• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł

Michał Brancewicz
5 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa droga powstanie w śladzie dawnej linii kolejowej i będzie biegła przez widoczny na zdjęciu z prawej strony most. 


Nowa droga powstanie w śladzie dawnej linii kolejowej i będzie biegła przez widoczny na zdjęciu z prawej strony most.

Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy NizinnejMapka, mimo że i tak przekraczała budżet, została odrzucona. Wybór padł na drugą w kolejności propozycję firmy Strabag opiewającą na 15,989 mln zł. Nowa droga powstanie w rok, a z dotychczasowego przejazdu pod Bramą Nizinną korzystać będą mogli już tylko rowerzyści i piesi.



Przejeżdżałe(a)ś kiedyś przez Bramę Nizinną?

Brama Nizinna została odremontowana blisko 5 lat temu.

Już wtedy zapowiadano wybudowanie objazdu, który wyprowadzi auta poza zabytkowy obiekt. Gdyby tak się nie stało, stan Bramy Nizinnej szybko uległby pogorszeniu.

Rozpoczęcie budowy nowej drogi jest już blisko. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała bowiem najkorzystniejszą ofertę na realizację tych prac.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł



Wygrał Strabag, który zaoferował, że zrealizuje to zadanie za 15 989 704 zł.

Co ciekawe, nie była to najtańsza oferta. Niżej swoje usługi wyceniła firma B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gdańskiego - 13 651 770 zł.

Jednak ta oferta została odrzucona.

Miasto w budżecie na ten cel zarezerwowało 13 535 635 zł. A to oznacza, że wybierając ofertę firmy Strabag, będzie musiało dołożyć niemal 2,5 mln zł.

Wykonawca będzie musiał wybudować nową drogę w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Nawierzchnia z kostki kamiennej



Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.

Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.

Chodnik i miejsca parkingowe



Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.

Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Budowa nowej drogi potrwa rok od dnia podpisania umowy.

Opinie (155) 9 zablokowanych

  • Nie ma ta pani na co kasę wydawać,wstyd,przydała by się taczka,mam ja czeka,nie po to mnie za Polskę palowali żebym darowal

    • 4 7

  • A nie wystarczyło zakazać ciężarowym? (2)

    Mały ruch osobowych chyba tej bramy nie zawali?

    • 5 15

    • A komunikacja miejska ?

      Nam się autobus nie należy ?

      Mieszkaniec

      • 4 3

    • Już jest zakaz dla ciężarówek nie dotyczy autobusów

      • 7 0

  • (3)

    Objazd powinien być zaplanowany w zupełnie innym miejscu.
    Otóż mam na myśli błędne w mojej subiektywnej ocenie założenie urbanistów minionej epoki, którzy to dokonali rozdziału Śródmieścia autostradami przebiegającymi przez sam środek miasta. Mam tu na myśli Podwale Przedmiejskie czy też ciąg ulic Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie i ul. Okopowa. Rozbito przez to historyczne śródmieście doprowadzając przy okazji do gradacji rejonu Dolnego Miasta, Starego Przedmieścia, Wyspy Spichrzów, czy Biskupiej Górki. Zburzone kamienice nie zostały odbudowane w jakiejkolwiek formie zaś te istniejące w myśl nowej wizji rozwoju miasta bezpowrotnie rozebrano a w ich miejscu przebiegają arterie wielkomiejskie przypominające bardziej autostrady niż miejskie ulice. Dziś planując miasto na nowo, inwestuje się nie małe pieniądze w projekty oraz realizację zadań mających na celu odtworzenie zabudowy i infrastruktury która ma scalić ponownie śródmieście. To pieniądze z naszych podatków, lub nakłady deweloperów którzy wliczą te koszty w cenę metra kwadratowego nieruchomości za co zapłaci w wieloletnim kredycie przysłowiowy "Kowalski".
    Pytanie brzmi, czy nie lepiej było od samego początku zainwestować w zabudowę śródmieścia? Czy nie lepiej było zamiast burzyć to co wartościowe, rozebrać domki letniskowe na Olszynce i tamtędy poprowadzić drogę?
    Dziś w tych urągających godności ludzkiej "kurnikach" miasto osiedla ludzi, gdzie wiadomo, że obiekty te nie spełniają częstokroć warunków na stały pobyt ludzi, wykluczając jedynie później powstałe nieruchomości prywatne..
    Pytam gospodarzy miasta, jaka jest tu gospodarność?
    Czy to miasto ma swojego gospodarza?

    • 7 9

    • Zgoda, ale wielu Polaków przedkłada samochody nad stan miasta. Potrzeba będzie dużo czasu, aby skończyć z tym postkomunistycznym myśleniem.

      • 6 4

    • Pisałeś, pisałeś a i tak z tego nic nie wynika.

      • 1 2

    • słuszna uwaga

      w odróżnieniu od bolszewickich poczynań "nie, bo nie" i utrudniania kierowcom życia na każdym kroku oraz scalania na siłę należy stworzyć alternatywę dla obecnych rozwiązań komunikacyjnych. Mogą być nimi "bypass'y" Śródmieścia przez Olszynkę oraz nad/pod Motławą.
      A skoro już kilometr torów jest w tunelu, to dlaczego nie przykryć jeszcze 500 m i połączyć 3-Maja z Traktem?

      I problem sam się rozwiąże, bo ruch się przeniesie na dogodniejsze połączenia.

      • 0 0

  • Wreszcie, i to od dawna. Brama już powoli ulega zniszczeniu, nawet po ostatniej renowacji.

    • 5 1

  • Dużo? Przynajmniej potrzebna inwestycja (2)

    ...w przeciwieństwie do szklanego condoma z Parku Oliwskiego za 30 milionów. Kogo wy wybieracie ? Naprawdę mieszkańcy Gdańska tak bardzo nie lubią swojego miasta?

    • 12 9

    • Zacietrzewił się Kacperek P.

      • 3 6

    • Nie kondona a tamponu.

      • 0 0

  • zrownowazony transport po gdansku (2)

    dla kierowcow szeroka jezdnia z miejsami postojowymi dla pieszych uto i rowerzystow współdzielony dwu metrowy chodniczek

    • 5 13

    • Gdzie jest napisane że chodniki mają być współdzielone piesi/rowerzyści ? (1)

      Wystarczy przeczytać ze zrozumieniem...
      "Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy"

      • 5 1

      • Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej

        masz jak wół

        • 1 0

  • A Zrąb będzie dalej straszył. Wiadomo włodarze tu się nie zapuszczają.

    • 6 2

  • czyli szklany tampon pod uschnięta palmę kosztowął tyle co

    2 takie objazdy z mostem... gdansk miasto teoretyczne

    • 17 3

  • No i bardzo dobrze.

    To jedyna brama miejska ktora przetrwala wojnę w niemal nienaruszonym stanie. Szkoda niszczyć ją ruchem miejskim. Same wrota to zabytek nad zabytkami. Szkoda tylko, że autor nie podał przyczyny wyboru droższej oferty. Byłoby bardziej przejrzyście.

    • 13 2

  • Co to jest 2,5 mln więcej...

    ...to tylko 1/12 (jedna dwunasta) palmiarni.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane