- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (130 opinii)
- 2 Archeolożka i kelnerka w wojsku WOT (103 opinie)
- 3 Podpalacz i morderca w rękach policji (102 opinie)
- 4 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (250 opinii)
- 5 We wtorek spotkanie na szczycie ws. pyłu (143 opinie)
- 6 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (166 opinii)
Nowy przystanek SKM w Orłowie. Są plany, potrzebne dofinansowanie
Półtora roku temu informowaliśmy, że zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. Wielkopolskiej jest zasadna. I to na razie tyle. Obecnie trwają analizy, czy warto zgłosić inwestycję do konkursów, w których można uzyskać dofinansowanie unijne. Całość ma kosztować ok. 70 mln zł.
Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi. Z drugiej strony byłoby stąd znacznie bliżej na przesiadkę na autobusy i trolejbusy jadące ul. Wielkopolską, a także do pobliskiego szpitala w Redłowie.
Przystanek SKM Wielkopolska może być wykonany centralnie na wiadukcie
Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, dało studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.
Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego, na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.
Inwestycje także na terenie miejskim
Do tego potrzebne są inwestycje Gdyni. Wariant przewiduje bowiem także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM.
Informowaliśmy o tym w marcu 2022 r. Co od tego czasu wydarzyło się w sprawie? Okazuje się, że niewiele. Jak informują przedstawiciele SKM, przygotowanie dokumentacji projektowej dotychczas nie zostało zlecone, gdyż jeszcze nie ma zapewnionego źródła finansowania tego projektu.
Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 r.
Szacunkowa wartość ok. 70 mln zł
Poszukiwania środków są planowane w programie FENiKS, który jest skrótem od nazwy Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Jest następcą dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko realizowanych w perspektywach 2007-2013 oraz 2014-2020 (POIiŚ).
- Analizujemy możliwość zgłoszenia w formule konkursowej, w tym szczególnie możliwość spełnienia kryteriów obligatoryjnych w ramach konkursu i zabezpieczenia finansowania zadania - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Na tej podstawie partnerzy - SKM oraz Gdynia - mają podjąć decyzję, czy, a jeżeli tak, w jakiej formule realizować ten projekt.
Tu "mieszkają" kolejki SKM. Film z 2022 r.
Całość ma kosztować ok. 70 mln zł
- Warto tu jednak nadmienić, że zgodnie z harmonogramem konkursów do końca I kw. 2024 r. nie są planowane nabory w ramach tego działania. Dotychczas w systemie CST2021, służącym do aplikowania o środki unijne, nie ma informacji o możliwości zgłaszania projektów, warunków udziału w konkursie oraz wysokości możliwego dofinansowania - dodaje Tomasz Złotoś.
Aktualny rozkład SKM
Węzeł Karwiny: trwa wyścig z czasem. Stawką dotacja z UE
O realizacji nadal poważnie myślą też w Gdyni.
- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - opowiadał półtora roku temu Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (131) 8 zablokowanych
-
2023-09-20 11:41
pod domem też mi przystanek zbudujecie?
- 0 0
-
2023-09-20 12:02
przydałby się przystanek linii dalekobieżnych - Orłowo w tej chwili nie jest tak potrzebne jak okolice tego wiaduktu lub Redłowa
- 0 0
-
2023-09-20 13:09
i skmka będzie jeździć dłużej! może przystanek co 500 metrów?
- 1 0
-
2023-09-20 13:11
ok, zróbcie nowy przystanek, ale w zamian zlikwidujcie przystanek w Redłowie!
- 2 0
-
2023-09-20 13:13
czas przejazu się wydłuży... a potem marszałek dziwi się, że mieszkańcy małego trójmiasta kaszubskiego szturmują PolRegio
- 2 0
-
2023-09-20 13:47
jestem za
Co prawda wydłuży to moja podróż o jakieś 3 min ale faktem jest, że odległości między obecnymi przystankami są bardzo duże jak na Trójmiasto + ta okolica to dobry węzeł pezwiadkoqy dla innych dzielnic.
Oczywiście, zmiana taboru by się przydała...- 3 1
-
2023-09-20 18:34
Ściema za pół bańki.
Tylko skm to potrafi.
- 1 0
-
2023-09-21 11:09
Kolejny plan.
Kiedyś czytałem artykuł o budowie trzeciego pasa na obwodnicy trójmiejskiej. Papierologia miała zająć trzy lata. Mineło już więcej lat od tej informacji. O trzecim pasie na obwodnicy cisza. Z tym planem będzie podobnie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.