• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek SKM w Orłowie. Są plany, potrzebne dofinansowanie

Patryk Szczerba
19 września 2023, godz. 20:00 
Opinie (131)
Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM. Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.

Półtora roku temu informowaliśmy, że zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. WielkopolskiejMapka jest zasadna. I to na razie tyle. Obecnie trwają analizy, czy warto zgłosić inwestycję do konkursów, w których można uzyskać dofinansowanie unijne. Całość ma kosztować ok. 70 mln zł.



Czy nowy przystanek SKM w Orłowie jest potrzebny?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans ok. 1,6 km. Nowy przystanek miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi.

Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi. Z drugiej strony byłoby stąd znacznie bliżej na przesiadkę na autobusy i trolejbusy jadące ul. Wielkopolską, a także do pobliskiego szpitala w Redłowie.

Przystanek SKM Wielkopolska może być wykonany centralnie na wiadukcie



Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, dało studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.



Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego, na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.

Inwestycje także na terenie miejskim



Do tego potrzebne są inwestycje Gdyni. Wariant przewiduje bowiem także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM.

Informowaliśmy o tym w marcu 2022 r. Co od tego czasu wydarzyło się w sprawie? Okazuje się, że niewiele. Jak informują przedstawiciele SKM, przygotowanie dokumentacji projektowej dotychczas nie zostało zlecone, gdyż jeszcze nie ma zapewnionego źródła finansowania tego projektu.

Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 r. Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 r.

Szacunkowa wartość ok. 70 mln zł



Poszukiwania środków są planowane w programie FENiKS, który jest skrótem od nazwy Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Jest następcą dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko realizowanych w perspektywach 2007-2013 oraz 2014-2020 (POIiŚ).

- Analizujemy możliwość zgłoszenia w formule konkursowej, w tym szczególnie możliwość spełnienia kryteriów obligatoryjnych w ramach konkursu i zabezpieczenia finansowania zadania - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Na tej podstawie partnerzy - SKM oraz Gdynia - mają podjąć decyzję, czy, a jeżeli tak, w jakiej formule realizować ten projekt.

Tu "mieszkają" kolejki SKM. Film z 2022 r.



Całość ma kosztować ok. 70 mln zł



- Warto tu jednak nadmienić, że zgodnie z harmonogramem konkursów do końca I kw. 2024 r. nie są planowane nabory w ramach tego działania. Dotychczas w systemie CST2021, służącym do aplikowania o środki unijne, nie ma informacji o możliwości zgłaszania projektów, warunków udziału w konkursie oraz wysokości możliwego dofinansowania - dodaje Tomasz Złotoś.

Aktualny rozkład SKM



Węzeł Karwiny: trwa wyścig z czasem. Stawką dotacja z UE Węzeł Karwiny: trwa wyścig z czasem. Stawką dotacja z UE

O realizacji nadal poważnie myślą też w Gdyni.

- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - opowiadał półtora roku temu Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (131)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane