• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie. Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie.

Ponad 70 pociągów dziennie połączy za miesiąc Gdańsk i Gdynię na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie kolejarzom nie udało się zachować regularnych odstępów pomiędzy kursami, ale zapowiadają, że jeszcze nad tym pracują.



Gdynianie będą najchętniej korzystać z PKM w drodze:

Mimo że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursują od 1 września, to do tej pory gdynianie nie mogli poczuć tego w swoim mieście. Powód? Poza kilkoma składami, które wczesnym rankiem wyjeżdżają, a późnym wieczorem wracają do Gdyni, na tej części trasy próżno szukać innego pociągu PKM.

PKM wreszcie dociera do Gdyni

To się zmieni 13 grudnia. Od tego dnia rozkład PKM zacznie w końcu obejmować także Gdynię. Nie został on jednak jeszcze oficjalnie ogłoszony, dlatego nie możemy zaprezentować go w całości.

Jako pierwszy, 25 minut po północy, ze stacji we Wrzeszczu wyjedzie pierwszy pociąg PKM do Gdyni Głównej. Pokonanie trasy zajmie mu 48 minut. Pół godziny później wyruszy kolejny pociąg.

W ciągu doby z Wrzeszcza do Gdyni wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy.

Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

Wszystkie pociągi PKM wyruszające z Gdyni, a będzie ich w ciągu doby 34, jadą do Wrzeszcza.

Kursy bez regularnych odstępów

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach. Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach.
Powody braku regularności są dwa.

Po pierwsze: na tymczasowym przystanku w Wielkim Kacku do dyspozycji będzie tylko jedna krawędź peronu, więc składy jadące w przeciwnych kierunkach będą musiały się nawzajem przepuszczać.

Po drugie: rozkład uwzględnia tzw. okresy zamknięciowe, ustanowione przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcę linii 201 (Gdynia - Kościerzyna). Są one związane z wciąż toczącymi się tam pracami remontowymi oraz planami budowy przystanków PKM na Karwinach i przy stadionie w Redłowie. Ich realizacja powinna ruszyć na przełomie kwietnia i maja i wiązać się będzie z zamknięciem na cztery miesiące jednego, a potem drugiego toru linii 201.

Z Gdyni do Wrzeszcza po pięć połączeń w szczycie porannym i popołudniowym

W relacji Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz odstępy czasu między kursami wyniosą od 7 minut (21:07 - 21:14) do półtorej godziny (13:36 - 15:06). W jednym momencie dnia pojawi się nawet namiastka regularności. Między godz. 5:05 a 5:35, trzy kolejne składy odjadą z Gdyni co 15 minut.

W porannym szczycie, w godzinach między 6 a 9, na trasę wyjedzie pięć składów (6:10 i 6:34, 7:22 i  7:52 oraz 8:07). W popołudniowym szczycie (godz. 15-18) będzie ich również pięć (15:06, 16:00, 16:34 i 16:54 oraz 17:42).

Czasy przejazdu poszczególnych składów będą się wahać od 44 minut (dwa pojazdy) do 53 minut (trzy pojazdy). Jednak większość osiągać będzie czas 46 lub 48 minut.

Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r. Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r.
Z Wrzeszcza do Gdyni po sześć pociągów w szczycie

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej również brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25).

Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Poranny (6-9) i popołudniowy (15-18) szczyt będzie oferował pasażerom po sześć pociągów. Rano odjazdy będą o godz. 6:12 i 37, 7:18 oraz 8:05, 8:31 i 8:58, zaś w drugiej części dnia o godz.15:25, 15:55, 16:25 i 16:55, 17:10 i 18:00.

Z kolei czasy przejazdu będą nieco dłuższe. Od 46 (jeden taki kurs) do 55 minut (dwa kursy). Najczęściej jednak pokonanie trasy z Wrzeszcza do Gdyni zajmować będzie 49 minut.

Najwięcej pociągów między Wrzeszczem a lotniskiem

Każdego dnia w stronę lotniska pojedzie z Wrzeszcza 80 pociągów, począwszy od godziny 3:56, a na godz. 00:55 skończywszy. W drugą stronę składów będzie o cztery mniej. Pierwszy kurs z portu lotniczego do Wrzeszcza odbędzie się o 4:12, a ostatni o 00:25.

Różnice w czasach odjazdów mieszczą się w granicach od 10 do 25 minut (nie licząc pierwszych dwóch i trzech ostatnich kursów z Wrzeszcza na lotnisko).

Główny powód braku regularności pozostaje ten sam: wciąż trwa zgrywanie urządzeń między linią PKM i PLK pozwalających na zwiększanie przepustowości. Co oznacza często przymusowy postój pociągów na Strzyży przed wjazdem do Wrzeszcza.

Sprinter z Kartuz do Gdańska Głównego

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

W drugą stronę 9 z 17 pojazdów pokona trasę dokładnie w godzinę. Kolejne będą o kilka minut wolniejsze, ale zdarzy się też pewien wyjątek. Będzie nim pociąg sprinter odjeżdżający z Kartuz punkt 7. Ten skład dojedzie do Gdańska Głównego w 53 minuty, gdyż po drodze nie zatrzyma się na pięciu przystankach PKM (Rębiechowo, Matarnia, Kiełpinek, Jasień oraz Niedźwiednik).

Pociągi z Gdyni do Kościerzyny to nie PKM

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi także na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Pasażerowie wciąż czekają na zmiany we Wrzeszczu

Mimo sygnalizowania tego problemu, na dworcu we Wrzeszczu wciąż nie ma dodatkowych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Powoduje to, że pasażerowie biegają między peronami, nie wiedząc z którego peronu odjedzie ich pociąg. PKP PLK zapowiada, że system dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku.

Opinie (249) 4 zablokowane

  • sukces na miarę PRL!!! (4)

    Brawo !!!...Przypomnę naszym włodarzom, że połączenie z gdyni do kościerzyny to żadna nowość. Działa już chyba od 50 lat a tu nagle ogłaszają wielki sukces, że zrobili takie połączenia...Kościerzyna - gdańsk...To byłby sukces

    • 18 2

    • Nie żadne "50 lat" !!! (1)

      Linia kolejowa z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy została zbudowana już w latach dwudziestych XX wieku. Czyli niedługo będzie miała już STO LAT !!! Była konieczna,aby Polska uniezależniła się od niepewnego politycznie Wolnego Miasta Gdańska. Z drugiej jednak strony Traktat Wersalski swoimi granicami (t.zw. Korytarz) bezsensownie poprzecinał linie kolejowe zbudowane jeszcze przez państwo pruskie.

      • 1 1

      • 100 lat 100 lat

        No to tym większy sukces naszych włodarzy. Nie wiedzieli bo takim połączeniu? Do roboty buce. Bezpośrednie połączenie koscierzyna- gdańsk mi tu szybciutko robić a nie chwalić się połączeniem cierpiała już od 100 lat.

        • 3 0

    • A z Gdyni do Wrzeszcza też? (1)

      • 1 0

      • skm

        Z Gdyni do Wrzeszcza. Tez jeździ juz jakieś 100 lat gdybyś nie zauważył. Chyba ze koniecznie chcesz v jeździć naokoło

        • 0 0

  • Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r.

    cóż za zmiana zdania

    • 5 2

  • Kościerzyna - gdańsk

    Po co na siłę pchać się z Gdyni do Gdańska koniecznie tą linią, skoro są już połączenia stare? Kościerzyna - Gdynia też istnieje już od wieków. Może zrobić nowe połączenia jak Kościerzyna-Gdańsk, tak jak to było pierwotnie planowane?

    • 16 1

  • A kiedy jakieś przymiarki (2)

    do odbudowy linii Pruszcz Gdański - Żukowo przez Straszyn , Kolbudy? Tory leżą (miejscami) ,coraz więcej ludzi mieszka w tamtej okolicy...

    • 18 3

    • a co to Pruszcz?

      • 0 3

    • A kto by tam jeździł?

      • 0 2

  • nie mogliście najpirw zelektryzowac całej linii????;)

    • 8 2

  • A co za mistrz wpadł na połączenie 7:22? Na Rebiechowie jestem wtedy okoli 7:40 i chyba hulajnogą pojadę w kierunku Budowlanych aby być na czas. Ani do pracy tym jechać ani popatrzeć jak pięknie jeździ. Kiedy geniusze zarządzający zrozumieją, że aby przynosiło to dochody trzeba dopasować się do pasażerów, nie odwrotnie.
    I bilet wspólny a nie każdy sobie rzepkę skrobie. Zaludnią się składy w szczycie od razu. Teraz to tylko lotnisko warto i nic poza tym, bo za bilety wsztkie 400 nie da nikt.

    • 11 0

  • bilet metropolitalny

    Czy łaskawie nam panujące władze 152 spółek transportowych dogadały się już z metropolitalnym związkiem w sprawie biletu metropolitalnego, czy dalej kolej metropolitalna i bilet metropolitalny nie będą miały ze sobą nic wspólnego, a ludzie będą musieli kupować od 2 do 3 miesięcznych biletów?

    • 19 0

  • dopiero teraz zauważyłem sondę... ha ha ha

    jak zwykle dowcipnie

    gdynianie będą najchętniej korzystali w podróżach (!) po Gdyni - z jednego przystanku na drugi i z powrotem

    • 4 1

  • Czy to juz bedzie ostateczny rozklad?? Czy w przyszlym roku cos zmienia?
    To znaczy zrobia regularnosc i wieksza czestotliwosc?

    Poza tym - tak wiele razy klamali, oszukiwali, robili co innego niz mowili, ze juz chyba nikt nie wierzy w kolejne obietnicy.
    Przynajmniej ja - NIE WIERZE.

    • 4 1

  • 11.11.2015 ok. godz. 17:45 stacja PKM Gdańsk Osowa (1)

    Na przystanku 2 osoby, jedna to ja czekam na swoje dziecko, druga osoba, młoda Kobieta która pyta mnie czy coś do Wrzeszcza odjechało już.?! (sic!)
    Dojście do peronu znacznie utrudnione, ciemno i taplanie w błocie. Niebezpiecznie... pusto... niezbyt przyjemnie. Tymczasem wjeżdża skład PKM z którego wysiadają, moje dziecko i rodzina 3 osobowa. Skład, de facto, z Niedzwiednika pusty jechał. Zatem.... okrzyknięto PKM sukcesem ale jak dla mnie to ktoś powinien po pupie dostać za zgranie tegoż środka lokomocji. Składy co 30/40 min. z Wrzeszcza do Osowy skutkują tym, że nikt tym obecnie nie jeździ. Kilka osób to wstyd! Straty potężne. Czytam, że do Gdyni kilka składów a reszta w dużej mierze na trasie Wrzeszcz - Lotnisko. Kto będzie tam jechał? Do Osowy powinny dojechać! Do lotniska... i co dalej jak chce do Osowy? Przez Klubów juz z buta przez pola? Czy na 210 czekać 1h? Czy PKM to żart czy środek transportu? Kto tym zawiaduje? Kto układa te super rozkłady? Kucharz? Emeryt? Palacz? Bo z tego co widzę żadnego profesjonalizmu tutaj nie widać. Żenujący spektakl pod egidą PKM... i zakręcone SKM... które pojęcia nie ma o czymś innym niż ich składy SKM.

    • 14 3

    • Odpowiedź

      Rozkłady jazdy na PKM układa... uwaga, uwaga... ORGANISTA.
      To nie jest żart. Podobno ładnie umie zagrać na kościelnyh organach.
      Ale o układaniu rozkładów jazdy to ten chłopaczek nie ma pojęcia

      Dla SKM to zbyt skomplikowane żeby zatrudnić specjalistę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane