś jechałem jakimś miejskim (chyba zwykły 12metrowym) chyba w Wa-wie ;) kierowca się nie zmieścił na skrzyżowaniu z jakąś węższą drogą, powolutku się wycofał i jeszcze raz aż się udało ;)

              Trochę ściema dla kierowcy ale nikt przecież nie jest doskonały

              • 0 0

              • Trochę ściema, ale czasem się nie uda obliczyć na styk i tak jak napisałeś nikt nie jest doskonały, a w szybkich obliczeniach czasem można się o parę cm pomylić i zrobić korektę :-) tak uwazam

                Według mnie Ci co jeżdżą po mieście większymi autami mają lepsze doświadczenie niż na trasie bo np.
                do nas do firmy w centrum gdyni przyjezdzaja rozne firmy kurierskie i jak widze tych zalatanych chlopakow co kombinuja zeby gdzies stanac na chwile, nakreca sie (a za 5 minut znow gdzie indziej i znow kombinuj z miejscem) to jestem pelen podziwu. inna sprawa ze wymuszaja gdzie sie tylko da:)

                • 0 0

    • W USTI NAD LABEM JEŻDZA PRZEGUBY I SĄ PRAKTYCZNE.

      • 0 0

  • tak przy okazji i nie na temat (1)

    Byłem dzisiaj w Wejherowie (pierwszy raz od mojego pobytu, zamieszkania w Trójmieście ) myślałem, że to taka wiocha gdzieś tam na końcu świata ;)
    A strasznie urocze miasteczko, bardzo ładny, czyściutki i zadbany (!!) ryneczek i okoliczne drogi w takim renesansowym stylu,
    bardzo mi się tam podobało, taki Sandomierz Kaszub,
    Piękne też kobitki - Wejherowianki ;P

    Troszeczke za daleko od Trójmiasta - jak by nie było z Gdyni pół (!!!!) godziny ;D
    i troche brakowało mi tam jakiejś większej wody
    - powinni wykopać sobie jeziorko, zalew - albo przekopać się do Zatoki Gdańskiej ;))) tak by przyciągnąć więcej turystów

    • 2 0

    • A byłeś w ogóle w Sandomierzu? Co tu porównywać?

      • 0 0

  • wszyscy się zachwycają, a nikt nie policzy że: (10)

    cena wozokilometra, który jest miarą pracy taboru, trajtka jest o ok. 40 % większa niż autobusu. Autobus jest bardziej mobilny od trajtka, co ma znaczenie np. w czasie klęsk żywiołowych, czy innych nagłych zdarzeń, wymagających dyslokacji ludności. Może rzeczywiście nie dymi, ale ilość spalonego węgla potrzebnego do wytworzenia energii napędzającej ten pojazd nie jest wcale taka mała jak nam się wydaje...Na koszt trajtka wpływa przede wszystkim koszt budowy, utrzymania i konserwacji sieci, co nie jest rzeczą tanią, zważywszy, że te zabiegi wykonuje się nocą, więc dla komunikacji nocnej są bezużyteczne. Praca kierowcy bezustannie w polu elektrycznym, co nie pozostaje bez wpływu na zdrowie, w zimie nad ranem trzeba wysłać cztery pojazdy na przetarcie sieci,co też nie mało kosztuje, w zakupie to pioruństwo o 30 % droższe od autobusów. Gdyby trajtki były tak opłacalne to śmigałyby po większości miast europejskich - niestety nie śmigają. Tylko Gdynia z uporem godnym lepszej sprawy promuje te szkaradztwo.

    • 6 6

    • Gdynie stać !!!! (5)

      Ekologia nie jest tania szkoda że nie obliczyłeś ile spalin dzięki autobusom musi wdychać człowiek w centrum miasta

      • 3 0

      • obliczyłem

        szkodliwość spalin z silników Euro 2 jest porównywalna w wdychaniem opiłków węgla powstałych na skutek przejazdu pantografów trajtkowych po sieci. w dni deszczowe komplet wkładek starcza na jedno " kółko "

        • 0 2

      • e tam (3)

        W Trójmieście jest takie powiedzenie: w Gdańsku się zazwyczaj pracuje, w Gdyni mieszka, bo czysto i ekologicznie do tego wspaniałe widoki super transport, tania eksploatacja mieszań, a ostatnio imprezuje. Natomiast w Sopocie baluje. I co by nie mówić to prawda.
        Gdynia to idealne a może najlepsze w Polsce miejsce do życia. Wszędzie blisko, słonecznie, cicho i bezpiecznie, komunikacja działa idealnie, autobusy i trolejbusy nie spóźniają się do tego wysoka kultura jazdy. Do tego ścieżki ekologiczno-rekreacyjne w gdyńskich lasach. Czy można nie nazywać tego rajem na ziemi?

        • 4 0

        • wyprwadź się choć na chwilę do innego miasta to zobaczysz, że są prawdziwe raje (2)

          • 0 2

          • Nie wyobrażam sobie raju (1)

            poza Gdynią.Tu się żyje w mieście biznesu, odpoczynku i wszystkiego co NAJ!!!

            • 3 1

            • wy chyba macie coś w wodzie z kranu, jakiś ołów albo inne psychotropy, bo jak najęci bredzą i się ślinią na te miasto

              • 1 0

    • ale te spaliny z kominów z elektrowni (2)

      są np Krakowie, Katowicach czy gdzieś tam jeszcze - a w Gdyni czysto ;P i jeszcze Unia dopłaca do Trajków

      i o to chodzi
      trochę egoistyczne ale tak już jest ;) na świecie nie ma sprawiedliwości
      i Trajki prowadzą ładne Trajkorzystki ;)))

      • 3 0

      • uważasz, że (1)

        Elektrociepłownia z ul. Puckiej nie sięga swoim " rażeniem " większości obszaru Gdyni ?

        • 1 0

        • acha

          od roku jestem w Gdyni :)

          • 1 0

    • Cos Bracie piszesz a nie do konca prawde!!!!!!

      Mam dla ciebie propozycje zamknij sie pomieszczeniu zamknietym z jednym trolejbusem na chodzie , a potem sprubuj tego z autobusem !!!!!
      Sam ocenisz co sie opłaca , bo nie wszsytko to pieniadze pozdrawiam

      • 1 0

  • W Gdyni nowe,

    a w Gdańsku ,stare PO niemcu tramwaje do remontu i jeszcze krzyczą o sukcesie
    Brawo Gdynia !!!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane