• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek. Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.



Od kilku miesięcy słyszymy o zbliżającej się inwestycji, którą w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zrealizują holenderska spółka deweloperska Multi Development oraz miasto Gdańsk.

Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.

Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska, zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".

A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP zobacz na mapie Gdańska, aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.

- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.

Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.

- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.

Przestrzeń na obszarach śródmiejskich powinna być:

Rewolucja na drogach śródmieścia Gdańska zakłada też przebudowę Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Ma on zmienić się w skrzyżowanie z wyspą centralną o ogromnych rozmiarach. Sęk w tym, że pasujący do niej nowy pas rozdziału jezdni ul. 3 Maja będzie tak potężny, że zmieściłoby się w nim nawet całe skrzydło Urzędu Miejskiego od strony ul. Nowe Ogrody. Planiści jednak nie przewidzieli tu żadnej zabudowy, lecz zieleń. Czy Gdańsk na pewno stać na taką rozrzutność w ścisłym centrum, gdzie ceny działek są najwyższe?

- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.

Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska, a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.

- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.

Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.

Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.

Opinie (195) 6 zablokowanych

  • Następny wizjoner?

    Autor tego artykułu przekonuje aby zasypać szpety i zdewastowany tunel podziemny pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym, bo podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie zlikwiduje ruch aut w tym rejonie.
    Winszuję dobrego samopoczucia. Nowa ulica przejmie częściowo tranzyt aut na kierunku północ-południe, natomiast cały pozostały ruch będzie odbywał się tą newralgiczną arterią

    • 8 11

  • Tunel

    Niektórzy widać nie maja co robić i szukają na siłę powodu do napisania artykułu.

    • 5 8

  • Tunele i ankieta

    Akutat uważam że tunele w newralgicznych miejscach to całkiem rozsądny pomysł. Oczywiście rozumiem że chodząc na niedzielny spacer każdy wolałby napawać się piękną architekturą, świeżym powietrzem czy słoneczkiem grzejącym prosto w twarz. Jednakże osoby takie jak ja, które codziennie pokonują drogę do pracy na piechotę bardziej cenią sobie wygodę. Sto razy bardziej wolałbym iść "betonową rynną" ale za to z gwarancją że dany odcinek przejdę w określonym przedziale czasu oraz nie będę tak uzależniony od warunków pogodowych. "Uwielbiam" brnąć po kostki w błocie pośniegowym nawet parę tygodni po ostatnich opadach. Pojawia się również kwestia przewidywalności czasu podróży. Sygnalizacja świetlna jest na prawdę fajna ale wtedy i tylko wtedy gdy zawsze mam zielone światło. Podejrzewam ze każdy z nas choć raz spóźnił się na autobus, tramwaj lub pociąg bo utknął na światłach. Jedyne co mógłbym zasugerować to tam gdzie jest to możliwe zrezygnowanie ze schodów na rzecz łagodnych podejść.
    Co do ankiety jest ona poniżej krytyki. Pytania z serii czy wolałbyś chorować na dżumę czy cholerę.

    • 9 8

  • Nie rozumiem tego czepiania sie przez autora, tuneli dla przechodniów??? (2)

    Te określenia "zepchnąć do tuneli", "zagrożenie dla mieszkańców". BZDURA! Niech autor napisze ile ludzi straciło życie czy zdrowie w tunelu, a ile na przejsciu dla pieszych na 3 pasmowej ulicy, ile wiecej spalin wyemitują w atmosfere GDAŃSKA tysiace aut stojących na czerwonym swietle i o ile dłuzej bedzie jechało sie przez te skrzyzowanie?

    • 9 13

    • rozumiem że ludzi na PdP zabija samo przechodzenie

      a nie kierowcy-piraci drogowi, którzy są nauczenie że wszędzie dojadą bez zatrzymywania się najlepiej z prędkością 100km/h

      • 9 1

    • a ile więcej samochodów będzie w Gdańsku

      gdy jeżdżenie samochodami będzie łatwiejsze i wygodniejsze. poszerzanie ulic i ułatwianie jazdy samochodami jest drogą donikąd! Polecam wyguglować frazę: "newsweek twój ruch"

      • 7 0

  • Weźmy się i poprawmy projekt, by było nowocześnie, estetycznie i praktycznie.

    • 3 0

  • plan na Gdansk (2)

    Plan na Gdańsk:

    1) zlikwidować wszelką komunikację kolektywną będącą własnością miasta, w tym tramwaje i całą ich infrastrukturę,
    2) gigantyczny teren oszczędzony po likwidacji tramwajów zagospodarować na przestrzeń dla pieszych i pojazdów kołowych,
    3) umożliwić prywatnym firmom oferowanie usług przewozowych. Bez koncesji, bez zezwoleń. Każdy może przewieźć każdego za pieniądze lub nie. Zgodnie z poprzednim punktem miejsce dla prywatnych przewoźników wygospodarować z zaoszczędzonego po likwidacji tramwajów,
    4) tam gdzie to możliwe ruch pojazdów kierować pod ziemię lub nad nią.

    I punkt najważniejszy: kierować się dobrem mieszkańców, nie ulegać żadnym naciskom żadnych krzykaczy, tylko sugerować się analizami inżynierskimi.

    • 4 11

    • (1)

      Proporcje głosów danych na moją wypowiedź pokazują właśnie sedno sprawy.
      To że teren tramwaju w potworny sposób marnuje bardzo cenny teren, zwłaszcza w centrum, że komplikuje transport i jest nieelastyczny widać gołym okiem.
      Oczywistym też jest że prywatna konkurencja jest zawsze lepsza dla klienta od nieuczciwej, monopolistycznej konkurencji państwowej.

      To jest elementarz.

      Jednak większość ludzi nie kieruje się logiką, tylko emocjami. Często też bazuje swoje opinie na kłamstwach które serwowane im są przez najbardziej zainteresowaną stronę - miasto. To właśnie tych opinii nie powinno się słuchać podczas naprawiania i ulepszania miasta.

      Fakty, sprawiedliwość, maksymalizacja wolności mieszkańców (w tym wolności wyboru przewoźnika, trasy, taryfy, taboru).

      • 1 2

      • I g mi z tego wyboru o 15.00

        Skoro po 21.00 do Pruszcza prywaciarze już nie jeżdżą. Tak samo w Wigilię i 25 grudnia.

        Pacan jesteś i tyle.

        • 0 0

  • Samochody w tunele, piesi na powierzchnie.

    • 13 0

  • oflagowac ,oprotestowac

    • 1 0

  • Nie będzie tunelu?

    To gdzie ja kupię reformy i figi?

    • 7 0

  • Dla pieszych tunel jest bezpieczniejszy niż zwykłe przejście przez jezdnię.

    Tylko musi być czysty i oświetlony.

    • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane