• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy węzeł na gdyńskim Wzgórzu

Katarzyna Fryc
6 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 

Dwa podziemne tunele, nowe otoczenie przystanku SKM, zmiana przebiegu części ulic Świętojańskiej i Władysława IV - jeszcze w tym roku rozpocznie się potężna inwestycja w centrum Gdyni.



Miasto czeka gruntowna przebudowa węzła komunikacyjnego na Wzgórzu św. Maksymiliana. Krzyżuje się tam kilka głównych arterii: ul. Świętojańska i Władysława IV oraz al. Piłsudskiego i Zwycięstwa. Przejeżdża tamtędy niemal każdy, kto kieruje się z Gdańska i Sopotu w stronę centrum Gdyni. Przechodzą tamtędy tysiące osób korzystających z przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, petenci Urzędu Miasta i osoby udające się na zakupy do butików przy ul. Świętojańskiej.

Wkrótce ta część Śródmieścia ma zmienić się nie do poznania.

- Jesienią tego roku rozpoczynamy prace budowlane. Cały węzeł komunikacyjny zostanie przebudowany - zapowiada Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni, któremu podlegają inwestycje. - Będzie zmodernizowany układ drogowy u zbiegu Świętojańskiej, al. Zwycięstwa, Piłsudskiego i Władysława IV. Gotowa już koncepcja przebudowy zakłada powstanie dwóch podziemnych tuneli. Jeden z trzypasmową jezdną i chodnikiem ma biec pod torami kolejowymi [ma być zlokalizowany na wysokości Centrum Handlowego Wzgórze - red.] i połączy aleję Zwycięstwa z Drogą Gdyńską. W planach jest również budowa podziemnego przejścia dla pieszych, którym będzie można dojść z przystanku SKM na ul. Świętojańską i Władysława IV. Nowy tunel ma być przedłużeniem istniejącego przejścia podziemnego, prowadzącego pod torami od strony ulicy Kieleckiej.

"Nowe porządki" na Wzgórzu św. Maksymiliana mają nie tylko ułatwić życie kierowcom i pieszym, ale także przygotować teren wokół przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej, gdzie w przyszłości staną punkty usługowe i handlowe.

Koszt inwestycji szacuje się na 60-80 mln zł. Władze miasta mają nadzieję na unijne dofinansowanie przebudowy węzła z Regionalnego Programu Operacyjnego. W połowie roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę robót, a rozpoczęcie prac zaplanowano na jesień.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (69) 4 zablokowane

  • a naziemne są?

    tak w Gdansku

    • 0 0

  • wiem, wiem

    ale w gdańsku to się nazywa wiadukt:)))

    p.s. nie żebym się czepiał, po prostu rozbawiło mnie to stwierdzenie;)

    • 0 0

  • Szczerze mowiac nie bardzo sobie wyobrazam ten tunel ktory ma byc przedluzeniem tego istniejacego obok SKM Wzgorze, ktory ma prowadzic na Wladka- to chyba jakims ukosem....

    • 0 0

  • fajnie ze buduja...ale bardziej by sie przydalo zrobic cos na chyloni...

    przedewszystkim tunel miedzy chylonska a hutnicza by sie przydali i cos zrobic z skrzyzowaniem kartuzka morska... to jest bardziej pilne niz to wzgorze...
    wezel na wzgorzu calkiem niezle narazie daje rade...

    • 0 0

  • Masz racje 100 %

    Na tych smierdzacych wiaduktach przy hutniczej mozna dostac apopleksji czekajac po pol godziny w korku.Ale o czym tu mowic dla szczura i jego ogrow typu P. Marta z gory Gdynia konczy sie w Gdyni glownej .Wiec przestan szanowna pani chwalic cos czego nie ma bo kolo ulicy stryjskiej w centrum gdyni na ulicy skolskiej ludzie dalej s****a do szamba a za wode nikt nie placi poniewaz leci ona w przewodach do ktorych PEWIK sie nie przyznaje.Wiesz co jest w tym najlepsze UM twierdzi ze nie ma na to piniedzy a kanalizacje robia w REWIE REDZIE RUMI itym podobne to jest twoja i moja GDYNIAAAAAAAAAA

    zadowolona PROPADANDA NOWOCZESNOSCI BU HA HA ! KOSMITKO

    • 0 0

  • do W - nadal nie widzę potrzeby

    przejazd od Władysława IV do Śląskiej już jest - po co kolejna dziura i jaki ma cel?

    powtarzam - jaki sens w takim przypadku ma mieś droga różowa?

    przecież miała odciążyć 'stary' trakt - i już odciąża

    niezbyt rozumiem - co to udogodnienie za kilkadziesiąt milionów złotych ma być dla paru budynków, które stoją po drodze? SŁOWNIE paru, bo przecież ruch z Gdańska rozdziela się właśnie na różową i starą

    jak ktoś jedzie na Władysława IV, to nie na Śląską, skoro tak, to jak zmieni zdanie, to może sobie postać te 2 minuty na światłach

    a tunel pieszy od SKM do Świętojańskiej????

    to już jakaś kompletna paranoja

    ale widać tradycja jest zachowana, bo przed budową węzła wybudowano tam wspaniałe wielkie i szerokie schody, które po roku rozwalono

    to wyjątkowe marnotrastwo pieniędzy

    • 0 0

  • A ulica Hutnicza?

    Może tak pomyśleć także o ulicy Hutniczej? Tam też jeźdzą tysiące samochodów, chodzą ludzie itd... Przecież to jest parodia żeby tak uczęszczana jezdnia miała po jednym pasie w jedną stronę... nie mówiąc już o wąskim gardle przy SKM Cisowa...

    • 0 0

  • Pan prezydent Szczurek zapomniał, że o dzielnicach

    np. tzw. Kapelusz na Grabówku - setki domków, brak kanalizacji, albo Meksyk między Chylońską a Hutniczą - ile w Gdyni nieutwadzonych ulic. Ale Pan Szczurek może sobie przypomni o dzielnicach, kiedy będą zbliżać sie wybory. Już mieszkańcy Grabówka, Chylonii, Cisowej i innych zapomnianych dzielnic rozliczą brygadę rządzącą

    • 0 0

  • W Gdyni potrzebne są zmiany,

    ale należy zacząć od Szczura. Ten facet nie może zrozumieć, że chwalenie się i wdzięczenie w mediach nie wystarczy.
    Przecież tak naprawde to w Gdyni nie dzieje się nic szczególnego, a o niektórych dzielnicach to strach pomyśleć.
    Niebawem ma być oddany łącznik Estakada Kwiatkowskiego - obwodnica. Szczur oczywiście zrobi medialny szum, jaki to on jest prezydent nad prezydenty. A tak naprawde to powinien się gęsto tłumaczyć dlaczego dopiero teraz.
    Wydaje mi się, że piszący tu często, Szczurolubny WaszkaZ jest jego rzecznikiem lub nim samym.

    • 0 0

  • gdy

    Plany gdyńskiego systemu transportowego i pieszego węzeł o jakim pisze autor obejmuje wszystkie środki transportu a w tym i pieszy oraz rowerowy i pewnie były sporządzane od kilku już lat. Są one oparte na przeprowadzanych na dużą skalę badaniach ruchu oraz prognozach rozwojowych dotyczących ruchu. Te przedstawione przez autora podejrzewam, że mają w rzeczywistości znaczne polepszenie oraz wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni publicznej na celu przyszłego sterowanie polityką transportu regionalnego oraz dostosowania programu rozwoju systemu transportowego po ostatnim wprowadzeniu "Różowej Drogi" do ruchu.
    Ktoś tu napisał, że węzeł ten może być przez wielu uważany i wskazywany jako za wzorcowo zorganizowany.
    Tak może i jest, ale nie na ambicje gdyńskie tak głęboko nawiązujących często do nowatorskich rozwiązań tego miasta.
    Szkoda, że w niniejszym materiale znajduje się tylko skrócony opis rozwiązania nie ma działania systemu oraz krótka informacja o wielkości i kosztach funkcjonowania nie ma natomiast szkicu.
    Gdynia posiada jeden z lepiej rozwiązanych systemów informacji dla petentów pozostaje jeszcze do rozwiązania system dla pasażerów z kraju i świata, a pod tym względem wtedy pozostanie niedoścignionym wzorem dla wielu miast europejskich. Ważne, aby taka informacja charakteryzowała się prostotą i przyjaznością dla mieszkańca/pasażera, przy jednoczesnym wykorzystaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, takich jak; komórka,tablice elektr.,bilety SMS,GPS czy elektroniczna portmonetka. Aby uzyskać tak wysoką kulture transportową trzeba dostosować węzły komunikacyjne aby były bezkolizyjne a ludzi oddzielic od jezdni i prznieść do tuneli bądż kładki to dominujące trendy w branży, takich jak integracja taryfowa, promowanie przesiadek, innowacje dystrybucyjne, czy nowe zasady różnicowania cen.
    Pomimo doskonale zaprojektowanego i działającego zbioru usług informacyjnych dla mieszkańców i pasażerów, władze tego miasta nieustannie dążą do udostępniania użytkownikom komunikacji miejskiej bardziej dokładnej, aktualnej użytecznej i wiarygodniej informacji o usługach transportowych w mieście i z możliwości z jej korzystania. Bo dokonuje przeglądu najbardziej newralgicznych wezłów opóżniajacych przejazd a nie jakieś spektakularne działania pod polityke - wybacz, ale nie chce przywoływać z innych miast bo tych przykładów zastosowania jest multum.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane