• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną

Patryk Szczerba
13 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (603)
Władze Gdyni tłumaczą, że zmiana rozkładu ZKM jest wymuszona rosnącymi cenami prądu, paliw i inflacją. Władze Gdyni tłumaczą, że zmiana rozkładu ZKM jest wymuszona rosnącymi cenami prądu, paliw i inflacją.

Nowy rozkład ZKM Gdynia znacznie obowiązywać 30 stycznia. Władze miasta tłumaczą, że dodatkowe 15 mln zł dołożone do funkcjonowania komunikacji miejskiej nie wystarczyło, by utrzymać dotychczasowy rozkład. Część kursów zredukowano, inne przeorganizowano.



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 milionów na 181 milionów złotych w tegorocznym budżecie.

Tyle, że jak dodają kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów takich jak: wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

Koszty prądu wzrosną o 60 proc, a koszty gazu o blisko 70 proc.

Zredukowanie niektórych kursów ma pokryć około jedną trzecią rosnących wydatków przewoźników (zarówno prywatnych firm, jak i miejskich spółek przewozowych). Gdyńskiej komunikacji ubyło w 2023 roku 400 tys. wozokilometrów, czyli kilometrów, które na linii wykonuje pojazd komunikacji miejskiej.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Niektóre linie zmienią trasy, inne zostaną zlikwidowane. Nowy rozkład ZKM Gdynia. Niektóre linie zmienią trasy, inne zostaną zlikwidowane.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.


Nowy rozkład ZKM Gdynia. Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do Placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.



Nowy rozkład ZKM Gdynia. Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.


W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy



Wiceprezydent Gdyni: liczymy na reakcję rządu



- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszta. Z miesiąca na miesiąc będzie coraz trudniej, więc możemy jedynie liczyć na reakcję rządu i spółek skarbu państwa - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jaka to miałaby być reakcja?

- Wzrostu cen nie zatrzymamy sami, tutaj potrzeba jest reakcja rządu. To on ma narzędzia do walki z inflacją oraz rosnącymi cenami paliw i energii elektrycznej. Nawet jeśli jest już za późno, by rząd zdołał coś w tej kwestii zmienić, to zawsze może oddać samorządom setki milionów złotych, które zabrał im mocą "Polskiego Ładu" i nie zrekompensował strat, choć powinien - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Ikarus wrócił w 2022 roku na linię 152



W 2022 roku dwie zmiany rozkładu



Przypomnijmy, że w 2022 roku dwa razy zmieniano rozkład jazdy. Po raz pierwszy w lutym, gdy wpływ na cięcia i tym samym oszczędności miał mieć wciąż korononawirus, a drugi raz przed wakacjami. Wtedy ograniczono wieczorne połączenia w weekendy, tłumacząc redukcje rosnącymi cenami paliw.

Dodajmy, że poza cięciami w rozkładach w Gdyni podwyżki biletów - w całym Trójmieście - przyniesie system Fala

Rozkład jazdy ZKM Gdynia

17:39 30 STYCZNIA 23

Zmiana trasy linii 23 (23 opinie)

Uwaga! Od dzisiaj trolejbus 23 nie dojeżdża do Karwin. Skręca z Wielkopolskiej w Strzelców.
Uwaga! Od dzisiaj trolejbus 23 nie dojeżdża do Karwin. Skręca z Wielkopolskiej w Strzelców.

Miejsca

Opinie (603) ponad 10 zablokowanych

  • Wiedziałem już lata temu, że te elektryki drogie w utrzymaniu wyjdą nam bokiem.

    A unia dalej uparcie idzie w ten kierunek skoro już wiadomo, że to niemożliwe. Drukują pieniądze na potęgę jak np. na KPO które będzie zmuszać kraj po kraju na nieopłacalne eko zmiany. Drukują nawet teraz jak dług publiczny zachodnich krajów przekracza już dawno czerwona linie (60%) przez co kiedyś padła Grecja. Niektóre państwa zachodnie mają już 111% zadłużenia np Niemcy. :) Polska 50% i mieści się w bezpiecznej strefie. Także....czekam bo już niebawem eurokolchoz pięknie i boleśnie upadnie co oczywiście Polska też odczuje....bo rynek jest bardzo ze sobą powiązany, dużo bardziej niż wtedy gdy upadała Grecja.

    • 55 7

  • (1)

    Uwalili parkingi namawiając do komunikacji. Po czym ucięli ja konkretnie. A kto wcześniej długów narobił że teraz ma zadyszkę?. Rząd rządem ale samorząd też się nie popisał

    • 68 1

    • Rzad nie POpiera bzdur typu kuPOwanie CO2 --bzdury lewackie i oto sa efekty.

      • 0 0

  • (4)

    Gdańsk mate same problemy co Gdynia i jakoś nie tnie tak znacząco komunikacji. I jeszcze nie dość że nocne jeździły co godzinę a czasem co półtora to teraz prawie w ogóle.

    • 61 1

    • (1)

      Ale razem z Gdynią podnosi ceny biletów i komplikuje życie wszystkim mieszkańcom. Już nawet Wyborcza pisze że Trójmiasto ma najdroższą i najgorszą komunikację miejską ze wszystkich dużych polskich miast.

      • 17 0

      • Czytaj dalej.

        • 0 2

    • Gdańsk nie musi (1)

      niczego ciąć, bo nie ma czego. To z Kaczych buków masz ponad 250 odjazdów dziennie. A w Gdańsku nigdzie tyle nie ma.

      • 5 1

      • Gdynia to nie tylko Kacze Buki a te 250 odjazdów to ci nabiło R które samo robi ponad 80 kursów i 137 które kręci się w kołko mnie np ciekawi jak się zmieszczą na Cisowej w Chyloni i na Pustkach w 2 linie mniej zwłaszcza rano kiedy 30 jeździło co 15 minut a W miało dodatkowe kursy szkolne

        • 5 0

  • Zkm nie zobaczy już ode mnie ani złotówki.

    Wolę już dać zarobić taksówce z aplikacji niż wspierać miasto.
    Szczurek musi odejść!!@

    • 65 4

  • Jeszcze z dwa trzy takie cięcia i ostatni gasi światło, koniec z ZKM wygaszenie komunikacji w cofającym się mieście

    • 56 0

  • ZKM nie ma z tym nic wspólnego.

    Decyzje podejmowało kolegium prezydenta i przekazało ZKMowi do realizacji.

    • 62 6

  • (1)

    Ej wy tam dobrze się czujecie, 23 zabjeracie z Karwin i z Dąbrowy z takich dużych dzielnic, podstawowy trolejbus!?

    • 77 2

    • macie jeszcze R co często jeździ zobacz jakiego wała robią w dzielnicach Chylonia Cisowa Pustki tam z ponad 50 tysięcy ludzi mieszka

      • 1 4

  • Wielkie NIE dla tych bezmyślnych likwidacji i jeszcze bardziej durnych zmian w trasach !

    • 65 1

  • Polski Ład wkracza. (1)

    Jak PiS daje banana to zabiera komunikację.

    • 25 40

    • PIs tutaj nie rzadzi!!!!!!!!!!

      • 3 1

  • Ciekawe, że ZTM Gdańska i MZK Wejherowo (6)

    praktycznie utrzymali częstotliwość na wszystkich liniach, a ZKM Gdynia wyszła przed szereg i proszę jakie cięcia :) Myślę, że duże cięcia kursów i duże podwyżki biletów sprawią na pewno, że mieszkańcy przesiądą się do komunikacji miejskiej :)

    • 58 1

    • (2)

      Ale za to w Gdańsku i Wejherowie nie poznali się jeszcze na innowacyjnych koncepcjach konkurencji pomiędzy miejskimi spółkami przewozowymi. A w takim wejherowskim zaścianku to nawet nie mają specjalnie wydzielonej instytucji do ustalania rozkładów jazdy.

      • 11 0

      • Bo to byłoby po prostu i**otyczne (1)

        W 50-tysięcznym mieście tworzyć odrębną spółkę do tworzenia rozkładów jazdy i emisji biletów.

        • 0 0

        • a po co stworzyli w Gdyni w latach 90?Było WPKGG potem MZK to się już wzięli za mnożenie stołków wtedy było fajnie bo kaska była profesor w kapeluszu mówił że te firmy będą konkurencyjne wobec siebie tylko jaką one miały konkurencję jak odziedziczyły praktycznie siatkę połączeń i dostały swoje stałe linie i trasy albo brygady na liniach gdzie się wymieniały była umowa że wszystko co na Obłuże Oksywie Chylonie Cisową ma PKA a Centrum Witawę Chwarzno Wiczlino Redłowo PKM

          • 4 0

    • W Wejherowie (2)

      autobusy są co godzinę...

      • 1 4

      • Chyba tylko niektóre (1)

        Linia 1 - co 15 minut w szczycie i co 30 poza
        Linia 2 - co 15 minut w szczycie i co 20 poza
        Linie 3 i 8- co ok. 30-40 minut

        Podejrzewam że gdyby Wejherowem zarządzał Szczurek, wszystkie linie kursowałyby co 30 minut w dni powszednie, a w niedziele może tylko połowa.

        • 6 0

        • To by nic nie było

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane