• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe zasady korzystania z hulajnóg. Bonusy dla poprawnie parkujących

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (207)
Ład, porządek i bezpieczeństwo mają zapewnić nowe zasady funkcjonowania hulajnóg w Gdańsku. Zmiany wejdą w życie od 1 maja. Ład, porządek i bezpieczeństwo mają zapewnić nowe zasady funkcjonowania hulajnóg w Gdańsku. Zmiany wejdą w życie od 1 maja.

Z 240 do 350 urośnie od 1 maja liczba miejsc przeznaczonych do parkowania elektrycznych hulajnóg w Gdańsku. Parkujący w nich będą mogli liczyć na dodatkowe bonusy. Ignorujący przepisy - na kary.




Jak często korzystasz z hulajnóg na minuty?

- Rosnąca z roku na rok popularność elektrycznych hulajnóg oznacza problemy, z którymi musimy się mierzyć. Dlatego w porozumieniu z czterema operatorami przygotowujemy kilka zmian, które pozwolą uporządkować zasady i obecność hulajnóg w przestrzeni publicznej - informuje Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska.
  • W centrum obszarem wyłączonym z ruchu będzie m.in. Długa i Długi Targ oraz Długie Pobrzeże.
  • Strefy ograniczonego parkowania w pasie nadmorskim i głównym paśmie usługowym w osi al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa.

Hulajnogi elektryczne w Gdańsku. Jakie zmiany w użytkowaniu?



Od 1 maja w 110 nowych lokalizacjach zaczną obowiązywać tzw. parkingi obligatoryjne, na których operatorzy będą parkować hulajnogi, a użytkownicy je wypożyczać. Nowe miejsca do pozostawienia hulajnóg pojawią się w Śródmieściu, w osi al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa oraz w pasie nadmorskim.

- Od majówki na terenie Gdańska będzie 350 takich lokalizacji. W każdej z nich może parkować jednocześnie kilkanaście hulajnóg - mówi Łukasz Kłos, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej gdańskiego magistratu. - Nowe miejsca zostały już wymalowane, a szczegółowe informacje o nowych zasadach i strefach użytkownicy znajdą w aplikacjach, z których na co dzień korzystają.


W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli też przedstawiciele czterech operatorów hulajnóg, jakie można wypożyczać na ulicach Gdańska: Bolt, Dott, LimeThier. Każdy z nich podkreślał, że nowe zasady zostały wypracowane na drodze dialogu z miastem. Zapewnili też, że są przygotowani do wdrożenia nowych zasad od 1 maja.

- Pozytywne przykłady współpracy z operatorami mieliśmy już wcześniej. To choćby ograniczenia funkcjonowania hulajnóg na terenie i w okresie Jarmarku św. Dominika czy podczas Sylwestra, gdy trzech operatorów ze względów bezpieczeństwa na ten jeden dzień zawiesiła możliwość wypożyczania hulajnóg - przypomina wiceprezydent Kryszewski.
Hulajnogą na Jarmarku nie pojedziesz. Aplikacja nie pozwala Hulajnogą na Jarmarku nie pojedziesz. Aplikacja nie pozwala

Co się dzieje z hulajnogą po wjechaniu do wyłączonej strefy (wideo archiwalne)



Hulajnogi w Gdańsku: nowe zasady parkowania



W pewne lokalizacje, takie jak Długa, Długi Targ czy molo, ani nie wjedziemy, ani tam nie zaparkujemy, bo system nie zgodzi się na zakończenie podróży. W tych strefach użytkownik nie będzie mógł zakończyć podróży i zwrócić hulajnogi.

Wokół tych miejsc znajdą się wyznaczone parkingi obligatoryjne.

Zarówno "strefy zakazane", jak i nowe lokalizacje parkingów obligatoryjnych pojawią się na mapach w aplikacjach poszczególnych operatorów.

Poza tymi parkingami, także będzie można parkować, ale trzeba będzie pamiętać o trzech zasadach:
  • parkowaniu równolegle do jezdni,
  • parkowaniu przy oddalonej od jezdni krawędzi chodnika
  • zachowaniu 1,5 metra przestrzeni dla pieszych>.


Aby użytkownicy parkowali hulajnogi w wyznaczonych miejscach, operatorzy przygotowali specjalne bonusy, które mają ich do tego zachęcać. Na razie nie ujawniono, na czym mają polegać.

Ile jest hulajnóg elektrycznych w Gdańsku?



Podczas konferencji prasowej zapytaliśmy urzędników, ile hulajnóg obecnie znajduje się na terenie miasta oraz czy większa liczba parkingów oznacza, że w tym roku na ulicach pojawi się jeszcze więcej tego typu pojazdów. Jak powiedzieli, liczba hulajnóg jest zmienna i trudno ją określić.

- Jedni operatorzy mają ich kilkaset, inni nawet powyżej tysiąca - mówi Łukasz Kłos. - Czy należy spodziewać się, że będzie ich więcej? Pamiętajmy, że w lipcu na ulicach pojawią się też rowery Mevo, co operatorzy muszą uwzględnić w swoich planach.
Gdańsk nie będzie drugim Paryżem i nie zakaże funkcjonowania hulajnóg w mieście - zapowiedział Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. Gdańsk nie będzie drugim Paryżem i nie zakaże funkcjonowania hulajnóg w mieście - zapowiedział Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska.

Gdańsk nie będzie drugim Paryżem



Inną drogą poszły władze Paryża i na początku kwietnia ogłosiły wyniki referendum przeprowadzonego wśród mieszkańców, którzy domagają się całkowitego zakazu ruchu hulajnóg w mieście. W głosowaniu wzięło udział zaledwie 7,5 proc. mieszkańców, ale za zakazem opowiedziało się 89 proc. głosujących. Mimo niskiej frekwencji mer Paryża uznał wynik referendum za wiążący, co oznacza, że wygasające z końcem sierpnia umowy z trzema operatorami oferującymi łącznie ok. 15 tys. hulajnóg nie zostaną przedłużone.

Gdańsk do Paryża nie chce się jednak porównywać. Wiceprezydent Kryszewski wskazuje, że nasze społeczeństwo potrzebuje takiego rozwiązania.

- Mikromobilność jest ważnym elementem całego układu komunikacyjnego. Postępujemy zgodnie z zasadą piramidy zrównoważonego rozwoju, gdzie priorytetem jest ruch pieszy, rowerowy, i hulajnóg, następnie transport publiczny, a na końcu ruch indywidualny (samochodowy). Chcemy dawać alternatywę osobom, które chcą rezygnować ze swojego samochodu na rzecz np. roweru czy hulajnogi.
14:02 28 KWIETNIA 23

Porozrzucane hulajnogi (14 opinii)

Podobno miał być porządek a dalej ten złom się wala po mieście
Podobno miał być porządek a dalej ten złom się wala po mieście

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • Aha...czyli będzie można parkować wszędzie. Będzie tak jak było. Żenada a nie działanie. Nasze polskie samorządy nie potrafią ogarnąć najprostrzej rzeczy. Już jak te durne hulajnogi wchodziły, to mówione było, żeby zrobić system zwrotów podobny do Mevo (można tylko oddać przy wyznaczonych stacjach, inaczej apka nie dokona zwrotu). Ale urzędnicy mieli do w czterech literkach, bo "po co". No i teraz jest burdel i hulajnogi walające się piszym pod nogami. Ale kogo obchodzą bieda-piesi w tym kraju!!

    • 1 0

  • jest kolejny sukces - całe kierownictwo pracowało kilka miesięcy

    a była impreza?

    • 0 0

  • Ograniczyć prędkość do 15km/h

    25km/h po chodniku między ludźmi (w tym dziećmi) to zdecydowanie za duża prędkość.

    • 1 0

  • ZAKAZ

    Powinien być zakaz jak w Paryżu

    • 1 0

  • Chyba czytałem gdzie z rok temu iż chodniki mają być dla ludzi

    A codziennie potykam sie o to cholerstwo z którym nikt nie robi w przypadku zastawiania drogi i nigdzie nic nie zamierzam zgłaszać do momentu jak mi ktoś nie zacznie za to płacić... mam co robić ze swoim życiem i nie mam czasu na czyjąś głupotę.

    • 1 0

  • Fajnie

    Operator na kowalach rozstawia je na ścieżkach rowerowych 10m od "wyznaczonego dla nich miejsca" i wąskich chodnikach, blokują przejście, lądują w krzakach i rowach.p

    • 1 0

  • hulajnoga to była zabawka dla dzieci. W czasie, gdy napędzana była nogą dziecka , nie osiągal duzych prędkości i byla traktowana jako zabawka. Obecnei jakiś d**il wymyślił, aby do zabawki dla dzieci domontowac silnik elektryczny i nagle hulajnoga stała się pojazdem bardzo niebezpiecznym zarówno dla kierującego nią , jak i dla innych uczestników ruchu, pieszych, rowerzytsów oraz samochodów . To nie pojazd, to produkt niebezpieczny , który należy czym prędzej zutylizować.

    • 1 2

  • zagrozić wywaleniem tych firemek z miasta jak w Paryżu

    a same się wezmą za to jak należy i skończy się udawanie że się nie da się i się okaże że można ścigać i karać grubymi karami $ tych patusów na tych hulajnogach

    • 0 1

  • Gustownie odprasowany spodzień, panie wiceprezydencie.

    Demokracja - rządy ludu.

    • 0 0

  • złom na ulicach i chodnikach,przejść nie można.

    kto zezwala na pędzące hulajnogi po chodnikach. równi i równiejsi, by ludziom żyło sie lepiej.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane