• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie. Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie.

Ponad 70 pociągów dziennie połączy za miesiąc Gdańsk i Gdynię na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie kolejarzom nie udało się zachować regularnych odstępów pomiędzy kursami, ale zapowiadają, że jeszcze nad tym pracują.



Gdynianie będą najchętniej korzystać z PKM w drodze:

Mimo że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursują od 1 września, to do tej pory gdynianie nie mogli poczuć tego w swoim mieście. Powód? Poza kilkoma składami, które wczesnym rankiem wyjeżdżają, a późnym wieczorem wracają do Gdyni, na tej części trasy próżno szukać innego pociągu PKM.

PKM wreszcie dociera do Gdyni

To się zmieni 13 grudnia. Od tego dnia rozkład PKM zacznie w końcu obejmować także Gdynię. Nie został on jednak jeszcze oficjalnie ogłoszony, dlatego nie możemy zaprezentować go w całości.

Jako pierwszy, 25 minut po północy, ze stacji we Wrzeszczu wyjedzie pierwszy pociąg PKM do Gdyni Głównej. Pokonanie trasy zajmie mu 48 minut. Pół godziny później wyruszy kolejny pociąg.

W ciągu doby z Wrzeszcza do Gdyni wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy.

Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

Wszystkie pociągi PKM wyruszające z Gdyni, a będzie ich w ciągu doby 34, jadą do Wrzeszcza.

Kursy bez regularnych odstępów

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach. Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach.
Powody braku regularności są dwa.

Po pierwsze: na tymczasowym przystanku w Wielkim Kacku do dyspozycji będzie tylko jedna krawędź peronu, więc składy jadące w przeciwnych kierunkach będą musiały się nawzajem przepuszczać.

Po drugie: rozkład uwzględnia tzw. okresy zamknięciowe, ustanowione przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcę linii 201 (Gdynia - Kościerzyna). Są one związane z wciąż toczącymi się tam pracami remontowymi oraz planami budowy przystanków PKM na Karwinach i przy stadionie w Redłowie. Ich realizacja powinna ruszyć na przełomie kwietnia i maja i wiązać się będzie z zamknięciem na cztery miesiące jednego, a potem drugiego toru linii 201.

Z Gdyni do Wrzeszcza po pięć połączeń w szczycie porannym i popołudniowym

W relacji Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz odstępy czasu między kursami wyniosą od 7 minut (21:07 - 21:14) do półtorej godziny (13:36 - 15:06). W jednym momencie dnia pojawi się nawet namiastka regularności. Między godz. 5:05 a 5:35, trzy kolejne składy odjadą z Gdyni co 15 minut.

W porannym szczycie, w godzinach między 6 a 9, na trasę wyjedzie pięć składów (6:10 i 6:34, 7:22 i  7:52 oraz 8:07). W popołudniowym szczycie (godz. 15-18) będzie ich również pięć (15:06, 16:00, 16:34 i 16:54 oraz 17:42).

Czasy przejazdu poszczególnych składów będą się wahać od 44 minut (dwa pojazdy) do 53 minut (trzy pojazdy). Jednak większość osiągać będzie czas 46 lub 48 minut.

Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r. Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r.
Z Wrzeszcza do Gdyni po sześć pociągów w szczycie

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej również brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25).

Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Poranny (6-9) i popołudniowy (15-18) szczyt będzie oferował pasażerom po sześć pociągów. Rano odjazdy będą o godz. 6:12 i 37, 7:18 oraz 8:05, 8:31 i 8:58, zaś w drugiej części dnia o godz.15:25, 15:55, 16:25 i 16:55, 17:10 i 18:00.

Z kolei czasy przejazdu będą nieco dłuższe. Od 46 (jeden taki kurs) do 55 minut (dwa kursy). Najczęściej jednak pokonanie trasy z Wrzeszcza do Gdyni zajmować będzie 49 minut.

Najwięcej pociągów między Wrzeszczem a lotniskiem

Każdego dnia w stronę lotniska pojedzie z Wrzeszcza 80 pociągów, począwszy od godziny 3:56, a na godz. 00:55 skończywszy. W drugą stronę składów będzie o cztery mniej. Pierwszy kurs z portu lotniczego do Wrzeszcza odbędzie się o 4:12, a ostatni o 00:25.

Różnice w czasach odjazdów mieszczą się w granicach od 10 do 25 minut (nie licząc pierwszych dwóch i trzech ostatnich kursów z Wrzeszcza na lotnisko).

Główny powód braku regularności pozostaje ten sam: wciąż trwa zgrywanie urządzeń między linią PKM i PLK pozwalających na zwiększanie przepustowości. Co oznacza często przymusowy postój pociągów na Strzyży przed wjazdem do Wrzeszcza.

Sprinter z Kartuz do Gdańska Głównego

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

W drugą stronę 9 z 17 pojazdów pokona trasę dokładnie w godzinę. Kolejne będą o kilka minut wolniejsze, ale zdarzy się też pewien wyjątek. Będzie nim pociąg sprinter odjeżdżający z Kartuz punkt 7. Ten skład dojedzie do Gdańska Głównego w 53 minuty, gdyż po drodze nie zatrzyma się na pięciu przystankach PKM (Rębiechowo, Matarnia, Kiełpinek, Jasień oraz Niedźwiednik).

Pociągi z Gdyni do Kościerzyny to nie PKM

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi także na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Pasażerowie wciąż czekają na zmiany we Wrzeszczu

Mimo sygnalizowania tego problemu, na dworcu we Wrzeszczu wciąż nie ma dodatkowych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Powoduje to, że pasażerowie biegają między peronami, nie wiedząc z którego peronu odjedzie ich pociąg. PKP PLK zapowiada, że system dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku.

Opinie (249) 4 zablokowane

  • No nie wiem, czy to mi coś pomoże w dojeździe do pracy z Gdynia Pogórze do Gdańsk Osowa....

    • 5 4

  • wielki kack

    Będzie zatrzymywać sie na Wielkim Kacku od 13 grudnia??

    • 8 0

  • Skąd wy się wszyscy bierzecie...? (2)

    Jak tak się jeździ i chodzi po mieście to wszyscy wyglądają w miarę normalnie.
    A tymczasem dopiero tu wychodzi szydło z wora co do tego co sobą prezentujecie...
    Banda frustratów i narzekaczy na każdy temat :)

    • 22 14

    • wyjdź z domu i otwórz oczy

      • 4 3

    • Ty się chłopie tak nie stresuj !!!

      Takie fora to ostatnia możliwość wypowiedzi dla frustratów,którzy do niczego pozytywnego nigdy ręki nie przyłożyli. Prawie każdy z nich jest jak ferdynand kiepski. A większość ludzi chodzących po gdyni,gdańsku czy sopocie (przepraszam inne miejscowości,że ich nie wymieniłem) jest z pewnością normalna.

      • 5 3

  • Kościerzyna !!!! (2)

    Co się do cholery stało, że kościerzyna dopiero teraz? Planowana była najpierw, bo miała już w zasadzie wykonaną linię a tu najpierw nie wiedzieć czemu Kartuzy, teraz Gdynia...A Kościerzyna na końcu?

    • 18 4

    • Nie narzekacie. (1)

      Jak to mam wam wytłumaczyc tory od gdyni do koscierzyny i do kartuz są własnością pkp plk,a tory od wrzeszcza prawie do osowa są własnością pkm.Problem jest z tym pierwszym operatorem pkp plk!!!

      • 2 6

      • bez przesady

        Jak dla mnie mogli w takim razie w ogóle nie budowac tej kolei, bo połączenie z gdyni do kościerzyny to żadna nowość. Działa już chyba od 50 lat a tu nagle ogłaszają wielki sukces, że zrobili takie połączenia...Kościerzyna - gdańsk...To byłby sukces

        • 9 1

  • kościerzyna - wrzeszcz

    Mam nadzieję, że nie będą kombinować aby ze względu na gdynię robić na połączeniu kościerzyna - wrzeszcz przesiadkę... Ma być bezpośrednie połączenie

    • 13 2

  • Festiwal zrzędzenia trwa w najlepsze! (5)

    Gdybyście widzieli, jak mierny potrafi być publiczny transport w podobnej wielkości ośrodku miejskim "na zachodzie", na kolanach byście wracali do Polski i do PKP.

    No ale jak się nie wychylało nosa poza Polskę, albo co najwyżej na parę dni do Londynu, Berlina czy Paryża (kilkumilionowe metropolie X razy bogatsze od Trójmiasta i Pomorskiego) i się porównuje...

    • 15 15

    • Racja (1)

      Trzeba się porównać z miastami w Liberii, Pakistanie albo Zimbabwe. Wtedy wyjdzie, że SKM w Trójmieście to XXII wiek.

      • 9 3

      • Proponuję zacząć od Bristolu. Na Liberię przyjdzie czas.

        • 1 0

    • hmmm kurczę to ja nie byłem w Berlinie??? (2)

      tam było idealnie myślałem, że to Berlin

      • 3 0

      • (1)

        teraz zastanówmy się, czy Berlin to "podobnej wielkości ośrodek miejski na zachodzie". Hm. Pewnie tak. W końcu to zaledwie stolica Niemiec, kraju ze ścisłej czołówki ekonomicznej świata. Na pewno ma takie same środki na różne usługi miejskie.

        • 2 2

        • Wierz mi, SKM jest w stanie wydać każde pieniądze

          i za te pieniądze będzie zawsze oferować to samo: g..aną ofertę. To nie kwesta kasy misiu, to kwestia kultury organizacyjnej, umiejętności zarządzania et cetera.

          • 2 0

  • Połączenie z Kościerzyny do Gdańska Głównego to tragedia

    • 14 1

  • Kościerzyna -wrzeszcz

    Co? Z przesiadką i kilkanaście minut czekania? Przecież tutaj mieliście tory w użytku od początku w zasadzie i można było puścić bezpośrednie... Zamiast do tych kartuz

    • 15 2

  • hola hola (1)

    dlaczego nie ma bezpośrednich z wrzeszcza do kościerzyny?

    • 20 1

    • Chyba pociagi maja latać do Koscierzyny

      Czy trudno Wam zrozumieć ze po linii jednotorowej moze jechac tylko jeden pociąg. Albo z Koscierzyny jedzie do Gdyni albo do Gdańska. Zróbcie referendum i pociąg pojedzie tak jak chcecie.

      • 0 0

  • Sami sobie czekajcie kilkadziesiąt minut na przesiadkę (2)

    Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut

    • 28 1

    • Wrzeszcz - kościerzyna

      Piszmy reklamację aby było połączenie bezpośrednie wrzeszcz - kościerzyna na adres: reklamacje@skm.Pkp.Pl

      • 12 1

    • Zukago Wschod

      No no, to brzmi dumnie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane