• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe w stoczni

JAGA
5 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Mimo spadającego kursu dolara w Stoczni Gdynia S.A. trwa intensywna praca. Tuż przed końcem roku położono stępkę pod kolejny statek.

Stępkę pod drugi kontenerowiec z serii 8276 położono 29 grudnia.

- Statki te mają nośność 58 000 DWT, mogą przewozić ponad 4500 kontenerów, w tym 700 kontenerów chłodzonych (trzysta kontenerów chłodzonych w ładowniach i czterysta na pokładzie) - informuje Krzysztof Grabowski, doradca Zarządu Stoczni Gdynia S.A. - Są to największe kontenerowce budowane obecnie w stoczniach polskich.

Obie jednostki z tej serii zamówił niemiecki armator Reederei Hermann Wulff Inh: John-Peter Wulff. Statki zostaną przekazane armatorowi w tym roku.

Obecnie w Grupie Stoczni Gdynia S.A budowanych jest 7 statków. W Stoczni Gdynia powstaje jeden kontenerowiec o pojemności 4400 TEU dla armatora niemieckiego, jeden kontenerowiec o pojemności 4500 TEU również dla armatora niemieckiego i trzy Ro-Ro samochodowce do przewozu 6 000 samochodów osobowych dla armatora Ray Car Carriers Limited z Wyspy Man. Natomiast w Stoczni Gdańskiej budowany jest jeden masowiec na zamówienie armatora norweskiego i jeden kontenerowiec o pojemności 2670 dla armatora niemieckiego.
Cztery Ro-Ro samochodowce są finansowane z zaliczek armatora z gwarancjami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych na około 100 mln USD. Kontenerowce oraz kolejne samochodowce są finansowane z kredytów poręczonych przez Skarb Państwa na ponad 550 mln zł. Łącznie KUKE i Skarb Państwa udzielili gwarancji kredytowych na 20 statków. Do tego dochodzi jeden kontenerowiec i jeden masowiec budowane z zaliczek armatorów bez jakichkolwiek gwarancji. Grupa Stoczni Gdynia w 2004 r. przekazała armatorom łącznie 10 statków (8 statków Stocznia Gdynia S.A., 2 statki Stocznia Gdańska) o wartości sprzedaży ponad 400 mln USD. Jeśli tylko zostaną rozwiązane sprawy finansowania budowy (trwają starania) stoczniowcy będą mieli mnóstwo pracy co najmniej do roku 2007. Stocznia Gdynia S.A podpisała kontrakty na budowę 41 statków. Ich wartość sprzedaży to ponad 1,7 mld USD i 15 mln EUR.

Mimo że Stocznia Gdynia S.A. jest najnowocześniejszą polską stocznią, należy do największych stoczni europejskich, zajmuje czołowe miejsca w Europie i na świecie w kategorii wielkości produkcji i jest przystosowana do budowy wszystkich typów statków - wciąż walczy o przetrwanie. W porozumieniu z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. realizowany jest tu plan restrukturyzacji, który ma doprowadzić do odzyskania przez firmę płynności finansowej i długotrwałej zdolności konkurowania na rynku. W paradę jednak weszła znaczna podwyżka cen stali i kurs dolara - najniższy od wielu lat.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (21)

  • ubezpieczenie od ryzyka kursowego

    Podziwiam "olśniewające" i odkrywcze pomysły o ubezpieczeniu od ryzyka kursowego walut. Przecież zaliczki armatorskie są "przejadane" na bieżąco i po przekazaniu jednostki pozostają marne resztki - które zresztą służą zakupieniu materiałów na następną stępkę itd. Kluczem do sukcesu jest stabilizowanie przez zapewnienie ciągłej płynności finansowej stoczni przez Banki. W czasie "dołka" uzupełnienie bieżące rozsądnym kredytem i przejmowanie nadwyżek środków " w górce"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane