• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek SKM w Orłowie. Są plany, potrzebne dofinansowanie

Patryk Szczerba
19 września 2023, godz. 20:00 
Opinie (131)
Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM. Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.

Półtora roku temu informowaliśmy, że zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. WielkopolskiejMapka jest zasadna. I to na razie tyle. Obecnie trwają analizy, czy warto zgłosić inwestycję do konkursów, w których można uzyskać dofinansowanie unijne. Całość ma kosztować ok. 70 mln zł.



Czy nowy przystanek SKM w Orłowie jest potrzebny?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans ok. 1,6 km. Nowy przystanek miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi.

Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi. Z drugiej strony byłoby stąd znacznie bliżej na przesiadkę na autobusy i trolejbusy jadące ul. Wielkopolską, a także do pobliskiego szpitala w Redłowie.

Przystanek SKM Wielkopolska może być wykonany centralnie na wiadukcie



Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, dało studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.



Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego, na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.

Inwestycje także na terenie miejskim



Do tego potrzebne są inwestycje Gdyni. Wariant przewiduje bowiem także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM.

Informowaliśmy o tym w marcu 2022 r. Co od tego czasu wydarzyło się w sprawie? Okazuje się, że niewiele. Jak informują przedstawiciele SKM, przygotowanie dokumentacji projektowej dotychczas nie zostało zlecone, gdyż jeszcze nie ma zapewnionego źródła finansowania tego projektu.

Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 r. Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 r.

Szacunkowa wartość ok. 70 mln zł



Poszukiwania środków są planowane w programie FENiKS, który jest skrótem od nazwy Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Jest następcą dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko realizowanych w perspektywach 2007-2013 oraz 2014-2020 (POIiŚ).

- Analizujemy możliwość zgłoszenia w formule konkursowej, w tym szczególnie możliwość spełnienia kryteriów obligatoryjnych w ramach konkursu i zabezpieczenia finansowania zadania - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Na tej podstawie partnerzy - SKM oraz Gdynia - mają podjąć decyzję, czy, a jeżeli tak, w jakiej formule realizować ten projekt.

Tu "mieszkają" kolejki SKM. Film z 2022 r.



Całość ma kosztować ok. 70 mln zł



- Warto tu jednak nadmienić, że zgodnie z harmonogramem konkursów do końca I kw. 2024 r. nie są planowane nabory w ramach tego działania. Dotychczas w systemie CST2021, służącym do aplikowania o środki unijne, nie ma informacji o możliwości zgłaszania projektów, warunków udziału w konkursie oraz wysokości możliwego dofinansowania - dodaje Tomasz Złotoś.

Aktualny rozkład SKM



Węzeł Karwiny: trwa wyścig z czasem. Stawką dotacja z UE Węzeł Karwiny: trwa wyścig z czasem. Stawką dotacja z UE

O realizacji nadal poważnie myślą też w Gdyni.

- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - opowiadał półtora roku temu Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (131) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Szpilek

    Moim zdaniem nowy przystanek to wyrzucenie pieniędzy w błoto.

    Lepiej postać sobie przy torach i poczekać ...na pociąg ...

    • 29 14

  • (1)

    doróbcie jeszcze kilka przystanków,to do chylonii z gdańska będę jechał 1,5 godziny; dzięki bardzo ...

    • 53 13

    • No lepiej żeby były takie bezsensowne jak np Gdańsk Stocznia

      Ten absurd służący realnie kilkudziesięciu osobom dziennie wciąż nie jest zlikwidowany ale węzła przesiadkowego na całą południową Gdynię nikt nie chce zrobić. A swoją drogą po co jeździsz SKM do Chyloni, czasu masz za dużo? Wszyscy już od dawna na tej trasie jeżdżą regio.

      • 2 1

  • Lepiej zróbcie przystanek między Rumią a Redą (3)

    • 22 7

    • Na wioskach (1)

      To marszałkowskie pol region jeździ

      • 7 7

      • marszałek płaci

        SKM i Regio.

        • 1 0

    • a po co?

      • 0 1

  • (6)

    Żeby przesiąść się na co? Autobusy i trolejbusy? Te siedem kursów na krzyż? A i autobusy jadące do szpitala. Co godzinę. R, Z i S tam się nie zatrzymują. Węzeł przesiadkowy jakiś planista umieścił w redlowie. Naprawdę powstający tam "klif 2" ma takie przebicie? Boczek go buduje?

    • 50 9

    • Stary klif wkrótce będzie zamknięty (3)

      Wybudują kolejne osiedle. Serio

      • 7 3

      • jakoś w w Klifie nie brakuje klientów

        a rewelacje o zamknięciu są powtarzane od lat niczym mantra.

        • 4 0

      • (1)

        A kto będzie chciał mieszkać na końcu miasta przy torach?

        • 3 0

        • warsiawka kupi

          Przecież to 500m od morza...
          Swelina się sprzedała a komunikacyjnie znacznie gorsza...

          • 1 0

    • A ty jechałeś kiedyś autobusem na Karwiny? Czemu kłamiesz że nic Wielkopolską nie jeździ? (1)

      To jest nie siedem tylko kilkadziesiąt autobusów w godzinie, wszystkie pełne ludzi z czego jakaś 1/4 wsiada przy Redłowie z SKM. Ci ludzie jadą pociągiem równolegle do Alei Zwycięstwa, wysiadają w Redłowie i idą na daleki przystanek żeby jechać autobusem w drugą stronę, gdy dojeżdżają na Wielkopolską widzą nad głową następny kurs SKM. Gdy będzie nowy przystanek to z tego następnego kursu będą mogli się wygodnie przesiąść zamiast jechać pół kilometra w jedną i drugą stronę dwa razy dziennie. Nawet jeśli Gdynia nie przesunie przystanków autobusu to na Plac Górnośląski od torów jest tak samo daleko jak obecnie z SKM Redłowo na Aleję Zwycięstwa.

      • 6 0

      • teoretycznie tak...

        W praktyce popełniono kardynalne błędy w planowaniu i obecnie budowa tego przystanku będzie kolejnym błędem pogłębiającym patologię.

        Komunikacja z górnym tarasem istotnie kuleje z powodu konieczności używania przystanków przy Zwycięstwa. Nie z powodu konieczności spaceru, a z powodu straty czasu na skrzyżowaniach i światłach Zwycięstwa.

        Onegdaj była pętla na Pilotów, ale planiści komunikacji nie bardzo się nią interesują.
        Za to jest przystanek 27 na moście.

        Bardzo brakuje zaniechanego przedsięwzięcia w postaci połączenia Wrocławskiej z Łużycką. Ale musiałoby ono zawierać elementy bezkolizyjnych połączeń.

        A może estakada nad doliną Kaczej?
        Można fantazjować, podczas gdy miasto "oddało" Przemyską... Jedyne miejsce, które mogłoby "wypączkować" komunikację w nowym kierunku.

        • 1 0

  • mogą go zbudowac jak zlikwiduja obecne przystanki Redłowo i Orłowo (4)

    w innym wypadku z SKM zrobia WKM - Wolną Kolej Miejska

    • 43 13

    • Już jest WKM

      30 km w godzinę

      • 7 2

    • Redłowo zostaw w spokoju, a Orłowo jest po remoncie. Zmieniaj sobie przystanki po byłym PKS u siebie na Mazurach.

      • 2 3

    • To zacznij od likwidacji tych na których na prawdę są pustki. Gdańsk Stocznia pierwszy i to natychmiastowo do likwidacji.

      Sopot Wyścigi drugi a Gdańsk Zaspa trzeci do likwidacji. Zawsze mało ludzi na tych przystankach.

      • 2 2

    • Mały Kack

      Mały Kack - dolina przyŁowickiej jest wykluczony komunikacyjnie jest tylko jeden autobus łączący z miastem. Potrzebny jest przystanek PKM na Olkuskiej, wtedy mieszkańcy tej dzielnicy zyskają połączenie z Gdańskiem, bez konieczności długiego marszu do SKM.

      • 2 0

  • Tragedia tam już są korki

    To jescze dowala jakieś kolejki... Kto na to pozwala?!

    • 17 10

  • Pięknie (2)

    Więcej parasoli leżaków sauna z jacuzzi drinki za 5 zł zimne piękna kubańska muzyka non stop pokazy filmowe i hot dogi po 3 zł jak w Ikea
    Tak widzę ten przystanek

    • 15 5

    • Celebryty z festivalu

      Beda otwierać. Jak tak to przyjdę.

      • 1 0

    • Jeszcze ciepłe wygazowane piwo

      i śrenia hawajska

      • 0 0

  • (17)

    Chętnie bym zobaczył to studium.

    Taki przystanek to dodatkowe 2 minuty podróży dla _każdego_ mijającego. ktoś powie co to jest dwie minuty. cztery dziennie, dwadzieścia w tydzień, półtorej godziny w miesiąc, ponad 16h rocznie.

    W imię tego, żeby jakiś znikomy procent pasażerów mógł zaoszczędzić 500m spaceru.

    • 49 10

    • (12)

      Znikomy procent? Czy zdaje sobie Pan/Pani sprawę ile osób mieszka na dzielnicach Mały Kack, Wielki Kack, Dąbrowa? Bo to właśnie te osoby będą korzystać z tego przystanku. Nie wspominając o osobach dojeżdżających z pobliskich miejscowości takich jak Chwaszczyno, Koleczkowo, Bojano..

      Tak, dla was to strata 2 min podróży, my aby dojechać z przystanku Plac Górnośląski (na którym prawdopodobnie byśmy wysiadali, aby dostać się na nowy peron) do przystanku Gdynia Redłowo / Gdynia Orłowo tracimy o wiele więcej czasu!

      Moim zdaniem jeśli powstanie tego peronu ma pomóc mieszkańców aż trzech dzielnic Gdyni, jest dobrym pomysłem.

      • 12 17

      • (1)

        Wiadomo lepiej żeby 100 osób straciło 2 minuty żeby 2 osoby zaoszczędziły pięć.

        Powyższe dane z duy, dlatego chętnie bym to studium przeczytał.

        To nie jest tak, że prawie wszystkie te autobusy/trolejbusy do placu za chwilę są na przystanku stryjska, zaraz obok skm redłowo?

        • 13 6

        • Tez umiem pisac glupoty.

          Z Karwin do SKMki bede jezdzic pol miliona dziennie. Z innych czesci Gdyni do SKMki jezdzisz tylko ty.

          • 3 0

      • Nikt nie lubi SKM (3)

        ale wszyscy jeżdżą, bo wbrew pozorom jest w miarę szybka i w wielu przypadkach nie do zastąpienia czymkolwiek. Jeżeli pojawi się tysiąc pomysłów na nowe przystanki, a politycy to klepną w ramach swoich populistycznych zapędów, to przestanie być szybka. Między Wielkopolską a Redłowem można zrobić szeroki, oświetlony, bezpieczny chodnik i ścieżkę rowerową. Można też zrobić linię autobusową dowożącą specjalnie do SKM. Dużo można zrobić, nie demolując jednocześnie SKMki jako szybkiego środka transportu.

        • 16 4

        • (2)

          Nie wszyscy. Jest alternatywa w postaci PolRegio. Szybciej i przyjemniej.

          • 4 1

          • I rzadziej (1)

            • 2 0

            • czasowo i przestrzennie...

              rzadziej

              • 0 0

      • Bez przesady, weź się za uprawę pola, chłopie.

        A parking przesiadkowy zabierzesz ze sobą do Orłowa z domu w Chwaszczynie czy Koleczkowie?

        • 3 2

      • Tym dzielnicom bardziej by pomogło zwiększenie częstotliwości PKM na przystanku Gdynia Karwiny (2)

        • 5 1

        • (1)

          Oczywiście, zwiększenie częstotliwości PKM tez jest jakimś rozwiązaniem, tylko należy pamiętać o jednej kwestii - PKM ma inna trasę niż SKM, nie dojedziemy nią chociażby do dzielnic Gdańsk Żabianka, Oliwa, czy Przymorze Uniwersytet.

          • 0 0

          • Dlatego tak ważną była sprawna przesiadka...

            Wybrano bezużyteczny do tego celu Stadion zamiast Wzgórza...

            • 2 0

      • Dlatego ten przystanek powinien powstać zamiast orłowa i Redłowa. Wtedy to by mialo sens jako hub przesiadkowy.

        • 0 1

      • tym dzielnicom pomoże zmiana tras komunikacji miejskiej

        i przeniesienie części ruchu na Pilotów. Główna strata czasu dla tego kierunku, to konieczność jazdy przez Zwycięstwa. Kiedyś przy Redłowie była nawet pętla...

        A może powrót do idei połączenia Łużyckiej z Wrocławską i Wielkopolską rozwiązaniem godnym miasta a nie kurortowej pipidówy.
        Ale sądząc po wałku na Przemyskiej, to raczej stracona szansa.

        • 0 0

    • Odcinek między Orlowem i Redłowem i tak w odczuciu podróżnego trwa nieskończoność... (1)

      ... więc równie dobrze może być tam przystanek. Wiele osób z Dąbrowy i Karwin z niego skorzysta.

      Teraz ludzie pomarudzą, a gdy przystanek powstanie to nie będą tego zauważać.

      • 5 2

      • Nie może

        No i ten niezapomniany widok pobazgranego malunkami graffiti ekranu akustycznego od strony M. Kacka w tle. Dla mnie ta lokalizacja to miejsce potencjalnej dewastacji przez miejscowych chuliganów.

        • 0 2

    • Aha, bardzo dobry argument. To użyj go najpierw do likwidacji zbędnego przystanku Gdańsk Stocznia.

      A jak uważasz że znikoma ilość pasażerów potrzebuje nowego węzła przesiadkowego przy Wielkopolskiej to policz ile przesiada się z autobusów do SKM w Redłowie - podpowiem: tysiące. Gdańsk Stocznia ma tylu pasażerów w tydzień co tam codziennie tylko się przesiada z autobusów. Te tysiące muszą jechać 5 minut dłużej autobusem (lub więcej gdy jest korek) a wcześniej nad głową widzą jadący pociąg do którego nie mają jak wejść.

      • 3 0

    • Od Redlowa 1.1 km. Od Orlowa 1 km. Proponuje kupic nowa miarke.

      • 0 1

  • A nie można zrobić szynopasa dla skmki? (Taki kolejowy bus pas) (1)

    Nie chcę jechać z Gdyni do Gdańska przez godzinę.

    • 23 6

    • Czego?

      Czy wiesz o czym piszesz? Takim "szynopasem" jest właśnie druga para torów SKM.

      • 1 0

  • czyli wszyscy myślą ale nikt nie chce wydać kasy (2)

    przystanek do niczego nie potrzebny
    z tego miejsca zarówno do Redłowa jak i Orłowa to 15 minut piechotą do tego jest komunikacja

    • 34 8

    • Za to z Karwin oszczednosc około 10 minut.

      • 4 1

    • A z Gdańsk Stocznia do Gdańsk Główny 10 minut pieszo.

      To czemu nie krzyczysz o likwidację Gdańska Stoczni. Tam jest tak mało podróżnych że mogą się przejść. Ale jasne, lepiej zatrzymywać pociąg w miejscu którego prawie nikt nie potrzebuje niż stworzyć nowy przystanek potrzebny dla mniej więcej 1/4 miasta.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane