• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie. Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie.

Ponad 70 pociągów dziennie połączy za miesiąc Gdańsk i Gdynię na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie kolejarzom nie udało się zachować regularnych odstępów pomiędzy kursami, ale zapowiadają, że jeszcze nad tym pracują.



Gdynianie będą najchętniej korzystać z PKM w drodze:

Mimo że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursują od 1 września, to do tej pory gdynianie nie mogli poczuć tego w swoim mieście. Powód? Poza kilkoma składami, które wczesnym rankiem wyjeżdżają, a późnym wieczorem wracają do Gdyni, na tej części trasy próżno szukać innego pociągu PKM.

PKM wreszcie dociera do Gdyni

To się zmieni 13 grudnia. Od tego dnia rozkład PKM zacznie w końcu obejmować także Gdynię. Nie został on jednak jeszcze oficjalnie ogłoszony, dlatego nie możemy zaprezentować go w całości.

Jako pierwszy, 25 minut po północy, ze stacji we Wrzeszczu wyjedzie pierwszy pociąg PKM do Gdyni Głównej. Pokonanie trasy zajmie mu 48 minut. Pół godziny później wyruszy kolejny pociąg.

W ciągu doby z Wrzeszcza do Gdyni wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy.

Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

Wszystkie pociągi PKM wyruszające z Gdyni, a będzie ich w ciągu doby 34, jadą do Wrzeszcza.

Kursy bez regularnych odstępów

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach. Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach.
Powody braku regularności są dwa.

Po pierwsze: na tymczasowym przystanku w Wielkim Kacku do dyspozycji będzie tylko jedna krawędź peronu, więc składy jadące w przeciwnych kierunkach będą musiały się nawzajem przepuszczać.

Po drugie: rozkład uwzględnia tzw. okresy zamknięciowe, ustanowione przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcę linii 201 (Gdynia - Kościerzyna). Są one związane z wciąż toczącymi się tam pracami remontowymi oraz planami budowy przystanków PKM na Karwinach i przy stadionie w Redłowie. Ich realizacja powinna ruszyć na przełomie kwietnia i maja i wiązać się będzie z zamknięciem na cztery miesiące jednego, a potem drugiego toru linii 201.

Z Gdyni do Wrzeszcza po pięć połączeń w szczycie porannym i popołudniowym

W relacji Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz odstępy czasu między kursami wyniosą od 7 minut (21:07 - 21:14) do półtorej godziny (13:36 - 15:06). W jednym momencie dnia pojawi się nawet namiastka regularności. Między godz. 5:05 a 5:35, trzy kolejne składy odjadą z Gdyni co 15 minut.

W porannym szczycie, w godzinach między 6 a 9, na trasę wyjedzie pięć składów (6:10 i 6:34, 7:22 i  7:52 oraz 8:07). W popołudniowym szczycie (godz. 15-18) będzie ich również pięć (15:06, 16:00, 16:34 i 16:54 oraz 17:42).

Czasy przejazdu poszczególnych składów będą się wahać od 44 minut (dwa pojazdy) do 53 minut (trzy pojazdy). Jednak większość osiągać będzie czas 46 lub 48 minut.

Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r. Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r.
Z Wrzeszcza do Gdyni po sześć pociągów w szczycie

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej również brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25).

Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Poranny (6-9) i popołudniowy (15-18) szczyt będzie oferował pasażerom po sześć pociągów. Rano odjazdy będą o godz. 6:12 i 37, 7:18 oraz 8:05, 8:31 i 8:58, zaś w drugiej części dnia o godz.15:25, 15:55, 16:25 i 16:55, 17:10 i 18:00.

Z kolei czasy przejazdu będą nieco dłuższe. Od 46 (jeden taki kurs) do 55 minut (dwa kursy). Najczęściej jednak pokonanie trasy z Wrzeszcza do Gdyni zajmować będzie 49 minut.

Najwięcej pociągów między Wrzeszczem a lotniskiem

Każdego dnia w stronę lotniska pojedzie z Wrzeszcza 80 pociągów, począwszy od godziny 3:56, a na godz. 00:55 skończywszy. W drugą stronę składów będzie o cztery mniej. Pierwszy kurs z portu lotniczego do Wrzeszcza odbędzie się o 4:12, a ostatni o 00:25.

Różnice w czasach odjazdów mieszczą się w granicach od 10 do 25 minut (nie licząc pierwszych dwóch i trzech ostatnich kursów z Wrzeszcza na lotnisko).

Główny powód braku regularności pozostaje ten sam: wciąż trwa zgrywanie urządzeń między linią PKM i PLK pozwalających na zwiększanie przepustowości. Co oznacza często przymusowy postój pociągów na Strzyży przed wjazdem do Wrzeszcza.

Sprinter z Kartuz do Gdańska Głównego

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

W drugą stronę 9 z 17 pojazdów pokona trasę dokładnie w godzinę. Kolejne będą o kilka minut wolniejsze, ale zdarzy się też pewien wyjątek. Będzie nim pociąg sprinter odjeżdżający z Kartuz punkt 7. Ten skład dojedzie do Gdańska Głównego w 53 minuty, gdyż po drodze nie zatrzyma się na pięciu przystankach PKM (Rębiechowo, Matarnia, Kiełpinek, Jasień oraz Niedźwiednik).

Pociągi z Gdyni do Kościerzyny to nie PKM

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi także na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Pasażerowie wciąż czekają na zmiany we Wrzeszczu

Mimo sygnalizowania tego problemu, na dworcu we Wrzeszczu wciąż nie ma dodatkowych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Powoduje to, że pasażerowie biegają między peronami, nie wiedząc z którego peronu odjedzie ich pociąg. PKP PLK zapowiada, że system dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku.

Opinie (249) 4 zablokowane

  • dlaczego składy PKM stoją przed wiaduktem nad ul. Wita Stwosza a nie na stacji Strzyża? (1)

    • 4 1

    • To jedno

      Z tych pytań ez odpowiedzi nad którym zastanawia si cały skład i konduktor. Zapewne przepuszcza te bezpośrednie połączenia koscierzyna-gdańsk, które obiecali

      • 1 0

  • jak tam? czy pkm w dalszym ciągu jeździ pusta? (4)

    • 3 3

    • Jak tam? W twojej głowie nadal pusto?

      • 2 2

    • Nie (2)

      Rzadko jeżdżę PKM-ką, ale dzisiaj wybrałem się do Kartuz. Zdziwiłem, się bardzo jak wiele ludzi jechało ze mną. Dodam, że to nie były jakieś godziny szczytu. Normalna sobota, pociąg o 10:33 z Gd. Głównego. W samych Kartuzach wysiadło z 20-30 osób

      • 1 1

      • wzglednie szybki i wygodny dojazd do GB (1)

        chyba tylko dlatego PKM ma jako takie obłożenie z i do Kartuz

        • 1 1

        • szkoda, że nie NYC

          • 0 0

  • P a r o d i a (3)

    Kto będzie korzystał z połączenia między Kościerzyną a Gdańskiem z przesiadką w Żukowie, która może trwać nawet kilkadziesiąt minut? To już lepiej jeździć autobusem, czas podróży taki sam a przynajmniej w ciepłym. Bo chyba nikt nie pomyślał, że ludzie dojeżdżający codziennie do pracy, zrezygnują z samochodu. Póki co, PKM nie ma atrakcyjnej oferty dla Kościerzyny. Dziękujemy bardzo panie Lamczyk. Oby te przechwałki o PKM do Kościerzyny czkawką Ci się odbiły.

    • 14 0

    • W wielu przypadkach lepiej przesiadać się w Osowej, a nie w Żukowie. (2)

      W weekend plk powinna zaprezentować rozkład więc zobaczymy.

      • 2 1

      • tylko (1)

        Że zdaje się mialobyc bezpośrednio. Niech ktoś ich z tego rozliczy

        • 1 0

        • Dopóki nie będzie dwóch torów

          między Kościerzyną i Rębiechowem nie ma szans na bezpośrednie z Kościerzyny do Gdyni i Gdańska - macie do wyboru jedno z nich. Są do Gdyni bo tak dotąd jeździły. Jak w Kościerzynie jest znacznie większe zainteresowanie bezpośrednimi do Gdańska a nie do Gdyni to musicie cisnąc marszałka i swoich włodarzy.

          • 0 0

  • do autora

    Szanowny panie.
    po tylu latach pracy warto już wiedzieć ze żadna pkmka nie jeździ. Proszę nie wprowadzać mieszkańców w błąd.
    pkm to wybudowana infrastruktura.
    przewoźnikiem jest skm i to ona wozi pasażerów.
    i warto o tym pamietać !!!!!
    pozdrawiam

    • 6 1

  • zbyt długo do Gdyni (2)

    Czemu tak długo z Wrzeszcza do Gdyni(48 min)?

    • 3 6

    • Żeby niedouczeni idioci bez wyobraźni, którzy mapy Trójmiasta nie ogarniają

      mieli o co pytać na forum internetowym.

      • 7 0

    • Bo to nie kolej dla osób jeżdżących z Gdyni do Wrzeszcza

      Od tego jest SKM i trasa na wprost.
      PKM jedzie na około.

      • 8 0

  • A bilety? (2)

    Nadal nie można ich nigdzie kupić?

    • 4 1

    • Można (1)

      Można w kasach, kioskach, w automatach SKM, ZTM Gdańsk, przez aplikacje SkyCash i ewentualnie u kierownika pociągu. Do końca roku mają się pojawić automaty na 6 stacjach PKM.

      • 2 0

      • A kasownik w Kartuzach już jest?

        O reszcie przystanków nie wspomnę

        • 0 0

  • gazeta podaje ze ma być jeden bilet (3)

    niestety wygląda na to że będzie drożej

    • 2 0

    • na jeden środek lokomocji po 1 bileciku (1)

      • 0 1

      • metropolitarny

        • 0 0

    • Gauno prawda a nie gazeta wyborcza!!!

      Zamachy we Francji a ci piszą o fobii wobec "braci muzułmanów"!
      Wracając do tematu to nie prędko doczekamy się wspólnego biletu niestety!

      • 1 1

  • Jeśli jest to kolej dojazdowa na lotnisko, którą mają podróżować także obcokrajowcy (2)

    dlaczego nie ma informacji w obcych językach? Jak ktoś, kto nie zna języka polskiego ma się dowiedzieć na lotnisku gdzie i jaki bilet kupić. Czy prowincja w głowach osób zarządzających SKM jest tak silnie zakorzeniona, że pewnych potrzeb nie są oni w stanie sobie wyobrazić? Europa od lat wie jak to się robi. Zarząd SKM zapewne dalej niż w Kartuzach nigdy nie był.

    Zresztą, ZKM nie lepszy. Oznakowanie rozkładów jazdy piktogramami, umieszczenie ikonek typu "lotnisko", "dworzec" przekracza ich możliwości. Autobusu, który miałby na wyświetlaczu z przodu określenie "airport" i znaczek z samolotem nigdy nie widziałem. Czy cudzoziemiec ma szansę skojarzyć z czymkolwiek polskie określenia "port lotniczy" lub "dworzec główny"?! Czy to naprawdę aż takie trudne do ogarnięcia dla ludzi odpowiedzialnych za organizację przewozów?

    Niezmiennie mamy ambicję, żeby pachniało u nas światem. I pachnie - tym trzecim.

    • 8 0

    • Zatem.... Wielki Świat jest w szkal

      • 0 0

    • Szklaną Pogodą mnie to pachnie.

      • 0 0

  • Za wolno i za długo.

    PKM na znacznej większości trasy ma tory tylko dla siebie i mimo to wlecze się niesamowicie. Z Brętowa do Osowy 16 km w pół godziny to jest żart. Autobus 210, jeśli nie ma korków, ma podobny czas, a na swojej drodze ma przystanki, światła, skrzyżowania. Tak się przecież chwalili, że pociągi bez problemów mogą jeździć 120 km/h.

    • 11 1

  • A dumni gdynianie i tak czekają na swoje wielkie i potrzebne lotnisko, dzięki któremu będą mogli podróżować gdzie tylko ich wyobraźnia poniesie. Tylko na Chylonię, Dąbrówkę, do Sopotu autkiem lub busikiem po najbardziej dziurawych w 3city drogach :-)

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane