• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy węzeł na gdyńskim Wzgórzu

Katarzyna Fryc
6 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 

Dwa podziemne tunele, nowe otoczenie przystanku SKM, zmiana przebiegu części ulic Świętojańskiej i Władysława IV - jeszcze w tym roku rozpocznie się potężna inwestycja w centrum Gdyni.



Miasto czeka gruntowna przebudowa węzła komunikacyjnego na Wzgórzu św. Maksymiliana. Krzyżuje się tam kilka głównych arterii: ul. Świętojańska i Władysława IV oraz al. Piłsudskiego i Zwycięstwa. Przejeżdża tamtędy niemal każdy, kto kieruje się z Gdańska i Sopotu w stronę centrum Gdyni. Przechodzą tamtędy tysiące osób korzystających z przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, petenci Urzędu Miasta i osoby udające się na zakupy do butików przy ul. Świętojańskiej.

Wkrótce ta część Śródmieścia ma zmienić się nie do poznania.

- Jesienią tego roku rozpoczynamy prace budowlane. Cały węzeł komunikacyjny zostanie przebudowany - zapowiada Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni, któremu podlegają inwestycje. - Będzie zmodernizowany układ drogowy u zbiegu Świętojańskiej, al. Zwycięstwa, Piłsudskiego i Władysława IV. Gotowa już koncepcja przebudowy zakłada powstanie dwóch podziemnych tuneli. Jeden z trzypasmową jezdną i chodnikiem ma biec pod torami kolejowymi [ma być zlokalizowany na wysokości Centrum Handlowego Wzgórze - red.] i połączy aleję Zwycięstwa z Drogą Gdyńską. W planach jest również budowa podziemnego przejścia dla pieszych, którym będzie można dojść z przystanku SKM na ul. Świętojańską i Władysława IV. Nowy tunel ma być przedłużeniem istniejącego przejścia podziemnego, prowadzącego pod torami od strony ulicy Kieleckiej.

"Nowe porządki" na Wzgórzu św. Maksymiliana mają nie tylko ułatwić życie kierowcom i pieszym, ale także przygotować teren wokół przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej, gdzie w przyszłości staną punkty usługowe i handlowe.

Koszt inwestycji szacuje się na 60-80 mln zł. Władze miasta mają nadzieję na unijne dofinansowanie przebudowy węzła z Regionalnego Programu Operacyjnego. W połowie roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę robót, a rozpoczęcie prac zaplanowano na jesień.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (69) 4 zablokowane

  • A na Mazowsze sie nie wyprowadze Jelopo !!!!!!!!!

    Jak Ci sie ta Gdynia tak b. nie podoba to do babci na mazowsze proszę.
    Bo gdy będzie mowa o zabudowie przestrzeni publicznej Forum Kultury Morskiej, abyś mógł z Kamiennej Góry "miał widoki" to zaczniesz dalej o swojej kurnej chacie bredzić.
    Gdynia nie jest miastem dla nieudaczników i abnegatów i pesymistów. Tacy niech sie wyprowadzają i najlepiej natychmiast.
    Ten węzeł i tunele dla pieszych to wspaniały pomysł. Stwarzać możliwości to nie znaczy wcale aby kogoś wyręczać.
    Skromnie tylko dodam, że istnieje potrzeba wybudowania tunelu lub kładki do nowej hali i rozbudowanego stadionu przez Park Technologiczny do al.Zwycięstwa

    • 0 0

  • Ludzie..

    Kochani, rady miasta nie zmienicie, przestancie narzekac i zmiencie siebie, nowa inwestycja to nowe mmiejsca pracy, nowe mozliwosci, nowe firmy...

    Jest to w koncu krok do przodu w rozwoju niewielkiego, a tak preznego miasta, ktore jest jednym znajszybciej rozwijajacych sie miast w Polsce,
    PS Zadna rada miasta nie uzyska dofinansowania z unii na pociagniecie gazu do kilku mieszkan.

    Pozdrawiam hehe

    • 0 0

  • Ludzie nie znacie się! Posłuchajcie!

    Piszecie że "po co tu ten tunel, po co Różowa?" Weźcie plany zagospodarowania przestrzennego z www.gdynia.pl, a także projekt nowego SUiKZP i zobaczycie. Zobaczycie np. Że równolegle do hutniczej pojedzie kiedyś łącznik od Janka W. do obwodnicy północnej, i dlatego nie mają zamiaru poszerzać Hutniczej do 2 pasów. (czy to dobrze czy źle to nie wiem, bo nie robiłem prognoz ruchu samochodowego, ale oni robili! )
    No i pytacie się:
    PO CO DRUGI TUNEL NA WZGÓRZU?
    Otóż prawdopodobnie po to, by poprowadzić w nim drugi kierunek ruchu,w stronę Zwycięstwa. Zwróccie uwage ze to nie przypadek że nitki Różowej na wysokości przyszłego tunelu się rozbiegają - tzn ta bliżej torów jest u góry, a ta bliżej CH wzgórze schodzi w dół - sądzę, że gdy je budowano to myślano o tym tunelu. A zatem przejazd pod torami będzie teraz rozdzielony, na osobne tunele dla każdego kierunku. (wiadomo, znacznie zwiększa to funkcjonalnośc węzła, i jest stosowane też w centrum Waszej Gdyni.) Na m.p.z.p. jest pokazana jeszcze druga wersja tunelu, ale o ile rozumuje, to zdecydowano się właśnie na tą, którą opisalem.
    No a po co tunel dla pieszych pod Wł.IV? To chyba jasne...
    Celem nowoczesnego planowania miast jest oddanie przestrzeni miejskiej ludziom, by żyło się wygodniej i by bylo ładniej. Więc Pieszy staje się obiektem zainteresowań budowli komunikacyjnych:), czego przykładem są w.w. latające tunele;)

    Pozdrawiam Wszystkich:)
    Ludzie nie narzekajcie jak nie wiecie co będzie budowane! No i przestańcie sie w końcu kłócić jeden z drugim!!!!!!!!!!!!

    Pozdrawiam Wszystkich!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane