• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe zasady korzystania z hulajnóg. Bonusy dla poprawnie parkujących

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (207)
Ład, porządek i bezpieczeństwo mają zapewnić nowe zasady funkcjonowania hulajnóg w Gdańsku. Zmiany wejdą w życie od 1 maja. Ład, porządek i bezpieczeństwo mają zapewnić nowe zasady funkcjonowania hulajnóg w Gdańsku. Zmiany wejdą w życie od 1 maja.

Z 240 do 350 urośnie od 1 maja liczba miejsc przeznaczonych do parkowania elektrycznych hulajnóg w Gdańsku. Parkujący w nich będą mogli liczyć na dodatkowe bonusy. Ignorujący przepisy - na kary.




Jak często korzystasz z hulajnóg na minuty?

- Rosnąca z roku na rok popularność elektrycznych hulajnóg oznacza problemy, z którymi musimy się mierzyć. Dlatego w porozumieniu z czterema operatorami przygotowujemy kilka zmian, które pozwolą uporządkować zasady i obecność hulajnóg w przestrzeni publicznej - informuje Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska.
  • W centrum obszarem wyłączonym z ruchu będzie m.in. Długa i Długi Targ oraz Długie Pobrzeże.
  • Strefy ograniczonego parkowania w pasie nadmorskim i głównym paśmie usługowym w osi al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa.

Hulajnogi elektryczne w Gdańsku. Jakie zmiany w użytkowaniu?



Od 1 maja w 110 nowych lokalizacjach zaczną obowiązywać tzw. parkingi obligatoryjne, na których operatorzy będą parkować hulajnogi, a użytkownicy je wypożyczać. Nowe miejsca do pozostawienia hulajnóg pojawią się w Śródmieściu, w osi al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa oraz w pasie nadmorskim.

- Od majówki na terenie Gdańska będzie 350 takich lokalizacji. W każdej z nich może parkować jednocześnie kilkanaście hulajnóg - mówi Łukasz Kłos, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej gdańskiego magistratu. - Nowe miejsca zostały już wymalowane, a szczegółowe informacje o nowych zasadach i strefach użytkownicy znajdą w aplikacjach, z których na co dzień korzystają.


W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli też przedstawiciele czterech operatorów hulajnóg, jakie można wypożyczać na ulicach Gdańska: Bolt, Dott, LimeThier. Każdy z nich podkreślał, że nowe zasady zostały wypracowane na drodze dialogu z miastem. Zapewnili też, że są przygotowani do wdrożenia nowych zasad od 1 maja.

- Pozytywne przykłady współpracy z operatorami mieliśmy już wcześniej. To choćby ograniczenia funkcjonowania hulajnóg na terenie i w okresie Jarmarku św. Dominika czy podczas Sylwestra, gdy trzech operatorów ze względów bezpieczeństwa na ten jeden dzień zawiesiła możliwość wypożyczania hulajnóg - przypomina wiceprezydent Kryszewski.
Hulajnogą na Jarmarku nie pojedziesz. Aplikacja nie pozwala Hulajnogą na Jarmarku nie pojedziesz. Aplikacja nie pozwala

Co się dzieje z hulajnogą po wjechaniu do wyłączonej strefy (wideo archiwalne)



Hulajnogi w Gdańsku: nowe zasady parkowania



W pewne lokalizacje, takie jak Długa, Długi Targ czy molo, ani nie wjedziemy, ani tam nie zaparkujemy, bo system nie zgodzi się na zakończenie podróży. W tych strefach użytkownik nie będzie mógł zakończyć podróży i zwrócić hulajnogi.

Wokół tych miejsc znajdą się wyznaczone parkingi obligatoryjne.

Zarówno "strefy zakazane", jak i nowe lokalizacje parkingów obligatoryjnych pojawią się na mapach w aplikacjach poszczególnych operatorów.

Poza tymi parkingami, także będzie można parkować, ale trzeba będzie pamiętać o trzech zasadach:
  • parkowaniu równolegle do jezdni,
  • parkowaniu przy oddalonej od jezdni krawędzi chodnika
  • zachowaniu 1,5 metra przestrzeni dla pieszych>.


Aby użytkownicy parkowali hulajnogi w wyznaczonych miejscach, operatorzy przygotowali specjalne bonusy, które mają ich do tego zachęcać. Na razie nie ujawniono, na czym mają polegać.

Ile jest hulajnóg elektrycznych w Gdańsku?



Podczas konferencji prasowej zapytaliśmy urzędników, ile hulajnóg obecnie znajduje się na terenie miasta oraz czy większa liczba parkingów oznacza, że w tym roku na ulicach pojawi się jeszcze więcej tego typu pojazdów. Jak powiedzieli, liczba hulajnóg jest zmienna i trudno ją określić.

- Jedni operatorzy mają ich kilkaset, inni nawet powyżej tysiąca - mówi Łukasz Kłos. - Czy należy spodziewać się, że będzie ich więcej? Pamiętajmy, że w lipcu na ulicach pojawią się też rowery Mevo, co operatorzy muszą uwzględnić w swoich planach.
Gdańsk nie będzie drugim Paryżem i nie zakaże funkcjonowania hulajnóg w mieście - zapowiedział Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. Gdańsk nie będzie drugim Paryżem i nie zakaże funkcjonowania hulajnóg w mieście - zapowiedział Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska.

Gdańsk nie będzie drugim Paryżem



Inną drogą poszły władze Paryża i na początku kwietnia ogłosiły wyniki referendum przeprowadzonego wśród mieszkańców, którzy domagają się całkowitego zakazu ruchu hulajnóg w mieście. W głosowaniu wzięło udział zaledwie 7,5 proc. mieszkańców, ale za zakazem opowiedziało się 89 proc. głosujących. Mimo niskiej frekwencji mer Paryża uznał wynik referendum za wiążący, co oznacza, że wygasające z końcem sierpnia umowy z trzema operatorami oferującymi łącznie ok. 15 tys. hulajnóg nie zostaną przedłużone.

Gdańsk do Paryża nie chce się jednak porównywać. Wiceprezydent Kryszewski wskazuje, że nasze społeczeństwo potrzebuje takiego rozwiązania.

- Mikromobilność jest ważnym elementem całego układu komunikacyjnego. Postępujemy zgodnie z zasadą piramidy zrównoważonego rozwoju, gdzie priorytetem jest ruch pieszy, rowerowy, i hulajnóg, następnie transport publiczny, a na końcu ruch indywidualny (samochodowy). Chcemy dawać alternatywę osobom, które chcą rezygnować ze swojego samochodu na rzecz np. roweru czy hulajnogi.
14:02 28 KWIETNIA 23

Porozrzucane hulajnogi (14 opinii)

Podobno miał być porządek a dalej ten złom się wala po mieście
Podobno miał być porządek a dalej ten złom się wala po mieście

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • Zaraz rusza kolejny raz Mevo, więc zawalihulajnogi są nam zbędne. Powinni je zlikwidować.

    • 1 1

  • Miasto bez hulajnóg

    Stwarzają bardzo duzo zagrożeń i zakłócają estetykę.

    • 2 1

  • Parkowanie

    Jak miasto będzie sprawdzać parkowanie z taką samą gorliwością jak aut to całkowicie nic się nie zmieni. A spróbuj zgłosić coś zle zaparkowanego to później jeszcze złośliwie Ciebie ciągają na wyjaśnienia i nazywają donosicielem na przesłuchaniu.

    • 1 0

  • Czyli na około strefy ograniczonego parkowania będzie jeszcze większa masakra? Czyli teraz nie zobaczę 5 hulajnóg u mnie na ulicy tylko 12 dziękuję

    • 2 0

  • Kiedy policja zajmię się jeżdżącymi na tych hulajnogach dwójkami.

    • 1 0

  • (3)

    Tak długo jak użytkownicy hulajnóg nie będą w jakiś sposób karani za "parkowanie" tych maszyn w całkowicie dowolny sposób, nie spodziewajmy się jakiejkolwiek poprawy w zaśmiecaniu przestrzeni publicznej. Tylko stacje dokujące rozwiążą problem moim zdaniem. Bezkarność to to samo co brak pozytywnych efektów pracy policji w tym kraju.

    • 85 3

    • Tak długo, jak użytkownicy dowolnego pojazdu nie będą w jakiś sposób karani, tak długo nie będzie żadnej poprawy (1)

      bierzemy przykład z góry. Kierowcy nauczyli nas parkować.

      • 4 7

      • Kierowcy płacą mandaty

        • 2 0

    • Ale jak ukarać ?

      Hulajnoga jak sama nazwa wskazuje służy do transportu studentów i licealistów którzy nawaleni jak szpadle wracają nad ranem z imprezy.
      Zaparkuje, a raczej rzuci komuś pod furtkę lub bramę swoje cudo i nic mu nikt nie zrobi. Niska szkodliwość społeczna i policja nie ma prawa wymusić od operatora danych ostatniego użytkownika.
      Pod nazwą hulajnoga jest jeszcze jeden przekaz ukryty (niepełnosprawny w końcu musi hulać nogą) co prowadzi do prostego wniosku, że może parkować w miejscu dla niepełnosprawnych (zupełnie jak motocykle, rowery, posłowie i policjanci) zwłaszcza na parkingach wszelakich centrum handlowych.
      No i wisienka na torcie "hulajnoga" czyli tylko noga "hula" reszta ciała nie. Taki mózg np ma wolne podczas jazdy.
      Zatłoczony chodnik ? A co mi tam pełen gaz między ludźmi.
      O jadę parkiem ładna pogoda dzieci się bawią to przyspieszę niech widzą
      Czerwone światło jest przecież tylko dla samochodów i frajerów.
      Co ja nie pojadę słowackiego ubrany cały na czarno o godzinie 4.30 środkiem drogi? To pa na to.

      Innymi słowy coś co miało w teorii być alternatywą dla innych środków komunikacji stało się problemem.
      Tak to jest gdy najpierw "da się" ludziom jakiś sprzęt, a dopiero potem się szuka rozwiązań systemowych czy
      też przygotowuje infrastrukturę.

      Tak tylko na koniec dodam, że w/w sytuacje tak samo jak w przypadku innych grup (kierowcy, piesi, rowerzyści) nie dotyczą ogółu społeczności "hulajnogowców". Niestety przez te jednostki obraz całości kreuję się w ten, a nie inny sposób.

      • 6 2

  • Żeton (1)

    Co z niewidomymi ? Jak niepełnosprawny ma pokonywać przeszkody na chodniku ? Zalegający złom na chodnikach to jakaś kpina z mieszkańców Gdańska.

    • 4 0

    • Przecież mają laskę żeby wiedzieć czy są przeszkody na drodze młotku

      • 0 0

  • lenistwo użytkowników to kosmos

    nie pozostawi hulajnogi w miejscu wyznaczonym które jest 100m od bloku tylko podjedzie pod sama klatkę schodową.
    młode pokolenie leniuchów i z zerową kulturą. rekord naliczonych hulajnóg przed wejściem do klatki to 9 sztuk.

    • 1 0

  • wypadek

    jeżdże przepisowo samochodem i ciekawe kiedy jakaś niedorajda bez kasku na hulajnodze właduje mi się pod koła... mi się nic nie stanie, ale bau-wan w najlepszym wypadku bedzie połamany. Kiedy zaczną być karani za łamanie przepisów? albo kiedy dorośli przestaną wozić dzieci na hulajnogach? ja rozumiem selekcje naturalną, ale...

    • 5 0

  • Jak by było mało tego, że Mevo rusza to jeszcze teraz hulajnogi. Może miasto woli promować mikromobilność bo sami nie muszą na to kasy wydawać ale ludzie tego nie chcą. Polacy to niestety egoiści i mają wszystkich w du**e i nie dorośli do tego typu rozwiązań. Stąd porozstawiane i blokujące chodniki hulajnogi, pędzący na nich albo na rowerach użytkownicy którzy uważają, że oni mają pełne pierwszeństwo. Narzekają na kierowców ale robią to samo.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane