• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną

Patryk Szczerba
13 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (603)
Władze Gdyni tłumaczą, że zmiana rozkładu ZKM jest wymuszona rosnącymi cenami prądu, paliw i inflacją. Władze Gdyni tłumaczą, że zmiana rozkładu ZKM jest wymuszona rosnącymi cenami prądu, paliw i inflacją.

Nowy rozkład ZKM Gdynia znacznie obowiązywać 30 stycznia. Władze miasta tłumaczą, że dodatkowe 15 mln zł dołożone do funkcjonowania komunikacji miejskiej nie wystarczyło, by utrzymać dotychczasowy rozkład. Część kursów zredukowano, inne przeorganizowano.



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 milionów na 181 milionów złotych w tegorocznym budżecie.

Tyle, że jak dodają kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów takich jak: wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

Koszty prądu wzrosną o 60 proc, a koszty gazu o blisko 70 proc.

Zredukowanie niektórych kursów ma pokryć około jedną trzecią rosnących wydatków przewoźników (zarówno prywatnych firm, jak i miejskich spółek przewozowych). Gdyńskiej komunikacji ubyło w 2023 roku 400 tys. wozokilometrów, czyli kilometrów, które na linii wykonuje pojazd komunikacji miejskiej.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Niektóre linie zmienią trasy, inne zostaną zlikwidowane. Nowy rozkład ZKM Gdynia. Niektóre linie zmienią trasy, inne zostaną zlikwidowane.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.


Nowy rozkład ZKM Gdynia. Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do Placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.



Nowy rozkład ZKM Gdynia. Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.


W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy



Wiceprezydent Gdyni: liczymy na reakcję rządu



- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszta. Z miesiąca na miesiąc będzie coraz trudniej, więc możemy jedynie liczyć na reakcję rządu i spółek skarbu państwa - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jaka to miałaby być reakcja?

- Wzrostu cen nie zatrzymamy sami, tutaj potrzeba jest reakcja rządu. To on ma narzędzia do walki z inflacją oraz rosnącymi cenami paliw i energii elektrycznej. Nawet jeśli jest już za późno, by rząd zdołał coś w tej kwestii zmienić, to zawsze może oddać samorządom setki milionów złotych, które zabrał im mocą "Polskiego Ładu" i nie zrekompensował strat, choć powinien - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Ikarus wrócił w 2022 roku na linię 152



W 2022 roku dwie zmiany rozkładu



Przypomnijmy, że w 2022 roku dwa razy zmieniano rozkład jazdy. Po raz pierwszy w lutym, gdy wpływ na cięcia i tym samym oszczędności miał mieć wciąż korononawirus, a drugi raz przed wakacjami. Wtedy ograniczono wieczorne połączenia w weekendy, tłumacząc redukcje rosnącymi cenami paliw.

Dodajmy, że poza cięciami w rozkładach w Gdyni podwyżki biletów - w całym Trójmieście - przyniesie system Fala

Rozkład jazdy ZKM Gdynia

17:39 30 STYCZNIA 23

Zmiana trasy linii 23 (23 opinie)

Uwaga! Od dzisiaj trolejbus 23 nie dojeżdża do Karwin. Skręca z Wielkopolskiej w Strzelców.
Uwaga! Od dzisiaj trolejbus 23 nie dojeżdża do Karwin. Skręca z Wielkopolskiej w Strzelców.

Miejsca

Opinie (603) ponad 10 zablokowanych

  • Co prawda jakość komunikacji miejskiej jest coraz gorsza

    ale za to bilety coraz droższe i mniej komfortowe.

    • 64 0

  • (8)

    Właśnie zakupiłem bilet miesięczny na kolejny okres. Teraz dowiaduję się, że "moja" linia zostanie zlikwidowana 30 stycznia. Zakupu biletu dokonałem przez internet więc zgodnie z prawem konsumenckim mam prawo do jego zwrotu. Jak mam tego dokonać?

    • 92 1

    • Dokonałeś zakupu usługi, a nie towaru. Będzie ciężko . (1)

      • 4 0

      • Masz absolutną rację z tym, że będzie ciężko.
        Ale... dokonując tego zakupu zawarłem umowę na odległość a nie zostałem poinformowany, jak od niej odstąpić. A zgodnie z prawem mam na to 14 dni. Tym bardziej, że w trakcie trwania umowy wkrótce zajdą istotne zmiany w zakresie usług na które się umówiłem ze sprzedawcą.

        • 17 1

    • A bilet został zarezerwowany na linię? (1)

      • 4 1

      • Bilet nie został zarezerwowany, tylko kupiony (w pełni opłacony). W przypadku biletów miesięcznych nie ma opcji wskazania tylko jednej linii. Do wyboru są linie zwykłe albo zwykłe+pospieszne. Ponadto przy odstąpieniu umowy na odległość nie ma konieczności podawania przyczyny, choć tą akurat wyraźnie wskazałem.
        Z biletu miesięcznego korzystam od kilku lat i uważam, że to wygodny sposób opłacania przejazdu. Gdyby zmiana rozkładu została ogłoszona z ponad miesięcznym wyprzedzeniem, pewnie nie pisałbym o tym. Ale informowanie z wyprzedzeniem kilkunastu dni to nic innego, jak zmiana reguł gry w trakcie gry.

        • 8 0

    • (1)

      Możesz zamienić na wycieczkę do Egiptu

      • 0 3

      • I tu mozna byc pewnym

        Ze nie zlikwidują mu lotu na 2 tygodnie przed wycieczką do Egiptu. Tylko Gdynia jest tak niedorozwinięta umysłowo, że wprowadza się zmiany praktycznie z dnia na dzień:))

        • 6 1

    • Bilet miesięczny jest na przejazdy w danym mięscie, nie na wybraną linię (1)

      Możesz jeździć wszystkimi dostępnymi. Poza tyk koszt biletu miesięcznego jest i tak niższy niż koszt biletów jednorazowych do końca tego miesiąca, czyli 31.

      • 1 3

      • Ty tak na serio? Sam to wymyśliłeś?
        Czyli że jak to ma być według Ciebie. Nie powinienem narzekać, że likwidują linię, którą od lat przemieszczałem się pomiędzy domem a pracą. Do tego powinienem się cieszyć, że mogę jeździć wszystkimi pozostałymi liniami i to w dodatku taniej, niż na biletach jednorazowych. Tylko powiedz proszę, po co mam jeździć liniami, które z racji obsługiwanych kierunków nie interesują mnie. Na wycieczkę?
        Tak sobie to przemyślałem i chyba założę fanklub miłośników walenia w rogi przez ZKM. Z pewnością wielu się dołączy.
        Tak na marginesie wyjaśnię Tobie jeszcze, że bilety miesięczne obowiązują nie od początku do końca miesiąca, ale od daty do daty. W moim przypadku datą graniczną jest 18-sty dzień miesiąca. Przejazdy do 18.02 opłaciłem a teraz łaskawie poinformowano mnie, że ten bilet będę mógł sobie oprawić w ramkę.

        • 3 0

  • Wywalić połowę zarządu i kierowników ZKM

    Banda darmozjadów. Mniej linii i bilety droższe?

    • 84 0

  • Jesteśmy już w spirali

    Zakładamy mniej pasażerów, bo robimy coraz bardziej badziewny produkt;
    Więc w związku z tym podnosimy ceny;
    Więc mniej ludzi jeździ;
    Dobranoc, do widzenia!

    • 70 0

  • (2)

    Najgorszy pomysł do zmiana trajtka 23, przecież mnóstwo osób dojeżdża nim na Karwiny i Dabrowe

    • 66 4

    • 29 powinien jechać przez strzelców, Tuwima i do Fikakowa a 23 na Kacze Buki prosto

      • 7 0

    • 23 i 24 przeładowane wiecznie.Co za gluPOta,zeby zmieniac trase 23.

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Lekka przesada z likwidacją niektórych linii (11)

    145 lub 153 w niedzielę to rozumiem że mało ludzi podróżuje ale trolejbusowe 21 30.. one jeżdżą od wielu lat, oszczędność takich szukają wszędzie rozumiem koszty paliw energii i wynagrodzeń, no i podwyżki cen biletów też

    • 177 9

    • (2)

      Fikakowo się starzeje, 153 jest potrzebne codziennie.

      • 16 6

      • Jest 29

        • 8 1

      • Tutejszej gawiedzi wystarczy powiedzieć, że to wina rządu

        Wszystko wybaczą i wybiorą na kolejną kadencję

        • 16 1

    • Jest 24

      • 1 5

    • Finanse miasta to ruina (1)

      Trzeba oszczędzać na parking dla dewelopera I urzędników

      • 23 0

      • I żeby radni nam nie schudli

        Dyrektywy z tygodnia na tydzień trącą urzędniczą Rosją przedrewolucyjną.

        • 7 0

    • Są też bezsensowne zmiany (1)

      Skrócą 152, a wydłużą 32. Przecież nie dawno był tu artykuł o cenach wozokilometrów. Przegubowy autobus jest tańszy niż krótki trolejbus. Po co więc ta zmiana?

      • 12 2

      • pieka pieczeń ekologii zastępują 114 trolejbusami czyli te z 34 będą sobie jeździć wkoło komina a 32 to są elektrobusy w odróżnieniu od trolejbusów ich normalną jazdą jest ta bez szelek pod siecią jadą się tylko naładować

        • 4 1

    • Podwyżki mają być od kwietnia, a podwyższone koszty są już teraz

      • 11 0

    • (1)

      Zgadzam się przecież tymi liniami ludzie jeżdżą do przychodni szpitali do restauracji na Hale. To ja nie kupię miesięcznego na Gdynię bo faktycznie nie będę miała czym dojechać z Sopotu !!! 31 skręca na Kack, a S będzie rzadko zapełniona po dach, i to wszystko !!!

      • 11 1

      • Nie kupuj

        Masz jeszcze SKM, ale lepiej nie jedź do nas "na Gdynię". Mało masz restauracji w Sopocie?

        • 2 9

  • Pozdrowienia dla wyborców Wojciecha Szczurka

    Mam nadzieję, że macie dobre samopoczucie

    • 91 0

  • Likwidacja lini w (3)

    Myślę że osoba która podjęła decyzję o likwidacji lini W powinna chociaz raz w życiu przejechać się nią. S jest aktualnie zawalona, jak nie będzie W to już nikt nie wsiądzie.

    • 123 0

    • a co gorsza Sopot na przegubowce nie chce się dorzucić, więc będzie jeszcze większy ból. (1)

      • 13 0

      • tam nie tylko o Sopot chodzi S to linia przetargowa w większości brygad, przetarg ważny jeszcze do końca 2026

        • 5 0

    • Likwidacja W to zwykłe skur***yństwo!!!

      j.w.

      • 1 0

  • Niezły burdel (1)

    Burdel- to najwłaściwsze słowo, które określa postępowanie urzędników miejskich ws komunikacji. Po co było kupować było autobusy elektryczne i trolejbusy, skoro zwijacie transport w mieście. Zmuszacie w tym przypadku mieszkańców do korzystania z samochodów, żeby oczywiście płacić za parkowanie, bo na to oczywiście macie pieniądze, żeby obstawić nimi 3/4 miasta. Żenująca decyzja i liczę, że za 1.5 roku podczas wyborów samorządowych, odbije się wam ona czkawką.
    Nie pozdrawiam !

    • 105 2

    • jak to po co żeby wyprać kasę zapewniam cię że tłuste misie z urzędu dorobiły się np na wypełnieniu wniosków dotacyjnych b..rwy są dobrze futrowane kasą w nowotworze zwanym ue

      • 8 5

  • Trzeba to zgłosić do prokuratury !! (1)

    To jest ewidentne działanie na niekorzyść miasta!!!

    • 89 4

    • Tylko nie tej w Gdyni ani Warszwce

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane