- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (269 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?
Zabudowa Targu Siennego i Rakowego to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.
Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.
Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.
"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.
- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.
Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.
Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.
Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.
Opinie (195) 6 zablokowanych
-
2013-01-09 11:53
Tunele są ok - ale dla Samochodów !!!
Zamiast zmuszać ludzi do chodzenia w tunelach, puścić nimi ruch samochodowy.
Zyskalibyśmy ogromne tereny teraz przykryte asfaltem.
Na powierzchni by zostały tylko BusPasy i linie tramwajowe.- 9 0
-
2013-01-09 11:59
nie budujmy podziemnego miasta dla pieszych i rowerzystow
za to chyba latwiej przejechac tunelem w aucie, bo szybciej. Przyklad Warszawy i otoczenia Centralnego jest chyba nad wyraz przygnebiajacy.
Zostawmy miejsce na ziemi dla pieszych i rowerzystow, a auta nichaj przemykaja w tunelach.- 9 1
-
2013-01-09 12:06
Żadne rozwiązanie nie jest idealne
Gdańsk jest taki specyficzny, że bardzo trudno dobrze zorganizować w nich ruch samochodów godząc z komunikacją miejską i przejściami i tunelami dla pieszych.
Idealnym moim zdaniem rozwiązaniem, byłoby schowanie całej ulicy Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie pod ziemię, a pieszych "wypuścić na powietrze". Niestety jak sądzę jest to rozwiązanie zbyt kosztowne.
Rezygnując z tego kosztownego rozwiązania, to i tak nie unikniemy tuneli (zbyt duży ruch samochodów i zbyt duży ruch pieszych). Można co najwyżej złagodzić zejścia do tuneli tworząc pochylnie (patrz węzeł Gdynia Wzgórze Św Maksymiliana). Moim zdaniem tunel pod Huciskiem jest BEZSENSU, ale w okolicy Bramy Wyżynnej jest KONIECZNY.- 4 1
-
2013-01-09 12:17
Wyspa centralna przy Węźle Groddecka
A przypadkiem tak duże planowane skrzyżowanie przy Węźle Groddecka nie jest związane z inwestycją Nowej 3 Maja?
- 0 0
-
2013-01-09 12:46
Od 3 maja
ten projekt jeszcze jakoś wygląda, ale od strony lotu to istny dramat.
guaniane daszki, zielone wzgórze, jak w Kościerzynie bez obrazy.- 7 0
-
2013-01-09 12:51
Tunele
Tunele dla pojazdów to makabra blokowana przy najmniejszych zakłóceniach.
Tunele dla pieszych w stolicznej interpretacji to prowokacja dla tych co starają się być anonimowi.
Jedne i drugie niosą smród, brud i bałagan, a jednak trzeba je budować ale tylko w kształcie niezbędnym dla uniknięcia rzeźni na ulicach. Dla podjęcia właściwych decyzji wydaje się koniecznym ustawienie studentów z karteczkami i ołówkami celem jasnego określenia ruchu zarówno pieszego jak i samochodowego. Z takich danych wyjdą wskazówki gdzie co jest potrzebne.
Natomiast faktycznie - Wyspa Gildiowa to problem nie tylko dla pojazdów ale głownie dla pieszych. Jeden tunel nie wystarczy, a powiązanie go ze stacja Śródmieście tworzy kretowisko.
Panowie i Panie od zarządzania - narzekać umiecie na zaniedbania w tunelach, a czy któryś chociaż pomyślał by zaangażować w dbałość o te tunele tych co tak chętnie tam handlują ? Przecież to jest ich interes aby w rejonie ich straganu było schludnie i czysto. Po godzinach ich pracy jest czas dla was urzędnicy na wykonanie poważniejszych prac.
Tunel to nie wykałaczka jednorazowego użycia - po wykonaniu wymaga jednak inwestowania tych pieniędzy jakie z wynajmu miejsc napływają. No ale do tego to trzeba przemyślanych umów najmu, a nie kolesiowskiego podejścia.
Trochę to przypomina ulice Długą i nadbrzeże nad Motławą. Dobrze pomyślane wyłożenie płytami . Kolesiowskie podejście do eksploatacji i "podkradanie" (w przeróżnych formach) pieniędzy z kar nałożonych za płyty strzaskane. A dzisiaj wracamy do brukowania. Wstyd !- 7 0
-
2013-01-09 13:06
Czytałem ten artykuł z narastającą obawą , że przyjdzie mi mieszkać w moim ulubionym mieście które powoli przestaje być mi przyjazne. Gdzie publiczne inwestycje w obrębie głównego miasta są tylko z nazwy, zazwyczaj są nietrafione i nikomu nie służą po za tymi co wydali pozwolenia na budowy i wykonawcami. Można puścić komunikację pod ziemią jeśli nasi projektanci nie wiedzą to służę materiałami!!! Nie chcę żyć jak kret i chyłkiem przemykać byle szybciej i dalej od centrum, nie chcę być kimś komu przestanie zależeć na miejscu gdzie się mieszka.
- 7 3
-
2013-01-09 13:07
Zlikwidować
szkaradne tunele,to masakra jak te grobowce psują wizerunek miasta.
- 5 4
-
2013-01-09 13:12
NIE- dla sygnalizacji świetlnych
Gdyby tak zrealizować koncepcję autora artykułu,
najprawdopodobniej tuż po otwarciu inwestycji za miliony euro trzeba odrazu zacząć przebudowę bo totalnie zablokowany zostałby ruch samochodowy.
Wtedy malkontenci znów by pisali czy tego nie dało się przewidzieć.- 6 5
-
2013-01-09 13:23
(1)
Kolejny artykuł z cyklu "opowieści dziwnej treści" nie mający nawet pozorów jakiekolwiek rzetelności. Cel jest jeden. Ma się wokół tego toczyć jałowa dyskusja "tunel - nie tunel" "tunel dla samochodów - tunel dla pieszych". A w komentarzach opinie klakierów, ciagle te same - "miasto dla ludzi nie dla samochodów", "poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko przesuwa je gdzies indziej", "bo w Oslo (Berlinie, Londynie itp) tak jest". Może więc Jaśnie Oświecony autor tego artykułu dodałby opinie na temat przewidywanych kosztów budowy tunelu dla samochodów oraz odpowiedział na pytanie jak długo trwałby, związany z budową kompletny paraliż centrum Gdańska (nie zapominając dołączyć analizy np. zwiększenia emisji spalin związanych z wielokrotnie dłuzszymi korkami). I wtedy nalezałoby się zastanowić, czy na to, co stac bogate państwa, stać także i nas.
- 9 6
-
2013-01-10 07:48
Panie "przytomny" z Urzędu Miasta
chodzi o to, żeby nie powielać błędów mądrzejszych i bogatszych, bo oni już to przećwiczyli
teraz zbudujesz taniej, a za 5 lat będziesz poprawiał
chyba, że chodzi Ci o to żeby mieć zajęcie- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.