• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pirs prawie gotowy

Mikołaj Chrzan
5 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Każdego dnia przynajmniej o kilkanaście metrów kwadratowych zwiększa się terytorium Gdańska i Polski. To efekt usypywania pirsu, na którym w przyszłym roku ruszy terminal kontenerowy.

Rok temu firma DCT Gdańsk zaprosiła media na uroczyste rozpoczęcie budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego. Konferencję zorganizowano wtedy w ustawionym na plaży na Stogach namiocie. 4 października 2006 r. podobny namiot stanął 650 metrów dalej - w miejscu, gdzie rok temu było morze. Długi, wychodzący w morze pirs jest już w połowie gotowy. Trwa wbijanie pali pod nabrzeże.

- Do końca roku wypełniony będzie już cały teren przyszłego pirsu. Wykorzystujemy do tego piasek wydobywany podczas pogłębiania torów wodnych prowadzących do terminalu - tłumaczy Leszek Bierawski z firmy Hochtief.

- Prace idą w znakomitym tempie - chwali wykonawcę Richard Timbs, Australijczyk, który jest prezesem DCT Gdańsk. - Jesteśmy pewni, że w czerwcu 2007 r. obsłużymy przy naszym nabrzeżu pierwsze statki, a wszelkie roboty budowlane zakończymy do października.

Jednak terminal, którego zdolność przeładunkowa określana jest na pół miliona kontenerów rocznie, to nie koniec inwestycji w tej części miasta. - Teraz najważniejszym dla nas zadaniem jest stworzenie na zapleczu terminalu Gdańskiego Centrum Logistycznego - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska ds. gospodarczych.

Chodzi o 130 hektarów nieużytków pomiędzy powstającym terminalem a Trasą Sucharskiego. - Ma to być miejsce rozładunku i załadunku kontenerów, magazynowania i konfekcjonowania towarów - informuje wiceprezydent. - Powstać tam będą także mogły zakłady przemysłowe.

Projekt centrum logistycznego ma być wspólnym przedsięwzięciem miasta, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, spółki DCT Gdańsk i Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. - Inwestowanie w strefie oznacza duże preferencje dla przedsiębiorców. Dzięki objęciu tych terenów zasięgiem strefy dużo łatwiej będzie znaleźć inwestorów - tłumaczy Szpak. Dodaje, że na atrakcyjność tego terenu wpłynie także komunikacja. Tereny Portu Północnego - przez obwodnicę południową i Trasę Sucharskiego - będą łatwo dostępne z autostrady A1.

- DCT rozpoczął już wstępne badania geologiczne terenów pod centrum logistyczne. Jeśli założymy optymistyczny scenariusz, możliwe, że pierwsze inwestycje w tym miejscu ruszą pod koniec 2007 r. - uważa wiceprezydent Gdańska.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (37)

  • Przyznam, że szkoda plaży na Stogach itd. ale o tym trzeba było myślećw latach 60-tych, kiedy zaczęto planować Port Północny a nie jak już "musztarda po obiedzie". Oblukałem właśnie w Google Earth tereny DCT (póki nie ma świerzych zdjęć), to co zostało wykarczowane ..., szkoda gadać, bagna i dzikie chaszcze skażone kwśną glebą dzięki siarkopolowi. A protesty?, port budują a nikt nie widzi tego co już stoi od dziesiątek lat.

    • 0 0

  • mnich3001

    30 lat? Co to jest w porównaniu z tym co natura tworzyła tu przez tysiące lat. Ale cóż, Stogów nie żal, bo już były tak zniszczone, że następne ingerencje nie robią róznicy. Ale mamyh przedsmak co czeka naszą przyrodę w starciu ze ślepym biznesme na terenach jeszcze nie zniszczonych.

    • 0 0

  • Zona INDUSTRIALE

    Każda większa aglomeracja w Europie ma swoją strefę przemysłową. W latach piędziesiątych po uwzględnieniu kierunku wiatrów planiści wyznaczyli dzielnicę północno-wschodnią Gdańska na rozwój przemysły związanego z morzem.Politycy związani z PZPR już w tych latach powinni blokować rozwój budownictwa mieszkalnego w tej strefie ze względu na zagrożenia przemysłowe. Ta dzielnica nie ma racji bytu jako dzielnica mieszkaniowa i centrum turystyczne. Takie są koszty cywilizacji lub można wrócić do epoki łuczywa i szumiących borów z wilkami i żubrami. Ciekawe , ilu jest nawiedzonych ekologów ,którzy wybraliby taki sposób na życie ?... ze średnią życia do 40 lat !!!

    • 0 0

  • Dana

    Mylisz się Dana, Ci „nawiedzeni” ekolodzy nie chcą powrotu na drzewa, ani do borów. Chcą znaleźć rozwiązanie, które by to umożliwiło, aby nie zostały po nas już właśnie tylko bory. Argument, że ekolodzy chcą powrotu na drzewa jest stary jak świat.

    • 0 0

  • Antypolityk

    Port dba o środowisko, jak pamiętam, pierwszą inwestycją Portu było skierowanie wód deszczowych ko kanalizacji sanitarnej a nie do Wisły itd., czasy, kiedy Wisłą płynęły śmieci, wszelakie smary itd z portu i stoczni się skończyły.

    • 0 0

  • mnich3001

    Ja nie czepiam się budowy pirsu, tylko stwierdzam fakty. Nie chodzi mi o to, że jest kanaliza, a Wisła coraz czystsza. Czasy dymiących kominów epoki industrailnej mamy w Europie za sobą. Przeniosły się do Chin i innych "tygrysów" Trzeciego Świata. Wspomniałem tylko o dewastacji lasu. Aczkolwiek jeśli chodzi o poziom skażenia i zaśmiecenia, to Wyspa Stogi jest rzeczywiście tu przodująca (Siarkopol, śmieci w lasach itd.).

    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Pytanie

    A kto zaprojektował całą Bazę Terminalu Kontenerowego?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane