• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na korki na Hutniczej

Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nocą wymienią nawierzchnię na Hutniczej
Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają. Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają.

Mieszkańcy Gdyni mają całkiem inny pomysł na korki na ul. Hutniczej zobacz na mapie Gdyni niż przedstawiciele organizacji pracodawców. I przekonują, że miasto jest dla tysięcy gdynian i władze miasta powinny kierować się ich interesem, a nie głosem kilkunastu firm.



Czy budowa buspasu może pomóc w przejeździe ul. Hutniczą?

Niedawno pisaliśmy o protestach gdyńskich pracodawców, którzy grożą, że przeniosą firmy z Gdyni, jeśli władze miasta nadal będą pozwalać na zniszczenia i korki na ul. Hutniczej, przy której mieszczą się ich przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej: Przedsiębiorcy chcą remontu Hutniczej

Dziś prezentujemy opinię dwóch gdyńskich stowarzyszeń, które w temacie problemów na ul. Hutniczej postanowiły przemówić jednym głosem. Oto opinia stowarzyszeń Miasto Wspólna oraz Rowerowa Gdynia:

***


Przedstawiciele Gdyńskiego Związku Pracodawców Nord domagają się likwidacji korków na ul. Hutniczej, twierdząc że nierozwiązanie ich problemów oznaczać będzie ucieczkę firm z Gdyni. Zgadzamy się, że rozwiązanie kwestii Hutniczej jest potrzebne, ale na pierwszym miejscu powinien być postawiony interes mieszkańców, co oznacza jak najszybsze wprowadzenie tam buspasu. Co też może odbyć się naprawdę niskim kosztem, w przeciwieństwie do pomysłów na "rozbudowę arterii".

Hutnicza budowana wyłącznie dla samochodów

Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana. Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana.
Orędownikiem inwestycji drogowych na rzecz pracodawców jest Stefan Benkowski. To on pośrednio odpowiada za obecne problemy z korkami w całym mieście. Przez długie lata swojej działalności na kierowniczym stanowisku w Zarządzie Dróg i Zieleni (był kierownikiem Działu Dróg) realizował on politykę preferencji dla samochodów indywidualnych.

Rzut oka na archiwalne satelitarne zdjęcia Hutniczej pokazuje, jak krok po kroku dzielono jej przestrzeń, mając na względzie wyłącznie wygodę kierowców. Takie działanie musiało się skończyć permanentnym korkiem, na który GZP Nord dzisiaj narzeka.

Sprawdź Raport - gdzie stoimy teraz w korkach.

W sytuacji, gdy liczba samochodów w Gdyni zbliża się do 600 na 1000 mieszkańców, gdy każda ważniejsza droga w mieście w godzinach szczytu staje w permanentnych korkach, organizacja pana Benkowskiego proponuje wydawanie milionów na budowę nowych arterii w mieście, by jeszcze bardziej podporządkować je komunikacji indywidualnej.

Hutnicza to droga mieszkańców, nie tylko przedsiębiorców

Do przegubowego autobusu linii R wchodzi 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej.
Hutnicza nie jest tylko dojazdem do firm i przedsiębiorstw na terenie Chyloni Przemysłowej, ale także główną arterią przenoszącą ruch pomiędzy Gdynią a rumskim osiedlem Janowo i trasą dojazdu do pracy dla tysięcy osób. Jest także "oknem na świat" dla osiedla Meksyk.

Ulicą kursuje jedna z najważniejszych linii autobusowych w Gdyni i Rumi - R. I to o nią należy się upomnieć na pierwszym miejscu. O linię, która przez lawinowy wzrost liczby samochodów grzęźnie w korkach na Hutniczej. O pasażerów tracących czas i przewoźników tracących pieniądze. Ileż to już ludzi z Rumi Janowa przesiadło się do własnego auta przez decyzje m.in. pana Benkowskiego sprzed lat? Odpowiedzi należy szukać koło Radmoru między godz. 7 a 8 rano. I na rozjeżdżonych chodnikach i zieleńcach Śródmieścia czy też w wynikach pomiarów jakości powietrza, pokazujących stężenia norm rakotwórczych substancji w powietrzu.

Korki na Hutniczej dotyczą niemal całej Gdyni

Korki na Hutniczej to nie tylko problem przedsiębiorców z Hutniczej, ale przede wszystkim pasażerów ZKM z połowy Gdyni i Rumi. "R" opóźniona o kilkanaście minut w szczycie - kursuje potem nieregularnie na Wzgórzu Maksymiliana, w Redłowie, Orłowie, Małym i Wielkim Kacku, Karwinach i Dąbrowie oraz Janowie i Starej Rumi. Jak widać lista dzielnic dotkniętych brakiem udogodnień dla transportu zbiorowego w rejonie Hutniczej jest niezwykle długa.

My również domagamy się odkorkowania ulicy Hutniczej - ale nie poprzez gaszenie pożaru benzyną. Podstawową kwestią w przypadku tej ulicy jest wydzielenie buspasa dla "eRki" - na zdecydowanej większości długości ulicy jest na to miejsce. Pasy ruchu są na tyle szerokie, że nie wymaga ona poszerzania.

W autobusach jest więcej ludzi niż w samochodach

Należy przypomnieć, że do jednego przegubowego autobusu linii R wchodzi około 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej i mniejsze korki.

Kolejną kwestią jest umożliwienie części pracowników i mieszkańcom Janowa dojazdu rowerem. Szerokie pasy zieleni umożliwiają budowę drogi rowerowej. Po "rumskiej" stronie ulicy (za wiaduktem linii kolejowej nr 228) droga dla rowerów została wybudowana. Niestety obecnie kończy się ona "nigdzie" - w Gdyni budowy drogi nie kontynuowano, przez co rowerzyści muszą dzielić jezdnię z rozpędzonymi tirami. Warto przypomnieć, że kosztowało to już życie jednego z nich. Winnym tej śmierci był kierowca ciężarówki.

Sytuacja wymaga efektywnego działania na rzecz odkorkowania miasta, a nie wdrażania kosztownych recept, których porażkę można z góry przewidzieć. Hutnicza to zbyt ważna arteria, by pozostawić ją jedynie przedsiębiorcom - jak widzimy proponującym jedynie powielanie rozwiązań rodem z czasów wczesnego Gierka.
Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (261) 3 zablokowane

  • Jednak moim skromnym zdaniem za te wielkie pieniadze niezbedne do przebudowy Hutniczej

    powinno sie wpierw wybudowac lacznik Obwodnica - Hutnicza. To zmieniloby bardzo wiele.

    • 6 0

  • To jakiś nonsens. (1)

    Rumia ma wygodne połączenie z Gdynią za pomocą SKMki. Na Hutniczej powinien obowiązywać zakaz ruchu dla samichodów osobowych i rowerów - to przecież ulica przemysłowa. R-kę należy zlikwidować a nie tworzyć buspasy- po co dublować ekplogiczną SKMkę??

    • 3 6

    • R-ka jeździ tam gdzie SKM nie dociera

      Przeanalizuj przebieg trasy R-ki
      nie każdy mieszka 5 min od przystanku SKM, takim osobom może być wygodniej wsiąść do R-ki. Zawsze to jakaś alternatywa.
      Odnośnie buspasa - to nie zwiększy przepustowości Hutniczej, jedynie ułatwi ludziom dojazd do pracy, choć czy na pewno przyspieszy przejazd autobusem?
      Sprawdź na zkmgdynia.pl i skm
      R - Rumia Dworzec PKP - Hutnicza Estakada 04 (14 przystanków teoretycznie 22 min)
      SKM - Rumia - Grabówek (6 przystanków 12 min)
      Pojazd należy zatrzymać na przystanku, wypuścić / wpuścić, upewnić się czy można zamknąć - odjechać to też zajmuje czas.

      • 1 0

  • Ciekawe ile podatkow do UM Gdynia wnoszą Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia (1)

    Ciekawe ile podatkow do UM Gdynia wnoszą Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia i dlaczego maja tyle do powiedzenia w temacie Hutniczej.Czyżby sugerowali dowóz stali zbrojeniowej,betonu i konstrucji stoczniowych rowerami lub autobusami komunikacji miejskiej?Co to za bełkot??

    • 22 1

    • Chyba płaci, przecież to właściciel połowy kamienic na Starowiejskiej, skąd niby ma kasę na tę całą działalność?

      • 1 0

  • Buspas ?! (1)

    Przecież dodanie buspasu nie rozwiąże żadnego problemu... ludzie nie przestaną nagle jeździć autem bo jest autobus jak nie tu to bedzie stał gdzieś indziej ;) buspas spowoduje tylko większe korki i utrudni życie kierowcą

    • 12 0

    • Nie "kierowcą" tylko "kierowcom". Naucz się języka polskiego ty analfabeto.

      • 4 1

  • bus pas? (2)

    Wystarczy spojrzeć na taryfę ZKM Gdynia i ceny biletów na wspomniana linie R np miesięcznych albo jednorazowych i od razu widac jak Gdynia i gminy ościenne zachęcają do jazdy autobusem. Najpierw wprowadźmy udogodnienia w kwestii transportu publicznego a potem wyciągajmy wnioski dlaczego sa korki. Jak ktos za benzynę do pracy zapłaci 80 zl miesięcznie a za bilet na autobus ma zapłacić 120 zl to raczej nie ma takiej sily ktora zmusi go do jazdy autobusem

    • 11 0

    • (1)

      80 zł miesięcznie za benzynę?? To chyba 100 m i z powrotem.
      mam oszczędne autko na gaz, kręcę się po Gdyni, dwa razy w miesiącu niestety muszę jechać do gdańska i na gaz wydaję ok. 200 zł (ok. 900 km miesięcznie)
      to nie wiem gdzie ty jeździsz, jak na benzynę wydajesz 80 zł.
      lol

      • 2 0

      • miesieczny

        To na bilet miesięczny wydąłbyś na pewno wiecej niż 200 wiec samochodem Ci się opłaca. Ja pisałem o przemieszczaniu sie w rejonie hutniczej i wyliczenia dotyczą jazdy okolo 350-380 km miesięcznie tylko w dni robocze i tylko do pracy i powrót. Tyle wychodzi

        • 2 0

  • Jak wybudują tunel...

    Jak wybudują tunel przy SKM Janowo to ul. Hutniczą jeździć do Janowa napewno nie będę. Dziś jak nie muszę to wybieram Morską. Szkoda czasu i zawieszenia auta. Tu jeszcze dochodzi brak tunelu na Puckiej pod torami.

    • 4 0

  • Rozwiązanie jest jedno - po dwa pasy w kazdym kierunku! (3)

    Zrobić po dwa pasy w każdym kierunku na całej długości. Wzdłuż ścieżkę rowerową i porządny chodnik. Do tego przynajmniej jeden tunel - najlepiej w ciągu Północna-Południowa. Wszyscy o tym wiedza od lat! Wszyscy na to czekają. Ja w pewnym sensie mam do teraz w D, bo po blisko dwudziestu latach pracy w jednej z firm przy Hutniczej i codziennego stania w korkach, jak nie w aucie to w autobusie pracuje wreszcie w innej dzielnicy. Ale tysiące ludzi co dzień przeżywają to samo. BUS-pas to idiotyzm, cały świat z tego się wycofuje - bo zabiera przepustowość drogi, a zajmuje tyle samo miejsca co normalny pas ruchu. Specjalne pasy dla autobusów mają sens, gdy średnio częściej niż co minutę jedzie nim autobus - a nie jeden na 10 czy 15 minut. Nie pozwala też na wyprzedzanie!!

    • 17 0

    • No chyba ze zrobić busspas z możliwością przejazdu aut osobowych przewożących 3 lub więcej osób ( takie rozwiązanie funkcjonuje w Krakowie )

      • 2 0

    • no to tramwaj na Hutniczą ;-) (1)

      Dołączam się do opinii że buspas to g...
      Jak już tak się upierają przy dedykowanych ciągach dla komunikacji miejskiej to może niech sobie walną ...tramwaj.
      Hihi ale by Gdynia wyglądała z 1 linią tramwajową, ale stowarzyszenia były by chyba usatysfakcjonowane (szydzę)

      • 0 0

      • Na środku Hutniczej- kosztem licznych wysepek- można by położyć tory tramwajowe i jeszcze trasę wycieczkową po industrialu zrobić ;)

        • 1 0

  • (1)

    Hutnicza jest droga dwupasmowa z niewydzielonymi pasami ruchu. Tak samo jak skwer ma 3 pasy ruchu niewydzielone. Niestety wszyscy jadą wężykiem. Narysować pasy dzielące ulicę i po klopocie

    • 8 0

    • I koniecznie zrobić pas zjazdowy na nasypie kolejowym bo czasem jest tak ze przepustowość na hutniczej jest w miarę dobra ale polowa ulicy stoi z powodu długotrwale zamknietego szlabanu i samochodów oczekujących na praw/lewoskret

      • 2 0

  • Abstrahując od pomysłu wyznaczenia buspasa czy drogi rowerowej podjęto tu ważny argument , że ul Hutnicza to bardzo ważna arteria łącząca Rumię , Redę z Gdynią ( i odwrotnie)

    • 1 0

  • Kolarze...

    W zamysle nowa inwestycja i już pomysł na drogę dla pojazdów napędzanych przy pomocy pedałów . Nie za dużo tych przywilejów dla kolarzy !? 5km na rowerze 25km w skm z rowerem ...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane