• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rok stary problem

kg
2 września 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Rozpoczął się rok szkolny. Dla niektórych utęskniony, inni woleliby, żeby wakacje trwały 10 miesięcy. Na uczniów i nauczycieli nie czekają epokowe zmiany. Dopiero w przyszłym roku zostaną wprowadzone nowe typy szkół, a największe emocje będą towarzyszyły wszystkim w 2005 roku. Wtedy po raz pierwszy odbędzie się nowa matura.

Obecnie w Ministerstwie Edukacji, Nauki i Sportu trwają przygotowania do wprowadzenia nowych typów szkół. - Od przyszłego roku funkcjonować będą 2-letnie licea uzupełniające oraz 3-letnie technika uzupełniające - dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych - informuje Zenon Frączek, naczelnik Wydziału Kształcenia Ogólnego MENiS.

Za najważniejszy element trwającej od 1999 roku reformy systemu oświatowego uznaje się wprowadzenie egzaminów zewnętrznych. Ich wyniki pozwalają informować, jak szkoła przygotowała uczniów do dalszej edukacji, jak działa system oceniania w porównaniu z innymi szkołami. Gimnazjaliści po raz pierwszy zdawali egzamin zewnętrzny dwa lata temu. W 2005 przystąpią do nowej matury, która zakończy pierwszy etap reformy systemu oświatowego. Jednak już teraz obawy mają zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.

- Programy nauczania są zbyt obszerne w stosunku do czasu, jaki dano nam na ich realizację - przyznaje Romuald Cichocki, dyrektor VIII Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Młodzież jest przeciążona nauką, istnieje ryzyko, że szkoła zamieni się w stadion sportowy. Wszyscy obawiamy się o wyniki nowej matury, tym żyje szkoła.

- Dużą troską i opieką dydaktyczną otaczamy uczniów klas II liceum, to właśnie oni będą zdawać po raz pierwszy nową maturę - mówi Danuta Borczochowska, dyrektor XVI Liceum Ogólnokształcącego, nauczycielka. - Jedną nogą tkwimy jeszcze w 4-letnim cyklu nauczania, ponieważ w szkole są jeszcze uczniowie IV klas, drugą w nowym, trzyletnim.

Nauczycielom trudno jest się odnaleźć.
- W cyklu trzyletnim mamy 3 godziny matematyki tygodniowo - mówi Jolanta Mróz, nauczycielka matematyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10. - To zdecydowanie za mało czasu, żeby dobrze przygotować młodzież do nowej matury - dodaje.

Bolączkę stanowi również brak podręczników.

- Do nowego programu nie ma dopasowanych odpowiednich podręczników - przyznaje Jolanta Mróz. - Z dwunastu podręczników do matematyki tylko jeden spełnił nasze wymagania.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

W dniu rozpoczęcia roku szkolnego uruchomilismy w ramach Portalu nowy serwis nauka.trojmiasto.pl. Jego ideą było stworzenie miejsca, w którym w prosty sposób internauta, będzie mógł znaleźć szkołę dla siebie.

Na stronach Serwisu Nauka pojawiać się będą informacje i artykuły związane z tą tematyką. Dzięki specjalnej wyszukiwarce kursów czytelnik będzie mógł określić swoje wymagania i zapoznać się z szeroką ofertą trójmiejskich szkół językowych. Już w tej chwili wyszukiwarka obsługuje ofertę ponad 20 szkół, ponad 10 języków obcych!

Może czas na to by otworzyć nasze umysły na nowe możliwości i jeszcze raz zasiąść w szkolnej ławie, wszak od wejścia do Unii dzieli nas tylko osiem miesięcy - to wystarczający czas by opanować podstawy języka.

Mamy nadzieję, że serwis wkrótce wzbogaci się o nowe informacje i działy, liczymy, że nasi czytelnicy nie pozostaną obojętni na nowy serwis i podpowiedzą nam, czego od niego oczekują. Wszak to dopiero początek... nie tylko Nowego Roku Szkolnego.
Głos Wybrzeżakg

Opinie (41)

  • Miller wielki mecenas edukacji

    Najsmieszniejsze jest to, ze wedlug rzadu wielkiego Millera, edukacja polska jest jedna z najmniej powazanych instytucji!! Swiadczyc o tym moze podwyzszony vAT na srodki dydaktyczne ( nawet dla szkol podstawowych), opodatkowanie uczelni panstwowych, ktore i tak ledwo przeda!! To nie jest szukanie pieniedzy tam gdzie sa, jak to niektorym sie wydaje, lecz swiadome potencjalne zredukowanie wykwalifikowanej sily roboczej, a tym samym zwiekrzenie bezrobocia o pare ladnych procent w perspektywie najblizszych lat!! Co jak co ale istytucje edukacyjne powinny byc objete ochrona ze strony rzadu, podobnie jak kopalnie, z ta roznica ze w przeciwienstwie do kopaln na przestrzeni przyszlych lat edukacja przyniesc moze tylko zysk gospodarce, wiec ochrona byla by uzasadniona............

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane