- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (71 opinii)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (124 opinie)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 5 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (73 opinie)
- 6 Po pożarze hali. Zakaz kąpieli do piątku (168 opinii)
Nowy rok stary problem
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/20/300x0/20700__kr.webp)
Obecnie w Ministerstwie Edukacji, Nauki i Sportu trwają przygotowania do wprowadzenia nowych typów szkół. - Od przyszłego roku funkcjonować będą 2-letnie licea uzupełniające oraz 3-letnie technika uzupełniające - dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych - informuje Zenon Frączek, naczelnik Wydziału Kształcenia Ogólnego MENiS.
Za najważniejszy element trwającej od 1999 roku reformy systemu oświatowego uznaje się wprowadzenie egzaminów zewnętrznych. Ich wyniki pozwalają informować, jak szkoła przygotowała uczniów do dalszej edukacji, jak działa system oceniania w porównaniu z innymi szkołami. Gimnazjaliści po raz pierwszy zdawali egzamin zewnętrzny dwa lata temu. W 2005 przystąpią do nowej matury, która zakończy pierwszy etap reformy systemu oświatowego. Jednak już teraz obawy mają zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.
- Programy nauczania są zbyt obszerne w stosunku do czasu, jaki dano nam na ich realizację - przyznaje Romuald Cichocki, dyrektor VIII Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Młodzież jest przeciążona nauką, istnieje ryzyko, że szkoła zamieni się w stadion sportowy. Wszyscy obawiamy się o wyniki nowej matury, tym żyje szkoła.
- Dużą troską i opieką dydaktyczną otaczamy uczniów klas II liceum, to właśnie oni będą zdawać po raz pierwszy nową maturę - mówi Danuta Borczochowska, dyrektor XVI Liceum Ogólnokształcącego, nauczycielka. - Jedną nogą tkwimy jeszcze w 4-letnim cyklu nauczania, ponieważ w szkole są jeszcze uczniowie IV klas, drugą w nowym, trzyletnim.
Nauczycielom trudno jest się odnaleźć.
- W cyklu trzyletnim mamy 3 godziny matematyki tygodniowo - mówi Jolanta Mróz, nauczycielka matematyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10. - To zdecydowanie za mało czasu, żeby dobrze przygotować młodzież do nowej matury - dodaje.
Bolączkę stanowi również brak podręczników.
- Do nowego programu nie ma dopasowanych odpowiednich podręczników - przyznaje Jolanta Mróz. - Z dwunastu podręczników do matematyki tylko jeden spełnił nasze wymagania.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
W dniu rozpoczęcia roku szkolnego uruchomilismy w ramach Portalu nowy serwis nauka.trojmiasto.pl. Jego ideą było stworzenie miejsca, w którym w prosty sposób internauta, będzie mógł znaleźć szkołę dla siebie.
Na stronach Serwisu Nauka pojawiać się będą informacje i artykuły związane z tą tematyką. Dzięki specjalnej wyszukiwarce kursów czytelnik będzie mógł określić swoje wymagania i zapoznać się z szeroką ofertą trójmiejskich szkół językowych. Już w tej chwili wyszukiwarka obsługuje ofertę ponad 20 szkół, ponad 10 języków obcych!
Może czas na to by otworzyć nasze umysły na nowe możliwości i jeszcze raz zasiąść w szkolnej ławie, wszak od wejścia do Unii dzieli nas tylko osiem miesięcy - to wystarczający czas by opanować podstawy języka.
Mamy nadzieję, że serwis wkrótce wzbogaci się o nowe informacje i działy, liczymy, że nasi czytelnicy nie pozostaną obojętni na nowy serwis i podpowiedzą nam, czego od niego oczekują. Wszak to dopiero początek... nie tylko Nowego Roku Szkolnego.
Opinie (41)
-
2003-09-02 09:09
Ale...
Tak było zawsze. Każdy to przechodził i oni też przejsć muszą. I jest jak w dżungli-silniejsi wytrawją, ukształtuja charaktery, a słabsi nie dadzą rady. Taka naturalna selekcja jest bardzo wskazana, bo moze potem nie bedzie tylu matołów w rządzie, i takiego Johna Switalskiego czy USA_KASA tu na naszym forum :)))
- 0 0
-
2003-09-02 09:17
nie kazdy
jedne roczniki bardziej a inne mniej
te co bardziej to przeważnie są poszkodowane
a przynajmniej bardziej nerwowe- 0 0
-
2003-09-02 09:24
Nie każdy? W takim razie każdy odkąd pamietam (a pamięć mam dobrą :))...
W każdym razie roczniki które były maja teraz łatwiej.- 0 0
-
2003-09-02 09:36
każdemu tak się wydaje :)
(ale nie wszystkim się równo oberwało)
nie bede sie wyrażać co myślę o takiej edukacji ze co roku wprowadza sie nowy przedmiot, potem z niego rezygnuje a nauczyciel ma tyle pojecia o temacie co i uczniowie bo nie ma kiedy pogłębić własnych wiadomości- 0 0
-
2003-09-02 09:36
jak ja chodzilam do szkoły, to wszystko było jasne i sprecyzowane od początku do końca
podstawówka, liceum, matura, studia lub studium...
na początku nawet podręczniki były takie same dla wszystkich
a teraz to nic nie wiadomo....- 0 0
-
2003-09-02 10:18
A to qwa juz przesada:
http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?wid=1408155&ticket=9693043713834421%2B1ikez%2FXZeZdS7I3D5fopGM%2B4%2FUUnMeuy54dO0%2BIUKePAhj504toGhU%2BK0MdGY6PpYYd7lxR%2BuYTumIsCSXQ2Yy8A0USXrZd37iBjOYgqU9TyV%2BBO%2FkTq2PBCt8qfN5X
Teraz to bedzie dopiero wielka ucieczka z tego kraju...:(- 0 0
-
2003-09-02 10:26
A po co nam edukacja?
Wciąż nie potrafimy udzielić odpowiedzi - po co nam edukacja? Dzisiaj jest to jedynie nauka "do konsumpcji". Najlepsi uczniowie wiedzą jak wydawać, w dużo mniejszym stopniu jak zarabiać, pieniądze. Wiedza współczesnych uczniów to czysto mechaniczne odtwarzanie treści, którą szkoła im wpoiła.
Stabilny wolny rynek i demokracja jednak wymagają ludzi, którymi nie można łatwo manipulować, ludzi z inwencją i wyobraźnią. W przeciwnym przypadku już wkrótce możemy żyć w kraju, w którym premierem będzie Lepper, a Polacy pracować na najniższych stanowiskach w Unii Europejskiej.- 0 0
-
2003-09-02 11:14
Szkoda tylko, że na tej całej szopce najbardziej dostaną po d...e uczniowie.
- 0 0
-
2003-09-02 11:35
no właśnie :((
ale rodzice ucznióqw też się denerwują :(- 0 0
-
2003-09-02 12:01
student
łapiesz (albo złapałeś już)ZŁE NAWYKI
jak można pisać o własnym kraju, Polsce, "w tym kraju"
dołączasz do chóru wujów (polityków), którym przez gardło nie może przejść słowo Polska??
tym kraju, dla tego kraju...itd
uważaj żebyś nie zapomniał, w którym kraju żyjesz:P- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.